fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
מוטוטאץ דקר
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
עופר אבניר קוביה שמאל
תמוז
לרט
voge מוטו24 באנר
סטפן
אודי דגן 140 על 70
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
MV קוביה
HJC

נעלים גדולות

נעלים גדולות

טל שביט

צילום: טל שביט

אי אפשר לומר את זה אחרת. הכינוי "סופר-טנרה" לאופנוע מבית ימאהה, מאד מחייב. אופנוע בעל שם זהה הושק לראשונה לפני שני עשורים, והביא שלל ניצחונות בראלי דאקאר המפרך. ולא פחות חשוב, יצר לעצמו קהל אוהדים נלהב בטרם הופסק הייצור, ללא סיבה נראית לעין ב-1996. כעת מחזירה ימאהה לחיים את השם הכמעט-מיתולוגי, עם אופנוע חדש לחלוטין – XT1200Z סופר-טנרה. הפעם מדובר בדגם שמכוון גבוה: ישירות לטריטוריה של האופנוע הנמכר ביותר באירופה, וככל הנראה האופנוע הגדול הנמכר ביותר בעולם, ב.מ.וו R1200GS – עליו כתבנו לא מכבר. כך שהדגם החדש צריך למלא נעליים ממש גדולות, ולעמוד בציפיות ודרישות לא קלות, כדי להצליח לגנוב לקוחות מהלהיט הגרמני.

מהנתונים הטכניים והצהרות ימאהה, ברור כשמש כי מפתחי האופנוע תלו פוסטר של הב.מ.וו הגדול מול עיניהם, והתוצאה היא אופנוע שנראה (לא עיצובית, אבל בכל שאר הפרמטרים) כמעט כהעתק של הכלי הגרמני. אותו נפח מנוע ומספר צילינדרים, בדיוק אותו הספק מרבי ושיטת הינע סופי, אותן מידות צמיגים ואפילו מזוודות מטען שנראות כהעתק של התוצר הבווארי. האם חיקוי כזה הוא צעד חכם, או שאולי היתה ימאהה צריכה לבחור בכיוון שונה? ימים יגידו.

 בשנתו הראשונה יימכר הסופר-טנרה החדש רק בגרסה מיוחדת המכונה First Edition ("מהדורה ראשונה"). המשמעות היא חבילת-אבזור הכוללת את סט המזוודות, מגן מנוע תחתון ומגן פנס קדמי. למרות זאת, ובמפתיע, תג המחיר נמוך משל כל מתחריו הישירים, ועומד על 135 אלף שקל בלבד.

שורה תחתונה אילו היה מתחרהו הישיר של הימאהה, הב.מ.וו R1200GS, עולה בדיוק כמוהו, קשה היה לנו להעדיף את האופנוע היפני. הב.מ.וו בפירוש מלוטש, איכותי ומוכח יותר. אבל בפער של 35 אלף שקל בין השניים, אפשר לרכוש הרבה אבזרים ולמלא הרבה מיכלי דלק. וחובה לקחת זאת בחשבון. מלבד זאת, ולמרות הביקורת שיש לנו על הימאהה החדש, יחסית לניסיון ראשון זהו בהחלט אופנוע ראוי, שממלא את ייעודו הבסיסי – תיור ארוך-טווח בכל סוגי הכבישים – באופן מצויין. עם תג-מחיר מפתה, יש לימאהה נקודת זכות חזקה, ונקודת מוצא נוחה לצוד לקוחות מהמתחרים. אגב, מפתיע לגלות שהשוק הישראלי הוא היחיד – למיטב ידיעתנו – בו יש לימאהה יתרון מחיר שכזה.

מנוע וביצועים מנוע דו-צילינדרי גדול הוא כמעט-הכרח בקטגוריה הזו, וימאהה בחרה בתצורה ייחודית עבורה: סידור מקבילי של הצילינדרים, כמו בסופר-טנרה המקורי. תודות לסידור לא-סימטרי של גל הארכובה, פערי פעימות הכוח בין הצילינדרים אינם שווים, ואופי הפעולה המתקבל מזכיר מנוע V נעים לשימוש. כדי למנוע רעידות, נעשה שימוש בגל-איזון עם משקולת שמסתובבת בכיוון הפוך. וזה עובד: המנוע הגדול אמנם אינו חלק לגמרי, אך ברגע שהוא עובר את תחום 3,000 הסל"ד, הוא הופך נעים מאד. כוח לא חסר, במיוחד בתחום הסל"ד הבינוני, אזור המחייה הטבעי של אופנועים מסוג זה. המנוע שרירי וגמיש, ואינו מתאמץ להאיץ גם בעליות ועם שני רוכבים. מהירות של 140-150 קמ"ש טבעית לו לחלוטין, בסביבות 4,500-5,000 סל"ד רגועים. בתחומי סל"ד גבוהים המנוע כבר אינו מאושר כל-כך.

בכל מקרה, במהירות וסל"ד נמוכים, המנוע מייצר רעש מכני ניכר ומפתיע. עד כדי כך, שבתחילה חששנו שמא יש בעיה באופנוע המבחן הבתולי. שיחה עם בעל סופר-טנרה חדש, הבהירה כי לא מדובר בבעיה ייחודית. גם תגובות המנוע בסל"ד עירוני-נמוך אינן צפויות, והוא עשוי להפתיע עם התפרצות כוח כמעט-אלימה.

 שינוי מצב ניהול המנוע מ-S (ספורט) ל-T (טורינג) – ימאהה מציעה מערכת בקרת-מנוע עם שני מצבי פעולה – מרגיע את התגובות, אבל הופך את המנוע לאנמי מדי. למעשה, ה-S מתאים בעיקר למצבים של אחיזת קרקע נמוכה – כביש רטוב, או שבילים עם מצע רופף. תפקוד התיבה, בעלת שישה הילוכים, היה בינוני: היא מעט נוקשה, אבל ניסיון העבר מלמד אותנו כי עם הקילומטרים, היא תהפוך לנעימה וחלקה יותר לשימוש. המהירות המרבית אמורה להיות גבוהה מ-200 קמ"ש ללא כל בעיה, וצריכת הדלק – שכן נבדקה – עמדה על ממוצע לא-מלהיב של 14.6 ק"מ לליטר בשימוש מתון למדי. שיוט במהירות 100 קמ"ש על הכביש המהיר יאפשר תוצאה של 20 ק"מ לליטר ויותר, אך אלו אינן נסיבות מציאותיות. טווח מיכל הדלק (23 ליטר, 5 מהם במצב "כנס-מיד-לתחנה") הוא כ-300 ק"מ בין מיכל מלא לריק לחלוטין.

התנהגות ונוחות בכל הקשור להתנהגות-כביש, ימאהה פגעה בול. הסופר-טנרה נוסך-בטחון, מדויק ומזמין רכיבה נינוחה או ספורטיבית כרצון בעליו. ולא משנה אם מדובר בכביש מהיר, מתפתל, עם פניות מהירות או איטיות. המשקל העצום – 261 ק"ג עם דלק, 32 ק"ג יותר מהב.מ.וו – כמעט אינו מורגש ברגע שמתחילים לנוע. וההפתעה הגדולה היא ההתנהגות במהירות נמוכה, אמרו תנועה עירונית.

האופנוע המגודל מבצע בקלילות פניות פרסה הדוקות, ומתמודד ללא בעיה עם תנועה צפופה. שם הוא מרגיש ללא ספק טוב יותר מהמתחרה הגרמני. בדיקה של דף הנתונים מראה שילוב חריג של בסיס גלגלים קצר (יחסית), יחד עם גיאומטריית-היגוי שמרנית ואיטית. וזה עובד מצויין. כמו ב.מ.וו, גם ימאהה בחרה להשתמש בגל-הינע. שיטה זו עלולה להיות בעיתית, כאשר בעת האצה נוטה המתלה האחורי להפתח, ולהסגר בעת האטה. יצרנים אחרים משתמשים בפתרונות מכאניים כדי למנוע זאת, אך ימאהה בחרה לוותר. למרות זאת, העסק עובד טוב מאד.

המתלים סופגים מהמורות מצוין, והמושבים – קדמי ואחורי – נוחים מאד. אבל הכידון (מאד רחב) רחוק מדי, ובעלי רגליים ארוכות ימצאו כי הברכיים נתקלות בחיפויי-פלסטיק משני עברי מיכל הדלק, אלא אם הם יושבים הרחק מאחור. את גובה המושב אפשר לכוון בין "גבוה" ל"נמוך" – טווח של 3.5 ס"מ משמעותיים. למגן-הרוח השקוף שני מצבים. הכיוון אינו נוח, ומחייב שימוש בכלי עבודה. במצב "גבוה" מיגון הרוח מצויין עד 120-130 קמ"ש, וסביר עד 150. מעבר לכך הופכים רעשי הרוח סביב הקסדה לפחות נעימים.

מערכת הבלמים מתוחכמת למדי, וכוללת לא רק ABS (בלתי ניתן לניתוק) אלא גם שילוב חכם של שני הבלמים. בעת הפעלת הקדמי, מועבר כוח בלימה חלקי גם לאחורי. עם זאת, הפעלת האחורי לפני הקדמי, מנטרלת את המערכת, כדי למנוע התערבות מיותרת בתמרונים במהירות נמוכה למשל. בפועל הבלמים עובדים היטב, וקשה לחוש בפעולת המערכת. לחיצה על מנוף הבלם הקדמי מביאה לעצירה החלטית וחדה, עם שפע עוצמה ותגובה לינארית ומדויקת

אבזור ושימושיות ברשימת האבזור והפיצ'יפקעס, מאבד ה-XT הגדול נקודות מול מתחריו הבולטים. אין כיוון מתלים אלקטרוני, וכדי לשנות עומס קפיץ אחורי לצורך העמסת נוסע ומטען, תאלצו לעשות זאת באופן ידני, מייגע ולא נוח. את מחשב הדרך צריך להפעיל דרך מתג משמאל למחוונים במקום על הכידון, וזה הרבה פחות פרקטי. אבל הביקורת המרכזית מופנית כלפי מזוודות-המטען. ימאהה טוענת כי הן מאלומיניום, אך הן עשויות פלסטיק, ולא ממש איכותי. הוסיפו לכך את העובדה שהארגז האחורי תקוע בגב הרוכב האחורי באופן מציק, ותבינו שמישהו בימאהה לא הכין שיעורי בית, חבל, מכיוון שתוספת אבזור חשובה זו, אינה ברמה של שאר האופנוע. לעומת זאת, מגן המנוע העשוי אלומיניום נראה איכותי, והוא גם חיוני אם אתם מתכוונים לרדת לשטח. מגן הפלסטיק של הפנס הקדמי מתוכנן היטב, ונראה חזק ועמיד, אך מציג גם קוריוז: כתוב עליו For Off Road Use Only… (לרכיבת שטח בלבד), וכך נמכר האופנוע בכל העולם.

מחיר, אחריות, אחזקה תמורת 135 אלף שקל, הימאהה סופר-טנרה מציע חבילה אטרקטיבית, עם אחריות לשנתיים, ללא הגבלת ק"מ.  מרווחי הטיפולים גדולים: כל 10,000 ק"מ אחרי הרצה. ועוד דבר. היבואן ביקש מאיתנו שלא לרדת לשטח. חבל, אבל קהל היעד ממילא לא ירד עם אופנוע גדול וכבד כזה לשטח של ממש.

 

הערה: מבחן דרכים זה בוצע על ידי טל שביט ופורסם לראשונה בתאריך 14.7.2010
 

מה דעתכם על הסופר טנרה החדש ? בואו לדבר על זה בדף הפייסבוק של דו"גרי 

תעודת זהות

ימאהה סופר טנרה XTZ1200
מחיר
134,985 ש"ח
אחריות שנתיים ללא הגבלת ק"מ
דרגת רשיון A

נתונים טכניים

מנוע 1199 סמ"ק, שני צילינדרים, 8 שסתומים , הזרקת דלק, קירור מים
הספק מרבי 110 כ"ס ב-7250 סל"ד
מומנט 11.6 קג"מ ב-6,000 סל"ד
צמיגים קדמי 110/80-19, אחורי 150/70-17
מיכל דלק 23 ליטרים
משקל 261 ק"ג
גובה מושב 84.5-87 ס"מ

מדידות

צריכת דלק (מבחן) 14.6 ק"מ
טווח רכיבה 335 ק"מ

גלריה

8 תגובות ל נעלים גדולות

  1. שהייתם מופתעים לגלות שרק בשוק הישראלי יש הפרש מחירים לטובת הטנרה. הסיבה הפשוטה היא שבמו מוכרים את ה1200 בגרסה הכי מאובזרת ולכן המחיר שלו כ"כ יקר. בחו"ל הסופר טנירה עולה יותר כשמשווים גרסה בסיסית מול בסיסית וכן הלאה.

  2. יותר מידי טכנולוגיה ופיצ'פקס. הסופר טנרה המקורי היה סוס עבודה פשוט יחסית ובלי כל הצעצועים המיותרים. אופנוע נטו.

  3. לדעתי ה BMW עולה עליו.
    אבל אני משוחד…

    נ.ב
    האתר בכל החודש האחרון וחייב לציין שאתם מעלים את הרף מידי יום. קבלו חיזוק ותמשיכו בדרך.

    רענן

  4. סופר טנרה אומנם כלי חזק אבל הוא לא עומד באותה קנה מידה מול הבימר BMWזה הדבר האמיתי כול היתר זה חיקוי

  5. הייתי על ה750 תקופה יחסית ארוכה מעוניין ב1200 , אבל מפחידים אותי בנושא השפיצים של הגלגלים כולל תאונה קטלנית , האם יש פתרון

  6. חצינו את אירופה על האופנועים האלה. חוויה של פעם בחיים. אופנוע חזק, מעט אלים, מעט עצבני אבל עם המון כוח מתפרץ. מה שהוא עושה בין 100-160 קמ"ש פשוט מטורף!!! בדיוק בגלל זה אני אוהב אופנועים כאלה.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל