fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
מידלנד שחורי 140 על 70
עופר אבניר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
אלבר טריומף קוביה עליון
תמוז
אישימוטו באנר קוביה שמאל
HJC
voge מוטו24 באנר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
סטפן
אודי דגן 140 על 70

רונאקס 500 GP – ריגוש גרנד פרי לציבור או חארטה בארטה?

רונאקס 500 GP – ריגוש גרנד פרי לציבור או חארטה בארטה?

גיא בן ברק

צילום: יח"צ

מפעם לפעם מנסים להעלות באוב את "הימים הטובים של ה-500 גרנד פרי שתי פעימות". באתרי המכירות אף מופיע לעיתים פנסיונר 500 גרנד פרי כזה משנות התשעים וקודם, אבל הרומנטיקה כרגיל מתעלמת מכמה עובדות. מנועי אופנועי הספורט של היום, ארבע פעימות בנפח ליטר, מייצרים את אותם 200 כוח סוס הספק של אופנועי ה-500 גרנד פרי, בעוד שמבחינת שימושיות הכוח אין בכלל מה להשוות, מנוע ארבעה צילינדרים שתי פעימות וגם בנפח גדול יחסית כזה עדיין מספק את כוחו בטווח סל"ד צר, רצועת הכוח אלימה ומפתיעה כך שמעט מעט מאוד רוכבים מסוגלים להוציא משהו ממנוע כזה. כך שהשימוש העיקרי של "אופנוע גרנד פרי שתי פעימות 500" הוא במוזיאון, או בתור משהו שאתה רק מתניע מפעם לפעם כדי להסניף את הניחוח של התערובת.

כך לא חושבים אנשי סדנת רונאקס הגרמנית שייצרו מה שלטענתם מהווה רפליקה לאופנוע הגרנד פרי של ולנטינו רוסי משנת 2001, הונדה NSR500 עם מנוע וי ארבע בנפח 500 סמ"ק בשלדת אלומיניום מאסיבית עם מתלי אוהלינס עדכניים ומעטפת סיבי פחמן. תמורת מאה אלף אירו ניתן להזמין אופנוע כזה, שאמור גם להיות חוקי לכביש (למרות שספק אם התאורה בכונס האוויר מאירה משהו ותעבור טסט אפילו באפריקה). ההספק המוצהר עומד על 160 כוח סוס, הסדנא לא מסבירה מדוע מסורס המנוע ל-20% פחות כוח ממה שהוא יכול לייצר, ככול הנראה בגלל שמיעדים אותו גם לכביש הציבורי, אבל מעשית זה הספק בינוני שכיום מקובל באופנועי עירום, כלומר לא ממש שימושי אבל גם לא ממש חזק. במקביל הסדנא לא מפרטת את המשקל וזו בעיה כי המשקל אמור להיות יתרונו המרכזי של אופנוע שכזה, חששות לתחום זה עלו אצלי למראה הגלגלים מאלומיניום (כבד) ולא מגנזיום או פחמן, המזלג מאסיבי מדי וגם הברקסים האלה מעלים חשש שהתקינו אותם רק בגלל המראה שלהם ולא בזכות משקלם הקל, צריך לזכור שאופנועי הגרנד פרי השתמשו בדיסקי פחמן קלים לאין ערוך ממה שמותקן ברפליקה הגרמנית ולמשקל הזה מתוכנן האופנוע. בעיה נוספת היא התקנת הזרקת דלק, הזרקה במנוע שתי פעימות אינה דבר פשוט שכן כדי למנוע זיהום אוויר מטורף ואבדן הספק חייבים לעבוד עם הזרקה ישירה בדומה למה שקורה במנועי אופנועי שלג, יקר ומסובך, אין זה פלא שלמרות שמערכות כאלו היו זמינות בעולם המירוצים כבר בתחילת שנות התשעים – מעשית החלו להשתמש בהן רק בסוף עידן השתי פעימות וגם זה במעט מאוד אופנועים, טובי מהנדסי יפן התקשו לכוון כמו שצריך הזרקה במנוע שתי פעימות 500 וקשה להאמין שדווקא בסדנא גרמנית קטנה מצאו את הגביע הקדוש. כלומר רוב הסיכויים שעל הרונאקס תבלו את רוב הזמן בניסיון לצאת מהמקום בלי שהמנוע יכבה, מי שמכיר את זוועות הבימוטה וי דואה 500 יבין על מה מדובר, ושם עוד זה היה מנוע שני צילינדר, תחשבו מה קורה עם ארבעה… 
ויש בעיות נוספות עם רונאקס בראשן חלוקת משקל וגיאומטריה – אופנועי גרנד פרי לא קיימים למעשה בין מירוצים, הם קיימים בצורת רכיבים ונבנים במסלול בהתאם למסלול, מזג אוויר, רצון הרוכב, כשהכול יכול להשתנות, מיקום המנוע בשילדה, מיקום ראש ההיגוי, זווית מזלג, מפסע, סוג המתלים, הכיול, אורך הזרוע האחורית ומיקום העיגון שלה, פשוט נבנים כול סוף שבוע כמעט, כך שמה שעשתה הסדנא הגרמנית הוא למצוא למנוע מקום בשילדה הצפופה ונקווה שזה יתאים לכמה שיותר מצבים. את חוויית הדיוק, החדות של שלדת אופנוע גרנד פרי, בחיים לא תקבלו כאן.
ליצור אופנוע מירוץ עם מנוע 500 שתי פעימות ארבע צילינדרי שלא רק נראה אלא גם נוסע, לוקח קצת יותר מאשר לחבר מספר רכיבים יחד ולכתוב עליהם "46", מעבר לזה הרונאקס 500 הזה הוא פשוט אופנוע מכוער.

גלריה

7 תגובות ל רונאקס 500 GP – ריגוש גרנד פרי לציבור או חארטה בארטה?

  1. יש היום מנועי 2 פעימות מוזרקים שעושים את העבודה יופי.
    כדי לסבר את אוזניך, יש היום מנועי 2 פעימות דיזל מוזרקים!!! ואתה מוזמן לבדוק את זה.
    לגבי ההפחתה בהספק, מאיפה הגעת למסקנה שהפחיתו 20% מההספק? זו לא רפליקת מנוע מדוייקת של NSR. יכול להיות שמהלך הבוכנה שונה, מערכת הפליטה שונה, התערובת שונה ועוד הרבה גורמים שיגרמו לו לתת הספק נמוך יותר על חשבון האמינות וההיתר לכביש ציבורי.
    דבר האחרון, לפי מה החלטת שהאופנוע מכוער? דעה אישית או סקר קהל? אם זו דעה אישית, אז זה צריך להיות טור דעה ולא טור מקצועי.
    ודבר אחרון, קצת הגהה בבקשה. הרבה חלקים בכתבה כתובים לא נכון מבחינת שפה והגהה.

  2. מה הקטע שלך? מתחבא מאחורי המקלדת, תן טיפה רקע מקצועי מאיפה שנאמין לדברים החכמים שלך, אולי אתה גם בעל תואר אקדמי בבלשנות

  3. מנוע 2 פעימות דיזל מוזרק:
    https://www.youtube.com/watch?v=HQk1u_kvQSA
    – מה שמוזכר לגבי זמינות הכח וההתפרצות שלו, לא נכונה להיום ולגם הבסיסי מכיוון שהוא מבוקר אלקטרונית. מה שהכותב כתב כאן מתאים אולי לאופנועי 2 פעימות בלי אלקטרוניקה.
    – הכתב שכח להשוות מומנט בין אופנוי הליטר של הGP לאופנוע הנוכחי, מושג שחשוב מאד לעולם המירוצים.
    – למה הוא חושב שמיקומו של אופנוע כזה הוא במוזיאון? על סמך מה?
    גם מיקומו של מנגנון הטורבו שהומצא לפני מלחמת העולם השנייה כדי שמטוסים יוכלו לייצר יותר הספקף מיקומו במוזיאון?
    – למה הוא חושב שבסדנא הגרמנית לא הצליחו לפתור את משוואת הפלא של ההזרקה למנוע שתי פעימות? היום יש אלקטרוניקה שפותרת הכל על כמה משוואות פשוטות.
    בקיצור, הכתבה מגמתית, לא מתבססת על עובדות שקשורות לאופנוע עצמו ומכנית היא כתובה לא נכון ומטעה.

  4. תודה, אהבתי ההסבר. האם כבודו מהתחום או חובב?

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל