fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
מוטוטאץ דקר
עופר אבניר קוביה שמאל
תמוז
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
HJC
voge מוטו24 באנר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
אודי דגן 140 על 70
סטפן

ראלי דקאר 2022 – אדום אחר

ראלי דקאר 2022 – אדום אחר

כתב: דניאל וקנין | צילום: Red Bull Content Pool, Yamaha Racing, Husqvarna Monster Energy, A.S.O, Monster Energy Honda Team.

ראלי דקאר נוסף מאחורינו ואנחנו לא כבר לא יכולים לחכות למהדורת 2023. 1,065 המתמודדים בראלי דקאר 2022 יצאו מהעיר Jeddah, ואליה הם גם חזרו אחרי 12 סטייג'ים רגילים, יום מנוחה ויום פרולוג. בדרך, הם רכבו ונסעו כ־8,300 ק"מ, מתוכם התחרו בכ־4,300 ק"מ שחולקו על פני 12 קטעי ספיישל כששאר הקטעים, הנקראים 'ליאזון' (בצרפתית – Liaison) משמשים קטעי קישור שאינם נמדדים בזמן.

המרוץ סיפק את כל מה שיכולנו לצפות לו, עם קרב צמוד בצמרת, רוכבי "אנדרדוג" שנתנו ביצועים, עזרה הדדית ולצערנו גם פציעות משמעותיות. לשמחתנו, אף רוכב לא נהרג השנה וגם הפציעות הקשות יותר לא היו טראגיות כמו שראינו בשנים קודמות. לעולם אין לדעת, אך יכול להיות שהחובה ללבוש אפוד מתנפח היא שעזרה פה, כשלא מעט רוכבים, דוגמת ג'ואן ברדה או סאם סנדרלנד, סיפרו על התרסקויות לא נעימות ופתיחה של מנגנון כרית האוויר אך המישכו וסיימו את הראלי. לצערנו הרב, עם סיום הראלי, נודע שבקטע הקישור האחרון נהרג אחד המכונאים בתאונה מצערת.

נמשיך אל השורה התחתונה – סאם סנדרלנד הבריטי, רוכב קבוצת גאסגאס, הוא המנצח הגדול של האירוע הפנטסטי הזה. סנדרלנד, שזהו ניצחונו השני בדקאר אחרי שזכה ב־2017, הגיע שנה שעברה במקום השלישי כשעוד התחרה עם קבוצת KTM. סנדרלנד הציג ראלי נהדר מבחינתו, יציב, בלי הרבה טעויות, ועם אסטרטגיה בוגרת כשכמעט ולא ניצח סטייג'ים, אלא הגיע ברוב הימים בשלישיה הראשונה וכך לא היה צריך 'לפתוח' את המסלול הבא. הוא היה מועמד מוביל לאורך כל התחרות וגם בקטעי ניווט קשים שרוכבים אחרים התברברו בהם, סנדרלנד דהר קדימה. הוא היה מעט חסר מילים בקו הסיום בשישי בצהריים, ורק דיבר על תחושה מדהימה שאופפת אותו ועד כמה הוא אסיר תודה למשפחתו ולקבוצתו.

אם נחזור מעט לדפי ההיסטוריה, אחרי 18 שנים רצופות של נצחונות מצד קבוצת KTM, את השנתיים האחרונות ניצחה קבוצת הונדה. לא הרבה לאחר סיום מהדורת 2021 החתימה קבוצת KTM את הזוכה, קווין בנאבידס. כידוע, מותג גאסגאס נקנה על ידי KTM, וזו העבירה לשם שני רוכבים מוכשרים, בדמות סנדרלנד ודניאל סנדרס האוסטרלי, שגם היה מועמד מוביל לזכייה בחלק גדול מהמרוץ עד התרסק ונפצע בקטע קישור. מלבדם, גם רוכבי קבוצת הוסקוורנה היו כמובן גם תחת ספינת האם KTM.

במרחק 3:27 דקות בלבד מסנדרלנד, אייש את המקום השני פבלו קינטנייה, הרוכב הצ'יליאני של קבוצת הונדה. גם קינטנייה הראה לנו כמה חשובה רציפות ועקביות לעומת ניצחונות מהדהדים בסטייג'ים בודדים. בשנה שעברה, הגיע קינטנייה במדי הוסקוורנה למקום השביעי. על אף שלא ניצחה, הונדה יכולה לצאת בראש מורם באופן יחסי, אחרי שכל ארבעת הרוכבים שלה סיימו בשביעיה הראשונה; ג'ואן ברדה, שעבר פציעה לא קלה בכתף והיה בספק להמשך, סיים במקום החמישי. בשנה שעברה סיים ברדה את המרוץ כשהוא מפספס את תחנת התדלוק ונשאר בלי דלק כדי לסיים את הסטייג', ככל הנראה בעקבות חבלה שקיבל בראשו יומיים קודם לכן. חוסה 'נאצ'ו' קורנחו הצ'יליאני סיים שישי וריקי בראבק, המנצח של 2020 ומקום שני ב־2021, במקום השביעי, אחרי שקוייה לזכייה נוספת. בראבק יוצא ככל הנראה מעט מאוכזב מהמרוץ, כבר ביום הראשון עשה טעות ניווט קשה והיה עליו לכפר על הרבה זמן אבוד אל מול רוכבים נהדרים והוא צוטט אומר "אני מרגיש שהראלי שלי כבר נגמר".

במקום השלישי, הזוכה של 2018 ומי שהגיע בדירוג הגבוה ביותר על אופנוע כתום, מתיאס וולקנר האוסטרי. יומיים לפני הסטייג' האחרון היה ממוקם ראשון והראה את המרוץ העקבי ביותר מבין כל הרוכבים, אך יום אחרי התברבר בניווט והגיע במקום ה־26. טובי פרייס האוסטרלי, 'המאלט המעופף' מקבוצת KTM, סיים עשירי. הוא העלה למדיה החברתית סרטון שלו לצד דניאל סנדרס, כשסנדרס יושב בכיסא גלגלים ופרייס צוחק ואומר "בדרך כלל זה אני, מסתובב על כיסא גלגלים וזה קצת מוזר ללכת פה בחתיכה אחת". סנדרס נראה מחויך מבעד למסיכה, הרים ידיים ואמר "Let's go!". לאחר מכן המשיך פרייס: "ובכן, זה היה כישלון מהדהד".

למי שלא עקב, סנדרס היה מהיר מאוד לאורך כל המרוץ, שידר רוגע וקצת ניסה לשחק על אסטרטגיה ולא לנצח כל סטייג', אך לא ראה אי תנועה בקטע קישור על כביש מהיר, התרסק וסיים את המרוץ. סנדרס הוא אחד הכישרונות המבטיחים של התחום והבטיח שיחזור חזק יותר בשנה הבאה.

האחרון לקבוצת KTM הוא הזוכה של שנה שעברה, קווין בנאבידס מארגנטינה, שהצליח לפצות על טעות של 36 דקות מהיום הראשון וכבר היה במרחק 10 דקות מהמוביל, אך תקלה במנוע גרמה לו לא לסיים את הסטייג' ה־11, רגע לפני הסוף. בגלל חוקי הדקאר החדשים, הוא הורשה לסיים את המרוץ אך עם עונש של 15 שעות שלמעשה הוציא אותו מהתחרות על המקום הראשון.

קבוצת ימאהה הראתה התקדמות, אחרי שבשנים האחרונות חוו לא מעט כשלונות, ובראשם ההיסטוריה העגומה של אדריאן ואן בוורן הצרפתי שבמשך 4 שנים רצופות היה מועמד לתואר אך חווה תאונה או כשל במנוע בסטייג' האחרון. ואן בוורן הודה שלאחר הכישלון האחרון בשנה שעברה חשב לפרוש, אבל השנה היה מועמד לתואר לאורך כל המרוץ, וסיים – סוף סוף – במקום הרביעי. על כך כתב "הפודיום היה גם בראש שלי, תאמינו לי, ויש מעט תחושת פספוס וזה לגיטימי, אך אני אומר לכם שאני מעדיף בהרבה את המיקום והתחושות של היום על אלו של ארבע השנים האחרונות! אני שוב ברמה הגבוהה!". אנדרו שורט מארה"ב סיים שמיני, ורוס בראנץ' מבוטסואנה נפגע בראשו בשבוע השני ולא חזר למרוץ, אך הוא נראה בסדר וחזר לביוואק כדי לתמוך בחבריו.

בהוסקוורנה המצב לא היה מדהים, סקיילר האוס שבשנה שעברה התמודד באופן פרטי וסיים חמישי, קיבל את החוזה המיוחל כרוכב מפעל בהוסקוורנה אך נחבל בראשו בסטייג' החמישי. הוא סיים את הסטייג' אך לאחר מכן בהחלטת הצוות פרש מהמרוץ. האוס אמר לאחר מכן שהוא כלל לא זוכר את אותו היום והחבלה בראשו הסבירה זאת. הנתונים מאפוד המתנפח, כמו גם הרוכבים שעצרו כדי לעזור לו, סיפקו הנחה שקפץ לא טוב מדיונה, התנתק מהאופנוע, התהפך באוויר ונחת עם הראש קדימה. אנחנו מאחלים לו החלמה מהירה ומחכים לראות אותו בשנה הבאה. לוסיאנו בנאבידס, אחיו של קווין ורוכב מפעל בהוסקוורנה, הגיע במקום ה־13.

הסיפור היפה של הדקאר הוא הרוקי בן ה־20, מייסון קליין, שמתחרה באופן פרטי והדהים את כל הענף כשבמשך חלק גדול מהמרוץ היה בעשירייה הראשונה. אם בשנה שעברה איחלנו לסקיילר האוס מקום בקבוצת מפעל נאחל זאת גם לקליין השנה, שסיים במקום התשיעי. במקום השני הגיע מתמודד פרטי נוסף שכבר כתבנו עליו, סטפן סוויטקו מליטא. קבוצת שרקו הקטנה מספקת לנו יופי של הצגה מדי שנה. במקום ה־11 הגיע לורנסו סנטונילו הספרדי, במקום ה־19 סיים רוי גונסלבס מפורטוגל.

אי אפשר שלא לדבר על קטגוריית 'Original by Motul' שבעבר נקראה 'Malle Moto', המשמרת בצורה הטובה ביותר את רוח הדקאר. בקטגוריה הזו כל מתמודד מקבל ארגז לחלפים, כמו גם צמיגים ושמנים מהנהלת המרוץ, ולא יכול לקבל עזרה מאף אחד מחוץ לקטגוריה. הם מסיימים את הסטייג' ומתחילים טיפול באופנוע, ובעקבות כך בדרך כלל גם זוכים לפחות שעות שינה. את קטגוריה מנצח זו השנה השניה ברציפות ארונאס גלאזנינקס מליטא.

אנחנו חייבים לדבר על ההישג הנהדר של דנילו פטרוצ'י. רוכב המוטוGP לשעבר החליט יחד עם KTM שהוא רוצה לנסות להתחרות בדקאר אחרי הפרישה. לאחר שקיבל הכנה מאוד לא מסודרת, שכללה שבוע אימונים, שבר בקרסול ועוד שבוע אימונים, יצא להתחרות – חודש וחצי אחרי המרוץ האחרון שלו במוטוGP. לא ידענו איך הרוכב יגיע לראלי ללא הכנה טובה וללא הרבה ידע בניווט, אך פטרוצ'י שמט הרבה לסתות ולמרות כשל במנוע יחסית בתחילת המרוץ וחזרה עם עונש של 12 שעות, הגיע במקומות גבוהים והשאיר רוכבי מפעל רבים מאחור. ההישג הגדול ביותר שלו היה ניצחון בלתי ייאמן בסטייג' השישי. פטרוצ'י התראיין כשהוא חנוק מדמעות ואמר כי הוא מרגיש ש"השאיר חותם בספורט המוטורי".

ברכבים, נאסר אל-עטיה הקטארי והנווט שלו מתיו באומל מאנדורה, היו המועמדים המוביל לזכיה עוד מההתחלה ועל אף קרבות ראש בראש מרתקים עם סבסטיאן לואב הצרפתי, ניצח עוד מרוץ והשאיר את לואב עם המקום השני. במקום השלישי, יאזיד אל ראג'י הוא הסעודי הראשון שעומד על הפודיום, ועושה זאת על אדמת מולדתו.

אי אפשר לדבר על הרכבים בלי להזכיר את האאודי RSQ E-tron החשמלית, שפותחה ב־12 חודשים בלבד.
המכונית, שעושה שימוש במנוע TFSI המשמש כגנרטור, חוותה לא מעט כשלים, אך אף אחד מהם לא נגע למנוע החשמלי או למנוע הבעירה הפנימית. כל אחת מהמכוניות סיימה סטייג' אחד במקום הראשון, ובימים שלא חוו כשלים, נאבקו החשמליות של אאודי חזק בפסגה. זוהי רק יריית הפתיחה ואנחנו רק מחכים לראות מה היצרניות מתכננות לנו בתחום הזה.

בקטגוריית 'דקאר קלאסיק' שבה מתחרים רק רכבים שיוצרו לפני שנת 2000, ניצחו הנהג סרג' מוגנו הצרפתי והנווט פלורון דרולון, גם הוא מצרפת, על גבי הלנד קרוזר HDj80.

את מקומות 1-4 בקטגוריית המשאיות איישו 4 משאיות הקאמאז, אחרי שכל הסטייג'ים נוצחו על ידי אחת המשאיות של הקבוצה הרוסית. במקום הראשון, הנהג דימיטרי סוטניקוב, הנווט רוסלאן אחמדייב והמכונאי אילגיז אחמציאנוב.

בקטגוריית ה־'Light prototype' ניצח פרנסיסקו לופז קונטרדו והנווט שלו חואן פבלו לטראח וינאגרה, אך הסיפור המעניין היה של סת' קינטרו ה־19 מארה"ב והנווט דניס צנץ מגרמניה, לאחר שחוו כשל ברכב וקיבלו עונש של עשר שעות, החליטו לנסות לשבור את שיא הנצחונות בסטייג'ים בדקאר – וגם הצליחו עם 11 ניצחונות. בטרקטורונים, עם פער של יותר משעתיים, ניצח אלכסנדר ז'ירו הצרפתי של ימאהה.

נדמה שהספורט הזה לא יכול להיות משעמם, ושכל יום קורה משהו מעניין. אנחנו עדיין מתפללים לנורמליזציה עם הסעודים כדי שנוכל לראות מקרוב. עד לשנה הבאה.

סיכום רגעי השיא

רגעי השיא – אופנועים

סנדרלנד בשוק

פודיומים

לחדשות מגזין מוטו ישירות ל־Whatsapp לחצו כאן
לחדשות מגזין מוטו ישירות ל־Telegram לחצו כאן

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל