fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
מוטוטאץ דקר
תמוז
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
voge מוטו24 באנר
אודי דגן 140 על 70
MV קוביה
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC
סטפן

מגדילים ראש – איך לבחור קסדה נכונה

מגדילים ראש – איך לבחור קסדה נכונה

שרון גולדר

צילום: יח"צ

כולנו יודעים חשיבותה של קסדה מהי ועדיין, אנחנו מקווים שלא נצטרך לבדוק את יעילותה של הקסדה  שלנו בדיוק כמו שאנחנו מקווים שלא נצטרך אי פעם לבדוק את אמינותה של חגורת הבטיחות ברכב שלנו. אבל לצערנו תאונות קורות. אנחנו לא יכולים לחזות מתי או מאיזה סוג הן תהיינה אבל אסור לנו להקל ראש, תרתי משמע. תרוצים כמו "אני רוכב על קטנוע ולא על אופנוע גדול" או "המרחקים שאני עושה על הדו"ג הם קצרים" אינם מתקבלים. אל תזלזלו בחשיבותה של קסדה איכותית. בכל זאת, זה הדבר היחיד שמגן על ראשינו בזמן אמת. בכתבה הבאה ננסה להבהיר מושגים מתחום הקסדות ולהדריך אתכם כיצד לבחור קסדה שתתאים לצרכים שלכם.

לא מזמן ובשעה טובה נאסר השימוש בקסדת "החצי" הידועה לשמצה שהיוותה מעין פתרון על מנת לצאת ידי חובה בפני החוק. קסדת החצי סיפקה הגנה לראשנו בערך כמו קליפת ביצה לכן לא פלא שדבק בה השם קלימרו.  נכון להיום בשוק קיימים סוגים נוספים של קסדות: קסדות מלאות, קסדות ה"שלושת רבעי" והקסדות נפתחות. מכיוון שללא עוררין קסדה מלאה נחשבת להגנה הכי טובה שבנמצא תרשו לנו להתייחס לסוג זה של הקסדות בכתבה.

כמו בכל מוצר עלי אדמות גם בשוק הקסדות ישנן מגוון חברות ויצרניות כשהמחיר מושפע ברובו גם בגלל שם המותג,  אך לא תמיד בגלל מה שהמוצר מספק. כולנו מכירים את מותגי העל :SHOEI, ARAI, AGV   ועוד, אך תתפלאו לשמוע כי חוץ מהדגמים הנבחרים (והיקרים) שלהם,  בחלק מהמותגים הללו ישנם דגמי קסדות שקיבלו דירוגים נמוכים במבחני ריסוק מה שלא מצדיק את מחירן בהשוואה לדגמים אחרים של אותו מותג. ועל כך נאמר "לא כל הנוצץ שומר על הראש שלכם!"
מצד השני של המטבע, אי אפשר לקבל את הכי טוב כאשר אתם מחפשים את הכי זול. לא צריך להיות גאון אבל קסדה שלמה ב-500 ש"ח היא בדרך כלל לא השקעה נכונה בלשון המעטה. קחו בחשבון שקסדה טובה נשארת איתכם כמה שנים טובות למרות שיצרנים מצהירים כי לקסדה יש אורך חיים וחיי מדף של שנים בודדות. הצהרה נוספת היא שאם קסדה נופלת מהיד ופוגעת בקרקע היא כבר לא בטיחותית. בייננו, אף אחד לא הולך וזורק לפח קסדה ששילם עליה בטחול וכליה וקונה אחת אחרת. לכן, על אחת כמה וכמה (כי אנחנו הישראלים יודעים הכי טוב) אצל רובנו קסדה זו חתונה קתולית ועד שלא מתפורר הריפוד הפנימי ונכנס לנו לעיניים תוך כדי נסיעה אנחנו לא מוצאים לנכון לרכוש אחת חדשה. אז שווה להדק את החגורה טיפ טיפה ולרכוש קסדה איכותית, כששם המותג לא באמת משנה, כשמוודאים היטב את רמת הבטיחות שהיא מציעה.

קודם כל הבטיחות
את רמת הבטיחות שמציעה הקסדה תוכלו לדעת על פי התקנים שלה שמצויינים עליה ועל פי מספר הכוכבים שאותו הדגם קיבל במבחני ריסוק. לא המותג אלא הדגם! 
בעולם קיימים 4 תקנים עיקריים לקסדות הכביש. התקן הבסיסי הוא תקןDOT שפירושו Department of Transportation (משרד התחבורה האמריקאי) ונקרא גם FMVSS218. על פי החוק האמריקאי כל קסדה הנמכרת בארה"ב צריכה לעמוד בתקן זה. אחריו ישנו התקן האירופאי, ה-ECE 22-05,  שמקובל על ידי יותר מ-50 מדינות באירופה. זהו התקן שאמור להופיע על כל קסדה שנמכרת גם בארצנו. בנוסף ישנו התקן הבריטי, ה-BSI6658  ולבסוף יש את תקן- Snell M2000/M2005, תקן של ארגון פרטי והתנדבותי שמבצע בדיקות ותקנות בתחום

כל קסדה שנמכרת לשימוש בכביש הציבורי בארה"ב חייבת לשאת תקן DOT  ויכולה, אבל לא חייבת, להיות בעלת תקן נוסף. רק מלקרוא את דרישות הסף לכל תקן ניתן לנחש שקסדה שיש לה רק תקן DOT תהיה הרכה ביותר כשאחריה אחריה קסדה שנושאת תקן ECE, אחריה קסדה עם תקן BCI ולבסוף קסדת עם תקן Snell. נשמע כאילו ה-Snell הוא הקובע, נכון?
אבל זה לא כל כך פשוט. כבר שנים שיש מלחמות בין האסכולות כאשר צד אחד טוען כי החלק הכי חשוב בקסדה צריך להיות הקליפה שלה וככל שהיא תהיה  קשיחה ועמידה יותר כך הקסדה תהיה בטיחותית יותר. לעומת זאת האסכולה השניה טועת כי החלק החשוב בקסדה הוא המילוי שלה דהיינו החומרים הנמצאים בין קליפת הקסדה לראשינו ושהם קובעים כמה ספיגת הזעזועים תהיה טובה. זאת אומרת שקסדה צריכה להיות "רכה" וסופגת. כל תקן עורך מבחנים הבודקים את הטענות שלו בלבד. מבולבלים? גם אנחנו.
אבל אל דאגה, מה שבטוח הוא שעם השנים הקסדות הולכות ונהיות בטוחות יותר והקסדות (המוכרות) שמגיעות אלינו עומדות בלפחות תקן אחד אם לא יותר. מה שלנו נותר לעשות הוא לרכוש קסדה שנוחה לנו על הראש, מתאימה לנו במידה, לצרכים ולכיס ולהמשיך לרכב בזהירות מרבית כדי להנות מכל רגע.

התאמה אישית
ישנם מספר משתנים שעליכם לקחת בחשבון בזמן רכישת קסדה מתאימה לכם. לאחר שהחלטתם על תקציב עשו סיבוב בין החנויות, שימו על ראשכם מגוון קסדות ואל תתקבעו על מותג מסוים ושמרו על "ראש פתוח".  אתם תתפלאו כמה סוגי קסדות ומותגים שאינכם מכירים קיימים בשוק ומציעים קסדות איכותיות במחירים שפויים שלא יגרמו לכם לחשוב אם אמא שלכם תשים לב אם תמכרו לה באי ביי את הוואזות שקיבלה בירושה. ישנם מספר דברים שעליכם לשים לב אליהם בזמן חיפוש קסדה:

דבר חשוב במיוחד הוא הסוגר. כל התופסנים למיניהם אינם בטיחותיים ולא עומדים בלחצים ובעומסים ועלולים להתנתק בזמן פגיעה. בנוסף אלו הם גם מנגנונים שבירים שעלולים להישבר או להתבלות עם הזמן דבר שיכול לגרום לכם לזרוק לפח קסדה טובה לחלוטין רק בגלל שהסוגר שלה נהרס. קסדה איכותית מגיעה עם סוגר "הדאבל די" שלא נקרע לא נתלש ולא מאפשר את ההתרחבות של הרצועה בזמן נסיעה, עומד בעומסים גבוהים וגם אינו מתבלה.

רצוי לרכוש קסדה שהכריות והריפוד הפנימי פריק. זה יאפשר לכם לנקות אותם וגם להחליף אותם במידת הצורך ובכך לא תזרקו לפח קסדה חדשה רק כי הבחורה המוזרה בבר שפכה לכם יין בדיוק בתוך הקסדה וחזרתם הביתה מריחים כמו יקב שפג תוקפו.

גזרת ראש – מי שמידת ראשו היא  SMALL בקסדה כמו SHOEI  למשל סביר להניח יהיה מידה SMALL  גם בקסדה מתוצרתARAI   אבל, לכל קסדה יש צורה שונה ולכן מעבר למידה המתאימה יש לבדוק שהיא גם נוחה ויושבת בלחץ במקומות הנכונים ועם זאת לא מכאיבה או מעיקה.  זה נכון שקסדה חדשה לוחצת מעט אבל אם המצח כואב והלחיים שלכם נלחצות כל כך עד שהן מפריעות לשדה הראיה שלכם סימן שאתם צריכים מידה גדולה יותר, או לחילופין סוג אחר בעל גזרת ראש שונה. מידת קסדה נכונה הולכת תמיד לפי היקף הראש ולא הלחיים. צריך גם לקחת בחשבון עלויות של חלפים לאותה קסדה ואם הם ברי השגה. כמו הכריות ריפוד עליהן דיברנו, מנגנוני משקף, משקף שמש ועוד. כל אלו יכולים לעלות לא מעט כסף ועליכם לשקול אם לא עדיף לקנות קסדה טיפה יותר איכותית כדי לא למצוא את עצמכם משקיעים סכום של קסדה נוספת רק על החלפים.

אל תמהרו לרכוש קסדה רק כי היא יפה או נחשבת למותג על. את המאות ואולי אפילו אלפי שקלים שתחסכו תוכלו להשקיע בציוד מגן לא פחות חשוב ואולי אפילו בדברים חשובים אחרים כמו צמיגים איכותיים לאופנוע. קחו את הזמן עשו סקר שוק נרחב, מדדו הרבה קסדות ואם צריך מדדו אותן כמה פעמים. השאירו את הקסדה על ראשכם כמה דקות כדי באמת לוודא שהיא לא מציקה לכם. בדקו את טווח שדה הראיה שהיא מאפשרת לכם. הדריכות שלנו בכביש חשובה וצריך למזער הסחות דעת ככל האפשר. לאחר שבדקתם את הבטיחות והנוחות של האופציות שלכם רק אז נכנס השיקול הוויזואלי.

וטיפ אחרון: אם חשבתם לרכוש קסדה באינטרנט דעו לכם שזה לא תמיד כדאי. מעבר לסיכון של הטעות במידה וגזרת ראש שונה (שימו לב מאיזו מדינה אתם מזמינים)
לפעמים כדאי להשקיע כמה שקלים יותר וליהנות משקט נפשי ולדעת שיש לכם "אבא ואמא" על כל טענה ותקלה שלא תבוא.

בהצלחה!

25 תגובות ל מגדילים ראש – איך לבחור קסדה נכונה

  1. עכשיו רק נותר למצוא סבלנות לעשות סיבוב כזה בין החנויות.

  2. שיש כל כך הרבה אנשים שמחפשים את הכי זול מבלי להבין את המשמעות של זה.

  3. כשאני רואה מישהו בא לחנות ושואל מה הקסדה הכי זולה בשביל
    ה-מ-ו-ר-כ-ב-ת שלו! גועל נפש

  4. התקנים והמבחנים זה משהו הרבה יותר מורכב שאפילו הכתבים בחול לא רוצים לגעת בנושא הזה

  5. מחפש את הכי זול והכי טוב. משפט שלא יכול להיות הגיוני.

    אנשים תתעוררו!!! כל הקסדות האלו שעולות 490 שקל הן זבל!

  6. " אתם תתפלאו כמה סוגי קסדות ומותגים שאינכם מכירים קיימים בשוק ומציעים קסדות איכותיות במחירים שפויים שלא יגרמו לכם לחשוב אם אמא שלכם תשים לב אם תמכרו לה באי ביי את הוואזות שקיבלה בירושה….."

    הרסת אותי!

  7. הכל אותו דבר – מה שמיוצר בסין ונמכר פה ב300 שקל ומה שאופנועית מחזיקים ומוכרים ב5000 זה בדיוק אותו דבר

  8. דוגרי היקרים
    תודה רבה על הכתבה הברורה והאמיתית.
    שנים עובדים עלינו בחנויות ומוכרים לנו את מה שכדאי ליבואן או תקוע במלאי ולא ע"פ מפרט בטיחות.
    הפכתם אותי היום לקורא נאמן שלכם על בסיס יומיומי.

  9. ואים היא מחומר כזה או אחר מה זה חשוב. אם אתה מקבל כזו מכה חזקה בראש , בכל מקרה אתה מתפורר.

  10. גיסנו?
    הכל בסדר? אנחנו סתם כועסים היום או שאנחנו תקועים במלאי עם 200 קסדות ג'אנק שאין לנו דרך להיפטר מהם?
    למה אתה שולל קסדות איכותיות שקיבלו מבחנים גבוהים במבחנים בלתי תלויים?
    האם חוסר הידיעה מניעה אותך או אינטרס אישי?

  11. הלוואי והקוראים יפנימו ויבינו שזה לא צחוק וכל אלו שקונים בזול או לא רוכבים כמו שצריך ומזלזלים יבינו כבר שהחיים שלהם פה על כף המאזניים. הנפילה הכי קטנה…
    חבל!
    אל תקנו גינס דיזל חודש אחד או תוותרו על יציאה בערב איזה שבוע ותשקיעו במה שחשוב באמת. לפני שיהיה מאוחר מידי.

  12. יופי של כתבה אבל היה מקום להוסיף קישור לאתר sharp בו יש את דירוג הבטיחות לקסדות.
    sharp.direct.gov.uk קניתי קסדה ב 700 ש"ח עם 5 כוכבים

  13. כל הכבוד למי שכתב ,טיפים לעניין לכל מי שחדש בקהילה ומי שותיק ,המשכו כך דוגרי והצוות !

  14. אני כמעט קניתי קסדה של אראי במחיר מטורף ואז גיליתי שיש לה 3 כוכבים בלבד במבחני הריסוק
    שיננו לב! יש דגמים שעולים הרבה ולא שווים את זה רק כי זה שם מותג!

  15. הדבר הכי טוב זה ללכת למדוד דגם של קסדה ספציפית פה בארץ להגיד למוכר יפה תודה וללכת להזמין את הקסדה מאיביי במשלוח רגיל לא אקספרס! עשיתי את המהלך הזה בדיוק לפני כחודשיים, המחירים פה בארץ לא הגיוניים בעליל! קניתי קסדת AGV K3 מאיביי ב-800 שקל כולל משלוח! לאחר שמדדתי את אותו דגם בדיוק בארץ והמחיר הכי זול שמצאתי הוא 1400 מדובר פה על חיסכון משמעותי בכסף….אההה כן וזה כולל 16% מס (מכס אין על מוצרי בטיחות)

  16. רק קחו בחשבון שהבחורה בצד מידת החזייה שלה היא לא DD, אז כבר טעות.
    ולדעתי הכתבה לא אינפורמטיבית מספיק, פירטתם יותר על תקן בטיחות ושטויות שלא רלוונטיות ללקוח במקום לתת דגמים מומלצים והשוואות מחירים בסיסית ועניינית.

  17. הקטנוניות שלכם זה משהו. מילא היה לכם משהו חכם להגיד אבל גם זה לא…
    קודם כל אבזם זה טוב ויפה אבל לא מתאים ברמה המדוייקת. סוגר זו המילה הנכונה. מכיוון שהוא אחראי על הנעילה של הקסדהכל דבר אחר. ו-18 המאוכזבת . זו לא מטרת הכתבה. קצת הבנת הנקרא. את דורשת סקר שוק ופה זו כתבה המסבירה על קניה נכונה והדרכה. למה את לא כותבת מתחת למבחן דרכים שהיית רוצה כתבה על הגלידה בפיצוציה? תנוחי מעט.

  18. לקסדות שקיבלו כוכב כזה או אחר במבחן ריסוק שקר כלשהו וכל עולמם התהפך. גם רפי גינת מצא קוליפורמים בחומוס,זה עצר מישהו מללכת לאבו שוקרי המקורי,מישהו מת מזה? קסדות טובות עולות יותר,הפיתוח לחברה,האיכויות אחרות מקסדה שעולה 500 שקלים.לא יעזור כוכבים במבחן ריסוק,מחר אני אפרסם מבחן חארטה כלשהו וקסדה שעולה 2000$ תזכה ב 9 כוכבי בטיחות,מזה אומר שהאחרים חרא? ממש לא…

  19. משעשע. אף אחד לא אמר שהכתבה לא טובה… אנשים רעים לא חסר, אבל גם מגיבים צריכים לדעת שביקורת זה לא דבר רע. אחרי הכול אנחנו רוצים להמשיך להנות מהכתבות של דוגרי. ו17 חמודה, רוצה סקר שוק? צאי לרחוב סלמה/שוקן/הרצל/צלנוב. תנוחי באמת

  20. תודה רבה לאתר דוגרי על האומץ בפרסום הכתבה החשובה הזו!!!

  21. יישר כח , טיפים לעניין.
    מאיפה לי הבטחון שהמוכר מציג לי מדבקה עם 6 כוכבים, שזה לא סיפורי עלי באבא?, האם קיים גם תיעוד מוסמך מהמכון שמאשר?

  22. נראה לי שתגובה 23 התבלבלה בכתבות… ול24 – אפשר למצוא על כל קסדה מידע באינטרנט. תשלוף סמארטפון ותאמת נתונים.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל