fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
עופר אבניר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
לרט
לרט
תמוז
voge מוטו24 באנר
סטפן
HJC
MV קוביה
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
אודי דגן 140 על 70

דבר האורך – טל שביט. פברואר 1988, גיליון מוטו מס' 1

דבר האורך – טל שביט. פברואר 1988, גיליון מוטו מס' 1

טל שביט

אני לא יודע אם ברור לכם כמה זמן אנחנו ציפינו לו, אבל זה שאתם חיכיתם לו הרבה זמן – ברור לנו. הקמנו את מוטו כי אנחנו אוהבים אופנועים, וכי ידענו שהגיע הזמן – מזמן. עשינו זאת כי זה פשוט בכיף שלנו ומפני שאנחנו חושבים שהוא יצליח. אבל מוטו הוא ירחון שנועד בראש ובראשונה, בשבילכם.

ובמילה זו אני מתכוון לכל מי שרכב דו-גלגלי קרוב לליבו. כן, אפילו אם אין לכם אופנוע, או ווספה, או טוסטוס. מספיק שזה מעניין אתכם.

לכן ניסינו, וננסה, להכניס במוטו קצת מהכל. לכן תמצאו בגיליון הזה כתבה על שני אופנועי הספורט הטובים בעולם (אם לא נתחשב בבימוטה ודומיה) – להשיג אותם היתה קריעת-תחת אמיתית – בצד מבחן השוואתי לשלושה טוסטוסים, הכי פשוטים שיד. ותאמינו לי שהתייחסנו לשני המבחנים הללו באותה מידה של רצינות. ובגלל כל אותם אוהבי-שטח ביניכם יש בגיליון מס' 1 של מוטו מבחן קצר וראשוני – מה שמכונה אצלנו מוטופרמיירה – של קאג'יבה T4500E. מותר לציין כי יש לנו זכות ראשונים, ויחידים בינתיים בעניין הזה. דבר דומה אפשר לומר לגבי המצ'לס G80: אנחנו העיתונאים היחידים שניסו אותו על הכביש.


אנחנו יודעים שהירחון הזה מיועד לכם. לכן ישבנו ימים ארוכים (ולילות עוד יותר), והכנו את המחירון המופיע בעמ' 50-55. אחרי שתדפדפו דרכו תסכימו כי מדריך המשומשים שלנו הוא הרבה יותר מסתם מחירון: חקרנו, בדקנו, שאלנו ובסוף כתבנו חוות דעת לכל דגם אשר יש סיכוי כי הגיע לארץ. תיקון: כמעט כל דגם. הרשימה טרם מלאה לחלוטין, אם מטעמי חוסר נתונים, אם מחוסר זמן ואם העיצוב, על הנושאים, בקיצור על כל הירחון אתם הביקורת החשובה ביותר שלנו. אנחנו רוצים לשמוע אותה.

אם אתם רוצים לשמוע אותנו, ישירות, יש לכך מדור מיוחד: עצות. זה המקום לשאלותיכם בכל הקשור לאופנועים: איך לטפל, איך לתקן, איפה לקנות, איפה לטייל, ומצידנו גם איך לעשות מין עליהם. הכל. הכל על שני גלגלים. אנחנו ננסה לענות. שם גם המקום לקבל עצות קוראים: גיליתם פטנט חדש לכוון שסתומי דוקאטי-דזמו תוך 5 דקות ? שתפו אותנו – ואת שאר הקוראים – בתגלית. עצות חכמות יפורסמו.

כמובן שלא הכל קורה בארץ. יש פעילות אופנועים גם בחו"ל, אם לא ידעתם. לא עשירה ומגוונת כמו אצלנו, כמובן, אבל בכל זאת נשתדל לדווח על הדברים היותר חשובים. בין אלה אנו כוללים את תחומי הספורט כגון מירוצי גרנד-פרי ומוטוקרוס; התקשרנו לשם כך, ועל מנת לכסות את שאר הפעילויות המעניינות בעולם, עם טובי הכתבים בעולם. שמותיהם מופיעים בעמוד התוכן. המאמץ – והכסף – שווה את התוצאה: ירחון שידע לספר לספר לכם על מה שקורה עכשיו, ובהרבה מקרים גם מה שיקרה מחר, או בעוד שנה, או בעוד 5 שנים. נוכל ל'ספר לכם חוויות ממקור ראשון על רכיבת-מבחן בכבישים ומסלולי-מירוץ ברחבי העולם, עם האופנועים האקזוטיים ביותר בתבל: כבר בגיליון הבא נביא פרמיירות מסקרנות עם הקאוואסאקי ZX-10 – האופנוע היפני המהיר ב- 88'? – והבימוטה YB6, ככל הנראה אופנוע-הכביש המהיר בעולם.

אבל בשום רגע לא נשכח שאנחנו חיים כאן, המציאות הישראלית שהיא קשה – מי כמוכם יודע – לאופנועים ולאופנוענים. אין בכוונתנו להכריז מלחמה המימסד התחבורתי, כפי שהרבה ביקשו מאיתנו. פשוט אין צורך: אותו מימסד, כך נראה, הכריז עלינו מלחמה. מזמן. רק כך אפשר להסביר את המיסוי העושק על אופנועים, את הקיפוח המתמשך בכל תחום ותחום, ואת הממצאים המפחידים של התחקיר שערכנו בנושא לימוד הרכיבה באופנוע. אם לא היינו יודעים אחרת, היינו אומרים שמנסים להרוג את האופנוענים כשהם צעירים. כך, על כל פנים, היה חושב מי שלא יודע שמשרד התחבורה, ובמשרד הרישוי הכפוף לו, מתים על אופנועים ואך דורשים את טובתם… ואולי באמת חושבים שם שאופנוען טוב הוא אופנוען מת. בררררר.

כדי לקבל תמונה שלמה על נושא לימוד הנהיגה, נפגשנו – על-פי הכוונת דובר משרד התחבורה – עם הרב-בוחן הראשי במשרד הרישוי בחולון, "ריקו" גרמן. בילינו במחיצתו שעתיים תמימות, ונפרדנו בהרגשה שאנחנו והוא חיים בשני עולמות שונים.

הרב-בוחן גרמן רוכב על אופנועים מזה 44 שנה. נסיוננו-אנו קצר בהרבה, ולכן הקשבנו ביראת-כבוד לדעותיו ועצותיו. קל מאוד לחבב את גרמן, שלא חסך מאמץ כדי להמחיש ולהסביר ולהראות. קל מאוד להבין מהיכן הוא שואב את סמכויותיו, ומדוע הוא נחשב לאוטוריטה מס' 1 במשרד הרישוי בתחומו.

גרמן מודע היטב לחידושים המתרחשים בעולם האופנועים; הוא זה המבצע את בדיקת התקינה לרוב האופנועים החדשים המוכנסים ארצה, ובשל כך גם הזדמן לו לרכב על רובם. אבל זה לא עוזר לו להשתכנע בצורך בלימוד, תרגול ובחינת השימוש בבלם הקדמי; הוא מסביר לי כי ניסו להראות לו את עדיפות בלם זה בסוזוקים החדשים, אך הוא הוכיח לאותם "מבינים" הלכה למעשה כי השיטה שלו, דהיינו שימוש חזק באחורי תוך סיוע בקדמי "לייצוב האופנוע", עדיפה. מה לעשות: אנחנו, ויין גרדנר ואדי לאוסון יודעים אחרת.

קשה להאמין עד כמה אנשי משרד הרישוי חיים בפלנטה אחרת. נפרדנו מרב-הבוחן הראשי של משרד הרישוי – אדם נעים הליכות, חביב, ומנסה לעזור – עם הרגשה של צמרמורת בגב. הניסיון האופנועי שלו אכן עצום; אך הידע שלו, דעותיו, המונחים בהם הוא משתמש, מעוגנים היטב בשנות ה-40', ה-50' וה-60'. אין לנו ספק כי הוא אחד מהמנוסים ורבי הידע ביתור במשרד הרישוי; אך, אולי, דווקא נסיונו הארוךנהיה לו לרועץ בקבלת דעות ועובדות חדשות – ובכך הוא מסמל את החולי הבסיסי במשרד הרישוי.

אבל אם יש מישהו במשרד הרישוי שיוכל להזיז משהו, הוא האיש. סיכמו עימו, כשלב ראשון, על מפגש נוסף בו תתבצע הדגמת יעילות בלם קדמי – לו ולמספר מורי נהיגה, ובעצם לכל מי שיתעניין. רב-הבוחן גרמן לפחות רוכב על אופנועים לעיתים קרובות, ויש סיכוי שישתכנע אם יראה הוכחות חותכות. לגבי מרבית בוחני משרד הרישוי, תהיה הדגמה מעין זו בזבוז זמן טהור. הם שכחו, לדעתנו, מתי רכבו לאחרונה על שני גלגלים.

קשה לנו להאמין, ומבחינתנו העניין לא סגור. בגליון הבא נמשיך עם הצעה מפורטת ומנומקת לתהליכי רישוי לאופנועים: מה ילמדו, מי ילמד, איך יבחנו, איזה רשיון ידרש לאיזה כלי, מי יבחן. פעם, לפני שנים ובירחון אחר, כתבתי כי הגיע הזמן שבמשרד התחבורה יוציאו את אצבעם הקולקטיבית מאותו מקום אפל וחמים בו היא תחובה. עצוב לגלות (אם כי לא מפתיע) כי בעניין הזה, להבדיל מטכנולוגיה אופנועית, אין שינוי. לאצבע של משרד הרישוי עדיין חם ונעים, מסתבר, אם כי אולי קצת מסריח.

אנחנו, בכוחותינו הצנועים – ובעזרתכם, רבותי – ננסה להזיז דברים. ננסה גם להראות לכם את הקטעים היותר-עליזים הכרוכים ברכיבה על שני גלגלים: את הכיף, את החופש, את המהירות, וגם את היעילות, הנוחות, השימושיות. בקיצור – ננסה להביא לכם את העולם האופנועי, בדרך שאנחנו חושבים שתהיה הכי מעניינת, ומועילה, בשבילכם.

היו עימנו.

מוטו פברואר 1988

4 תגובות ל דבר האורך – טל שביט. פברואר 1988, גיליון מוטו מס' 1

  1. איזו תמונת שער….. זוכר את זה עד היום חוויית ילדות!

  2. הגיליון הראשון , 7 ש״ח .היום הוא שווה הרבה יותר לאספנים.

  3. שומר עדיין את הגיליון הראשון עטוף בניילון

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל