fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
תמוז
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
עופר אבניר קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
מוטוטאץ דקר
סטפן
voge מוטו24 באנר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
אודי דגן 140 על 70
HJC
MV קוביה

דעה אישית: האופנוע הבטיחותי בעולם

דעה אישית: האופנוע הבטיחותי בעולם

יובל נווה

צילום: יצרן


לפני כמה ימים פרסמנו ידיעה על חשיפתו של האדוונצ'ר החדש ל-2014 עם מערכת הבקרה האלקטרונית והחדשנית של בוש, MSC שמה.
שוק האופנועים נמצא בשנים האחרונות במשבר מתמשך בכל העולם. השוק מתכווץ ומכירות אופנועים בדעיכה. בייחוד נכון הדבר לאופנועים בעלי נפח גדול מ-500 סמ"ק. יש לכך סיבות רבות, ביניהן המשבר הכלכלי העולמי ועליית מחירי הדלק, אך אחת הסיבות המרכזיות היא בטיחות. כתבתי בעבר על הנושא, במסגרת קורס נהיגה מתקדמת שעברתי.

ריבוי תאונות הדרכים באופנועים בשנים האחרונות, גרמו להתרחקות של רוכבים רבים מהתחום, יחד עם עליית מחירי הביטוח ותפיסה כי אופנועים הם מסכני חיים. מכירת אופנועי הספורט ירדה פלאים והנישה הזו שהייתה בעבר רווחית ומשגשגת איננה כזו עוד. למרות זאת, ובניגוד מוחלט לסיבות שמניתי לעיל, בתוך מכירות האופנועים הכלליות שמדשדשות דווקא, שוק אופנועי התיור-הרפתקני צומח בצורה מהירה ובריאה. רוב הרוכבים באופנועי אדוונצ'ר (וגם בנישות אחרות מצליחות כמו אופנועי תיור מתונים) הם רוכבים בגילאי 40 ומעלה. רוכבים צעירים בשנות ה-20 מהדור החדש מהססים להיכנס לתחום. 

טכנולוגיה ובטיחות. זה שם המשחק

החברה המובילה בתחום הטכנולוגיה והחדשנות באופנועים, נכון לרגע זה, היא חברת ב.מ.וו. חברה שחרטה על דגלה חדשנות טכנולוגית ויישום של בטיחות מוטורית. ב.מ.וו היא זו שהכניסה לראשונה מערכת ABS  באופנוע, לפני יותר מ-20 שנה. בנוסף, היא זו ששילבה לראשונה מערכות מתקדמות כגון בקרת אחיזה אלקטרוניות (ESC).

אין חולק שאופנועי ב.מ.וו יקרים ובחלק מהמקרים כבדים (לדוגמא: R1200GS). לכאורה לפי טיעון זה, הגורס שמשקל ומחיר פוגעים באטרקטיביות של האופנוע, דגמי החברה היו צריכים להיתקל בקשיים אבל במציאות ההפך הוא הנכון.

בעניין המשקל, המערכת מוסיפה אך לא כבדה – מדובר בבקר אלקטרוני קטן וכמה חיישני זווית ותאוצה. בראייה רחוקת טווח, לרכיבים אלקטרונים יש מזעור תמידי ואין לי ספק כי בדורות הבאים של מערכת זו היא תשתלב עם המערכות האחרת ובקר האופנוע (ECU). גם השפעת המחיר היא קטנה יחסית ותהפוך לזניחה ברגע שהמערכת תהפוך להיות מיוצרת בייצור המוני. חברות ביטוח מתייחסות למכלולי הבטיחות ברכבים, ועל כן לדעתי אופנועים בטוחים יותר יזכו להנחת ביטוח שתתקזז, אם לא יותר מכך, מעלות מערכות הבטיחות. אף חברת ביטוח לא רוצה לשלם על "טוטאל לוס" של אופנוע מרוסק – יש להם אינטרס ברור לקדם אופנועים בטוחים שמאפשרים רווחיות גבוהה.



בשביל הרגולטור או בשביל המכירות?

גם טיעון הרגולציה לא תופס – ב.מ.וו ושאר היצרנים האירופים מובילים את הבטיחות מתוך ראייה כוללת של בטיחות לטווח ארוך. הרגולטורים בשוק האופנועים, אפילו בשוק האירופי המתקדם, מפגרים בשנות אור אחרי התקינה המקבילה למכוניות. שנים רבות מערכתABS  הינה חובה במכוניות, אך היא תכנס רק כתקנת חובה לאופנועים בשנת 2016. למיטב ידיעתי, אין שום הכרח כיום לשלב מערכות בקרה אחיזה באופנועים למרות שברכבים ארבע גלגליים יש כזו.

לפיכך, ק.ט.מ מקדימה בהרבה את הרגולטור בהכנסת מערכת MSC. דוקאטי וב.מ.וו גם כן הכניסו מערכות דומות, ואף הן לא פועלות משיקולים רגולטורים אלא מתפיסה אסטרטגית שגורסת כי אופנוע בטוח יותר מקדם את המכירות. היפנים בהקשר זה הרחק מאחור ביחס ליצרנים מאירופה – סוזוקי למשל רק עכשיו הכניסה לראשונה בתולדותיה (!) מערכת לבקרת אחיזה, באופנוע הוי-סטרום 1000 שיעלה על הכביש רק בשנה הבאה. דגם ה-1000 היוצא אפילו לא צויד במערכת ABS.

יש לשים לב לכותרת של חברת ק.ט.מ – הם מכנים את ה-1,190 ה"אופנוע הבטיחותי בעולם". לא האדוונצ'ר הטוב בעולם, או החזק ביותר, או המהיר ביותר, אפילו לא האמין ביותר. הם מתמקדים דווקא בתחום הבטיחות, ואנחנו מדברים על יועצים אסטרטגיים שמשתכרים מיליוני אירו בשנה.

לקחו לנו את הכיף. האמנם?

לבסוף נשאר המושג הסובייקטיבי שנקרא "הנאה". רוכבים שונים יתנו למושג הזה משמעויות שונות. לרוכב אחד הנאה משמעותה רכיבה בטוחה ויציבה על אופנוע אמין, גם בגשם או תנאים גרועים אחרים, שמחזירה אותך לביתך בשלום בסוף יום רכיבה. לרוכב אחר פירושה חוליגניזם פראי שכולל השכבות ותאוצות חריפות, ווילי, סטופי וזריקות זנב.

ק.ט.מ כבר אפשרה בדגם 1,190 של שנת 2013 לכבות את כל מנגנוני האבטחה האלקטרוניים, לרבות מערכת ה-ABS . קל ופשוט לעשות זאת מתפריט האופנוע בלחיצות כפתור מועטות. כלומר, רוכב שרוצה לרכב בצורה משוחררת ממערכות בטיחות יכול לעשות זאת בכל רגע נתון – למשל ירידה לשטח או רכיבה במסלול המרוצים (במדינות מתוקנות, בצפון אמריקה ואירופה, יום במסלול המרוצים הינו חלק מהתרבות המוטורית).
אבל בכביש הציבורי אין שום הצדקה שברירת המחדל תהיה פגיעה בבטיחות לטובת פקטור "ההנאה", בייחוד לרוכב שאיננו מתקדם. בטיחות צריכה להיות בראש מעיני הרוכב והחברה שמייצרת את כלי הרכב.

גלריה

9 תגובות ל דעה אישית: האופנוע הבטיחותי בעולם

  1. עוד עשור והם העתיד, המובילים במכירות והמתקדמים בעולם הדו"ג. ככה אני רואה את זה. כתום עולה

  2. רק אני שומע על צרות בחלפים ?
    רק אני שומע על משאבות דלק שקורסות זו אחר זו ?
    חולה על הכתומים אבל בארץ זה לא מספיק לצערי

  3. דמיין שבסרטון "הפרסומת" העליון יש מכונית שנוסעת בסיבוב, בדיוק ממול האופנוע, והוא בולם בלימת חירום עם ה-ABS ומתיישר חזיתית לתוכה..

    אתה יודע מה זה אומר לי? רוכב נהרג.

    דמיין שבסרטון ה"פרסומת" השני, למטה, במקום הכביש הרחב יש מעקה "בטיחות" מפואר – כלומר סכיני גילוח חדות

    אתה יודע מה זה אומר לי? עוד רוכב נהרג.

    אז אולי לך זה לא אומר שום דבר, ואולי אתה מפחד מאלקטרו' וחידושים שאתה לא מבין מה בדיוק מה הם עושים – אבל יש יותר מדי רוכבים שנפגעים ובסופו של דבר הענף הזה שנקרא אופנועות יגווע.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל