fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
אישימוטו באנר קוביה שמאל
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
לרט
תמוז
מידלנד שחורי 140 על 70
מוטוטאץ דקר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
MV קוביה
סטפן
אודי דגן 140 על 70
voge מוטו24 באנר
HJC

מוטו בוחן | הונדה CRF450L – בא לשכונה דו"ש חדש

מוטו בוחן | הונדה CRF450L – בא לשכונה דו"ש חדש

אריק רוזנבלום

שורה תחתונה: אופנוע אנדורו ברישוי צהוב, עם יכולות כביש בסיסיות. ה-450 הכי ידידותי שתוכלו לקנות.

זה כנראה אחד האופנועים היותר מעניינים שיצרה הונדה בשנים האחרונות. לאור ההצלחה הכבירה שהביא ה-CRF250L, הדו-שימושי של הונדה שהפך לרב מכירות לאחר שהתגלה כרב יכולות, קהילות רוכבי הדו"שים ברחבי העולם היו בטוחים שזהו – הונדה הולכת להוציא דגם 450 לאופנוע ה-250, והם לא יצטרכו להחליף אופנוע יותר לעולם. אבל ציפיות נועדו לכריות – האופנוע שהונדה שיחררה ממש לא קרוב באופי לדגם ה-250, אלא אופנוע אנדורו מוגבל כוח, המבוסס על דגם המוטוקרוס המקצועי, ה-CRF450R, ומיועד בעיקר לשוק האמריקני.

ה-CRF450L מצטרף לליין דגמי השטח ברישוי צהוב שמציעה הונדה בישראל: ה-CRF400RX – אופנוע אנדורו "מקצועי" בעל גיר 5 הילוכים ומשקל של 114 ק"ג, המתומחר בכ-76,000 ש"ח. ה-CRF450RX – דגם האנדורו הבכיר של החברה, בעל גיר 5 הילוכים השוקל 119 ק"ג ומתומחר בדומה ל-400. הונדה תציע בקרוב גם את ה-CRF250R – דגם אנדורו חדש המיוצר בשיתוף עם סדנת "רד-מוטו". ה-CRF250R בעל מערכת פליטה כפולה וגיר 5 הילוכים, ומשקל קליל של 107 ק"ג. האופנוע מגיע ללא סטרטר חשמלי ויעלה כ-66,000 ש"ח.

נתחיל מהסוף, ההונדה CRF450L הוא לא דו"ש. עם מרווח טיפולים המצריך החלפת שמן מנוע ופילטרים בכל 1,000 ק"מ, כיסא צר וקשה, חוסר באבזור חשוב לרכיבת כביש כמו ABS, משקף ורגליות מורכב שכמובן לא תמצאו כאן. קשה להגדיר אותו כאופנוע שמתאים לרכיבה יומיומית על הכביש ולטיולים בשטח בסופ"ש. בארה"ב, אליה מיועד בעיקר הדגם הזה, ישנה הגדרה שונה מעט לאופנועים דו-שימושיים ממה שנהוג אצלנו. למעשה, בארה"ב, מרבית אופנועי האנדורו המקצועיים לא זכאים ללוחית רישוי ולכן לא רשאים לנוע על כביש ציבורי. דגמים כמו ק.ט.מ EXC-F500, הוסקוורנה FE450/501 ודומיהם זכאים ללוחיות רישוי בחלק מהמדינות, ומתפקדים כאופנועי Dual-Sport's לכל דבר ועניין.

ה-450L נולד כאופנוע מוטוקרוס טהור ושינויים לא מעטים היו חייבים להתבצע, כדי להתאים את הדגם החדש ליעודו. גיר 6 הילוכים במקום 5, בסיס הגלגלים ארוך יותר, על מנת לספק יציבות משופרת. למרות כל השינויים, עדיין מדובר בגיאומטריה המקורית של דגם ה-R.

מנוע ה-Unicam בנפח 449 סמ"ק זוכה לבוכנה חדשה בעלת שלושה רינגים, ועל מנת להפוך את אופיו המוטוקרוסרי העצבני, לכזה שאפשר לחיות איתו גם בעבודה טכנית, נדרשה הונדה "לפתוח מנוע" ולבצע את השינויים הנדרשים. הקייסים הורחבו וקיבולת שמן המנוע גדלה. ההספק ירד והמומנט, שמגיע לשיא מוקדם מאוד ב-3,500 סל"ד, גדל ל-3.26 קג"מ – כיאה לאופנוע שיעבוד לא מעט באזור ה"נמוך" יותר של הכח. תזמון השסתומים השתנה, לטובת פעולת מנוע חלקה יותר והקראנק שונה לטובת אספקת כח נשלטת יותר ברכיבה טכנית.

מתוקף היותו אופנוע שמוגדר כדו-שימושי, קונן בנו החשש שה-450L יגיע עם סט-אפ בולמים רך, שלא לומר "רכרוכי", כמו אופנועים דו-שימושיים אחרים. אך לא הונדה, היא משאירה ב-L את מזלג ה-Showa בקוטר 49 מ"מ של דגם ה-R, עם מספר שינויים ברכיבים הפנימיים – על מנת שיתאימו לרכיבת אנדורו. על השיכוך האחורי, אחראי בולם יחיד מתוצרת Showa גם כן, עם מערכת פרו-לינק. גם הוא, כמו הקדמי, מתכוונן לחלוטין. בטוח שיש סט-אפים מקצועיים יותר בתחום ממה שמציע ה-450L, אך התצורה המקורית, תספיק, קרוב לוודאי, ל-90% מרוכבי ההובי. בכל מקרה, תמיד אפשר לשפר עצמאית.

אל הזרוע האחורית מזריקה הונדה מנת פוליאוריתן – והיא עושה את זה על מנת לרכך את הצלפות השרשרת בחלק האחורי. מהלך זה הוא חלק מגישה נרחבת, ספק חובה ספק רצון, למזער כמה שיותר רעשים הנובעים מפעולת הרכיבים באופנוע. המנוע מקבל מיגוני פלסטיק המספקים הגנה נוספת לקייסים בנפילות. גלגל השיניים האחורי זוכה למערכת "דאמפרים", כדי לשכך במעט את רעש השרשרת. כל אלו מתבצעים במטרה להפוך את הרכיבה על ה-450L לכמה שיותר נסבלת.

במהלך הרכיבה כולה, התכונה הבולטת ביותר של ה-450L היא פעולת המנוע. ההגבלה ל-25 כ"ס כתוצאה מתקנות יורו4, לא עושות לאופנוע שירות רע כלל (בשטח), ומנגישה אותו גם לקהל הרוכבים המתחילים. דמיינו – מומנט בשרני של אופנוע אנדורו 450, ללא התפרצויות הזעם הלא-תמיד רצויות של כל דגם 450 מקצועי אחר. ההילוך ראשון ירגיש מעט חלש לרוכבים מנוסים, אך הפעולה העדינה שלו אידיאלית לרוכבים לא מקצועיים. החיבור לאופנוע קורה מהר מאוד. בתוך דקות מצאנו את עצמנו רוכבים יותר ויותר מהר. בזכות המומנט, האופנוע לא כבה גם בזחילה בהילוך שני-ושלישי, כך שגם אם מצאתם עצמכם יוצאים מסיבוב אל עלייה כאשר אתם לא על ההילוך המדויק, שפע המומנט ידאג לכך שתוכלו להמשיך להתקדם קדימה. לא נגזים אם נגיד שזהו ה-450 הכי ידידותי ונשלט שתוכלו לקנות. התחושה שה-450L מספק לרוכב היא שהוא עובד איתו ביחד. אין פה אופנוע חזק מידי שמאתגר את הרוכב, אלא רוכב ואופנוע שחוברים יחד כדי ליצר רכיבה נקייה וזורמת יותר. לא מתיש את הרוכב ולא מעייף, שחקן קבוצתי שיעשה כל שדורש הרוכב ולא יגבילו במעט.

גמישות המנוע וחלוקת הכח, מאפשרת ל-450L להיות יעיל גם ברכיבה טכנית עם מספיק מומנט המאפשר להתקדם יפה גם ללא גז, וגם בשטח פתוח, שם ניתן לחגוג על רכיבה מהירה בהילוכים הגבוהים. למעשה, אנחנו לא יכולים לחשוב על אופנוע 450 "מקצועי" אחר שהיינו רוצים להיכנס איתו לסינגלים של בן שמן. אז נכון שהוא לא מייצר את התחושה "עוקרת הידיים" שמייצרים 450-ים אחרים, אך להם אין את הוורסטיליות – וזו הופכת את ה-450L לשימושי הרבה יותר וגם לתמורה טובה יותר לכסף.

זה נכון שעם משקל רטוב של 131 ק"ג ה-450L הוא לא הסוס הכי קל בארווה, אך בשטח, ברכיבה, הוא מרגיש ממש כמו אופניים קלילים. הוא יציב ביותר, השליטה קלה והפרונט מדויק, האופנוע מאפשר לרוכב שינוי קו בכל מהירות בקלילות מדהימה. האופנוע בנוי חזק וטוב, והארגונומיה, כיאה להונדה, מהמעלה הראשונה. האופנוע איכותי מאד, וזה משליך על התחושה שהוא מספק לרוכב בשטח. ממש כיף על ה-450L, כבר אמרנו?

משם מה, ממש קל להניף את הרגל אל מעבר ל-942 מ"מ של גובה המושב. גם כשצריך לרדת מהאופנוע ולהזיזו ידנית, מגלים שמדובר במשימה שקל מאד לבצע. וכשמגיע הרגע לבלום, יש ל-450L את מה שצריך. מקדימה דיסק יחיד בקוטר 260 מ"מ עם קליפר כפול בוכנות, ומאחור דיסק יחיד בקוטר 240 מ"מ.

בנוסף לתוספות שנועדו לצמצם את רעשי המנוע והרכיבים המכניים, ה-450L זוכה לעוד כמה פיצ'יפקעס מעניינים: מיגון דיסק מקורי מפלסטיק בצבע שחור שנראה שיחזיק מעמד זמן רב, מיכל דלק מטיטניום, שחוסך עד כמה גרמים במשקל, רדיאטור מוגדל עם מאוורר, מגן גחון מפלסטיק, כידון רנטל 7/8 עם ספוג, פנסי LED היקפיים ועצמתיים וגרפיקה שמוזרקת אל תוך הפלסטיק – על מנת לשפר עמידות. מצד שני, הונדה שוכחת גם כמה דברים מהותיים ביותר: האופנוע מגיע ללא מגיני ידיים – אבזור שחייב להגיע כאבזור סטוק באופנוע אנדורו, הקלאץ' כבלי ולא הידראולי, לא סוף העולם אבל קצת מבאס ומרגיש מיושן.

כל עוד השטח יבש צמיגי ה-IRC הדו-שימושיים שמגיעים עם האופנוע, יעשו את העבודה, אבל ברגע שהשטח נהיה רטוב, תקבלו מעט אחיזה. הונדה בוחרת בצמיגי ה-IRC כדי לשפר את חווית הרכיבה בכביש, אבל פוגמת בחוויה בשטח. כך גם המראות, שעושות אגב עבודה ממש טובה בכביש והמחרשה.

יכולת הכביש של ה-450L מצומצת. עם מושב קשה של אופנוע מוטוקרוס, מהירות שיוט העומדת על 110 קמ"ש ביום טוב, חוסר באבזור בסיסי, כמו מיגון רוח ומערכות בטיחות כמו ABS, הסיכויים שלו להצליח כאופנוע שיכול לשלב את שני העולמות בהצלחה, מוטלת בספק. כן, ברור שיש מיטיבי ישבן שיקחו אותו גם לשעתיים על הכביש, אך במציאות, יותר מחצי שעת רכיבה על המושב הזה זה בערך הלימיט שישבן רגיל יכול לספוג.

מה זה אומר? כמו שאמרנו בתחילת הכתבה, ה-CRF450L הוא לא דו"ש. הוא יכול לשאת אתכם לשטח הקרוב לביתכם ללא הצורך בעגלה, לדוגמא מתל אביב אל אזור מצפה מודיעין, אך לא היינו בונים עליו לרכיבות ארוכות על הכביש – בטח שלא עם מרווח הטיפולים הנוכחי. עם 1,000 ק"מ בין טיפול לטיפול.

ה-450L פותח לעצמו סוג של נישה חדשה – אופנוע 450 שמתאים למגוון שימושים – קונספט שיכול להתאים ללא מעט רוכבים. הוא הרבה יותר קרבי וחזק מהדו"שים הקטנים דוגמת הימאהה WR250R או ה-DRZ400S, אך יהיה קשה לו להשתוות אליהם במחיר הרכישה ובתכיפות האחזקה. הוא יותר חד וזריז מהק.ט.מ 690 אנדורו ומההוסקוורנה 701, אך יכולות הכביש הטובות שלהם הופכות אותם יותר לאופנועי אדוונצ'ר קרביים. בנוסף, ה-450L יכול לקסום ללא מעט רוכבי "פילים", שמחפשים לרדת למשהו קצת יותר קליל וזריז, כדי לחזק את יכולת הרכיבה הטכנית שלהם. דווקא רוכבי אנדורו הרוכבים על כלים מקצועיים קטני-נפח, אולי ימצאו בו חוסר, כאשר בנתוני הכוח ובצורת האספקה שלו הוא נופל ממרביתם.

מעל כידונו של ה-450L, מרחפות שתי עננות עיקריות – מרווח הטיפולים הצפוף והמחיר. טיפול בכל 1,000 ק"מ, גם אם מדובר באחד פשוט יחסית, יקשה עליו להצליח כאופנוע דו-שימושי אמיתי. עם תג מחיר של 69,000 ש"ח, ה-CRF450L הוא לא אופנוע זול בכלל, ואף יקר מחלק ממתחריו הישירים. אז נכון שמדובר במרווח טיפולים צפוף, אך אל לנו לשכוח, שמדובר באופנוע עם גנים של אופנועי מרוצים טהורים. מנוע רייסרי = מרווח טיפולים צפוף יותר.

ה-450L לא יתאים לכל רוכב. רוכבים המחפשים לרכב רק טכני וודאי יעדיפו לחסוך את הקפיצה במחיר הביטוח, וילכו על אופנוע בנפח קטן יותר לטובת המשימה – 4 פעימתי שרירי או דו-פעימתי צווחני. רוכבים המעוניינים לשלב יכולת שטח טובה עם יכולת כביש למרחקים ארוכים, וודאי יעדיפו 690 או 701 של ק.ט.מ או הוסקוורנה. אבל אם מקום מגוריכם רק 20-30 דקות מהשטח, ובא לכם אופנוע רב שימושים שגם פוטר אתכם מהשימוש בעגלה, שווה לשקול את ה-CRF450L כפרטנר הבא שלכם.

תעודת זהות

 

Honda CRF450L

 

מחיר: 69,221 ש"ח

 

רישיון: A1

 

אחריות: שנתיים אחריות הגבלת ק"מ

 

נתונים טכניים

 

מנוע: צילינדר יחיד, 4 פעימות, גל זיזים עליון יחיד, מקורר נוזל, מוזרק דלק

 

נפח: 449 סמ"ק

 

מתלים: מזלג הפוך בקוטר 49 מ"מ, מהלך של 300 מ"מ. מאחור בולם עם לינק, מהלך של 315 מ"מ.

 

בלמים: דיסק יחיד בקוטר 260 מ"מ, קליפר כפול בוכנות. מאחור דיסק יחיד בקוטר 240 מ"מ.

 

מידות צמיגים: ק' 80/100-21, א' 120/80-18.

 

בסיס גלגלים: 1,496 מ"מ

 

גובה מושב: 940 מ"מ

 

מרווח גחון: 314 מ"מ

 

משקל רטוב: 131 ק"ג

 

נפח מיכל דלק: 7.6 ליטר

 

 

מגזין מוטו

פברואר 2019

 

 

5 תגובות ל מוטו בוחן | הונדה CRF450L – בא לשכונה דו"ש חדש

    • שלום,
      יש לכם דגמים ישנים כגון ( 17,18,19 ) חדשים?

  1. לחדד ולציין.
    האופנוע מבוסס על ה X החדש.חולקים לא מעט מכלולים.המנוע,הגיר והשילדה זהים.
    בארה"ב האופנוע נמכר עם יותר מ-40 כ"ס במנוע.
    באוסטרליה,נמכר עם 25 כ"ס כמו באירופה,אבל היבואן 'משחרר' את הסוסים החבויים ע"י החלפת החלקים המוגבלים עם המשוחררים של הX.

  2. תגובה לאורי.
    את ה WR450F משווים ל CRF450X.
    ואם אתה משווה בינהם בארץ,אז קח את ה CRF450X עם אביזרי הרישוי שRED MOTO מכינים וניתן לרכוש ב'מאיר',יבואני אופנועי 'הונדה'.

  3. אופנוע מושלם.בארה״ב נמכר כמו לחמניות. מוטוקרוס מקצועי עם בולמים חלומיים ועם אפשרות לנסיעה בכביש עם 6 הילוכים ומנוע שקט .כדי להנות ממנו בארץ מחליפים ecu , ניתן להגיע ל 50 כ״ס.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל