fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
מוטוטאץ דקר
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
תמוז
אודי דגן 140 על 70
voge מוטו24 באנר
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
סטפן

השקה עולמית: רויאל אנפילד בולט 350 במבחן

השקה עולמית: רויאל אנפילד בולט 350 במבחן

כתב: סר אלן קאת'קארט | צילום: רויאל אנפילד

שורה תחתונה: רצף ייצור של 88 שנים הסתיים, אבל רויאל אנפילד השיבה לחיים את הדגם האייקוני – בגרסה חדשה, מודרנית, ששומרת אמונים למסורת ארוכת שנים.

בונוויל. מונסטר. קומנדו. וספה. בולט. יש רשימה מצומצמת של דגמי אופנועים וקטנועים שהפכו לכל כך אייקוניים ומזוהים בזכות עצמם שפשוט מיותר לשדך לשמם את היצרן שמאחוריהם. אבל בעוד ארבע הדוגמאות הראשונות עדיין קיימות בשוק העולמי, ה־Bullet ("כדור" באנגלית, חלק ממורשת ייצור הנשק של אנפילד) של רויאל אנפילד 'נח' מאז 2020, אז יוצרה גרסת ה־500 סמ"ק האחרונה. אבל תקופת המנוחה הזו חסרת משמעות ליכולת הבלתי מעורערת של הבולט להיקרא "האופנוע בעל תקופת הייצור הרציפה הארוכה ביותר בהיסטוריה", מאז הופעת הבכורה שלו ב־1932, כשרויאל אנפילדים עוד נבנו רק ברדיץ', אנגליה, כמעט שני עשורים לפני הקמת אנפילד הודו ב־1955. כמעט 90 שנות ייצור רציף של מגוון דגמים משתנים ומתחדשים הנושאים את השם Royal Enfield Bullet. הספורטסטר של הארלי-דוידסון, שנמצא במקום השני על התואר הזה, יצטרך להישאר בייצור עוד 22 שנה כדי לקחת את התואר מהבולט…

כעת הבולט חוזר לסוכנויות רויאל אנפילד ברחבי העולם כדגם 2023, עם עיצוב חדש, המבוסס על מנוע ה־J-Series מהדור החדש של רויאל אנפילד – חד-צילינדר ארוך-מהלך, מקורר אוויר ושמן, בנפח 349 סמ"ק. הנ"ל הוצג לפני שלוש שנים ב־'Easy Cruiser' של רויאל אנפילד, ה־Meteor 350, מנת פתיחה קרוזרית בעלת כידון גבוה ורגליות מתוחות קדימה, לקראת המנה העיקרית של היצרנית ההודית. זו הגיעה שנה לאחר מכן, גרסה כל-חדשה של האופנוע הנמכר ביותר בעולם מעל 250 סמ"ק, שמיליונים רבים מהם נוצרו מאז הופעת הבכורה שלו ב-2008. זה היה הדגם העיקרי של רויאל אנפילד, ה־Classic 350, שבשנת הייצור המלאה האחרונה של רויאל אנפילד נבנו לא פחות מ־432,000 יחידות של הדגם. הוא היווה 53% מנפח הייצור השנתי של אנפילד, שעמד על 806,870 יחידות באותה שנה, כך שעבור Eicher Motors, הבעלים של רויאל אנפילד, פיתוח תחליף מודרני תואם לדרישות פליטת המזהמים, בהן מנוע מוטות-הדחיף של הקלאסיק 350 לא יכול עוד לעמוד הייתה משימה בראש סדר העדיפויות.

זה קרה, באוגוסט 2022, הנהלת החברה, בראשות המנכ"ל Siddhartha Lal, הוציאה את ה־Hunter 350, דגם עירוני חדש לגמרי, המיועד בעיקר לרוכבים הצעירים יותר בהודו, שגרים בעיקר בערים ורוצים אופנוע שמתאים לאורח החיים שלהם. כעת נחשף האחרון מבין ארבעת הדגמים השונים שלאל ועמיתיו התכוונו לייצר כשיצאו לדרך עם פרויקט ה־J-Series בשנת 2016, ה־Bullet 350 החדש שאמור להגיע לאירופה החודש, במחיר של 5,240 אירו בגרמניה, למשל, בגוון שחור או חום-ערמוני, ו־5,340 אירו עבור הסכימה שמכונה Black Gold, בשילוב של שחור מט ומבריק, עם פסי זהב צבועים ביד על מיכל הדלק.

'הבולט הזה הוא החיים שלי' – Bullet Meri Jaan. זה הסלוגן שנבחר על ידי רויאל אנפילד עבור הגרסה החדשה של הדגם המפורסם ביותר שלה, כותרתו של שיר קליט שהופיע לראשונה בפרסומת טלוויזיה של רויאל אנפילד בהודו באמצע שנות ה־80, והפך לפסקול הינדי-רטרו מוזר לדורות העתיד. הבולט הפך לחלק מרכזי במרקם החברתי של הודו, במידה כזו שלעיתים הוא ניתן כירושה יקרת-ערך שהועברה מדור לדור, כזה שהוליד יותר מ־1,000 מועדוני רוכבים שונים ברחבי תת-היבשת. עבור רוכבי הבולט הנאמנים האלה, הסלוגן "בולט מרי ג'אן" מגלם סמליות עוצמתית המייצגת אותנטיות, אמינות ואינדיבידואליות. ועכשיו, עם הגרסה החדשה, הוא מגניב, שוב…

שכן הודו כולה מאוהבת בבולט, אך אף אחד לא יותר מאוהב מהמנכ"ל, סידהרתה לאל. הבוס בן ה־49 של רויאל אנפילד, נזכר בחוויותיו המשותפות עם הבולט, בנקודת זמן משמעותית זו בסיפור חייו של הדגם, אמר את הדברים האלו בהשקה. "בקיץ 94' רכבתי לבד ברחבי אירופה, חסר פחד ומלא הרפתקנות, על בולט 500. רבים לפניי ורבים אחרי עשו את אותו מסע, תרתי משמע, אבל זו הייתה החוויה האופנוענית הגדולה בחיי. אין ספק, בעוד שהבולט היה במשך דורות של רוכבים סמל מוחלט למה שאנחנו מכנים 'אופנוענות טהורה', הוא גם היה חלק מכריע בהיסטוריה של רויאל אנפילד. הבולט הפך לאות כבוד מזוהה ואהוב על ידי רוכבים ואוהדים רבים. היום, אנחנו באמת גאים לשחק תפקיד חשוב בהצעדת מורשתו קדימה".

הכל בבולט 350 של 2023, מהשלדה ועד העיצוב, חדש לחלוטין בהשוואה לגרסת ה־OHV (ר"ת over head valve) הקודמת. המאפיין העיקרי שלו הוא המנוע החד-צילינדרי, במידות 72 על 85.8 מ"מ, עם גל-זיזים עליון יחיד ושני שסתומים. הוא מייצר הספק של 20.2 כ"ס ב־6,100 סל"ד ומומנט של 2.7 קג"מ שמגיעים לשיא ב־4,000 סל"ד, המנוע כוונן מחדש באמצעות מיפוי דלק ותזמון הצתה שונים, כדי לספק פיזור רחב יותר של ביצועים על גבי קשת הסל"ד לעומת שלושת הדגמים האחרים עליהם הוא מותקן. ועבודה רבה הושקעה גם בהפיכת גרסת הבולט של מנוע ה־J-Series לחסכוניות בדלק – מרכיב מרכזי עבור הלקוחות ההודיים שעדיין מייצגים 88% מהשוק של רויאל אנפילד – עם תצרוכת דלק של 38 ק"מ לליטר. לכך תורמת תיבה בת חמישה הילוכים, כשהחמישי הוא אוברדרייב לשיוט רגוע וחסכוני יותר בכביש מהיר.

עם זאת, לבולט 2023 יש משקל רטוב כבד למדי של 195 ק"ג, עם מיכל דלק מלא של 13 ליטר. אבל כפי שהודגש בסיור במרכז המו"פ ההודי של רויאל אנפילד ב־Tiruvottiyur, ליד מטה החברה בצ'נאי, האופנוע הזה בנוי להיות איתן ועמיד, כמו גם יפה ומהנה. לסיור הזה הגעתי כאחד מקומץ קטן של עיתונאים מערביים שהוזמנו למפקדת רויאל אנפילד בצ'נאי כדי לחזות בחשיפה של דגם – שבהתחשב במעמדו האיקוני של בולט בהודו – חשוב במיוחד עבור לאל ושותפיו. במיוחד, אפילו, לאור החלטתם שלא להמשיך בפיתוח גרסת 500 סמ"ק למנוע ה־J-Series, בהינתן ההצלחה הבלתי צפויה של דגמי הטווין 650 סמ"ק בשוק הביתי ההודי – למרות שנועדו בעיקר לייצוא – שהסירה את הצורך בגרסה חזקה יותר בליין הסינגלים של רויאל אנפילד.

הביקור שלי בצ'נאי כלל גם רכיבה של חמש שעות על הבולט 350 החדש, יום לאחר חשיפתו הרשמית, שכללה את מגוון תנאי הדרך הקיצוניים בכבישים ההודיים. אלו נעים בין רחובות העיר המוגנים על ידי פסי האטה תלולים באכזריות ולרוב לא מסומנים, חנוקים מאנשים ובעלי חיים, מכוניות, טנדרים, משאיות וכרכרות במגוון תנאים ירודים, עם אופנועים ועוד אופנועים, אופנועים בכל מקום, ועד כבישים כפריים צרים ומפותלים, עמוסים במהמורות, שראו לאחרונה צוות תיקון כבישים מתישהו במאה הקודמת. הם השתנו לכבישים מהירים עם משטחים טובים, אך לעתים קרובות סתומים בתנועה, לאוטוסטרדות בעלות ארבעה נתיבים, כאשר לעיתים מסתובבת עליהם ללא חשש פרה, לכאורה מודעת היטב למעמדה כאייקון דתי חסינה מפגיעה. הרכבים הנעים בכבישים המהירים בהודו נעים בין משאיות ואוטובוסים לרוכבי קטנועים אופטימיים להפליא שנוסעים בכיוון הלא נכון! הנוחות היא המלך, אז אם יש גדר בטיחות או אי תנועה בדרכו של הרוכב ההודי לכפר או עיירה, הוא פשוט שם מבטחו באל או האלים בהם הוא מאמין, מסתובב על מקומו וממשיך בנסיעה על שוליי הכביש המהיר עד שיגיע ליציאה בה הוא חפץ!

בעוד המנוע של הבולט 350 זהה למעשה לשלושת הדגמים האחרים בהם הוא מותקן, שלדת הפלדה שלו שפותחה על ידי חברת הבת של רויאל אנפילד, Harris Performance הבריטי, היא חדשה לגמרי, אם כי גלגלי השפיצים, הבלמים והמתלים משותפים עם הדור החדש של הקלאסיק 350. אז עם 805 מ"מ המושב גבוה יותר משל ההאנטר ומה־765 מ"מ של המטאור והקלאסיק, מה שעוזר לספק תנוחת רכיבה מרווחת יותר לרוכבים גבוהים יותר, מבלי לוותר על היכולת של הנמוכים יותר להניח שתי הרגליים בטוחות על הקרקע בעצירה, הודות לקטע הצר של המושב המעוצב והנוח באזור בו הוא פוגש את מיכל הדלק, בזכות המושב הגבוה יותר גם לא הייתי צריך להתכווץ, במיוחד עם הרגליות הנמוכות יותר, הממוקמות מעט יותר לאחור מאשר על המטאור. בשילוב עם הכידון הדי גבוה וקרוב, עם ידיות עבות למדי שמוסיפות לנוחות, נוצרת תנוחת רכיבה זקופה, נינוחה ונעימה שגורמת להרגיש חיבור נהדר עם האופנוע.

התענגתי גם על האופן בו גרסת הבולט של מנוע ה־349 סמ"ק המוזרק כווננה להיות גם חדה וגם נשלטת היטב בתגובת המצערת, במיוחד בסל"ד נמוך. ישנה תגובה חלקה לפתיחת המצערת, אין זריקה פתאומית קדימה בשחרור המצמד בעמידה, או מכה בחזרה ממצערת סגורה ביציאה מפניה בשני או שלישי. במקום זאת, הבולט צפוי לחלוטין באופן שבו הוא מגיב לפקודות יד ימין, הודות למיפוי המצוין הזה, למרות שעדיין אין כאן מבחר של מצבי רכיבה, וגם לא אף מערכות עזר אלקטרוניות כמו בקרת אחיזה או חברותיה. אספקת הכוח חלקה וזמינה בכל אחד משלושת ההילוכים התחתונים, המאפשרת לנצל את ההספק הצנוע של הבולט. מערכת הזרקת הדלק כווננה מחדש ביד מומחה – לא קל להשיג את הטוב משני העולמות, כשהתגובה המיידית הזו חוברת לתגובה ראשונית חלקה ונעימה תוך עמידה בתקן אירו 5, אבל המהנדסים של רויאל אנפילד עשו זאת, במקום שכמה יצרניות אופנועי רמת-כניסה אחרים – שאולי רגילות יותר לספק מנוע בעל ביצועים גבוהים – ממשיכות להיכשל.

אבל מהנדסי רויאל אנפילד הצליחו לספק גם ביצועים סבירים לסינגל 350. ראיתי 122 קמ"ש בספידומטר האנלוגי, על כביש ישר בהילוך חמישי, בעוד שבמטאור אפשר היה להגיע לזה רק בהילוך רביעי. למרות שרוב לקוחות הבולט בהודו, עבורם תוכנן האופנוע, לא יסעו מעל 80 קמ"ש בשימוש יומיומי – תהיה להם היכולת להאיץ יותר מרוב משתמשי הדרך האחרים, תוך ניצול תנוחת הרכיבה הזקופה הזו שמאפשרת להביט מעל גגות המכוניות כדי לחצוב מסלול התקדמות דרך התנועה, בסיוע החיבור החלק של המנוע והמשיכה מסל"ד נמוך. ולרוכבים אירופאים או אמריקאים (או ישראלים?!) המהירות המרבית תספיק כדי לעמוד בקצב התנועה בכבישים מהירים של ארבעה נתיבים וכדומה.

ולעשות את זה בנוחות, שכן הודות לגל-האיזון, אפילו במה שמרגיש כמו שיא היכולת של המנוע להסתובב (לבולט אין מד סל"ד) אין שום ויברציה באף נקודה באופנוע – לא מהמושב, הכידון או הרגליות – וגם מראות הרטרו היעילות למדי נשארו יציבות. הידית המפעילה את המצמד הרטוב נטולת כיוונון מרחק, אך למרות היותה לא קלה במיוחד, היא בעלת פעולה חלקה ואיננה כבדה מדי, כך שמדובר באופנוע עליו קל לרכוב גם בעומס תנועה כבד מאוד. אבל הרוכב חייב תמיד להשתמש במצמד, אפילו להעלאת הילוכים באמצעות רגלית ההילוכים הכפולה – שכן בלעדיה קשה להעביר הילוכים בצורה חלקה בכל פעם. עם זאת, קל למצוא את הניוטרל בעצירה. למרות שלא חשבתי שאני אוהב את רגלית הילוכים הכפולה לעקב ולבוהן, היא קלה מאוד לשימוש ברגע שמתרגלים, והעברת ההילוכים בפועל חלקה כמו חמאה לאורך כל הדרך. אבל מכיוון שההילוך חמישי הוא הילוך-יתר, עדיף לבחור בו רק כשאנחנו במצב שיוט לכביש הפתוח, מכיוון שהתאוצה בהילוך הזה אינה טובה במיוחד במנוע צנוע הנפח הזה.

אותה שלדה שפותחה על ידי האריס מצוידת במזלג גבריאל לא מתכוונן בקוטר 41 מ"מ המעניק 130 מ"מ של מהלך גלגל, ובקצה האחורי בולם כפול, מתכוונן לשישה מצבי עומס קפיץ ומספק מהלך של 102 מ"מ. הגיאומטריה החדשה מספקת היגוי מדויק ומהיר – הבולט מתמרן בהצטיינות ברחובות סואנים, ורדיוס ההיגוי הגדול מאפשר עבודה קלה גם בפניות פרסה הדוקות. המתלה הקדמי של הבולט הרגיש די טוב גם כאשר עבר בהטייה מעל מהמורות, אם כי אין הרבה פידבק לגבי מה עושה הצמיג הקדמי כשבולמים בזווית, ומהלך הגלגל המוגבל מצמד הבולמים האחוריים בתוספת בסיס הגלגלים הקצר של 1,390 מ"מ משרה תחושת נסיעה 'תוססת' על גבי אותן מהמורות.

גלגלי השפיצים מקדימה ומאחור נועלים צמיגי CEAT מתוצרת הודו, במידות 100/90-19 מלפנים ו־120/80-18 מאחור, שהתרכובת הקשיחה שלהם, שמספקת קילומטראז' נוסף, עושה זאת על חשבון הפידבק – אם כי האחיזה הייתה די טובה בתנאי כביש יומיומיים, וזה כל מה שבאמת חשוב. הבלימה נעשית בעזרת דיסק בקוטר 300 מ"מ עם קליפר צף דו-בוכנתי בחזית ודיסק בקוטר 270 מ"מ וקליפר צף חד-בוכנה מאחור, כאשר שני הקליפרים מיוצרים על ידי Bybre, חברת הבת ההודית של ברמבו. הבולט מצויד במערכת ABS, אם כי לא מהסוג הרגיש להטייה, וחייבים להשתמש בשני הבלמים ממש בחוזקה כדי לעצור במהירות את האופנוע ששוקל 195 ק"ג עם מיכל מלא ב־13 ליטר דלק (183 ק"ג יבש, לא פחות מ־14 ק"ג יותר מאשר ההאנטר בעל אותו מנוע, אם כי רק 4 ק"ג יותר מהמטאור). לבלם הקדמי לא הייתה תחושת נשיכה יוצאת דופן – משום מה, הבלם הדומה של המטאור עובד טוב יותר – הרפידות, אולי? – אבל הדיסק האחורי הקטן יותר של הבולט היה הרבה יותר יעיל בעצירת האופנוע, ואם משתמשים בשניהם יחד הוא עוצר בצורה טובה למדי.

מהחודש הנוכחי ואילך הבולט 350 יהיה זמין ב־850 הסוכנויות של רויאל אנפילד בלמעלה מ־60 מדינות ברחבי העולם, לצד 2,100 חנויות בהודו שהחלו באספקת האופנועים כבר בספטמבר. בשיווק העולמי הוא זמין בשלושה צבעים שונים למיכל הדלק, עם מנוע ורכיבים מושחרים טרנדיים, הוא מגיע מצויד בג'ק אמצע, כמו גם בג'ק צד קטן. עם זאת, שלא כמו במטאור בו הוא כלול כסטנדרט, צג הניווט פנייה-אחר-פנייה של רויאל אנפילד, ה־Tripper, ניתן לרכישה בבולט בתוספת תשלום, כאחד מ־28 האביזרים הייעודיים הזמינים לאופנוע, כולל תשעה שעוצבו ופותחו במיוחד עבור הבולט. אלו כוללים מבחר רב של מושבים, כולל גרסאות תיור מרווחות יותר וגרסאות נמוכות, בתוספת כידונים בצורות שונות וכדומה. יש גם מבחר של ציוד רכיבה, כולל קסדות ופריטי לבוש עם עיצוב שמהדהד את הפסים המוכרים של הבולט. שקע טעינה USB כלול כסטנדרט, אם כי, מותקן בדיסקרטיות מתחת לכידון, כדי לאפשר טעינה תוך כדי תנועה.

לצד הקרוזר מטאור הסטריטפייטר האנטר והקלאסיק ה… – ובכן, קלאסי – הבולט 350 הוא הדגם האוניברסלי של רויאל אנפילד, אופנוע עם קצת קסם רטרו שמטרתו להיות 'הכל', לכל האנשים. בהתבסס על הרכיבה הקצרה שלי עליו על גבי האספלט הביתי שלו (בעיקר, עם כמה שבילים בוציים ובורות תכופים מלאי מים), זה בהחלט יכול להיות האופנוע הנכון עבור אנשים רבים ושונים, במיוחד במחיר הזה. שכן מדובר בהרבה מאוד אופנוע בתמורה לעלותו, עם אחריות לשלוש שנים ללא הגבלת ק"מ – דגם בעל תחושת רטרו, פונקציונלי ונעים, נגיש, זריז ונוח. וגם מאוד מהנה – רכיבה על אופנוע כפי שהיה פעם, שמגיע לקהל המודרני מביתה של המומחית המובילה בהודו להפיכת העבר להווה, בצורה מודרנית.

    מעוניינים ברכיבת מבחן?
    logo moto

    תעודת זהות

     

    Royal Enfield 350 Bullet 2024

     

    מחיר: 5,240 אירו (גרמניה)

     

    דרגת רישיון: A1

     

    נתונים טכניים

     

    מנוע: צילינדר יחיד, מקורר אוויר ושמן

     

    נפח: 349 סמ"ק

     

    הספק: 20 כ"ס ב־6,100 סל"ד

     

    מומנט: 2.7 קג"מ ב־4,000 סל"ד

     

    מתלים: מזלג קונבנציונלי בקוטר 41 מ"מ עם מהלך גלגל של 130 מ"מ מקדימה, זוג בולמים עם כיוונון עומס קפיץ מאחור

     

    בלמים: דיסק יחיד בקוטר 300 מ"מ וקליפר דו-בוכנתי מקדימה, דיסק בקוטר 270 מ"מ וקליפר חד-בוכנתי מאחור, מערכת ABS

     

    מידות צמיגים: ק' 100/90-19, א' 120/80-18

     

    מידות כלליות: אורך 2,110 מ"מ, רוחב 785 מ"מ, גובה 1,225 מ"מ

     

    גובה מושב: 805 מ"מ

     

    מרווח גחון: 170 מ"מ

     

    בסיס גלגלים: 1,390 מ"מ

     

    משקל רטוב: 195 ק"ג

     

    נפח מיכל דלק: 13 ליטר

     

    תגובות

    עופר אבניר מגדל ימין
    הונדה מגדל שמאל