fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
מוטוטאץ דקר
תמוז
מידלנד שחורי 140 על 70
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
voge מוטו24 באנר
סטפן
אודי דגן 140 על 70
HJC

השקה מקומית: קאן-אם מאבריק R

השקה מקומית: קאן-אם מאבריק R

כתב: רז היימן | צילום: עמית אגרונוב

היום, יותר מעשור וחצי אחרי שרכבי הסייד-ביי-סייד החלו להפוך פופולריים בישראל, כבר כמעט קשה לחשוב על מציאות בה הם לא ממלאים כל תוואי ותא שטח. עם הפופולריות הגואה החלו להופיע עוד ועוד יצרנים ודגמים, כשב־2013 קאן-אם משחררת לאוויר העולם את מי שיהפוך להיות הנציג העיקרי שלה במרוץ החימוש מול פולריס והיתר – מאבריק X3.

ואחרי כמעט עשור שה־X3 התחדד והתחזק – וממשיך לעשות זאת – קאן-אם שולפת את הנשק החדש שלה במרוץ חימוש ה־SBS – המאבריק R, כלי חדש לחלוטין, לא מחליף או גרסת קצה של ה־X3, אלא גם קיצוני שעושה עוד צעד לכיוון הטרופי טראק, כשבהשוואה ל־X3 הוא 'יותר' בהכל.

המאבריק R רחב יותר מה־X3, עם 77 אינץ' בין גלגלי ימין לשמאל, לעומת 72 אינץ', הוא ארוך יותר בכ־20 ס"מ, חזק יותר עם 240 כ"ס לעומת 200 כ"ס וגם כבד יותר – בכ־200 ק"ג – ובעל מרווח גחון ענק של 43 ס"מ, פי שניים מלנד קרוזר ממוצע, בסיס גלגלים באורך 2.74 מטר (16 ס"מ יותר), ומהלך מתלים ארוך יותר שנע בין 63.5 ל־66 ס"מ לעומת 56-61 ב־X3 – שהוא, להזכירכם, לא כלי לטיולי שבילים שקטים בין הפרדסים, אלא מכונת קרב חדה ומהירה. אז זה אפילו יותר.

עוד מההבדלים בין הדגמים – ל־R תיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים בעלת 7 הילוכים, מתוצרת רוטאקס, לעומת הווריאטור של ה־X3, אז לא תקרעו כאן רצועה כשתשתוללו, אבל אם תהיו מספיק אמיצים אולי תצליחו לשבור משהו. אם תסתכלו בגלריה תראו כלי שחור וכלי צהוב, ההבדלים בין השניים נמצאים במערכות המתלים, בעוד השחור של דגם הבסיס מצויד בבולמי FOX סטנדרטיים בעלי כיוונון ידני, על דגם ה־Smart-Shox הצהוב מותקנים בולמי FOX אלקטרוניים שמתכווננים באופן אקטיבי ורציף בקצב של עד 200 פעמים בשנייה. מחיר דגם הבסיס הוא 359,950 ₪ ועל הצהוב עם הבולמים האלקטרוניים תשלמו 10,000 ₪ נוספים.

ה־Maverick R החדש מצויד במנוע רוטאקס, שלושה צילינדרים מוגדש טורבו, בנפח 999 סמ"ק, עם 4 מצבי נהיגה – מצב Normal לתגובת מצערת חלקה והעברות הילוכים מוקדמות יותר, מצב Sport עם מצערת חדה והעברות הילוכים בסל"ד גבוה יותר, ומצב Sport+ המחדד את תגובת המצערת למקסימום ומונע השהייה בפעולת הטורבו, כמו גם מצב להתאמה אישית להעדפות הנהג. כמובן שבכל אחד ממצבי הנהיגה ניתן גם להעביר הילוכים בצורה ידנית מגלגל ההגה.

מערכת הבלימה בעלת ארבעה דיסקים בקוטר 265 מ"מ, אליהם מוצמדים קליפרים תלת-בוכנתיים בקוטר 32 מ"מ מקדימה ודו-בוכנתיים בקוטר 30 מ"מ מאחור. על גלגלי האלומיניום בקוטר 16 אינץ' מותקנים צמיגי Tenacity XNR ITP במידות 32x10Rx16.

בתא הנהג יש מושבי Ergo-Lok עם ארבעה ממדי כיוון, והגה ולוח מחוונים חדשים, מאחוריהם תא אחסון עם שקע USB. כמו כן, לנוסע תא אחסון ותא כפפות, בנוסף למחזיקי כוסות בקונסולה המרכזית. תאורת ה־LED הקדמית גם עוקבת פניה, בחלק מרמות הגימור, מאחור יש מערכת מודולרית להתקנה של אביזרים מקוריים, דוגמת פתרונות אחסון נוספים ושני הדגמים מצויידים במערכת שמע-גג של JL Audio. המידע החיוני והתפריטים שלא נמצאים על לוח המחוונים מופיעים בצג מולטימדיה בגודל 10.5 אינץ' – בעל קישוריות בלוטוס – המשמש גם לשליטה במוזיקה, לניווט, תצוגת מצלמה קדמית ואחורית ולמידע נוסף.

כמו שכבר אמרנו בעבר – אנחנו מאוד אוהבים השקות מתגלגלות, אנחנו כמובן לא מזלזלים במפגשי העיתונאים הכוללים בופה, מצגת וקצת מינגלינג, אבל אין כמו טעימה של יכולות הדגם המושק בסביבתו הטבעית. הפעם נקודת המפגש שלנו על הכלים הייתה בעין סהרונים שבמכתש רמון, ללא ספק מיקום ראוי. כבר במבט ראשון ברור שהמאבריק R הוא משהו חדש ושונה – בעיקר בולטות זרועות האלומיניום של המתלים הקדמיים שמעניקות לכלי מראה ספורטיבי ועתידני, ויחד עם מרווח הגחון ורוחבו של הכלי משדרים כושר עבירות יוצא דופן.

ואכן, בחלקו הראשון של מסלול הנסיעה בלטה במיוחד העבירות המצוינת של המאבריק R. הירידה מהמכתש דרומה, לכיוון נחל נקרות, משופעת סלעים בינוניים וגדולים, מדרגות בגבהים שונים במשטחי הסלע – ובכלל, מדובר במקטע מאוד טכני. עבור ג'יפאים רבים זהו שביל מאתגר מאוד שמחייב לעתים יציאה מהרכב לטובת סידור אבנים ונהיגה תוך שמירה על שלמות חלקו התחתון של הכלי.

עבור ה־R זה סתם עוד קטע טכני קצר שצריך לעבור – וזה הוא דגם הבסיס עם המתלים "הסטנדרטיים" – בדרך לשבילים מהירים יותר שמחכים לנו בהמשך המסלול. קצב התנועה שלו בקטע הזה מהיר לפחות פי 3 מרכבי 4X4 אחרים. שימוש במצב LOW מתאים מאוד כאן ותיבת ההילוכים לא התקשתה לספק את ההילוך המתאים, אפילו כשלרגע הצלחנו לגעת במהירות תלת ספרתית בנחל החצצי והמתפתל.

עם ההגעה לנחל נקרות – ובהמשך לשלוחת חרבת קצרה – הראה לנו ה־R את הקצה השני של יכולותיו. בשבילים הפתוחים יותר הדבקנו את הרגל עד הסוף וה־R האיץ בלי למצמץ. היציבות הכיוונית שמתקבלת מממדי האורך והרוחב הנדיבים של הכלי נוסכת ביטחון גבוה, גלגלי ה־32″ בשילוב המתלים ארוכי המהלך מטפלים באדישות בחריצים מפתיעים או בבמפים אקראיים והתוצאה היא טיסה נמוכה בשבילי המדבר, עמוק בתחום התלת ספרתי של מד המהירות.

נקודת הקצה במסלול ההשקה הייתה מעלה עשוש. זהו מעלה שכל איש שטח שמכבד את עצמו מכיר – וסביר להניח שגם איתגר עצמו מולו. כמובן שגם כאן הוכיח ה־R שזה לא ממש אתגר עבורו. עצרנו בתחתית המעלה ווידאנו במסך המולטימדיה הגדול שבחרנו נכון ולחצני הפיקוד בפאנל שתחת המסך אכן ביצעו את הנדרש – תיבת ההילוכים שוב ב־LOW, ההגה במצב תגבור כוח מרבי, הכלי במצב 4X4 ונעול מלא.

אחרי שהמאבריק ביצע את חלקו בהכנות למשימה, לנו נשאר רק לבחור את הקו הנכון, ללחוץ בעדינות – אבל בעקביות – על דוושת הגז ולמצוא את עצמנו למעלה בקלילות מרשימה. בדרך חזרה למכתש רמון נהגנו בדגם ה־Smart-Shox. התחושה בהשוואה לדגם הרגיל היא שבפניות הכלי נשאר יותר יציב והחרטום פחות "מגלגל" ימינה ושמאלה. בבלימה החרטום פחות "צולל" מטה ובסה"כ הכלי שומר יותר על מרכב מאוזן ביחס לאופק בהשוואה לדגם הרגיל. אם הייתי חייב לבחור בין שני הדגמים כנראה שהייתי דווקא בוחר ברגיל, זאת מכיוון שבבלימה לפני פנייה "צלילת" החרטום היא זו שאפשרה לי להכניס אותו טוב יותר לפנייה ולצאת ממנה תוך האצה מקסימלית.

אם כבר נגענו בניהוג, אז אם ב־X3 החיבור של הנהג באמצעות ההגה והגלגלים עם הקרקע היה ישיר ומיידי, ב־R הנהג מרגיש פחות מחובר וב־Smart-Shox עוד פחות. זו נקודה חשובה למי שמתלבט בין שני דגמי ה־R, כי אל מול יתרון תחושת ההיגוי של הדגם הרגיל, ב־Smart-Shox עומד היתרון של חוסר הצורך להתעסק בכוונון הבולמים. עם השקיעה, הגענו בדהרה חזרה אל נקודת ההתחלה.

בסיום היום חשנו ששעות הנהיגה הרבות בכלי היו נחוצות כדי להתחבר אליו ולהבין למה הוא מסוגל. מדובר במשהו חדש בשטח, שלא היה כמותו. התרשמנו שזה כלי שמאפשר לנהג ממוצע להתמודד עם טווח רחב של סוגי קרקע – חול, דיונות, כורכר, סלעים – בטווח רחב של מהירויות – החל מאתגרי עבירות ועד מהירויות ראלי – וזאת במינימום מאמץ. רף הכניסה להיות בעליו של מאבריק R הוא גבוה, מאוד. מדובר במחיר הגבוה ביותר מחצי ממחיר ה־X3 היקר ביותר.

הוא עושה את העבודה ופורע כל הבטחה, הוא מהיר, חזק ומסוגל לעשות כמעט הכל, והוא לא דומה לכמעט אף כלי אחר שיוצר עד היום. עבור הרוכשים המאושרים שיקבלו את הכלים היקרים בימים הקרובים, אני מקווה שמבנה הכלי החסון יחד עם השימוש בתיבת הילוכים לעומת וריאטור לפחות יובילו לעלויות אחזקה נמוכות יותר – ובכל מקרה, ברכותיי על הרכישה של כלי שללא ספק ניתן לתאר בקלות כמלך השטח החדש – ובנתיים, הבלתי מעורער.

 

 

 

 

 

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל