מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית
משרד התחבורה מנתק את ישראל מהמציאות
גיא בן ברק
מאז 2007 מותאמים רישיונות הנהיגה בישראל לתקנות המקובלות באירופה, אולם ב- 2013 חל שינוי משמעותי בחוקים האירופים בעוד משרד התחבורה הישראלי לא מיישר קו ואינו מתאים את הרישיונות בישראל למצב החדש שיצרו התקנות העדכניות בגוש האירו. הפער הזה שנוצר בין הרישיונות בישראל המתנהלים מזה עשרה חודשים לפי החוקים הישנים לבין החוקים החדשים באירופה יוצר שתי סכנות לישראלים:
1. מדרגת הרישוי A2 שבאירופה מהווה מדרגת ביניים ולפי החוקים החדשים שנכנסו לתוקף באירופה מאפשרת רכיבה על כלים שהספקם המרבי עד 47 כוח סוס – עדיין קבועה בישראל כמדרגה הבסיסית שהרישיונות בה מאפשרים שימוש ב-125 סמ"ק בלבד. כלומר ישראלי המחזיק ברישיון נהיגה ישראלי בדרגת A2 ובישראל מוגבל לקטנועים בנפח 125 סמ"ק/13 כוח סוס, יכול לכאורה לרכב באירופה על כלי גדול בהרבה ממה שמתיר לו הרישיון בישראל; אך במידה והרישיון ייבדק לעומק, בין אם בבדיקת משטרה או חו"ח במקרה תאונה, יתברר שהמשמעות השונה של אותה מדרגת רישוי A2 בין ישראל לאירופה הביאה לכשל ולמעשה עלולה לאפשר לישראלים לנהוג באירופה על כלים ללא רישיון נהיגה רלוונטי, ויתכן שגם ללא ביטוח מתאים. בעיה דומה כמובן נוצרת לבעלי רישיון אירופי, תיירים, אנשי עסקים ועוד, הנוהגים בישראל ועלולים למצוא עצמם נוהגים ללא רישיון מתאים.
2. מאחר והחוקים באירופה שונו באשר למדרגת הביניים A2, ומגבלת ההספק המרבי לבעלי רישיון בדרגה זו הועלתה מ-33 כוח סוס ל-47 כוח סוס, שינו יצרני הקטנועים והאופנועים בעולם את מפרטי הכלים שלהם בהתאם, ולמעשה לא קיימים יותר כלים עם מנועים המפיקים 33 כוח סוס בלבד; ובישראל? התקנות הישנות עדיין בתוקף ומי שמוגבלים ל-33 כוח סוס (מדרגת רישוי A1) לא יכולים למעשה לקנות קטנוע או אופנוע חדש המתאים לרישיון הנהיגה שלהם, מצב זה הולך ומחמיר ככול שהכלים הקיימים בהספק של 33 כוח סוס הולכים ואוזלים – וחדשים כאמור לא יבואו במקומם מאחר ואינם מיוצרים עוד.
הכישלון של משרד התחבורה בהתאמת רישיונות הנהיגה בישראל לחוקים החדשים באירופה חמור במיוחד מאחר והיו למשרד התחבורה בישראל לא פחות משבע שנים להיערך למצב החדש, שכן השינוי באירופה נקבע עוד ב-2006 – ונכנס לתוקף בתחילת 2013. גורמים בענף האופנועים בישראל שפנו למשרד התחבורה בדרישה להסברים נענו ב"הנושא נמצא בעבודה"…
יושבים חבורה של מטומטמים. אבל באמת מטומטמים וחושבים שהם יודעים הכל. כמו כל ישראלי מצוי ומוציאים חוקים כאלו הם מרכז העולם. לכו כבר הביתה חבורה מטומטמים נצלנים אפסים ובכלל מה לא….
כולכם טיפשים!
למה שלא תשתקו ותשאירו את המצב ככה?
זה איפשר לי לעלות על אופנוע כבד עם רישיון בין לאומי A בזמן שבארץ יש לי A2
עד שסוף סוף אנחנו מרוויחים מזה משהו?!@$
עוד לפני שאנחנו הולכים לחפש בעיות בחוץ…
מה קורה עם תקינת הצבע לסימוני דרך? יכול להבטיח לך שבתאונות החלקה בארץ מקרי המוות גדולים בהרבה מלאה של רוכבים ישראלים בחו"ל.
המפגר היחיד הוא אתה! כי אם חו"ח יקרה לך משהו, תצטרך למשכן את נשמתך, כשאתה מתנהג כמו ישראלי מצוי שחושב שיכול לרמות את כולם.
כל היתר היה ברור כבר, בחלם הזה. אבל בואנה, עלית כאן על נקודה משמעותית, הסיפור הזה של ה-A2 בין ישראל לאירופה דורש ומחייב את המדינה להתאים את הרישיונות. כפי שהמדינה רוצה את חלקה ב-OECD, ככה הרישיונות חיבים להיות מותאמים. אם יקרה משהו כפי שתיארת, משרד התחבורה העצלן שלנו יהיה צריך לתת דין כלשהו על כך לנפגעים ולרשויות הרלוונטיות בהן היתרחשה התאונה.
לבקש מבג"צ שיחייב את משרד הרישוי ואת העומד בראשו לנמק מדוע הוא טרם שינה את התקנות.החלטה כזאת תחייב אותו להורות על השינוי.צריך עו"ד שירים את הכפפה.
A2 מוגבל ל 14 כ"ס ו A1 מוגבל ל 33 כס, כל הבילבול הוא במדרגת ה A1, בין 33 ל 47 ולא במדרגת ה A2
סליחה על הבורות כמה זה סמ"ק בערך ל47 כ"ס
וA1 הוא הקטן
כל הקטע שלא הייתה טעות בכתבה, וזה מה שיוצר את הבלבול האדיר הזה ואת מה שגב"ב תיאר, ההבדלים בין חו"ל לכאן כשבאים להשתמש ברישיון בינלאומי. עולם המושגים כאן ושם נשמע לאוזן אותו הדבר, אולם התוכן שונה והפוך. מבולבל? גם אנחנו.