fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
מוטוטאץ דקר
תמוז
עופר אבניר קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
voge מוטו24 באנר
אודי דגן 140 על 70
סטפן
MV קוביה
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC

מבט על – אם זה לא שבור…

מבט על – אם זה לא שבור…

מערכת דוגרי

צילום: רונן טופלברג

טור נוסף שכתב טל ואנו מביאים כאן היום עוסק  בהנדסת אנוש ומתייחס לפרטים קטנים שאולי נראים שוליים למרבית האוכלוסייה אך מי כמו טל  ידע להתייחס לפרטים הקטנים ולהפוך אותם להרצאה מאלפת. למרות מה שנראה כמו התעסקות בזוטות וטרחנות מצליח טל להפוך נושא שולי למעניין תוך שימוש בהומור משובח המעביר במדויק את הרגשותיו. מי שהכיר את טל ידע שהדברים הקטנים האלה שעליהם התאונן בהומור יכלו להוציא אותו מדעתו.
כזה היה טל, מעין לארי דיוויד מוטורי שיכל לרדת לפרטי פרטים ולהוציא אותך מדעתך ועדין עשה הכל בחינניות אין קץ.

לטור מבט על – חלון לים התיכון
לאתר מגזין אוטו

 


 

אם זה לא שבור…

היום אני רוצה לדבר על נושא חשוב מאין כמוהו בהיבט הגלובלי: הווינקר.ליתר דיוק לא הווינקר, אלא ההפעלה שלו. מכירים את האמרה If it ain’t broke, don’t fix it? בעברית זה משהו כמו "אל תתקן מה שלא מקולקל", או "אל תהיה אוברחוכם". ובכן האמרה הזו נוצרה בשביל הפעלת הווינקר.
כולכם מכירים את העניין: רוצים לפנות שמאלה? מורידים את מוט הווינקר למטה עד שהוא נתפס. הווינקר מתחיל לאותת. ברגע שמתחילים לסובב את ההגה חזרה אחרי השלמת הפניה, האיתות מתבטל והמוט חוזר למקומו אוטומטית, כבמטה קסם. כך זה במשך עידנים.

ידיים למעלה כל מי שיש לו בעיה עם השיטה הזו. מסובכת מדי, מעצבנת, יוצרת טעויות, הכל הולך. נו, אני רוצה לראות ידיים.
אף אחד? זה מה שחשבתי. זה גם אומר שלאף אחד מכם אין כנראה סיכוי להתקבל לעבודה אצל ב.מ.וו. כי שמה החליטו, כבר לפני כמה שנים, שהשיטה הזו המתוארת לעיל לא טובה. והם החליטו לתקן את מה שלא מקולקל. עוד פיתוח מופלא מהאנשים שהביאו לכם את ה-iDrive.
אז אצל ב.מ.וו, כדי להפעיל את הווינקר לצורך פניה שמאלה, אתה מוריד אותו למטה כרגיל. אבל הוא לא נתפס, אלא חוזר לאמצע. מה שאומר שכבר כאן, על הסף, יש בעיה קלה בהנדסת אנוש, כי ברגע הראשון נדמה לך שמשהו לא בסדר, אז אתה מנסה שוב. בפעם החמישית אתה שם לב לנורת החיווי של האיתות ומבין שהווינקר עובד.
העניין הוא שיש לווינקר גם מצב ביניים. תנועה קלה של המוט מפעילה אותו לשלושה הבהובים וזהו. מין מצב "יציאה לעקיפה", כשאתה צריך את הווינקר לכמה שניות. אז אחרי כמה שניות הווינקר שחשבת שהפעלת מפסיק לפעול, ואתה חוזר שוב על הפעולה.
אכן, הנדסת אנוש במיטבה.
 
נניח עכשיו שכמו שקורה לפעמים אתה רוצה להפסיק את פעולת הווינקר בטרם עת. בשיטה הקודמת, כל שהיה עליך לעשות הוא להחזיר את מוט הווינקר למצבו האמצעי והופ, האיתות בוטל. בשיטה החדשה של ב.מ.וו זה בלתי אפשרי, כי המוט כבר באמצע. אם אתה בא במקרה מרקע של שימוש ברכב דו-גלגלי, סביר להניח שבשלב הזה תנסה ללחוץ פנימה את הכפתור שעל מוט הווינקר. שם, באופנועים, מצאו סידור הגיוני שגם הפך לאוניברסלי, מוכר וטבעי: אחרי הפעלת האיתות המתג חוזר לאמצע. הביטול נעשה על-ידי לחיצתו פנימה. זה גם נוח מאוד כי כל ההפעלה מתבצעת באמצעות אגודל יד שמאל, והחזרת המתג לאמצע עם האגודל אינה נוחה כל כך. בקיצורו, לא משנה למה, באופנועים וקטנועים זה עובד. אז הגיוני שאם כבר יצרן רכב אימץ את השיטה הזו של החזרת המתג לאמצע, הוא יאמץ אותה עד הסוף?
הגיוני, כן. אבל שכחתי לציין שב.מ.וו לא קיבלו את השיטה המתוארת לעיל שכל שאר העולם משתמש בה לרכב דו-גלגלי, והמציאו משהו אחר יעודי לאופנועיהם. הייתי מתאר לכם את השיטה, אבל זה פשוט מעצבן אותי כל פעם מחדש אז נעזוב את זה ונסתפק בכך שרבים מרוכבי ב.מ.וו הם טייסים בהווה או בעבר, וטוב שכך כי היכולת המוטורית שלהם להפעיל הרבה מתגים עם הידיים מאוד מסייעת להם.
ומכאן כבר צריך להיות לכם ברור שאם ב.מ.וו לא קיבלה את שיטת האיתות שכל שאר העולם משתמש בה עבור אופנועים, היא לא תקבל אותה גם במכוניות. אז כאשר אתה מנסה ללחוץ פנימה את הכפתור שבקצה מוט האיתות, מתברר לך שזה משנה את התצוגה של מחשב הדרך, או מפעיל את בקרת השיוט, אבל ממש לא מבטל את האיתות. השיטה הנכונה היא לתת לחיצה קלה על המוט ממצבו האמצעי לכיוון הנגדי.
מה שכמובן יפעיל את האיתות לכיוון הנגדי, כי עשית את זה חזק מדי, או למשך זמן ארוך מדי…
זה בדרך כלל השלב שבו אתה מביע ספקולציות לגבי שושלת היוחסין מצד האם והסבתא של המהנדסים שחשבו על הפטנט האדיוטי הזה.
הבעיה היא שהמחלה הזו מדבקת. יצרנים אחרים העתיקו את השיטה של ב.מ.וו, כמו מרצדס למשל (מה שכמובן לא אמור להפתיע, כי בין היצרנים הגרמניים יש תחרות שבה הכבוד משחק תפקיד יותר מאשר מה שהלקוח באמת צריך. אם מחר ב.מ.וו תוציא דגם עם פנסי-ניאון סגולים במקום הווינקרים, מרצדס תעשה את מחרתיים אבל גם בשביל הפנסים הקדמיים, ותסביר שזה מפחית את פליטת ה-CO2 או משהו). אלא שמרצדס הגדילה לעשות: בנוסף לכך שהמוט מופעל על-פי שיטת ב.מ.וו, הוא גם ממוקם נמוך יותר מהמקובל כך שפחות קל להגיע אליו. וכדי להבטיח שתעשה משהו לא נכון, מה שדווקא כן נמצא קרוב לאצבעות יד שמאל הוא המוט ששולט על בקרת השיוט/מגביל המהירות. ג-א-ו-נ-י. נחשו כמה מתוך צוות שמנה 5 בוחנים עתירי ניסיון הפעילו בטעות את בקרת השיוט במקום את האיתות לפחות 3 פעמים?
אבל זה בסדר. מערכת ה-MMI של אודי פועלת כך שהיא יודעת לדמות מתגים. זה יותר מסובך ויותר מבלבל מאשר להשתמש במתגים, אך מצד שני דורש יותר טכנולוגיה ומיקרו-מעבדים ו-Fuzzy Logic וניסויים עם מערכת בטא. במלים אחרות – הרבה יותר מגניב בשביל מי שמפתח את המכונית, וגם הרבה יותר "קדמה באמצעות טכנולוגיה". צריך להצדיק את הסלוגן, לא?
לפעמים באמת קשה לי להבין את השיקולים של חלק מהיצרנים: כאילו שיש איזו אי-הסכמה בסיסית בינינו לגבי המונח "הנדסת אנוש". אז הנה, בעברית קלה: התפקיד שלכם הוא להנדס את האוטו בשבילנו, בני-האנוש שאמורים לנהוג בו ולתפעל אותו. לא בשביל אנשי-השיווק שלכם, לא בשביל לעשות רושם על מישהו, לא בשביל שעוד פטנט יהיה רשום על שמכם. תעשו לנו טובה: If it ain’t broke, don’t fix it. 

ועוד משהו קטן לסיום. הלוטוס החדשה (שם קוד 'איגל', שם אמיתי Evora) שוקלת 1350 ק"ג, שזה משהו כמו 70% יותר מהאליז. אז נכון שיש לה מנוע V6 ו-280 כ"ס, אבל גם לכם נראה ש-1350 ק"ג זה יותר מדי בשביל מכונית מהחברה שהקים קולין צ'מפן? המשקל הזה קרוב מאד למשקל של פורשה 911. מה קרה ל-Add Lightness?

 

5 תגובות ל מבט על – אם זה לא שבור…

  1. אין יותר מכובד מזה שאתם ככה מכבדים את טל שביט ז"ל.

  2. כמה אני מתגעגע, אני מבקר פה על בסיס יומי ושמח לראות את הכבוד שהחברה פה עושים לך ומתזכרים אותך !! תהנה איפה שאתה.

  3. תודה שאתם זוכרים ומזכירים.
    כך הוא שב וחוזר אלינו בדרך שמיוחדת רק לו.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל