fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
תמוז
עופר אבניר קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
מידלנד שחורי 140 על 70
לרט
לרט
MV קוביה
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
סטפן
voge מוטו24 באנר
אודי דגן 140 על 70

מבחן דרכים: פורד פומה ST-Line X – דברים טובים באריזות קטנות

מבחן דרכים: פורד פומה ST-Line X – דברים טובים באריזות קטנות

אסף לביא

צילום: אסף לביא

שורה תחתונה: אם אתם צריכים רכב קטן, הפומה הוא בחירה נהדרת, רכב בטיחותי, איכותי ודינמי

מגוון הג'יפונים של פורד כולל ענקים כמו האקספלורר והאדג', או האקספדישן והמוסטנג מאך-E שלא מיובאים לישראל, שמות מפוצצים, ממדים אמריקאיים אדירים ומנועים עתירי כוח. עם שם של טורף-על יש תחושה שהפורד פומה תהיה משהו דומה, אבל למעשה היא בדיוק ההפך – SUV בממדי סופר-מיני והספק צנועים על בסיס הפיאסטה. השם, אגב, מגיע ממכונית קופה קטנה ושובבה ששווקה בין שנת 1997 ל-2002, עם עיצוב ייחודי שנקודות מפתח ממנו שולבו גם בדגם החדש.

הפומה המודרנית הוצגה ב-2019, על בסיס הדור השביעי של הפיאסטה, כשהיא מיועדת לשיווק בשוק האירופאי – שם, בעיקר בערים הצפופות, יש ביקוש לרכבים בגודל של הפומה. לישראל מגיעה הפומה עם יחידת הנעה אחת – מנוע EcoBoost בנפח 1.0 ליטר, טורבו-בנזין, 3 צילינדרים, בעל הספק של 123 כ"ס ו-17.3 קג"מ ב-4,500 סל"ד המשודך לתיבה רובוטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים, שמביא את הפומה מ-0 ל-100 קמ"ש בכ-10 שניות ולמהירות מרבית של יותר מ-180 קמ"ש.

ואם אין מבחר של מנועים, לפחות נתנחם בעובדה שהלקוח הישראלי יוכל לבחור מתוך 3 רמות גימור, טיטניום הבסיסית שניחנה במראה קשוח יותר בזכות חיפויים לא צבועים על כנפי הרכב, ה-ST-Line שבזכות כנפיים בצבע הרכב, גריל שונה ופגושים שונים נראית ספורטיבית יותר, וה-ST-Line X אותה אנחנו בוחנים כאן הפעם שמוסיפה לחבילה גם גג פנורמי, חישוקים גדולים יותר וריפודים משולבי עור ובד עם תפרים אדומים. מחיר רמת הגימור טיטניום עומד על 127,900 ₪, ה-ST-Line עולה 133,900 ₪ וה-ST-Line X עולה 147,000 ₪.

אורכה הכולל של הפומה עומד על קצת יותר מ-4 מטרים ורוחבה פחות מ-2 מטרים, בסיס הגלגלים באורך 2.5 מטר, מרווח הגחון בגובה 164 מ"מ, תא המטען בנפח 410 ליטר, משקלה של הפומה עומד על כ-1,400 ק"ג כולל 42 ליטר דלק וקוטר הסיבוב עומד על 10.5 מטר. הגרסה הבכירה אותה בחנו מצוידת בחבילת מערכות הבטיחות Ford Co-Pilot 360 הכוללת התרעה מפני התנגשות וסיוע בבלימה, זיהוי הולכי רגל, התרעת סטייה מנתיב ושמירה על מרכז הנתיב, תאורה אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת, מערכת חמיקת חירום למניעת התנגשות, חיישני גשם ומראה פנימית מונעת סינוור. הפומה ST-Line X מאובזרת בתאורת LED, חלונות אחוריים כהים, מסילות גג, מראות צד מחוממות ומתקפלות, הגה ספורטיבי עם משוטי העברת הילוכים, חישוקי 18″, מצבי נהיגה מתחלפים, לוח מחוונים בגודל 12.3″, מערכת מולטימדיה עם צג בגודל 8″ ו-10 רמקולים של B&O, חיבורי Apple CarPlay ו-Android Auto, התנעה ללא מפתח ומשטח טעינה אלחוטית. יש גם אופציה מגניבה להוסיף מושבי עיסוי לנהג ולנוסע, שקצת התאכזבנו לא לראות ברכב המבחן, אבל זה רק בגלל שציפינו להם.

עיצובה החיצוני של הפומה מרשים ומשתמש במוטיבים מדגם העבר הספורטיבי, כולל גריל גדול, פנסים ענקיים ומרכב בעל קווים ספורטיביים. הצבע הכחול של רכב המבחן מחמיא לו מאוד. בפנים תא הנוסעים פחות מרשים אבל עדיין יפה, מרגיש איכותי מאוד ונוח, תצוגות לוח השעונים והמולטימדיה קריאות וברורות, כשהמחוונים משנים את צבעם לפי מצב הנהיגה הנבחר. אהבנו את בקרת האקלים והרדיו הנפרדות מצג המולטימדיה – שתיהן קלות ונוחות לשימוש. בקרת האקלים עובדת נהדר וגם במצבי השימוש החזקים ביותר הרעש נסבל, אבל החוסר בפתחי איוורור מאחור קצת מאכזב, למרות המרכב הקטן. נוחות המושבים הקדמיים נפגמת בגלל הממדים הצנועים ובניסיון לשמור על מרחב סביר בסיס המושבים קצר ולא תומך מספיק, מעבר לכך הם נוחים, בעלי תמיכה צידית טובה ובעלי אפשרויות כיוונון רבות כולל גם תמיכה לגב התחתון, אבל הנפגעים העיקריים מגודלה של הפומה הם המושבים האחוריים שלמרות מרווח ראש ורגליים סביר לחלוטין קצרים מדי ולא מספקים תמיכה, בשילוב עם קו חלונות גבוה נוצרת תחושת צפיפות קלה.

מנוע הליטר טורבו-בנזין חי ואפקטיבי בזכות תיבת הילוכים נהדרת ומחולקת נכון. ההספק הצנוע מספיק ברוב המצבים, מאיץ טוב בעיר וסביר ביותר מחוץ לה ובעיקר נעים ושקט במהירויות שיוט, מפתיע בהתחשב בנפח. רוב הזמן נסענו במצב הספורטיבי ביותר, שם אפילו ניתן להגדיר את הפומה כמהנה לנהיגה, אך לא מצאנו צורך להשתמש במשוטי העברת ההילוכים באף מצב, ובכל מקרה אלו מגיבים בצורה איטית יותר מהראוי לתיבה דו מצמדית טובה כל כך.

במהירויות הנמוכות של העיר ובמיוחד בכבישים המשובשים שלה נוחות הנסיעה לא טובה במיוחד בגלל כיול נוקשה למתלים, כשיוצאים לכבישים הפתוחים והמהירות עולה הכל הופך נעים יותר, מרוסן וסופג. בגלל אותו כיול נוקשה ומרווח גחון לא גדול במיוחד לא התלהבנו במיוחד להכניס את הפומה לשבילים והסתפקנו במגרש כורכר שמצאנו ברמת הגולן, כפי שתראו בתמונות, למרות שאבנים קטנות ושיבושים קלים נספגו יפה, מפגש ראשון עם בור משמעותי יותר עצר אותנו מלהמשיך ולבדוק לאן זה יתקדם. ואם אמרנו רמת הגולן, אז אי אפשר להתעלם מיכולות הרכב בכבישים מעוקלים, שם – כל עוד זוכרים שלא מדובר במכונית ספורטיבית – הפומה מתגלה כרכב מהנה ומתקשר שמייצר הרבה ביטחון, בולם טוב ונשלט, אם תדחקו אותו תמצאו שהוא ממשיך לציית ונכנס בקלות לתוך הפניה, עם זווית גלגול טובה, יציבות בתוך הפניה וצייתנות מרשימה, רק מחסור בכוח והיגוי לא חד מספיק עוצרים את החגיגה.

תא המטען בנפח 410 ליטר בעל רצפה מתכווננת שמאפשרת לנצל עוד שטח אחסון של בין 46 (עם גלגל רזרבי) ל-80 ליטר נוספים בהתאם למיקום הרצפה, בכלל – הפומה מצטיינת בכל מה שקשור למקומות אחסון, תא כפפות מכובד, הרבה מקום על הדלתות, תא מול בורר ההילוכים עם טעינה אלחוטית, משענת יד ועוד תאים קטנים למפתחות, נייד או עודף, מחזיקי כוסות ועוד, מאוד שימושי יחסית לגודלו של הרכב. תצרוכת הדלק עמדה על כ-13.5 קמ"ל בתנאי המבחן.

תג המחיר של הפומה לא זול, בטח לא בגרסה אותה בחנו, ואם אין צורך מיוחד ברכב קטן אז יש רכישות מוצדקות ממנה. אבל לפומה יש חדווה, היא יפה, מאובזרת, בעלת רמת בטיחות גבוהה ויכולת דינמית מכובדת, וכל זה עטוף בחבילה קטנה. פורד משווקת את הפומה באירופה בגלל ערים כמו מינכן, לונדון, מילאנו, פריז ופרבריהן, שם רכב גדול יותר הוא לא בהכרח יתרון. לנו אין פריז אבל יש תל אביב, שגם היא התברכה במורכבות תעבורתית שרק הולכת ומחמירה, וכשמתסכלים על הפומה מנקודת המבט הזו מבינים כמה הרכב הזה נכון.

כל חדשות מגזין מוטו ישירות לסלולרי

תגובה אחת ל מבחן דרכים: פורד פומה ST-Line X – דברים טובים באריזות קטנות

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל