fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
תמוז
מוטוטאץ דקר
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
עופר אבניר קוביה שמאל
אודי דגן 140 על 70
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
voge מוטו24 באנר
סטפן

רוכבים על אופנוע 'מוגבל ברישיון'? אין לכם כיסוי

רוכבים על אופנוע 'מוגבל ברישיון'? אין לכם כיסוי

מאז שהשתנו ב־2007 דרגות רישיון הנהיגה הישראלי, החלו היבואניות להציע אופנועים בעלי הספק מקורי גבוה בגרסה מוגבלת הספק שמתאימה לבעלי רישיון הנהיגה האמצעי, A1, במאפשר לרכוב על אופנוע בעל הספק מנוע מקסימלי של 35KW (הנקרא 47.46 כ"ס בישראל) בלי הגבלה על נפח המנוע. כבר באותה עת החלו חלק מהרוכבים להסיר את אותה הגבלת הספק, דבר שקורה עד היום.

נקדים ונאמר – תקנות הרישוי מאפשרות ליבואניות בישראל למכור אופנועים ברישוי A1 למרות הספק גבוה, שמגיע עד ל־95 כ"ס, ע"י הגבלתו בצורה המקובלת שקבעה יצרנית האופנוע, להספק מקסימלי של 47 כ"ס ובכך להתאים את האופנוע לשימוש של בעלי רישיון A1. את ההגבלה הזו בעל האופנוע יכול להסיר בצורה חוקית בנוהל מסודר של היבואן כשגם דרגת הרישוי של האופנוע מתעדכנת ומרגע הסרת המגבלה האופנוע אינו מתאים יותר לבעלי רישיון A1.

כאן אנחנו כמובן לא מתייחסים לפתיחת ההגבלה בצורה זו, אלא למצב בו הסרת המגבלה מתבצעת באופן לא חוקי ומבלי לעדכן את דרגת הרישוי של האופנוע, כלומר – אופנוע שנשאר מוגבל ברישיון הרכב אך למעשה מייצר הספק גבוה מ־47 כ"ס. למצב כזה נהוג לקרוא בענף האופנועים 'מוגבל ברישיון', וכך נתייחס אליו מעתה.

 

שאלנו את עו"ד שמעון צור מה ההשלכות החוקיות של מעשה כזה ואלו דבריו:

פוליסת ביטוח הינה חוזה לכל דבר, חוזה אישי ומותאם לכל רוכב מול חברת הביטוח, כאשר הרוכב מצהיר מה שימושו באופנוע – עסקי או פרטי – מה הוא סוג רישיון הנהיגה בו הוא מחזיק, מצרף רישיון רכב של האופנוע, הכולל הגבלות החלות עליו ודברים נוספים כמו קיום מערכת אזעקה וכו'.

כלומר, בפרשנות שלנו – זה לא 'כאילו', אלא ממש הסכם מחייב כמו עם ספק או לקוח במקום העבודה. אי עמידה באחד התנאים הללו תשלול כמעט בוודאות פיצוי בגין נזק רכוש/רכב במקרה תאונה ובמקרה של תאונת דרכים יכולה אף לשלול פיצוי כספי לרוכב, כך גם במקרה של רוכב על אופנוע 'מוגבל ברישיון'. בנוסף, במקרה כזה לא משנה באיזה רישיון מחזיק הרוכב, שכן גם עם רישיון נהיגה A, רכיבה על אופנוע 'מוגבל ברישיון' מפרה את חוזה הביטוח.

צריך לזכור שבזמן תאונה, פרט לתחום האזרחי של בדיקת הזכאות לפיצוי על נזק לאופנוע ולנזק הגוף, ישנם גם הליכים תעבורתיים ולעיתים פליליים. אם רוכב הגיש תביעה על נזק רכוש או גוף והאופנוע 'מוגבל ברישיון', ומכאן שלא עדכן למעשה את חברת הביטוח במעשה הסרת ההגבלה, סביר שלא יהיה מכוסה מאחר וחרג מתנאי החוזה שנחתמו בינו לבין חברת הביטוח.

יתרה מכך, במידה ותוגש תביעה ע"י רוכב האופנוע לפיצוי בגין נזק רכוש, יתכן שתוגש נגדו תביעה על הונאת ביטוח אם הסרת ההגבלה לא דווחה. צריך לזכור פרט מאוד חשוב, לחברות הביטוח – וגם למשטרה – ישנם חוקרים וחוקרי תאונות. כמו כן, רשימת האופנועים שניתן להגביל עבור רישיון A1 הינה רשימה סגורה וידועה לכל. הדבר ראשון שחוקר יבדוק, אם האופנוע נמצא ברשימה, הוא האם הוסרה המגבלה בניגוד לתנאי הרישיון.

 

במקרה כזה, בתחום התעבורתי, למעורבות בתאונת דרכים עם אופנוע 'מוגבל ברישיון' יש השלכות נוספות. כאשר בא בית המשפט לבחון את הענישה בגין אירוע תאונת דרכים הוא יבחן מס' רכיבים:

1. את מידת הרשלנות ו/או חוסר הזהירות
2. חומרת נזק הגוף למעורבים בתאונה
3. עבר תעבורתי של הנהג

ככל שעבירת התעבורה הגורמת לתאונה חמורה יותר וחומרת חבלות הגוף גבוהה, כך רמת הענישה תעלה.

יש לזכור כי חבלת גוף מתייחסת לא רק לנפגעים אחרים אלא גם לרוכב עצמו, כך שיכולה להיות סיטואציה שיוגש כתב אישום נגד רוכב האופנוע עצמו על הפגיעה בו – שנעשתה על ידו. ההגדרה של 'חבלות של ממש' היא חבלות כגון שברים, פצעים פתוחים ופצעים חמורים יותר. מספיק שאחד הנפגעים שבר אצבע או נגרמה לו שריטה עמוקה, האירוע מוגדר כתאונת דרכים עם חבלות של ממש.

 

סעיף 38 לפקודת התעבורה קובע עונש פסילת רישיון מינימלית של 3 חודשים במצבים אלו וצירפתי את הרלוונטיות למקרה של אופנוע 'מוגבל ברישיון':

תאונות דרכים אשר נגרמו כתוצאה מעבירות תעבורה המפורטות בתוספת השנייה לפקודה.
עבירות לפי הפקודה:
סעיף 62(2) – נהיגה בקלות ראש וברשלנות
תקנה 320(א) – תקינות מערכת ההיגוי
תקנה 26(4) – נהיגה במצב השולל שליטה ברכב או ראיית הדרך והתנועה בה
תקנה 27(4) – לא ינהג אדם רכב כאשר הרכב במצב השולל מהנהג שליטה בו

 

אם מדובר בתאונת דרכים בה נחבל אדם חבלה של ממש:

תאונת דרכים אשר נגרמת כתוצאה מאחת או יותר מהעבירות המפורטות לעיל או כאשר כל עבירת תעבורה, ולו הקלה ביותר, גורמת לתאונת דרכים בה נגרמו חבלות של ממש, רוכב האופנוע האחראי לתאונה צפוי לעונש מינימלי של 3 חודשי פסילה.

במידה והמשטרה מגדירה תאונת דרכים בה נגרמו חבלות של ממש, טווח הענישה מתחיל ממספר חודשי פסילה במקרים הקלים ביותר, ועלול להגיע לעונשים של מאסר בפועל ושנים של פסילת רישיון נהיגה.

בתי המשפט רואים בחומרה פגיעות גוף קשות ללא קשר לחומרת העבירה אשר גרמה לתאונה. על כן כל אירוע תאונתי כאמור בסעיף 27(4) שלעיל בו מעורב אופנוע 'מוגבל ברישיון' שהוסרה ממנו הגבלה באופן לא חוקי, יכולה להיות ההבדל בין שלילה לבין מאסר משמעותי בפועל .

אציין כי גם נהיגה עם צמיג לא מתאים להוראות יצרן, כמו גם נהיגה בשכרות, מהירות, הרמת גלגל, ועוד עבירות רבות אחרות שהן בשליטה שלנו יכולות להוות את ההבדל בין שלילה לבין מאסר בפועל באופן משמעותי.

אם כך נסכם:

● אופנוע שהוסרה ממנו ההגבלה בצורה לא חוקית, כלומר – רישיון האופנוע נותר עם ההגבלה אבל האופנוע מייצר הספק גבוה, אם יהיה מעורב בתאונה יוותר ללא כיסוי ביטוחי, שכן הוא לא עומד בחוזה הביטוח.

● במקרה של תאונה או תביעת ביטוח, חוקרי המשטרה ו/או חוקרי הביטוח יודעים איזה אופנועים ניתנים להגבלה ויבדקו האם ההגבלה הוסרה.

● רכיבה על אופנוע 'מוגבל ברישיון' יכולה להיחשב כנהיגה בקלות ראש, נהיגה ברשלנות ואפילו נהיגה במצב השולל מהנהג שליטה.

● גם אם לרוכב רישיון נהיגה A, אין זה פוטר אותו מההשלכות החוקיות של רכיבה על אופנוע 'מוגבל ברישיון'.

 


כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי במאמר זה הינו מידע כללי בלבד. אין בדברים האמורים בכדי להחליף מידע הניתן על ידי עו"ד, ועל הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור לעיל בכל דרך שהיא, עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד.

עו"ד שמעון צור עם ניסיון של כ־23 שנה בתחום התעבורה עם התמחות במקרים מורכבים בתחום תאונות הדרכים ותביעות לפי תקנות התעבורה.
לפרטים ושאלות: 050-8461977 או במייל shimon@tzur-law.co.il

צילום: ZARD

תגובה אחת ל רוכבים על אופנוע 'מוגבל ברישיון'? אין לכם כיסוי

  1. בשנת 2007 הוצאתי a1 500 עם הגבלה ל 54 כ"ס השאלה
    אם אפשרי להוריד הגבלה בכלל .או אם אפשר לנהוג על 700
    שהוא 51 כ"ס?

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל