fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
מידלנד שחורי 140 על 70
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
לרט
תמוז
סטפן
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
אודי דגן 140 על 70
voge מוטו24 באנר
HJC

נהיגה ראשונה: Zeekr X קריפטון

נהיגה ראשונה: Zeekr X קריפטון

כתב: רון לב | בחנו: רון לב, אריק רוזנבלום | צילום: אריק רוזנבלום

שורה תחתונה: ברוח המלחמה היינו מכנים אותה זיק"ר – זריזה, יעילה, קטלנית ורכה.

כמו כל חובב מוטוריקה, גם אני מגלה סלידה מסוימת מהמילים יעיל, חשמלי, חסכוני וכו'… אבל כמו כל בוחן רכב בשנים האחרונות, אין מן הנמנע שבין רכב בנזין לסולר אתקל גם ברכבים חשמליים למבחן. "זה העתיד", אומרים כולם ותמיד מתפתחת שיחה על הנושא, על האהבה והנפש ותמיד מסכמים שכמו שהתניידנו בעבר על סוסים וכרכרות, התפתחנו וכך יהיה שוב בעתיד – רק הזמן יגלה האם זה יהיה החשמליות או משהו אחר לחלוטין.

האמת, כשהגעתי לאולם התצוגה כדי לקחת את הרכב הרגשתי שנכנסתי לחנות אפל בהשקת האייפון החדש. מספר נציגים לא מבוטל, כך גם הלקוחות, ומגוון של אנשים בגילאים ורקעים שונים שהגיעו לאולם ביום חמישי אחה"צ לראות מה נחת בתל-אביב רבתי. אולם התצוגה של זיקר ממוקם בקמפוס Wix ליד הים, בחירה נכונה של אנשי החברה במיקום וקהל היעד שבאופן די ברור עובד במקצועות ההיי-טק. קווי המתאר של הזיקר X, אותה אנו בוחנים, והזיקר 001, דגם הסדאן, משדרים חדשנות וטכנולוגיה, יוקרה וייחודיות – וזה בדיוק מה שזיקר מבטיחה.

אמרנו את זה בעבר ושווה לחזור על זה שוב בקצרה – Zeekr היא יצרנית רכב סינית השייכת לקבוצת GEELY Holdings ומשמשת בין ליין מותגיה – הכוללים את וולוו, Link & Co, לוטוס, ג'ילי, פולסטאר ועוד – כמותג פרימיום עם דגש על אותה טכנולוגיה וחדשנות. הדגם הנבחן כאן הוא הזיקר X, רכב פנאי חשמלי אשר מבוסס על פלטפורמת ה־SEA2 מבית ג'ילי, כמו ה־smart #1 ו־#3 והוולוו EX30.

ה־X משווק בישראל בשתי רמות גימור, Long Range עם הנעה אחורית וטווח נסיעה של עד 440 ק"מ, עם תג מחיר מתחיל ב־184,990 ₪ ורמת גימור Krypton עם הנעה כפולה וטווח של עד 425 ק"מ, בעל תג מחיר המתחיל ב־204,990 ₪. למבחן אנחנו מקבלים את הקריפטון הבכירה והיקרה. כבר בכניסה לתא הנהג ה־X מרשימה באופן מיידי, עיצוב הפנים יוקרתי ומוקפד, כמו גם הריפודים שעשויים מ"עור" טבעוני, ידידותי לבעלי החיים ולשאר העולם. מאחור תא נוסעים מרווח ונוח, עם הרבה מרחב מחייה גם ל־3 נוסעים מבוגרים וכל מה שעוד צריך – פתחי מיזוג, שקעי טעינה וכיוב' – אך ללא ידיות אחיזה, איפה סבתא תחזיק כשנשתמש בכל מה שלמנוע החשמלי יש להציע?

אי אפשר להתעלם ממסך המולטימדיה, או שמא נקרא לו מסך השליטה, נטול הכפתורים ששולט על כלל הרכב, מתחתיו אין כלום מלבד 2 שקעי טעינה USB Type-C ומחזיק שקיות או תיקים, כזה שאנחנו מכירים בדרך כלל מקטנועים. אולי קרה לכם פעם או פעמיים, שחניתם צמוד לקיר או לרכב אחר והייתם צריכים לצאת מצד הנוסע, אז כאן קל לעשות זאת בהיעדר ידית הילוכים או כל הפרדה ביניכם לבין הנוסע. כפתורי החלונות בעלי תפעול הפוך מהרגיל וזה קצת מעצבן, אבל בעיקר הפריעו לנו רעשי הרוח שכבר ב־110 מורגשים וב־120 קמ"ש מציקים. מבחינת מערכות הבטיחות האקטיביות יש כאן כל מה שצריך, הן עובדות מצוין, אך על הצד העקשן שלהן וקצת אגרסיביות בהתערבות.

ההגה נעים למגע, קטן וכמעט מרובע, קליל, עליו לוגו מעניין וייחודי במרכז וכפתורי שליטה מינימליסטים ונוחים. מאחורי ההגה מסך קטן אשר מיועד לנתונים חשובים, בדומה לג'ילי, מעליו תצוגה עילית מוקרנת על השמשה. מסך המולטימדיה גדול וקריא, בגודל 14.6″, ממנו ניתן לגשת לשלל מערכות הרכב השונות, כולל בקרת אקלים, כיוון המראות, שליטה על מערכות הבטיחות, הגדרות הרכב, תאורה ובעיקרון כל מה שתצטרכו. הממשק נוח וחלק אך אנחנו הכי אוהבים שליטה במערכות מסוימות בעזרת כפתורים – אקלים, שמע, כיוונון מראות ועוד. כאן נציין שרמת סוללת הרכב מוצגת בצורה כל כך קטנה שחשבנו בהתחלה שזאת תצוגת הסוללה של הסלולרי המחובר בבלוטוס. נושא לא פחות חשוב הוא בתכנון המערכת הזו, נראה שבזיקר השקיעו וציידו אותה במעבד וזיכרון שמספקים את העבודה. Apple CarPlay ו־Android Auto אלחוטיים מתחברים במהירות וניתן לגשת אליהם בכל עת כמו גם למצלמות ה־360° של הרכב, שגם מקליטות ושומרות בזיכרון צילום וידאו בפנים הרכב ומחוצה לו. יש גם מופע אורות, יללות של חתול וצהלות סוס שניתן להשמיע מרמקול חיצוני כשהרכב לא במצב נסיעה. מערכת המולטימדיה מחוברת למערכת סאונד של ימאהה עם 13 רמקולים ששומרים על צליל איכותי גם בעוצמה גבוהה.

תאוצות חשמליות הן משהו ממכר וכאן ב־X, בגרסת הקריפטון כפולת המנועים, נתון התאוצה הוא 3.8 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש, עם הנעה כפולה והספק של 428 כ"ס, מומנט של 55.3 קג"מ ומהירות מקסימלית של 180 קמ"ש. אם בדרך כלל אנחנו כותבים שאין מה לצפות לשמיטת לסתות ועליית ארוחת הצהריים בכל לחיצה על הדוושה, אז כאן – תצפו, ועוד איך. כל לחיצה על הדוושה מלווה בשיכרון חושים וגם אחרי מספר ימים עם ה־X פשוט לא הצלחנו להתרגל להרגשה הזו. התאוצה ממצב עמידה מרגישה כמו ישיבה על טיל קרקע או רכבת הרים כשהתחושה הזו בבטן שכולנו מכירים פשוט לא משתחררת עד שעוזבים את הדוושה. לחשוב שלידכם ברמזור יכולה לעמוד פורשה 911 ושניכם עם זמני תאוצה כמעט זהים, ואתם ברכב שמחירו כרבע ויעילותו פי ארבע, יכול להטריף את המוח. כן, אני יודע… זה לא ידידותי לאחוזי הטעינה, זה מבזבז וזה בעיקר נוגד את הקטע של נהיגה עם דוושה אחת ובלימה רגנרטיבית אבל בשבילי פשוט אי אפשר להתאפק, ולחשוב על הסוללה או על החיסכון ברגעים האלה. אנחנו חוששים שההתלהבות מהתאוצה החשמלית לא תדעך לנו בשנים הקרובות.

על כל הכיף הזה אמונה סוללת 66kWh אשר מבטיחה טווח נסיעה של 445 ק"מ על הנייר – בפועל קיבלנו 350 ק"מ לערך – נתון לא רע לרכב ששוקל כמעט 2 טון ובעמדת הנהג יושב כבד רגל שלא מתחשב בחיסכון בחשמל. קצב הטעינה המהירה עומד על עד 150kW ומאפשר למלא את סוללת ה־X מ־10% ל־80% בתוך 28 דקות בלבד כשטעינת AC רגילה אורכת כ־3.5 שעות. בעמדה המהירה שאנחנו בדקנו 150kW התקבלו עד 50% כשלאחר מכן הקצב התמתן ל־80kW בלבד. אם אנחנו כבר בשימושיות ונתונים "משעממים" נספר כי אורכה 4.4 מטרים ונפח תא המטען עומד על 362 ליטרים ושיש גם תא מטען קטן מקדימה בנפח 15 ליטרים (פחות מארגז האופנוע שלי). סביבת הנהג מפנקת ונוחה, עם עיסוי במושבים, חימום וקירור (רק במושב הנהג) והטכנולוגיה מנעימה את השהות. יציאה וכניסה לחניה באופן אוטומטי מקלה את השימוש ב־X במקומות צפופים. תנוחת הנהיגה מרגישה מעט לא טבעית, ופחות נוחה באזור הגב התחתון ותמיכה בצדדים ועבודת המתלים רכה וחלקה, משככת את תחלואות הכביש בצורה מעולה. במהירות עירונית זה מתקבל כיתרון אך בנהיגה מעט יותר דינאמית רכות המתלים פוגעת בהנאה מהנהיגה בכביש מפותל וכנראה שלמרות העוצמה האדירה לא היינו בוחרים בה כראשונה לנהיגה ספורטיבית. ולא לזה היא נועדה.

הזיקר X הוא רכב בעל מראה עתידני, עם מפרט טכנולוגי ויוקרתי, ברמה גבוהה שראינו בעיקר אצל יצרניות מובילות בתחום, ובתמחור שמתחיל ב־185,000 ₪ לגרסת הלונג ריינג' אין לו הרבה מתחרים. מה הקאץ' אתם שואלים? גם אנחנו. למתחרים הישירים כמו ה־BYD, טסלה ועוד, הזיקר לא עושה חיים קלים. עם שימושיות טובה למשפחה, איכות גבוהה בתא הנוסעים ואיך אפשר שלא להזכיר את נתון התאוצה המטורף, נראה שהיה מדובר במזימה שטנית של העורכים פה במוטו לשנות לי את המחשבה על העולם החשמלי, לא תשמעו אותי אומר זה יותר בחיים, אבל יכול להיות שקצת הצלחתם.

 

 

 

 

2 תגובות ל נהיגה ראשונה: Zeekr X קריפטון

  1. כלי כלי. אילו עוצמות. לא אתפלא אם נראה תאונות קשות ליד הבית.

  2. נראית מעולה ומתומחרת סביר מאוד. טסלה כבר לא תשאר מלכת המכירות

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל