fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
אישימוטו באנר קוביה שמאל
תמוז
עופר אבניר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
לרט
מוטוטאץ דקר
לרט
אודי דגן 140 על 70
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
סטפן
MV קוביה
HJC
voge מוטו24 באנר

פורמולה ישראל 2013 – פול גז בניוטרל

פורמולה ישראל 2013 – פול גז בניוטרל

אופיר דואק

צילום: רונן טופלברג

כמו לפני שנה, גם השנה הוכרז על אירוע הפורמולה ישראל באילת ברוב הדר תוך הבטחה לאירוע ספורט מוטורי שטרם נראה בישראל בהשתתפות מכוניות פורמולה 3 אמיתיות. בשנה שעברה הגענו לאילת ונפעמנו מהאווירה ומההשקעה בסדר גודל שטרם נראתה באירוע מוטורי בישראל אך יצאנו בתחושות מעורבות. מה שהיה אמור להיות תחרות פורמולה התגלה כמופע ראווה לא מוגדר ולא תחרותי במתכונת של הפנינג ולא של ספורט מוטורי אמיתי. את המצב והאווירה הצילו מרוצי הסופרמוטו והקרטינג המרתקים לצד מופעי דריפטינג שהלהיבו את הקהל, והיה לא מעט קהל שהיה צמא לחוויה מוטורית. למרות שלא הכל היה מושלם קיווינו שזוהי הייתה תחילתה של מסורת, שהלקחים יופקו ובאירוע הבא הרף יעלה. כן, אתפייט ואומר שהיה ריח של שינוי באוויר באילת.

השינוי אכן הגיע במהלך השנה החולפת. חוק הספורט המוטורי סוף סוף אושר ויצא לדרך אחרי שנים של תלאות בירוקרטיות ויבוא כלים תחרותיים במס מופחת אושר. אירועים וליגות תחרותיות סדירות וחוקיות התקיימו בחודשים האחרונים במוטוקרוס, אינדורו, סופרמוטו ודראג והקהל נענה ונהנה בהמוניו. לכן כאשר יצאה ההודעה על קיום אירוע פורמולה ישראל השני הציפיה הייתה גדולה עוד יותר. גם הפעם גולת הכותרת של האירוע הייתה ביקור מכוניות הפורמולה 3 מחו"ל לצד היצע גדול עוד יותר של מרוצים כשהשנה נוספו גם מרוצי אופנועי כביש, מרוצי דראג למכוניות, מרוצי טורינג למכוניות ראלי מוסבות ואירוע ג'ימקנה. הכל נדחס ליומיים גדושים של אקשן מהבוקר עד לשעות האור האחרונות. בסוף השבוע האחרון הגענו לאילת  מלאי ציפייה שרק הלכה והתגבר עם הביקור ביום האימונים ומקצה הדירוג שנערך ביום חמישי שעבר. האווירה בפיטס הייתה נהדרת אלא שאי אז החלו השיבושים.

שינוים בלוח הזמנים
לוח הזמנים של יום האימונים לא היה ברור למתמודדים בקטגוריות השונות שחיכו לעלייתם למסלול למקצי אימון של 20-30 דקות בצהרי היום תוך הבטחה למקצה נוסף מאוחר יותר. אלא שהזמן התארך ואחר הצהרים התקיים אירוע הצגת המשתתפים באחד המלונות מה שאילץ לדחות את מקצי האימון של האופנועים לאחר השעה 8 בערב. הרוכבים העייפים שחלקם הגיע בנסיעה עוד בלילה המתינו לתורם לעלות למסלול לאימון והקפות דירוג אך מסיבות בטיחותיות מוצדקות של מחסור בתאורה הולמת במסלול בוטלו המקצים מה שאילץ את הרוכבים לעלות למחרת למסלול לתחרות כשבאמתחתם ניסיון של הקפות ספורות בלבד. בימי התחרות עצמם סדר העלייה למסלול של המתמודדים השונים התנהל בצורה טובה, ללא עיכובים מיותרים ופחות או יותר לפי לוח הזמנים. אלא שלוח הזמנים היה ידוע ליודעי ח"ן בלבד מההפקה. לא המתמודדים, לא העיתונאים ואפילו לא הכרוז ידעו במדויק מי הולך לעלות למסלול ומתי וכפועל יוצא לכך גם הקהל. מי שהצליח לצלם בטלפון הסלולרי את השקף של לוח הזמנים מאירוע הצגת המתחרים ידע את הלו"ז, היתר חיכו בציפיה.

אלא שאם בלוח זמנים לא ברור הייתה מסתכמת הביקורת היינו מאושרים. על מחירי הכרטיסים הגבוהים: 129 ש"ח ליום יחיד ו-200 ש"ח לשני הימים אפשר להתווכח שכן ברוב המקרים מי שרכש חבילות תיור הכרטיסים עלו פחות אך הבעיה האמיתית הייתה הזלזול בקהל שכן טרח והגיע לאירוע. אז נכון שהשנה הנחה את האירוע בחן ובידענות אין קץ בועז קורפל וקולו נשמע היטב ברמקולים אך מיקום הטריבונה (שיושביה ישבו בשמש הקופחת שכן היא לא הייתה מקורה) מנע צפייה בחלקים נרחבים מהמסלול, והרי לא מדובר במסלול גדול במיוחד. מילא שהמארגנים לא טרחו להציג מסך וידאו שיציג את הנעשה בחלקי המסלול הרחוקים מהעין, אבל אפילו לוח תוצאות לא היה. למעשה הקהל נאלץ להסתמך על התוצאות שהקריא הכרוז, זאת בהנחה שהוא קיבל אותן בזמן. זמני הקפה? דירוג בזמן אמת? לא בבית ספרנו. לא יודע עד כמה תנחם העובדה שגם העיתונאים לא קיבלו את תוצאות המרוצים בזמן אמת ונאלצו לקושש אותן בדרך לא דרך. תעודת עניות.

המסלול והפורמולה
זה חבל, חבל מאד שכן על המסלול היה לא מעט אקשן מכל הקטגוריות. עקיפות, חיכוכים, נפילות, קרבות מיקומים ועשן צמיגים בכל הקטגוריות למעט אחת. כן, שוב קטגורית הפורמולה הייתה תחרות ראווה עם חוקים לא ברורים. מספר מכוניות עלו למסלול יחד אך עקיפות לא התאפשרו אלא בישורת ואלא באישור המרשלים. גם השנה נעשתה החלוקה המקוממת בין גברים לנשים במקצים כאילו המארגנים לא שמעו שספורט מוטורי הוא הספורט השוויוני היחיד בעולם. רבותי, זה לא ספורט מוטורי אמיתי. הדבר צרם בעיקר לאור העובדה שיתר הקטגוריות אכן סיפקו מקצוענות לעילא ולעילא. למרות הקשיים, תקלות טכניות בכלים והעייפות ועל כך מגיע מלוא הכבוד למתחרים, לאנשי הצוות ולספונסרים.

הקהל התלהב ממכוניות הפורמולה 3 ובצדק, שכן שהן הדבר הקרוב ביותר למכוניות מסלול מקצועיות שביקר בארצנו. בפועל היה מדובר במכוניות פורמולה 3 מיושנות מהשנים 2004-2005 שגם הן היו גדולות על המסלול שהוא נפלא עבור קארטינג, סופרמוטו ואופנועי 125 סמ"ק אך די קטן על כל השאר. את המצב עבור מכוניות הפורמולה הציל רוי ניסני הצעיר המתחרה באליפות הפורמולה 3 העולמית שהגיע עם מכוניתו ונתן כמה הקפות ראווה לעיני הקהל. אבל בשביל כמה הקפות ראווה להשתמש בשם "פורמולה"? שימוש יח"צני ותו לא.
אם כבר הזכרנו את המסלול, נכון שזה המסלול המאורגן ביותר שקיים כאן בארץ וראש עירית אילת הבטיח בגאון על הקמת קריית ספורט שתכלול גם מסלול ברמה גבוה, אבל כל זה לא מצדיק מתן דעת ודגשים בטיחותיים על המסלול הקיים. היה ניכר בשח המסלול מחסור במיגון צמיגים בשולי הפניות ובשטחי מילוט תקניים. עבור מכוניות הממוגנות העניין היה פחות קריטי (על אף שמכונית פורמולה אחת התרסקה אל הגדר) אבל עבור המתחרים על האופנועים, שנפלו לא מעט ביום התחרות השני, היה צריך לתת את הדעת למיגון טוב יותר של המסלול. במזל רב האירוע נגמר ללא פציעות אך בנושא הבטיחות אסור להתפשר כלל שכן תאונה משמעותית עלולה להיות מכת מוות לענף הצעיר. חושב שכל המארגנים יפנימו זאת להבא. הבטיחות מעל להכל.

בחזרה לפיטס
כן, אני יודע שהספורט המוטורי עדין בחיתוליו וצריך לפרגן לו וכמובן שהענף זקוק לחשיפה תקשורתית כדי למשוך משקיעים ומפרסמים. אלא שכל זה לא מצדיק טעויות הפקה בסיסיות שנראות כניסיון לחסוך כסף במקרה הטוב וזלזול בקהל ובמתחרים במקרה הרע. ללא ספק אחרי אירוע הפורמולה ישראל הראשון האירוע השנה היה בגדר נסיגה מטעם ההפקה. בשנה הראשונה יכולנו לקבל את זה שהפורמולה היא מופע ראווה לקישוט ולמשיכת קהל לפרי הספורט המוטורי שהיה אסור שנים רבות. אלא שלאחר המרוצים הרבים שכבר הופקו השנה (אם כי לא בסדר גדול מרוכז שכזה) וכבר משכו אלפי צופים, היה ניתן לקוות שאירוע באילת לא ייפול ברמתו מהאירועים הנקודתיים, במיוחד לאור השקעה של הגופים הגדולים המעורבים בהפקה.
פורמולה ישראל 2013 התגלתה כפול גז בניוטרל. עכשיו רק נותר לקוות שיהיה מי שיקח את העסק בידיים ברצינות, ישלב להילוך ויזניק את הספורט המוטורי קדימה למקום לו הוא ראוי.

לגלריית הסופרמוטו מאירוע פורמולה ישראל

לגלריית הסופרבייק מאירוע פורמולה ישראל

לגלריית המכוניות מאירוע פורמולה ישראל

 

לתוצאות מרוצי הסופרמוטו בפורמולה ישראל 2013

לתוצאות מרוצי הסופרבייק בפורמולה ישראל 2013

9 תגובות ל פורמולה ישראל 2013 – פול גז בניוטרל

  1. במלך הביצה בחיריה הכניסה הייתה חינם וההר היה מלא ב-1500 איש. נקודה למחשבה

  2. סוף סוף מישהו פה רשם את האמת. דוגרי אמיתי.

  3. זרקנו ים כסף. תגידו- היה שידור בטלויזיה?

  4. אם לא הדראג והאופנועים זה היה בושה וכלימה

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל