fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
לרט
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
עופר אבניר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
תמוז
אישימוטו באנר קוביה שמאל
voge מוטו24 באנר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
אודי דגן 140 על 70
סטפן
HJC
MV קוביה

מוטו פרמיירה | קוואסאקי ER6F דגם 2012

מוטו פרמיירה | קוואסאקי ER6F דגם 2012


כתב ובחן: משה פרחי

צלם: נועם עופרן

פורסם לראשונה במגזין מוטו, גיליון 294, ספטמבר 2012

לאורך המבחן על ER6F החדש ל-2012 של קאוואסאקי עסקו המחשבות שלי רבות בעובדה שצעירים רבים בישראל לא יחוו את התבשיל המגניב שרקחה קאוואסאקי עם האופנוע המדליק הזה. ה- ER6F (ואחיו העירום ה-ER6N) הוצג בסוף 2005 והחל להימכר מ-2006, נהנה מתדמית של כולבויניק ורוב הרוכבים יפסלו אותו מראש, כיוון שהוא לא מספיק ספורטיבי בעיניהם, למרות מחירו האטרקטיבי. דוגמה מצוינת לכך היא טל (בן 23 שנה), בן השכנים שלי. את טל אני מכיר מאז היה בן 11, ילד חביב, אוהב אתגר, בצבא שירת באחת היחידות המובחרות, באמת מלח הארץ, וכיום עובד במשרה לא שגרתית. שמונה חודשים רכב על הונדה CBR250R, ולאחרונה הסי.בי.אר נמכר כדי לרכוש אופנוע ספורט גדול. טל היה רגע לפני סגירת עסקה על CBR1000RR, ולמזלו, יום לפני כן הוא בא להתייעץ אתי. אמנם, הצלחתי להוריד אותו מקניית הסופרבייק של הכנף האדומה, אך הוא נחוש לקנות אופנוע סופר-ספורט, ובעת כתיבת שורות אלו הוא מחפש סופר-ספורט תזזיתי ועצבני. למרות חוסר הניסיון, טל, כמו צעירים רבים, רוצה להגשים את החלום – אופנוע סופר-ספורטיבי ארבעה צילינדרים – כמה שיותר מהר. כבר שנים, הרוב הגדול של ציבור רוכשי האופנועים בישראל מחפש רק את מה שמוצמדת לו האות R. מן הסתם יש לכך סיבות רבות, והעיקרית שבהן – לדעתי האישית – היא אגו: "שאני ארכב על אופנוע שהוא לא ספורטיבי?!" אופנועי סופר-ספורטיביים, הששמאות היפניים ובוודאי הליטרים בעלי יחס הספק משקל של אחד לאחד או יותר, דורשים רוכב מנוסה, בעל ניסיון רב וידע, דורשים רוכב בוגר, שקול ובעיקר אחראי, שיודע מה הוא עושה. לרוב השילוב של רוכב צעיר וחסר ניסיון ואופנוע קיצוני נגמר במקרה הטוב באופנוע שבור ובאגו מושפל, ובמקרה הטוב פחות בפגיעות גופניות ואף לצערנו מוות. אז אולי אחרי הכתבה הזאת סוף-סוף יבינו חבר'ה כמו טל שבדרך לאופנוע ספורט קיצוני יהיה טוב עם יעצרו ויעלו על אופנועי ביניים דוגמת ה- ER6F של קאוואסאקי, אופנועים נחשקים פחות, אך מהנים לא פחות, כיפיים, ובעיקר, כאלה שיאפשרו לבעליהם להמשיך לעשות את צעדיהם בעולם הרכיבה בצורה בטוחה יותר.

 

לא ציפיתי שכל הלילה ארקוד

 

האמת, לא ציפיתי לנצורות מה- ER6F החדש. הדגם מוכר לי היטב מאז 2006. מדובר באופנוע טוב, כזה שמסוגל לבצע מגוון משימות, אך אינו מבריק בשום תחום – יש הקוראים לזה כולבויניק. אולם כמה דקות במחיצת דגם 2012 הספיקו להבהיר לי שאמנם הוא דומה לדגם המקור, אך שונה מאוד, ולטובה. זה מתחיל בעיצוב היפהפה לטעמי, ממשיך בנוחות ובידידותיות דרך התפעול הנעים ומסתיים בהתנהגות המצוינת. אחרי שלושה ימים במחיצתו והכפלת הק"מ ממה שקיבלתי אותו, אפשר לכתוב בוודאות שמדובר ב- ER6 הטוב ביותר שיצא משערי המפעל של קאוואסאקי. האמת, ממש התחשק לי בסוף המבחן להזמין אחד כזה בדיוק, וזאת הצלחה גדולה בעיניי.

במשך השנים שודרג הדגם וזכה לעדכונים קלים, עד שבשנה שעברה בוצע בו השינוי הגדול ביותר בתולדותיו. מדובר למעשה באופנוע חדש. יש שם שלדת צינורות חדשה וקשיחה יותר, שלדת זנב חדשה שתוכננה לשאת עומס גדול יותר, זרוע אחורית יפהפייה ומתלים חדשים, והמהלך גדל בחמישה מ"מ מלפנים ומאחור (מלפנים 125 מ"מ ומאחור 130 מ"מ). הצמיגים נותרו באותן מידות שמרניות: מלפנים 120/70-17 ומאחור 160/60-17, אך יש גומי חדש של דאנלופ (רוד סמארט). מערכת הבלימה מלפנים לא שונתה – צמד דיסקים פרפריים בקוטר 300 מ"מ, ומאחור יש דיסק אחד בקוטר 220 מ"מ, והאופנוע משווק בארץ עם מערכת ABS (מערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימה). העיצוב זכה לעדכון, והוא דומה עוד יותר לאח הגדול – ה-Z1000SX. המנוע – שני צילינדרים מקבילים בנפח 649 סמ"ק, עם ארבעה שסתומים לצילינדר, קירור מים וגל זיזים כפול, הזרקת דלק וגופי מצערת בקוטר 38 מ"מ – מפיק 72 כוחות סוס ב-8,500 סל"ד. לכאורה נראה כי לא שונה כלל, אך מבדיקה מעמיקה עולה כי בוצעו שינויים קטנים רבים לטובת שיפור חלקות הפעולה ותגובת המצערת. יחס הדחיסה ירד קלות, מ-11.3:1 ל-10.8:1, והדבר הביא לירידה קלה במומנט, מ-6.7 קג"מ ל- 6.5 קג"מ; אלה מתקבלים באותו סל"ד כמו מקודם – 7,000 סל"ד. יש עלייה קלה של שלושה ק"ג ל-211 ק"ג במשקל הרטוב (כולל דלק ונוזלים); רובן, נוספו, מן הסתם, במערכת הפליטה החדשה והגדולה יותר, שעדיין ממוקמת בתחתית האופנוע. מכל הדלק גדל קלות ל-16 ליטר, ובקאוואסאקי מתגאים בצריכת דלק נמוכה בשימוש סביר, בזמן המבחן לגם האופנוע בממוצע ליטר נוזל על כל 21.8 ק"מ, וזה ברגיבה משולבת, רגועה וספורטיבית.

סיבוב של מפתח ההצתה בסוויץ' גורם ללוח השעונים החדש והקריא, לפתוח במופע אור-קולי קטן. הצג כולל בדיוק את המידע הנחוץ, כולל חישוב צריכת דלק בזמן אמת. בקאוואסאקי מעודדים את הרוכב לחסוך בדלק, והדבר בא לידי ביטוי על ידי חיווי אקו (ECO), בכל פעם שרוכבים בצורה רגוע ומתונה המילה "אקו" מופיעה על הצג ומודיעה שזהו המצב החסכוני ביותר ברכיבה. לחיצה על הסטארטר, והמנוע מתעורר בצליל חרישי, שכמעט אינו  נשמע. הראשון נכנס בקלילות, וברגע שמשחררים את המצמד התגובה מידית, והאופנוע שמח לצאת לדרך.

בילוי של כמה שעות בתוך העיר מבהיר שה- ER6F מפחד להסתובב בתוך הכרך הסואן, גם אם הסיבובים יימשכו כל היום. המושב ממוקם 805 מ"מ מעל פני הקרקע, אולם במפתיע גם רוכבים קטני קומה כמוני (164 ס"מ בבוקר) יכולים להגיע עם צמד הרגליים לאספלט בבטחה. למרות גובה המושב, המבנה הצר מאפשר חביקה מעולה, והאופנוע מרווח מספיק גם לאלו המתנשאים מעל 180 ס"מ, רק הרגלים ירגישו מכופפות מעט מהרצוי. משולש התנוחה (כידון-מושב-רגליות) שם את הרוכב איפה שהוא באמצע; אינו כופה תנוחה תובענית מדי, יש משקל על החלק הקדמי, אך כזה שהוא נסבל, בקיצור, תנוחת ישיבה כמו באופנועי ספורט-תיור. האופנוע צר מאוד באזור החביקה עם הברכיים, והדברים היחידים שקצת מציקים הם הרגליות שזזות אחורה יותר מדי, כמו גם מגני הצד שדוחפים את כפות הרגלים החוצה, בתנאי ששמים את כרית כף הרגל על הרגלית. הבלמים נושכים בדיוק במידה הרצויה ואינם מאיימים על הרוכב, וגם במקרה של לחיצה בפאניקה, מערכת ה- ASB תדאג למנוע את נעילת הגלגלים. אופן העבודה של הבלם הקדמי לינארי, עצמת הבלימה מתגברת ביחס ישר וצפוי, בהתאמה ללחיצה על המנוף. גם מאחור, הבלם מלא רגש ועצמה מספקת. ה- ABS ממש עובד מצוין, אינו ממהר להתערב. מנגד, במקרים שנדרשת בלימת חירום הוא נכנס לעבודה במדויק. המצמד רך, הכידון רחב והצידוד מעולה. האי.אר משתחל בעומסי התנועה העירוניים במינימום מאמץ, אולם ביכולת הטובה שלו בשטח העירוני פוגע צמד המראות. דרך אגב, אלה מספקות שדה ראייה מעולה לאחור, אך ממוקמות בדיוק בגובה של מראות המכוניות, והדבר דורש מהרוכב זהירות במעבר בין טורי הפחיות.

המתלים אינם קשים מדי אך גם אינם מתנדנדים. הם סופגים היטב את תחלואי האספלט, ורק רצף רציני של סדקים ומהמורות גדולות יורגש היטב, אך גם זה לא ממש יוציא את האופנוע משלוותו. למרות מזג האוויר הקיצי והחום הרב, החום שנפלט מהמנוע ומהאגזוז אינו מטריד כמעט. כבר בעיר יש התרשמות לטובה מגיר שש המהירויות, ההילוכים עוברים במדויק וללא כל מאמץ. יחידת ההנעה בתוך העיר עושה את עבודתה נאמנה, המנוע מושך בחלקות ובאחידות. בקאוואסאקי טוענים לשיפור המומנט בסל"ד נמוך ובינוני, ואף שהנתון המרבי ירד, התחושה שאכן המנוע מושך טוב יותר בסל"ד נמוך ובינוני. מלבד זה, יחידת ההנעה חלקה בפעולתה הרבה יותר מאשר בדגם הקודם, ולא הורגשו ויברציות או זמזומים מטרידים.

מחוץ לעיר האופנוע ממשיך להרשים. למרות 72 כוחות סוס צנועים, אין הרגשה שהמנוע חלש או אנמי. התאוצות טובות, והכוח הולך ונבנה בהדרגה, ללא התפרצויות או דרמות, עד הקו האדום. אין פה מנוע ליטר בריון, אך לעומת ארבעה צילינדרים בנפח דומה, המנוע מושך מצוין בסל"ד נמוך ובינוני, והדבר תורם לתאוצות ביניים טובות, בכל הילוך ובכל סל"ד. מחוץ לעיר מיגון הרוח סביר, אך לא יותר. המשקף הקדמי מתכוון לשלושה מצבים, והוא היה ממוקם על המצב הנמוך ביותר כשיש טווח של שישה ס"מ, מן הסתם, הרמת המשקף למצב הגבוה ביותר תשפר את המצב. עוד לפני שהגעתי לכבישים טכניים קיבלתי הצצה ליכולות הספורטיביות של העולל מבית קאוואסאקי. ביציאה מאיילון לכיוון כביש גהה דרום, במהירות שהשתיקה יפה לה, נשכב האופנוע על הצד ושמר על הקו בדיוק מופתי, ובתוך כך הוא התמודד עם המהמורות שהכביש טמן בחובו. אין כל זכר לרכות או לנדנודים שאפיינו את הדגם היוצא. מרשים.

 

כניסה לכבישים מפותלים ומאתגרים חושפת פאן שלא היה מוכר עד עתה בדגמי ה- ER6: האופנוע אוהב לבלות על הצד, ואינו מתרגש מזה כלל. גם כשהסלילה אינה במיטבה האופנוע עושה את המוטל עליו נאמנה. השלדה החדשה קשיחה יותר, המתלים מכוילים במידה הנכונה, השליטה טובה, ועם מנוע שמושך בהחלטיות אך אינו מסבך את הרוכב אפשר לתקוף פניות בקצב יפה. בכבישים טכניים, עם רוכב טוב באוכף, אפשר לרכוב בקצב שלא היה מבייש אופנועים חזקים ומהירים יותר. ללא ספק בקאוואסאקי עשו שיעורי בית טוב, ושיפרו את התנהגות האופנוע בצד הספורטיבי.

הקצב עולה, מחט הסל"ד מתחילה לבלות קרוב יותר לקצה הסקאלה, המנוע מושך בהחלטיות גם בסל"ד גבוה. ההיגוי ממשיך להיות ניטרלי ומדויק, והאופנוע עובר מצד לצד בזריזות וללא כל דרמות. האופנוע נשאר יציב בכל מהירות, גם כשמתקרבים לקצה מעטפת הביצועים שלו, והמתלים דואגים כל הזמן להצמיד את הגומי המצוין של דאנלופ לאספלט.

 

תענוג של אופנוע

עם סיום הצילומים הופנה הפנס בחזרה לכיוון הבית. שיוט במהירות שפויה, ומד-חישוב צריכת הדלק מתייצב על כ- 25 ק"מ לליטר. יש לי זמן שוב להתרווח במושב, והמחשבות נודדות לדור הצעיר, שלדעתי אינו מבין איזה אופנוע מגניב הוא מפספס. אחרי שלושה ימים במחיצתו וכ- 500 ק"מ שביצענו במשותף נותר לי להודות שמדובר בכלי נהדר וקסום. נתחיל דווקא מהעיצוב. זה פשוט מוצלח מאוד בעיניי, לאורך המבחן כל מי שראה את האופנוע התלהב. רבים היו בטוחים שמדובר באופנוע גדול יותר. בשורה תחתונה – האופנוע נראה טוב. גם איכות הגימור טובה, ואינה אופיינית לאופנועי תקציב. יחידת ההנעה עובדת ממש מצוין, יש שם זמינות כוח מסל"ד נמוך, דרך בינוני עד גבוה. אפשר לבחור לרכוב במוד רגוע וחסכוני או למשוך את ההילוכים עד לקו האדום. הגיר עובד מצוין, והמצמד נעים וקל לתפעול. יכולת התיור שלו טובה, ובכיף אפשר לבלות באוכף יום שלם, גם בהרכבה. ולהבדיל משנים עברו, הפעם האופנוע יודע גם לתגמל רוכב מנוסה בכבישים הרריים, להעלות את הדופק ולהפיק כמויות של אדרנלין. מערכת ה- ABS מספקת שקט ולא תאפשר לרוכב לנעול את  הגלגלים במקרה של בלימה בהפתעה. אם זה עד עכשיו לא היה ברור, אז ה- ER6F החדש ל-2012 הוא אופנוע מצוין, כזה שמצדיק שתקפצו לסוכנות מטרו מוטור הקרובה ותבקשו נסיעת מבחן. גם רוכבים מנוסים ימצאו בו הרבה כיף ושמחת חיים. אני נהניתי כל שנייה במחיצתו, ולדעתי מדובר באחד האופנועים הכיפיים והטובים בקטגוריה שלו. והדובדבן שבקצפת הוא תג המחיר המוצמד לאופנוע – כ- 63 אלף שקלים. במחיר של ששמאות ספורטיבי משומש תקבלו אופנוע חדש, עם אחריות לשנתיים. אופנוע שלא יהרוג את הרוכב שלו, אך מסוגל לספק טונות של כיף וריגוש לרוכב.

 

במשפט אחד

עיצוב: יפהפה, כמעט איטלקי.

נוחות: מושב מרווח אך נמוך, מתלים סופגים וקשיחים מספיק.

שימושיות: כולבויניק ליום-יום וגם לסופי שבוע, ברכיבות סולו ספורטיביות או עם בת (או בן) הזוג.

ביצועים: אמנם רק 72 כוחות סוס, אולם ל-95 אחוזים מהשימושים שלנו זה מספיק בהחלט.

התנהגות: משרה ביטחון, צפוי ובן לוויה נאמן שישמור עליכם משטויות.

בשורה תחתונה: אופנוע אמצע הדרך, עשוי טוב ונותן תמורה מצוינת למחיר.

תעודת זהות

מחיר: 62,985 שקלים

אחריות: שנתיים ללא הגבלת ק"מ

נתונים טכניים

 

מנוע: שני צילינדרים מקבילים, קירור מים, ארבעה שסתומים לצילינדר, גלז"כ

 

נפח: 649 סמ"ק

 

הספק מרבי: 72 כוחות סוס ב-8,500 סל"ד

 

מומנט מרבי: 6.5 קג"מ ב-7,000 סל"ד

 

שלדה: היקפית, צינורות, פלדה

 

מתלה קדמי: מזלג טלסקופי, קוטר 41 מ"מ, מהלך 125 מ"מ

 

מתלה אחורי: בולם יחיד מעוגן ישירות לזרוע האחורית, מהלך 130 מ"מ

 

בלם קדמי: דיסק 300 מ"מ, קליפר 2 בוכנות

 

בלם אחורי: דיסק 220 מ"מ, קליפר 2 בוכנות

 

משקל רטוב: 211 ק"ג

 

"כניסה לכבישים מפותלים ומאתגרים חושפת פאן שלא היה מוכר עד עתה בדגמי ה- ER6: האופנוע אוהב לבלות על הצד, ואינו מתרגש מזה כלל. גם כשהסלילה אינה במיטבה האופנוע עושה את המוטל עליו נאמנה".

גלריה

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל