fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
מוטוטאץ דקר
עופר אבניר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
תמוז
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
אודי דגן 140 על 70
HJC
voge מוטו24 באנר
סטפן
MV קוביה

אופנוע-על מ…צ'כיה: מידאלו V6

אופנוע-על מ…צ'כיה: מידאלו V6

טל שביט

רוכב מוטוGP הטרי קארל אברהם יחד עם צוות FGR, בהשקת ה-V6 החדש

תעשיית האופנועים הצ'כית היא, איך לומר זאת בעדינות, לא ממש כובשת-עולם וקיימת יותר בהיסטוריה מאשר בהווה. אצלנו מוכרים כמובן אופנועי JAWA (הגיה נכונה: יאווה), שלפני 20 שנה הציפו את השוק כאן יחד עם גלי העליה מחבר העמים. חברת JAWA, יש לציין, עדיין חיה וקיימת בצ'כיה, אך רק כצל של עצמה (וכן, דגמי 350 שתי-פעימות עדיין מיוצרים, במספר גרסאות). אופנועי הספידוויי, שרשמו לזכותם הצלחות אינספור ושלל אליפויות עולם, מיוצרים עדיין גם הם, תחת אותו שם אך במסגרת חברה נפרדת ללא קשר לאופנועי הכביש.

אבל עכשיו נולד מותג-אופנועים חדש בצ'כיה, FGR, ויריית הפתיחה שלו מכוונת גבוה מאד. הדגם הראשון מכונה "מידאלו" (Midalu) – ומדובר, חברים, באופנוע בעל המנוע הגדול ביותר בייצור סדרתי אי-פעם (והכוונה לייצור סדרתי יעודי לאופנועים, לא לשתילת מנועי V8 של מכוניות…). עד היום החזיק בתואר הזה הטריומף רוקט III, לו מנוע שלושה-צילינדרים בנפח 2.3 ל'. אבל למידאלו יש מנוע V6 בנפח 2.5 ל'! כדי למנוע ספק, לא מדובר במנוע מכונית (שם מנועים כאלו נפוצים ביותר) אלא במנוע יעודי לאופנוע ספציפי זה, מפיתוח עצמי. הזווית בין הצילינדרים היא 90 מעלות (מה שאומר ממדים חיצוניים גדולים למדי), התצורה היא קונבנציונלית עם צמד גלי זיזים עיליים לכל צד של ה-V ו-4 שסתומים לצילינדר. ההספק – משוער בלבד, בשלב זה – הוא 240 כ"ס, והמומנט המרבי הוא "יותר מ-20 קג"מ". אם אכן זה יהיה ההספק הסופי, הרי שמדובר באופנוע הסדרתי החוקי-לכביש החזק ביותר בהיסטוריה (ושוב, אנו לא מדברים על מוטאציות נוסח "בוס הוס" עם מנועי מכוניות). המנוע שוקל לבדו 107 ק"ג, כך שלא פלא שהמשקל הכללי המוצהר הוא 270 ק"ג – ממש לא משקל-נוצה.

הרעיון לפתח אופנוע עם המנוע הגדול ביותר בהיסטוריה נולד ב-2004 במוחו של מירוסלאב פלגר, האיש שהקים את חברת FGR. המידאלו לא היה הפרוייקט הראשון של FGR: עוד לפני כן כבר ייצרה החברה אופנוע מירוץ שתי-פעימות 125 סמ"ק, שזכה להצלחות ברמה המקומית (וב-2010 אף השתתף עם רוכב וויילד-קארד בסיבוב הצ'כי של סדרת המוטוGP, בלי להותיר חותם). לפלגר היו שאיפות גדולות יותר. הוא ביקש וקיבל מענק ממשלתי ממשרד התעשייה הצ'כי לפיתוח מנוע V6 גדול. העבודה בפועל החלה ב-2005, והמנוע הוצג ב-2008. אז התקבל מענק נוסף, הפעם לפיתוח השילדה. באותו זמן הוכרזה תחרות לבחירת מעצב האופנוע, שנבחר מתוך יותר מ-40 מועמדים. העבודה על אב-הטיפוס (שקיים ונוסע, כפי שאתם יכולים לראות בסרטון המצורף) הושלמה בסוף 2010, ובינואר הוצג האופנוע רשמית. לאירוע החגיגי גויס הרוכב הצ'כי הצעיר קארל אברהם, שישתתף בקטגוריית מוטוGP בעונה הקרובה.

מבחינה עיצובית אין כאן בשורה גדולה (וגם לא יופי יוצא דופן, לדעת כותב שורות אלה). מדובר באופנוע מקטגוריית ה"נייקד", וניכר במעצב ששאב השראה מהטריומף ספיד-טריפל. יש זנב קצוץ, שילדת צינורות פלדה, זרוע אלומיניום אחורית מסיבית, ומיתלי אוהלינס קדימה ואחורה. הפרט העיצובי הפיקנטי ביותר: מערכת הפליטה היא מסוג 6 ל-2, דהיינו ששת הצינורות מתנקזים ל-2 דודי-מפלט – סידור מקובל בהחלט. אבל לכל מפלט יש 3 פיות-יציאה, דהיינו 6 בסך הכל, שנועדו להבהיר לכל שמדובר כאן באופנוע בעל 6 צילינדרים.

כל אלה, כמובן, פרטים משניים לעומת המנוע הענק. הטענה לגבי 240 כ"ס עוד טעונה הוכחה, אבל אפשר להניח כי בכל מקרה צפויה כאן חווית רכיבה יוצאת דופן. הספק כזה מנפח של 2.5 ל' אינו קיצוני (וגם מושג בסל"ד נמוך יחסית, באזור 8,000 סל"ד), ומבטיח הרבה מומנט בסל"ד נמוך ובינוני.

בהמשך השנה מתוכננים ניסויים להשלמת הפיתוח לקראת שלב ייצור הסדרתי, שיתחיל עם מיני-סדרה של 6 כלים. מועד היציאה המתוכנן לשוק הוא 2012. המחיר? אין הצהרה רשמית בענין, אבל אפשר להניח שמדובר במנת-מזומנים מכובדת.


מדובר, חברים, באופנוע בעל המנוע הגדול ביותר בייצור סדרתי אי-פעם (והכוונה לייצור סדרתי יעודי לאופנועים, לא לשתילת מנועי V8 של מכוניות…)

4 תגובות ל אופנוע-על מ…צ'כיה: מידאלו V6

  1. נראה מדליק ומפוצץ מומנט.
    נראה גם שהאופנוע לא פתור – ניכרת מלחמה על ההטיה עם הרוכב…

  2. נייקד שרירי,לטעמי אפשר להוציא הספקים כאלו גם עם נפח מופחת וגם פחות צילינדרים בכול מקרה כול הכבוד לצ'כים..

  3. המפלצת נראית יפה אבל מגושמת, כבדה מידי ומתנדנדת בסיבובים..
    הקונספט נחמד אבל לא פרקטי..
    צריך דיאטה של 40ק"ג לפחות ומתלים/שלדה חזקים יותר

  4. 420 כ"ס ביצור סדרתי זה מה שהם טענו פעם אחרונה שנתקלתי, אבל אולי אני טועה.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל