fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
מידלנד שחורי 140 על 70
תמוז
לרט
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
עופר אבניר קוביה שמאל
HJC
voge מוטו24 באנר
סטפן
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
אודי דגן 140 על 70
MV קוביה

עונת 2015 מוטו GP: הספירה לאחור לקטאר

עונת 2015 מוטו  GP: הספירה לאחור לקטאר

גיא בן ברק

צילום: יח"צ

עונת המוטו GP 2015, מספר 66 במניין לגרנד-פרי של ה-FIM, נפתחה כבר בליל חמישי 26.3 באימון ראשון בקטאר, המירוץ עצמו בליל יום א' 29.3, העונה תינעל ב-8 לנובמבר בולנסיה. העונה חובקת גם הפעם 18 סבבים, ללא מסלולים חדשים, קצת מביך לעומת הסופרבייק שפותחת מסלולים בתאילנד, הודו ורוסיה, לפחות יהיה שפע מידע למכונאים ולרוכבים והזדמנות לשבור שיאי מסלול עם אופנועי העל במצבם הנוכחי לפני כניסת החוקים המסרסים בעונת 2016. 

מבחינת רוכבים מספר שיא מרשים של 15 רוכבים בקטגורית פקטורי ו-10 רוכבים בקטגוריה הפתוחה. עוד עניין עולה בזכות שני יצרנים חדשים-ישנים הנכנסים לקטגוריה הרשמית, סוזוקי חוזרת עם אופנוע חדש ושני רוכבים ספרדים מצוינים, אספרגרו וויניאלס, אפריליה אף היא חוזרת למוטו GP עם תהילת אלופת עולם בסופרבייק, עם שני רוכבים בעיתיים, מלנדרי ובאטיסטה; שני יצרנים אלה חוברים לקבועים, הונדה, ימאהה ודוקאטי ביצירת מגוון יפה של יצרנים בקטגוריה העילית. חבל שמבחינת מוצא של רוכבים העניין עדיין מועט ומוגבל לשליטה ספרדית מוחלטת, למרות שיש תגבור איטלקי יפה, לעומת דלות אמריקנית מבאסת, נוכחות יפה לבריטים. בתוך הקבוצות הרשמיות מלחמות חורמה בין שני הרוכבים כי כידוע יותר חשוב לנצח את בן קבוצתך מלנצח. למרבה האכזבה בקבוצות החשובות אין כול שינויים לעונה הקרובה, בקבוצת הונדה רפסול הרשמית זה שוב מארקז האליל מול פדרוזה הזקן שקיבל עוד עונה אחרונה בשביל הכבוד, מקום שישי במבחני קטאר ולא היה מהיר ולו במבחן רשמי אחד. בימאהה אולי הקרב הקשה ביותר, לורנזו שחייב להוכיח כאן ועכשיו ולא יקבל עוד הזדמנות לאחר שתי עונות נפל – מול ולנטינו רוסי אולי בעונתו האחרונה, בן 36 בעונה כה ארוכה אבל האלוף הזקן מריח את הבלגאן הנפשי והלחץ של לורנזו ולא ירחם. בדוקאטי "שני אנדראה", איאנונה ודוביציאוזו צעירים וחמים, דובי בעליל מנוסה יותר בעוד איאנונה מתאבד שלא רואה בעיניים, הבעיה של דליגנה מנהל דוקאטי תהיה לשמור על מספר התרסקויות נסבל בדרך למטרה המוצהרת: לפחות ניצחון אחד. בקטגוריה הפתוחה לצד ניקי היידן הפאתטי שתי קבוצות מעניינות במיוחד: הימאהה של סטפאן בראדל שמתרסק הישר מהונדה רשמי לימאהה פרטי, ואיתו לוריס באז בעונתו הראשונה במוטו GP, הצרפתי הצעיר הוכיח כבר שהוא בן קבוצה חרא במיוחד בסופרבייק היה אחראי ישיר לאבדן אליפות של בן קבוצתו סייקס. קבוצה מעניינת נוספת של הודה עם ג'ק מילר הקשקשן האוסטרלי שלא ברור איך זכה לעלות למוטו GP לאחר שנכשל בלקחת את אליפות המוטו3 בעונת 2014, מילר ירכב על RCV חצי רשמי אותו הביא למקום 21 מביש במבחנים בלוסיל, בעוד בן קבוצתו קאל קראצ'לו רוכב עלRCV  רשמי בן שנה; הבריטי הקשוח גומל על האמון של הונדה וקבוצת LCR שנתנו למלך ההתרסקויות את האופנוע הרשמי של באטיסטה, קראצ'לו מוכיח כי האסון שחווה עם דוקאטי עד עתה לא חיסל לו את הקריירה, קראצ'לו רוכב מעניין ואנושי, חשוב שיצליח לשם שינוי. מקום שביעי במבחנים בקטאר זו פתיחה לא רעה בכלל לקאל. 

במאבק האליפות מבין 15 רוכבי המפעל, הרוכבים הטובים בעולם, לא צריך להיות חזאי בבית דגן כדי לדעת שבפעם השלישית ברציפות זה הולך להיות מארק מארקז נגד שאר העולם. מארקז מגיע לעונתו השלישית במוטו GP לא רק כאלוף עולם אלא כמי שהכניס אלמנט של טירוף לאליפות, העלה את האינטנסיביות בכמה דרגות. אין רוכב או חובב בבית שלא מעיד כמה עלתה רמת התחרותיות באליפות העולם מאז נכנס אליה מארק מארקז ב-2013 ובעונתו הראשונה לקח אליפות עולם. בדומה לשתי העונות הקודמות צפויה גם עונת 2015 להראות את מארקז בגדולתו, לכישרון והתעוזה העצומים של בן ה-21 ששבר עד עתה כול שיא אפשרי יחסית לגילו הצעיר, חובר עכשיו ניסיון ובגרות של אלפי קילומטרים במירוצים ומבחנים ואלה עושים את מארקז לקטלני אף יותר ממה שהיה קשה להאמין. הזמן שקבע בספאנג ב-6 בפברואר, 1:58.6 ד', הוא הזמן המהיר ביותר בכול הזמנים לאופנוע במסלול זה, זמן של פורמולה אחת. בקטאר מדורג בשני הימים שני, מקלקל את הרקורד המושלם של רוכב הונדה עד עתה בשלושת מבחני טרום העונה הרשמיים בולנסיה ופעמיים מאלזיה.

דוקאטי הגיעה באיחור לעונת 2015 עם GP15 האופנוע הכול חדש שנבנה בהשקעה דמיונית על ידי גיגי דליגנה, המהנדס שנרכש מאפריליה במיליונים ועליו מהמרת דוקאטי בכול מה שיש לה. הדוקאטי מוטו GP החדש צר למראה עם שילדה חדשה, מנוע וי ארבע חדש ועולה בכול מדד על קודמו שהיה בעייתי בהתנהגות וסרבן פניות סדרתי. דוקאטי לא השתתפה במבחנים בולנסיה, ובמבחנים הראשונים בפברואר בספאנג השתתפה עם GP14, רק לספאנג השני התיצב האופנוע החדש ואכן מייד הרשים איאנונה עם מקום רביעי. בקטאר שוברת דוקאטי את כול ההערכות ומככבת בשני הימים, איאנונה המהיר ביותר ביום שבת ודוביציאוזו מוביל ביום השני עם זמן של 1:54.9 ד', לא מהיר במיוחד בהשוואה לזמני הדירוג של המירוץ שם ב-2014 אבל בתנאי המסלול המאובק זה טוב.
לעומת דוקאטי ימאהה סטטית בסיכום ההכנות לעונת 2015, לא מרשימה בלשון המעטה, לורנזו ובוודאי רוסי לא מצליחים להוות איום על מארקז, משיגים בולנסיה וספאנג תוצאות בינוניות למעט יום אחד מוצלח ללורנזו עם מקום שני, ובקטאר ממשיכה הבינוניות עם מקומות 4-5, רוסי חווה נפילה בפתיחת הערב השני וחוזר פגוע. קטאר הוא מסלול חשוב לרוסי, מסלול בו הוא יודע להתמודד מול מארקז וחשוב שיצא מחוזק מהמבחנים ורצוי בריא. לא כך נראה יצרן רעב למחוק את החרפה שהונדה מנחילה לו בשנתיים האחרונות, ועכשיו ימאהה עלולה לחטוף גם מדוקאטי וזה יהיה מביך ומבחינת רוסי, אסון.
והכול הכנה ל-2016…
בהיבט היסטורי עונה זו חשובה ולו בזכות היותה עונת מעבר בטרם נכנסים חוקים חדשים ב-2016 ומשנים מהותית את הקטגוריה העילית באליפות העולם, הרבה יותר מהחזרה לנפח ליטר ב-2012. כבר בסוף חודש יוני שנה זו תחול הקפאה על פיתוח מחשבי אופנועי המפעל וזאת כהכנה להנמכת הרמה הטכנולוגית וההשקעה הכספית בראשה החלת מחשב מפוקח רגולציה בעונת 2016. זה כמו לקחת את המוחות של שחקני שח באליפות העולם ולשים לשני המתמודדים את אותו מוח, מציאות חדשה לחלוטין לאופנועי המפעל של הונדה וימאהה שעד השינוי השקיעו את מירב המאמצים והחשאיות במחשבי ניהול המנוע והאופנוע של אופנועי המירוץ הרשמיים שלהם וזה חלק חשוב בשליטה המוחלטת של שתי אלה באליפות העולם. מחשב זה עושה הכול ב-RCV של הונדה וב-YZM של ימאהה, ההגדרה מחשב ניהול מנוע עושה עימו עוול גדול, הוא מנהל את ייצור והעברת הכוח עד לרמת הצמיג, מעורב בתאוצה ובבלימה ובפניה ובניהול הכוח בכול פניה וישורת בהתאם לפקודות הרוכב ול-GPS של כול סנטימטר מהמסלול. וזה הולך להשתנות, מחשב אחיד יותקן בכול האופנועים ולאור הביצועים בעונת 2014 של ההונדות שרצות בקטגוריה הפתוחה שם כבר מותקן מחשב מפוקח רגולציה המצב לא טוב. המנועים חלשים והאופנועים לא תחרותיים אך במבחנים בקטאר עורר קארל אברהם תקוות עם מקום עשירי מרשים. שינוי נוסף בעונת 2016 הוא המעבר לצמיגי מישלין וזה יקרין על מבחנים שיערכו במהלך עונת 2015 עם צמיגי מישלין המחליפים כיצרן אחיד את ברידג'סטון המהווה ספק צמיגים יחיד מאז 2009. 

גלריה

3 תגובות ל עונת 2015 מוטו GP: הספירה לאחור לקטאר

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל