מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית
טור משפטי: רשלנות בנהיגה ספורטיבית עלתה ביוקר למדריך

עו"ד גיא ברמן
נהיגה ספורטיבית במסלול מרוצים היא חוויה מהנה ומרגשת, המאפשרת לחובבי ספורט מוטורי לחוות את הריגוש והאדרנלין שבנהיגה במהירויות גבוהות בסביבה בטוחה. אולם, כאשר דבר כזה מתבצע ברשלנות, התוצאות עלולות להיות חמורות ויקרות מאוד. מקרה זה הוא דוגמה חיה לכך, והוא הוצג לאחרונה בפני בית המשפט ע"י אורן שילוביצקי ממשרד שבתאי את קאמרי שילוביצקי.
בתביעה שהוגשה לבית משפט השלום בהרצליה, בעל רכב תבע את מדריך הנהיגה הספורטיבית, בעקבות תאונה קשה שקרתה במהלך הדרכה על מסלול המרוצים. התביעה הוגשה בטענה כי במהלך ההדרכה, נהג המדריך ברכבו של התובע בצורה פראית וחסרת זהירות, מה שגרם לתאונה רצינית. לפי הטענה, המדריך הגיע למהירות מופרזת של 163 קמ"ש, איבד שליטה על הרכב וכתוצאה מכך פגע בחומה בחוזקה. הפגיעה הייתה כה קשה, עד שהרכב ניזוק כליל ונגרם לו אובדן מוחלט.
מנגד, הנתבע, שהוא המדריך, טען להגנתו כי התאונה נגרמה בעקבות תקלה פתאומית במערכות הרכב. הוא טען שהתאונה לא הייתה באשמתו וכי הוא לא היה יכול למנוע אותה בשל התקלה הבלתי צפויה. ואולם, בית המשפט לא קיבל את טענותיו. לאחר שהוזמנו מומחים מטעמו של בית המשפט לבחון את המצב, נמצא כי לא הייתה כל תקלה במערכות הרכב. חוות דעת המומחים קבעה חד משמעית שהתאונה התרחשה בשל רשלנותו של הנתבע בנהיגה ולא בגלל תקלות ברכב.
יתר על כן, טענותיו של הנתבע בדבר העדר ביטוח הולם לרכב לא התקבלו על ידי בית המשפט גם הן. השופט ציין כי כמדריך נהיגה מנוסה, החובה הייתה עליו לבדוק את מצב הביטוח של הרכב לפני שהחל לנהוג בו, דבר שהוא לא עשה. אי עמידה בדרישות הביטוח חיזקה את עמדת התובע כי מדובר ברשלנות חמורה מצד הנתבע.
לאור כל זאת, קיבל בית המשפט את התביעה וחייב את המדריך לשלם לתובע סכום עתק של למעלה מ־300 אלף שקלים. וזה הכולל פיצוי עבור אובדן הרכב, הוצאות אחסנה, שכר מומחים ועוד הוצאות שקשורות לתאונה.
המקרה הזה משמש תזכורת חשובה לכל העוסקים בתחום הדרכת הנהיגה הספורטיבית. הוא מדגיש את הצורך באחריות יתר, זהירות מקצועית ושמירה על כללי הבטיחות. מדריכים, במיוחד אלו שנוהגים בכל רכב שאינם שייכים להם, חייבים לנקוט משנה זהירות ולהיות ערים לכל הסיכונים הקשורים לנהיגה מהירה. רשלנות, במיוחד במסלול המרוצים, כפי שרואים במקרה הזה, עלולה להוביל לתוצאות חמורות ויקרות, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה מקצועית.
כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי במאמר זה הינו מידע כללי בלבד. אין בדברים האמורים בכדי להחליף מידע הניתן על ידי עו"ד, ועל הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור לעיל בכל דרך שהיא, עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד.
משרד עו״ד גיא ברמן ושות׳ – פלילי-תעבורה
רח׳ הברזל ,34 ת״א | נייד: 050-230-0060 | www.lawguy.co.il
איפה ישראל ואיפה העולם. בכל מדינה מתוקנת ניתן לבטח עסקים מפני מצבים כאלו. רק בישראל אין שום התוויות ושום רגולציות מתאימות. הכל שרירותי וחסר היגיון
עו"ד ברמן, לא ממש הבנתי אותך.
למדריך אמור להיות ביטוח בדיוק בשביל סיטואציות כאלו. ביטוח מקצועי. האם הוא יכול לבטח את עצמו או לא? ומה עושים אם לא ניתן לבטח? ביטוח רגיל לכל נהג ברכב (של הלקוח) עוזר בכלל במידה ונוסעים במסלול המיועד למרוצים? לא התייחסת כלל לקטע הזה בכל הסיפור המצער הזה. להגיד שהוא צריך להיזהר? לא חידשת כלום.