fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
תמוז
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
לרט
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC
voge מוטו24 באנר
MV קוביה
סטפן
אודי דגן 140 על 70

קרול שלבי 1923-2012

קרול שלבי 1923-2012

אופיר דואק

צילום: יח"צ

פעם, לפני עידן קבוצות המיקוד, ניתוח השווקים והפוליטיקלי קורקט עולם הרכב והאופנועים היה מורכב מאנשים עם חזון. אנשים שהחלום שלהם היה ליצור עולם מוטורי בדמותם. חלק מהם נכשלו ונעלמו בדפי ההיסטוריה אבל לחלק מהם השפעה עצומה גם כיום. אנזו פרארי, סיוצ'ירו הונדה, פרוצ'יו למבורגיני, הנרי פורד, אנדרה סיטרואן הם חלק מאנשי החזון הללו. קרול שלבי הוא גם אחד מהם, איש ששמו הפך לאגדה לפעמים אפילו יותר מהמכוניות עליהן היה חתום. גם אם אתם אופנוענים מובהקים סביר להניח ששמעתם על מכוניותיו שכיכבו לא רק על מסלולי המרוצים אלא גם בלא מעט סרטים. המפורסמת בהן וזו שהעניקה לו תהילת עולם הייתה ה-AC קוברה. ביום חמישי האחרון הלך לעולמו קרול שלבי בגיל 89, אולי האגדה האמריקאית האחרונה מהעידן שבו גברים היו עשויים מברזל כמו המכוניות בהן הם נהגו.

חייו של קרול שלבי היו עמוסים ופתלתלים אך ננסה לתמצת עבורכם אותם. שלבי נולד ב-11 בינואר 1923 בליסבורג, טקסס. במהלך מלחמת העולם השניה שירת קרול שלבי כטייס ולאחר שהשתחרר מהצבא בתום המלחמה עסק בחוואות ובהובלות ובכסף אותו הרוויח החל לעסוק בספורט מוטורי, בתחילה במרוצי דראג ולאחר מכן במרוצים. שלבי התחרה בשנות ה-50' עבור יצרנים כמו אוסטין הילי, אסטון מרטין ומזראטי כשבשנים 1958 ו-1959 אסף השתתף בשמונה מרוצי פורמולה אחת. בשנת 1959 זכה שלבי במרוץ 24 השעות של לה-מאן ובסוף אותה שנה החליט לפרוש מספורט מוטורי מקצועני כמתחרה. אהבתו של קרול שלבי לביצועים ולמסלול המרוצים עדין הייתה עזה לכן החליט לנצל את ניסיונו בפיתוח מכוניות ספורטיביות למסלול וכך הוקמה חברת שלבי אמריקן.

המכונית ששמה את קרול שלבי על המפה הייתה הקוברה. הקוברה נולדה כתובנה של קרול בראשית שנות ה-60' שהאמריקאים אמנם יודעים ליצר מנועים חזקים מאד אבל בתחום מכלולי השלדה הם לא מצטיינים כמו עמיתיהם מאירופה. קרול הגיע לסיכום עם חברת AC  הבריטית ורכש את שלדת ה-ACE אותה היא יצרה. במקום מנוע ששת הצילינדרים המקורי שתל שלבי מנוע V8 של פורד, הוסיף מספר חיזוקים ומכלולים משופרים ויצא להתחרות על מסלולי המרוצים. המפורסמת בגרסאות הקוברה היא ה-427 ששמה מסמל את נפח המנוע באינצ'ים מעוקבים (כ-7 ליטרים בסך כל).
הקוברה זכתה להצלחה כמעט מידית על המסלול כאשר שלטה באליפות ארה"ב בין השנים 1963-1964. באירופה הדהימה הקוברה את כולם שזכתה בשנת 1964 במרוץ 24 השעות של לה-מאן כשהיא מביסה מתחרות מבוססות כמו פרארי ופורשה. אלא שלמרות ההצלחה על מסלול המרוצים הקוברה לא זכתה להצלחה במכירות ועד מהרה ירדה מפס היצור בשנת 1966. עם זאת, שנים מאוחר יותר היא חזרה להיות מיוצרת על ידי שלבי בהזמנה מיוחדת וישנן סדנאות המייצרות רפליקות של הקוברה עד היום. קוברות מקוריות הינן פריט אספנות נחשק ויוקרתי ורק לפני מספר שנים נמצא שלדה של קוברה מקורית שאוכסנה במחסן בארה"ב ונמכרה בלמעלה מ-100 אלף דולרים. להזכירכם: שלדה בלבד, לא צבועה, ללא מנוע וגלגלים.

כישרונו של שלבי לא נעלם מעיני אנשי פורד שגייסו אותו לשורותיהם על מנת ליצר גרסאות מחוזקות למוסטאנג שהייתה להיט מכירות אדיר בשנות ה-60'. בין שתי הגרסאות המפורסמות ביותר שיצר שלבי למוסטנג הן ה-GT350 שהופיעה בשנת 1965וה-GT500 שהופיע בשנת 1967 המוכרת לרוב בשם "אלינור" מהופעתה בסרט עקיצה ב-60 שניות. בין יתר היה אחראי קרול שלבי לפיתוח של השלבי דייטונה הנדירה והאקסקלוסיבית ושל הפורד GT40 האגדית שזכתה ב-4 ניצחונות רצופים במרוץ 24 השעות של לה-מאן.
בשנות ה-80' עבר שלבי לפתח גרסאות ביצועים עבור דודג' כשבין היתר היה שותף גם בפיתוחה של הדודג' וייפר שהוגדרה כיורשת מודרנית לאותה שלבי קוברה אותה הגה קרול שלבי. במשך השנים המשיך קרול שלבי לפתח מכוניות ביצועים בסדנא שלו כמו ה-Series 1 וה-GR1.


פורד מוסטאנג GT500 שנודעת גם בשם אלינור

בשנת 2005 כשפורד הציגה את הדור החדש של המוסטאנג בעלת עיצוב הרטרו החליטו בפורד לחדש את שיתוף הפעולה  עם קרול שלבי ומאז גרסאות הביצועים של המוסטאנג שוב נושאות את השם של בי כשהבולטת בהן נקראת, איך לא, שלבי מוסטאנג GT500 וכמובן מגיעה בצביעה כחולה עם פסים לבנים שמזוהה עם שלבי מאז אותה קוברה אגדית. למרות שחצה את גיל 80' המשיך קרול שלבי להיות נוכח באירועי ספורט מוטורי ולקחת חלק פעיל בסדנא הנושאת את שמו כשתמיד הייתה ציפייה באוויר ששלבי יפתיע עם מכונית שרירים חדשה.
לצערנו, זה כבר לא יקרה. כאמור קרול שלבי הלך לעולמו אך הותיר אחריו מורשת מוטורית עשירה ונדירה שספק אם אפשר לשחזר כמותה בימנו.

15 תגובות ל קרול שלבי 1923-2012

  1. משופצת קומפלט – בעשר דקות שהיא חנתה שם, שלושה אנשים ניגשו והציעו עליה מזומן- עשרות אלפים. מכוניות מדהימות המון כח ועוצמה. הקבריולט בכלל סוףףףףף. חבל שהוא נפטר- אבל זכרו ימשיך להתקיים. ובגדול.

  2. היה לי בזמנו מאך 1 שהוא גדול יותר ומסורבל יותר.
    המוסטנג הזו היא האחת והיחידה.

  3. שבוגאטי ווירון הפסידה במירוץ תאוצת דראג לשלבי.

  4. חבל"ז !! אילו אקסמפלרים.
    גאון. יהי זכרו ברוך

  5. אין על האיש. כבוד ענקי בחיים ואחרי בטח עוד מליון שנה. לא מגזים כמובן !! יפה עשיתם שהעלתם את זה.

  6. עוד אגדה שהלכה לעולמה .
    נפיל בזכות עצמו !
    חבל – למרות שהספיק בחייו להפך לאגדה .

  7. בצבע אפור עם פסים שחורים. נראה לי שנמכרה לאחרונה בלמעלה מ-300 אלף ש"ח

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל