fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
תמוז
סטפן
אודי דגן 140 על 70
voge מוטו24 באנר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC
MV קוביה

מוטו פרמיירה | CR&S DUU "הרובוטריק"

מוטו פרמיירה |  CR&S DUU "הרובוטריק"

כתב: אלן קאת'קארט | צילום: Kel Edge

פורסם לראשונה במגזין מוטו, גיליון 283, אוקטובר 2011

אם ישליכו אותי למכונת זמן ואתעורר על המאדים בעוד נניח 500 שנה, כנראה לא אתפלא לגלות שם, לצד יצורים עם מחושים ואהבה לבני אדם באשר הם, את ה-DUU. בלי קשר להיותו של הדבר הזה אופנוע, המראה שלו זורק אותך מיד לעתיד הרחוק, למציאות שכיום קיימת רק בפלייסטיישן; מדובר ביצור אולי מנוכר, אולי מגוחך, אבל הוא שונה ומיוחד בכל קנה מידה. אם תעבור אתו מחר ברחוב, יש סיכוי שיצקצקו עליך בבוז, יש סיכוי שיצחקו לך בפנים, אין סיכוי שיתעלמו ממך.

 

לב איטלקי, שרירים אמריקניים

יצרניות מכוניות רבות שילבו מנועים אמריקניים עם עיצוב אירופי, אך במקרים נדירים היה השילוב הנ"ל באופנועים. לכן חגגנו לאחרונה שילוב מרשים שכזה, עם תחילת השיווק של CR&S DUU, אשר עוצב, פותח ומיוצר באיטליה ומצויד במנוע המיוצר בארצות הברית על ידי סדנת השיפורים S&S (ראו בוקסה טכנית). שיתוף הפעולה החריג והיצור שנולד ממנו קיבלו השראה מהמכונית המיתולוגית AC קוברה, מכונית ספורט אמריקנית-בריטית שהגה בשנות השישים של המאה הקודמת קרול שלבי בהכתיבו את העיקרון: מנוע אמריקני קלאסי (מקורר אוויר עם דחיפים) המותקן בשלדה אירופית המטיבה לתמרן (העיקרון שימש גם כאן). מבט ביצור של CR&S ורכיבה עליו מבהירים כי אין מדובר רק בכך; המעצב דונאטו קאנטלו יצר את אחד האופנועים החדשניים והייחודים בעולם כיום. "רציתי אופנוע עם מנוע גדול שנראה אחרת מכל דבר אחר, שרירי ואגרסיבי, אבל יפהפה, כזה שנראה כאילו קפץ ממסך של משחק מחשב, אבל כיף לרכוב עליו". אומר קאנטלו, שעבד בעבר עבור אפריליה ובורילה, וגם מתמחה במשחקי מחשב.

ה-DUU (מבוטא – דואו) הושק בתערוכת מילאנו בשנת 2009, היצרן CR&S נוסד בשנת 1992 והתמחה בייצור אופנועים ייחודיים על בסיס מנועי ה-650 של ב.מ.וו ובשיפור אופנועי ספורט. הקפה רייסר המוטרף שלפניכם הוא ללא ספק ההשקעה הגדולה ביותר שלו. כמו כל סדנת אופנועים איטלקית, גם CR&S  פשטה רגל כמה פעמים ובעליה הוחלפו. רוברטו קרפלדי וג'אורג'יו סארטי, הבעלים הנוכחיים, מעורבים בשוק האופנועים העולמי זמן רב ומתיימרים להכיר את לקוחותיהם: "אנשים אוהבים סינגלים, אבל אף אחד לא קונה אותם…" אומר רוברטו, "לכן היינו חייבים ליצור טווין כדי לשרוד. הייתה בעיה להשיג מנוע, אבל החיבור ל-S&S סיפק את הפתרון. לדעתי, צדקנו עם הקונספט כי כבר בשעה הראשונה להצגת האופנוע קנו אותו ארבעה אנשים…" עד עתה עלה מספר הקונים ל-196, במחיר צנוע של 19 אלף אירו לכלי הבסיסי. לחברה 11 סוכנים בעולם, והם מתקשרים באמצעות אתר האינטרנט  www.crs-motorcycles.com. לאתר זה תפקיד מפתח בהזמנות, שכן שם למעשה הלקוחות יוצרים את האופנועים שלהם, אין דבר כזה כאן "אופנוע סדרתי", כל כלי נוצר על ידי רוכשו, הבוחר ומאבזר מתוך האפשרויות הרבות ש-CR&S מציעים. לכל צירוף כמובן המחיר שלו. רוברט מבטא את שכולנו יודעים – קשר ישיר בין היצרן לצרכן חשוב בכל מקרה, אולם בעולם הנייקד/ קאסטום קשר זה קריטי, "אנחנו תופרים אופנוע לכל לקוח, אין דבר כזה שני אופנועים זהים, הצירופים אין-סופיים".

וזה גם נוסע…

כדי להמחיש עד כמה אין שני כלים זהים, קיבלתי למבחן שלושה כלים, כל אחד מבטא גישה אחרת ל- DUU: הראשון בעל מושב יחיד, שלדה לא צבועה עם ריתוכים גלויים, מעין אמנות תעשייתית, פלוס חלקי הגוף מסיבי פחמן הנכללים בשאר הגרסאות היה זה צירוף מעניין; השני – כלי שחור כולו, ובכלל זה המנוע; והשלישי – גרסה דו-מושבית עם תיבת הילוכים בת שש מהירויות (חמש בגרסה הבסיסית), שלדה מצופה כרום ופקק מכל דלק של מכונית.

ציפיתי להתנסות עם מנוע S&S X-Wedge – זמן רב חלף מאז רכבתי על האופנוע של ג'יי לנו, אשר היה הראשון שצויד במנוע כזה, אולם קודם כול הייתי חייב להסתגל לתנוחת הרכיבה ה"מעניינת" של ה-DUU. נראה אתכם מצליחים לדחוק רגליים לדוושות ההילוכים והבלם האחורי… הרגליות ממוקמות ממש מאחור (נתון שמוכתב על ידי תיבת ההילוכים הארוכה), מזל שהמושב שימושי, מרווח ונוח. עם ההתנעה עולה בעיה: הברך הימנית משתפשפת כנגד מסנן האוויר העשוי מתכת ומתחמם כהוגן, ולכן הכרחי להוציא את הרגל לרוח בסגנון הרלי קלאסי. מרכיב הרלי קלאסי שלמרבה השמחה אינו כאן הוא הרעידות; המנוע מסתובב בסרק על 900 סל"ד נקיים ויציבים, וממש אינו רועד, אף שהיצרן בחר, לאחר התלבטות, לא להתקין גל איזון. הצליל בשרני אך אינו רועש, מעין קורבט על שני גלגלים. היציאה מהמקום חזקה וחלקה בזכות המומנט האדיר, יש כוח מאפס סל"ד, והעברתו יעילה כך שהמצערת דוחפת את הגלגל האחורי ישירות כמו שצריך. "האזור השמח" של המנוע הוא בין 1,500 ל-3,500 סל"ד, אמנם מד-הסל"ד מראה 6,000, אבל אין כל טעם לעלות מעל 4,000. גלישה על גלי המומנט היא שם המשחק, בהילוך הגבוה 3,000 סל"ד הם 160 קמ"ש, אפשר להגיע לשם רגוע וליהנות מהחלקות היתרה לעומת כל V טווין מקורר אוויר או שאפשר למשוך חזק ולחטוף את בעיטת הכוח באופן הכי אכזרי שיש. למרות כל המומנט הזה, תפעול הקלאץ' רך במפתיע, אבל שוב, יש כל כך הרבה מומנט שלעתים רחוקות צריך קלאץ'… ובכלל זה ביציאה מפניות אטיות במיוחד במהירות הליכה. שיא ההספק, אם זה מעניין מישהו, מגיע ב-5,100 סל"ד. מי שיבלה שם הרבה, עדיף שיקנה אופנוע אחר; סחיטות מצערת אינן הקטע כאן, אלא כאמור גלישה על המומנט. תפעול ההילוכים היה "בסדר" בגרסת חמש המהירויות ומעולה בגרסת שש המהירויות. מאחר שעם כל הכוח השימושי של האופנוע הזה אפשר להישאר באותו הילוך שלישי-רביעי כל החודש, ורק לעתים רחוקות צריכים להחליף הילוך, מצאתי את עצמי ממש מחפש הזדמנויות לתת גז ביניים. מלבד התפעול הנעים של התיבה, סיבה נוספת להחליף הילוכים היא הצליל המשובח הטווין האמריקני שמייצר. תגובות המנוע המעולות והכוח הזמין עושים את ה-DUU כלי טוב לקרבות העירוניים. עם זאת, אל תקבלו את הרושם שה-DUU הוא קטר בלבד; ברכיבה בכבישים המפותלים בדרום מילאנו גיליתי שזה אופנוע מעולה לפניות. נכון, הוא אינו מאיים על סופרבייקס ערומים כמו הטואנו V4 של אפריליה, ובכל זאת כיף להשליך אותו מצד לצד, הוא נענה ברצון לשינויי כיוון באמצעות הכידון הרחב, הצמיגים הספורטיביים של פירלי, דיאבולו רוסו, ממש מעניקים ביטחון, אם בסוויפרים מהירים או ביציאה מפניות הדוקות, שם הצמיג האחורי הבשרני מוריד היטב את הכוח הרב ויורה את הרוכב החוצה ללא החלקות. בהשכבות ימינה אפשר לרדת הכי נמוך, ללא גירודים או שפשופים, לצד שמאל המרווח טוב פחות בגלל ג'ק הצד, אבל גם כאשר הוא מגרד את האספלט אין זכר לאיבוד יציבות. תנוחת הרכיבה מאפשרת חביקה טובה של האופנוע ומספקת חיבור שימושי, שליטה וביטחון, האופנוע גם מספק תחושה של איזון בכל מצב ומהירות.

את הטוב ביותר שמרתי לסוף – הבלימה. למרות המשקל המרשים של 245 ק"ג, ה-DUU בולם נפלא ממהירות גבוהה, הבלמים חזקים אך גם רגישים מאוד, בסיס הגלגלים הארוך שומר על היציבות גם בבלימות חזקות במיוחד, ולכך מסייע גם הבולם האחורי עם קפיץ קשוח מספיק ושיכוכים יעילים כדי לשלוט בהעברות המשקל. בו בזמן הבולם רך מספיק כדי לבלוע את פגעי האספלט, ואינו שובר את הגב גם ברכיבה ארוכה בכבישים האיטלקיים העתיקים והמצולקים ביותר.

רובוטה

ה-DUU יוצא דופן לא רק בשמו, הנייקד הסטייליסטי שיצרה סדנת CR&C הוא אופנוע מפוסל לתלפיות, גברי ואינדיבידואלי, עם המנוע הנכון, לא גרסה מסורסת למנוע סופרבייק אלא V טווין אמריקני מקורי לא סתם גרסה נוספת למנוע הרלי, אלא פרי עבודה של S&S, סדנת השיפורים לקאסטום המובילה בעולם, שמביאה את כל מה שמיוחד במנוע קלאסי – עם ביצועים ותפעול של יפן.  קפה רייסר קלאסי הוא לא, רחוק מלהיות צנום ומינימליסטי, איפה הנוכחות המאיימת שלו ואיפה נורטון קומנדו… והנוכחות פלוס היכולת הדינמית המוכחת, וכאמור מרכיב ה"אופנוע שלי הוא היחיד בעולם" עם יכולת אמתית ללקוח לבנות את האופנוע שלו וירטואלית ולאחר מכן לרכוב על מה שיצר עושים את DUU חלופה אטרקטיבית למיליונרים אגוצנטריים שרוצים את הספקטקולרי אבל לעולם לא ייגעו בימאהה MT01 או בסוזוקי בי  קינג, ואפילו נייקד אירופי לא יעשה להם את זה. רצו משהו אחר – קיבלו.

 

על הברזלים

מנוע ה-V טווין המותקן כאן ומכונה X-WEDGE הוא הראשון שעצבה ויצקה מהיסוד סדנת השיפורים האמריקנית המובילה S&S. החידוש טמון בכך שזו אינה גרסה משופרת למנוע ספורטסטר או ביג-טווין – יתרה מזאת, מנוע זה כלל אינו מתאים להתקנה באופנועי הרלי- דיווידסון, שכן תושבות המנוע שונות לגמרי. S&S נדרשה לייצר מנוע חדש ולא מבוסס הרלי לא רק לטובת יותר הספק אלא בגלל דרישות זיהום אוויר ורעש ההולכות ומחמירות; וזוהי משימה לא קלה למנוע מקורר אוויר עם דחיפי שסתומים. ההתחלה הייתה בשנת 2002, וחמש שנים מאוחר יותר כבר נמכר המוצר המוגמר ליצרנים אמריקנים, CR&S הוא היצרן הלא אמריקני הראשון בעולם הנהנה ממנו.

המנוע מקורר אוויר, שני שסתומים עיליים לכל צילינדר מתוזמנים על ידי דחיף, שלושה גלי זיזים, עוקה יבשה, מקבל את שמו X-WEDGE מהטריזים המותקנים בתאי השרפה לטובת זרימה חלקה יותר של התערובת וביצועים משופרים. מבחינת נפח, אפשר לקבל את המנוע מ-110 עד 139 אינצ'ים מעוקבים. הגרסה כאן היא בנפח 117 אינצ'ים מעוקבים, שהם 1,916 סמ"ק, קוטר הבוכנה 104.8 מ"מ והמהלך 111.1 מ"מ, לצילינדרים סנפירים משופרים המגדילים את שטח הקירור בחמישים אחוזים לעומת מנועי הרלי, הזווית בין הצילינדרים הוגדלה ל-56.2 מעלות כדי למנוע את פגיעת הבוכנות זו בזו בנקודה מתה תחתונה. גל הארכובה מצויד במסבי החלקה המשומנים ישירות בלחץ ויעילים הרבה יותר ממסבי S&S הקודמים, הטלטלים עשויים פלדה, וכמקובל במנועי קאסטום יש בהם פין טלטל יחיד, אך שלא כמו במנועי הרלי, ממוקמים זה לצד זה בסגנון המקובל במכוניות והמבטיח פחות רעידות.

הזנת התערובת מתבצעת על ידי גוף מצערת יחיד בקוטר 52 מ"מ, מזרק מותקן בראש כל צילינדר להשפרצה ישרה ויעילה יותר, שלושת גלי הזיזים מתופעלים על ידי רצועות משוננות המותקנות בצדו הימני של המנוע, שני גלי זיזים נפרדים לפליטה וגל משותף ליניקה מופעלים על ידי הדחיף בזווית ישרה כמעט, בצירוף לעיצוב רוקרים ייחודי תורמים לפעולה שקטה במיוחד של מערכת השסתומים.

המנוע מייצר 97 כוחות סוס ב-5,100 סל"ד ומומנט של 15.8 קג"מ ב-4,300 סל"ד, 14 קג"מ מתקבלים בין 2,700 ל-5,000 סל"ד, המנוע נחות מבחינה זו רק לרוקט של טריומף ולווי-מקס של ימאהה, שלשניהם יותר צילינדרים. בתיבת ההילוכים חמישה הילוכים, שרשרת הינע ראשי, מצמד רטוב, ובמפתיע גם שרשרת להינע סופי. משקל המנוע כולל תיבת ההילוכים הוא 110 ק"ג, והמשקל הכולל הוא 245 ק"ג יבש.

המנוע וההילוכים מותקנים בשלדת הפלדה על משטח בתצורת H, מולחם לשדרה בקוטר תשעים מ"מ המשמשת גם מכל דלק, ושמונה ליטר נוספים מאוחסנים במכל מאחורי המנוע, שהוא גם חלק מהתמיכה למושב, המצבר, משאבת הדלק ומחשב ניהול המנוע ממוקמים במבנה זה. כדי להשלים את קשיחות השלדה, שהמנוע משמש בה גורם נושא בעומס, שתי פלטות אלומיניום חובקות את ציר הזרוע האחורית. זרוע זו נתמכת על ידי בולם יחיד מתוצרת סאקאס, המספק מהלך של 127 מ"מ עם כיוון שיכוך החזרה בלבד, מלפנים מזלג הפוך 48 מ"מ מספק כיוון לכיווץ והחזרה, זווית הראש 24.5 מעלות, בסיס הגלגלים 1,576 מ"מ, אף שהמזלג מרוחק 120 מ"מ כדי לאפשר מכל שמן מאחורי הגלגל הקדמי. חישוקי האלומיניום מיוצרים באיטליה וחובשים צמיג 120/70-17 קדמי ו-190/55-17 אחורי, על הבלמים צמד דיסקים 320 מ"מ פרפריים לפותים על ידי קאליפרים רדיאליים עם ארבע בוכנות לקאליפר, מאחור דיסק יחיד 260 מ"מ.

 

נתונים טכניים


מנוע: וי-טווין, קירור אוויר, שני שסתומים לצילינדר, שלושה גלי זיזים, 56.2 מעלות בין הצילינדרים

 

מהלך X קוטר: 111.1 מ"מ/104.8 מ"מ

 

נפח: 1,916סמ"ק

 

הספק מרבי: 97 כ"ס ב- 5,100 סל"ד

 

מומנט מרבי: 15.8 קג"מ ב- 4,300 סל"ד

 

יחס דחיסה: 9.7:1

 

הזנת דלק: הזרקה, גוף מצערת יחיד 52.4 מ"מ

 

הילוכים: 5 (אופציה ל- 6)

 

שילדה: פלדה, חיזוקי פלטות אלומיניום בציר זרוע אחורית

 

מתלה קדמי: מזלג הפוך 48 מ"מ, כיוון שיכוך כיווץ והחזרה

 

מתלה אחורי: בולם יחיד סאקס, כיוון החזרה

 

בסיס גלגלים: 1,576 מ"מ

 

משקל יבש: 245 ק"ג

 

בלם קדמי: 2 דיסקים 320 מ"מ, 4 בוכנות לקליפר

 

בלם אחורי: דיסק 260 מ"מ

 

צמיג קדמי: 120/70-17

 

צמיג אחורי: 190/55-17

 

מחיר: החל מ-19,000 אירו

 

במשפט אחד – CR&S DUU

 

 

עיצוב: כוחני, פרוע, פנטזיית סייבר עתידנית

 

נוחות: הוא רק נראה קשוח, אבל שורד את מבחן צלקות האספלט

 

התנהגות: בטוחה והחלטית, מפתיע לטובה בתמרונים

 

ביצועים: הררי מומנט וכוח בשפע

 

בשורה התחתונה: יצירת פאר עיצובית, מופת טכנולוגי, מוקפד ומבוצע היטב

 

תגובה אחת ל מוטו פרמיירה | CR&S DUU "הרובוטריק"

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל