fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
אישימוטו באנר קוביה שמאל
עופר אבניר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
לרט
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
תמוז
MV קוביה
סטפן
voge מוטו24 באנר
אודי דגן 140 על 70
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון

מוטו פוגש | פרנקו מורבידלי – פרח של בחור

מוטו פוגש | פרנקו מורבידלי – פרח של בחור

תמי גורלי | צילום: MotoGP.com, Petronas Yamaha SRT, VR46

פרנקו נולד לאם ברזילאית ואב מרומא. האב, רוכב עבר ומכונאי, ראה את הפוטנציאל של בנו והחליט למכור את ביתם, לעקור את המשפחה מרומא ולעבור למקום בו מגדלים אלופים, "אבא של פרנקו עבר מרומא לטבוליה, יותר נכון לבבוצה, עיירה קטנה לא רחוק מטבוליה, מאחר ובאיזור ישנם הרבה מסלולים ומתקנים לאימון עבור רוכבים", סיפר לי ולנטינו רוסי, הבוס של פרנקו ומהעונה גם בן קבוצתו בקבוצת פטרונס ימאהה. עם חיוך גדול על פניו מספר רוסי כי ליביו, אביו של פרנקו, היה צריך ממש לאלץ את אביו שלו, גרצ'יאנו, לאמן את פרנקו, "הוא לא הפסיק להגיד לו כל הזמן שהבן שלו רוכב מצוין!".

העקשנות עבדה עבור ליביו, ופרנקו החל להתאמן עם מי שכבר אז היה כוכב על, "פרנקו התחיל עם האקדמיה ב-2013, כי רק אז האקדמיה הוקמה, אבל הוא התאמן איתנו כבר מלפני כן, נראה לי שזה היה כבר מ-2009-2010 כי מרקו סימונצ'לי עדיין היה איתנו. הוא המשיך להתאמן איתנו ולכן החלטנו להחתים אותו לאקדמיה". כשאני שואלת אם הבחירה בפרנקו היתה רק בגלל הקשר בין האבות, ולנטינו ישר מבהיר, "לא לא, זה רק סיפור הרקע, בחרנו בו כי הוא היה בחור טוב, צעיר, חזק והתאמנו כבר ביחד – ואחרי כל מה שקרה למרקו רצינו לעזור לו".

כאשר האקדמיה הוקמה פרנקי כבר היה בן 18, אביו ליביו מת בנסיבות טרגיות חמש שנים לפני כן, אבל מסגרת האימונים עם ולנטינו והסביבה התומכת עזרו לו להמשיך במרוץ החיים ואל החלום להיות רוכב. לא סתם פרנקו רואה בוולנטינו יותר מחבר, מן דמות אב או דוד. עקב בעיות תקציב, מורבידלי הסתפק באליפויות הסופרבייק וסופרסטוק בהן התקציב הנדרש נמוך יותר.
תחילה הוא משתתף באליפות איטליה ובהמשך ברמה העולמית, בעונת 2013 זוכה באליפות הסופרסטוק 600 עם הימאהה YZF-R6. "הוא היה כבר בדרכו אל הסופרבייק, כשהוא מתחרה בסופרסטוק", מספר ולנטינו שהחתים אותו כרוכב הראשון לאקדמיה באמצע העונה ההיא, "הימרנו עליו בזמנו ואמרנו לעצמנו שאנחנו רוצים להביא אותו למוטו2, לאליפות העולם, כי הוא חזק וטוב מדי עבור הסופרסטוק". הצוות של ולנטינו החל לפעול מהר, מיד אחר ההחתמה פרנקו השתתף כווילד קארד בשלושה מרוצים ובעונת 2014 הוחתם לעונה מלאה כרוכב של קבוצת איטלטרנס בקטגוריה האמצעית של אליפות העולם.

שתי העונות הראשונות היו לא פשוטות עבורו ומלוות גם בפציעה קשה ברגל, אך קבוצת מארק VDS נותנת לו הזדמנות, מורבידלי מוחתם לצידו של אלכס מארקז ומסיים את עונת 2016 רביעי בדירוג העולמי וחוגג עם שבעה פודיומים.

את עונת 2017 במוטו2 הוא פותח עם ניצחון ראשון בקטאר, קוטף עוד שבעה נוספים ועומד על הפודיום סה"כ 12 פעמים. פרנקו מוכתר לאלוף הראשון שמגיע מעולם הסופרסטוק ולא צמח במסלול האליפות הרגיל.
ההצלחה מביאה איתה מקום בקבוצת המוטוGP של הקבוצה ומורבידלי חובר לתומס לוטי לקראת עונת 2018 – למה שהסתבר כעונה האחרונה של הקבוצה בקטגוריה הבכירה. הוא מוזמן להיות חלק מהפרויקט של רזלאן רזאלי וקבוצת פטרונס, קבוצת הלווין החדשה של ימאהה במוטוGP בעונת 2019. פרנקו מוחתם כרוכב הוותיק והבכיר לצידו של מי שנראה כהימור בזמנו, פאביו קווארטררו. העונה של האיטלקי לא רעה, הוא מסיים עשירי את העונה, אך עם בן קבוצה חמישי בדירוג, מורבידלי מבין שהוא חייב לקחת צעד קדימה ולדבריו רקד ושיחק קצת פחות בהכנה לעונה. "הגעתי לעונה כרוכב טוב יותר וספורטאי טוב יותר", אמר פרנקו ערב תחילת עונת 2020 כשהוא מאבד את מעמד רוכב מספר אחת בקבוצה לטובת בן קבוצתו, "תפיסת המחשבה שלי נכונה עכשיו, האופנוע אותו הדבר כמו בעונה הקודמת אבל אני מרגיש טוב עם האופנוע ואני מתכוון להשתפר, לעבוד על עצמי. עונה קודמת עשיתי תוצאות סבירות, אבל אני רוצה יותר. המטרה? לרכוב מהר יותר ולהילחם על פודיומים". פרנקו עושה הרבה יותר מזה. הוא מנצח שלוש פעמים ומסיים את העונה כסגן האלוף, המיקום הגבוה ביותר עבור רוכב קבוצת לווין מאז מלאנדרי בעונת 2005.

החיבור בינו לבין רמון פורקדה, ראש הצוות הוותיק, וה-M1 בעונה שנייה על המסלול יוצר משהו מיוחד – למרות בעיות טכניות אשר בגללן הם משתמשים רק בשני מנועים כמעט לכל אורכה.
בכלל, השניים נראים כיין ויאנג, פורקדה הוותיק ידוע כראש צוות 'אולד סקול' וקשוח, ופרנקו? הוא העיד על עצמו לא פעם שבצד הברזילאי שירש מאמו כריסטינה לא ירש רק את האהבה לחיים, לטבע ולסמבה, הוא גם קיבל ממנה את תחושת השחרור, לזרום עם דברים.
פורקדה נשבה בקסמו של הרוכב ואף אומר שבשלושים שנות קריירה בהן עבד עם גדולי הרוכבים – כמו חורחה לורנסו, מאווריק וינאלס, קייסי סוטנר וג'ון קוצ'ינסקי – עם מורבידלי יש לו את התקשורת הטובה ביותר. "הוא תמיד רוצה להבין מדוע דברים נעשים, מדוע הוא סיים במקום שסיים וקיבל את התוצאה שקיבל", סיפר ראש הצוות בראיון לרדיו אוקוטילו ערב תחילת עונת 2021 והוסיף "הוא לא נלחץ. הוא אולי הרוכב הכי בטוח בעצמו שעבדתי לצידו בקריירה". הביטחון העצמי הזה מאפשר לפרנקו לקבל החלטות ולרוץ איתן, בזכות המשמעת שקיבל מאביו הוא לא רק עובד קשה אלא עובד לפי הספר, הוא לא נלחץ ודורש שינויים, הוא מקשיב וסומך על האנשים העובדים לצדו.

פורקדה אמר עליך שכאשר אתה מקבל החלטה, אינך הולך לאיבוד, אתה מוצא את הדרך ואתה מתנהל על פי התוכנית; אני מציינת בפניו כשאני מראיינת אותו שני סבבים לתחילת עונת 2021.
"זה מה שאני מנסה לעשות, להיות מתודי בכל מה שאני עושה" הוא מסביר. זה חשוב בתחום בו אני עוסק, בענף בו אני משתתף, כי אסור ללכת לאיבוד, צריך לטפל ולחשוב על הרבה דברים יחד. אי אפשר לשלוט בהכל אבל זה חשוב לפחות לנסות לשמור על שליטה, כדי לא לאבד ראייה על המצב באופן כללי. זו הדרך שלי".
"אני מנסה גם לא לתת לרגשות להשתלט עלי. אני מנסה. לפעמים אני לא כל כך מצליח ואני יוצא בהצהרות שאולי קצת קשות מדי, כמו שכבר קרה לי העונה, אבל אני מנסה". מורבידלי שחקן קבוצתי נאמן ולכן גם נדיר לשמוע ממנו ביקורת על ימאהה – האופנוע, היצרן או ההנהלה – למרות בעיות טכניות או מכניות, כמו שסבל מהן לכל אורך עונת 2020 ותחילת עונת 2021.

אפשר להגיד שאתה גם רוכב הימאהה הראשון שאמר שזה תלוי בו לעשות את השינוי, 'קיבלתי מה שקיבלתי עם האופנוע ועכשיו עליי לקחת את הצעד הבא'. רבים מהרוכבים מעבירים את האחריות הזאת מעליהם, משאירים אותה אצל מישהו אחר.
"המצב שלי – ובזה אני מתכוון למצב שלנו – הוא שאנחנו חייבים לסמוך על עצמנו. יש לנו כמובן תמיכה מימאהה, אבל אנחנו קבוצת לווין ורוב הזמן זה אני, אנדי (*גריפית' – מהנדס הדאטה) ורמון אז אנחנו חייבים לסמוך על עצמנו, זו הדרך שעלינו ללכת בה. אולי זה בגלל זה".

כאשר מקשיבים לך מדבר נראה שאתה מודד כל מילה, זה ככה גם כשאתה מסתכל על האופנוע?
"כן, כן!", הוא אומר ומחייך, "כמו שאמרתי, אני מאוד מתודי בצורה שבה אני עובד, אני אוהב להעריך דברים לא יותר מדי לעומק, כי אני מאוד סומך על האנשים שאני עובד איתם, אבל אני לפחות רוצה לדעת באופן כללי על המצב ואז אני מאפשר להם, לאנשים שאני עובד איתם, להיכנס יותר לעומק".

אולי בגלל זה אתה מסתדר כל כך טוב עם פורקדה…
"כן, כמובן, זה מה שעובד בשבילנו, בדיוק", הוא מהנהן בהסכמה.

כאשר אני מגיבה שנראה שיש להם מערכת יחסים מאוזנת הוא נראה מרוצה שכך נראים הדברים מהצד, "כן, אני רואה את מערכת היחסים שלנו כמערכת יחסים טובה. מערכת יחסים טובה משמעותה היא לאו דווקא להסתדר כל הזמן, זה לא שאנחנו לא אומרים דברים רעים אחד לשני, מערכת יחסים טובה זה אומר שאפשר להגיד כל מה שרוצים אחד לשני מבלי שהצד השני מתעצבן או נעלב. אפשר לומר שניתן לשבור את האיזון המושלם במהלך שיחה – אבל זה לא אומר שזה שובר את היחסים. זה מה שקורה במערכת יחסים טובה ובריאה ואני חושב שזה מה שיש לנו בתוך הצוות שלנו".

הוא שחקן קבוצתי, כלפי חוץ הוא כאמור משתדל לשמור על דמות ייצוגית ולמרות שסיים כסגן האליפות ולמרות שרזלאן רזאלי, בעלי הקבוצה, ויוהאן סטיגנפלד רואים אותו כרוכב מספר אחת בקבוצה הוא מקבל את גרסת הימאהה של עונת 2019 ומתעקש להראות בסדר עם זה. פרנקו נשאל בנושא עשרות פעמים לקראת העונה הנוכחית.

אנחנו ממשיכים ושואלים אותך על המצב בימאהה ולפעמים נדמה שאולי מפרשים את הקלות בה אתה לוקח את הדברים כמשהו אחר, אני אומרת לו והוא לא משחק את המשחק.
"מפרשים את זה כמו מה?", הוא משיב ומאלץ אותי לומר את הדברים כמו שהם.

אל תבין אותי לא נכון, אני לא חושבת שאתה "פוש-אובר" אבל אולי אתה לא דורש מספיק את מה שאתה אמור לקבל, כי מנקודת המבט שלי, בהתחשב בתוצאות של העונה הקודמת אתה היית צריך להיות רוכב מספר אחת של ימאהה
"נכון", הוא עונה ולראשונה מסכים עם זה שלא קיבל את מה שמגיע לו, "אבל בעולם הזה אנחנו מחוברים בחוזים ועלינו לכבד אותם, ואנחנו עומדים בפני מצב קשה בעולם, בנוסף לכך העניין הוא שמה שאנחנו רואים העונה זו השתקפות של החוזה מלפני שתי עונות ולא של העונה הקודמת", הוא מסביר ומתייחס למיקום העשירי בדירוג ללא אף פודיום בעונת 2019. "עולם המוטוGP מתקדם מהר יותר ויותר כל הזמן. מתקבלות החלטות מוקדם יותר ויותר, אז הושפעתי מעט מכך, כי מה שאני מקבל כעת והאופן שבו מתייחסים אליי זה לא פחות ולא יותר – ואם כבר בעצם, אז יותר – ממה שיש לי בחוזה. אני מושפע היום ממה שהיה לי בחוזה שנכתב ונחתם לפני שנתיים וזה המצב. אין שום דבר רע בכך ואם מסתכלים על זה בגבולות החוזים – אין שם גם שום דבר שגוי. אם משתחררים מגבולות החוזה ורק מנסים להסתכל על פי הפן האתי או על פי התוצאות, אז אולי אין לי את מה שמגיע לי, אבל אם מסתכלים על החוזה – יש לי את מה שמגיע לי ואולי אפילו יותר מכך. בחיים אפשר לבחור באיזו נקודת מבט רוצים לראות את הדברים".

כשהוא אומר את הדברים הוא לא נשמע מתנשא או מוכיח, כמו שאולי מפיו של מישהו אחר זה יכול להישמע.

יש לך נקודת מבט חיובית מאוד על החיים ואתה נמצא בסיטואציה מאוד יוצאת דופן, אני אומרת לו כשאני מתייחסת כמובן לשיבוצו של ולנטינו רוסי ע"י ימאהה בקבוצת הלווין לצדו של פרנקו. יש לך בן קבוצה שהוא חבר, מנטור וגם בוס. הסוכן האישי שלך בעצם עובד עבור בן הקבוצה שלך וזו סיטואציה שלא ראינו אף פעם במוטוGP.
"זו אכן סיטואציה יחידה במינה. אבל זה טוב. אני מרגיש שההנהלה, שהיא אותה הנהלה עבורי ועבור ולה (*ולנטינו רוסי), עושה עבודה נהדרת עבורי, עבורו ועבור שאר הרוכבים באקדמיה. אין לי – ומעולם לא היה לי – דבר להתלונן עליו".

אולי השקט של הרוכב בן ה-26 נובע מכך שהוא יודע שהקבוצה נלחמת עבורו כל הזמן כאשר רזלאן, סטיגי (סטיגנפלד) ווילקו זילנברג עשו ועושים כל מה שהם יכולים כדי לקבל עבורו עזרה מימאהה. למרות שרזלאן הודה טרום עונה כי אחת הסיבות שפרנקי עם ה-M1 של עונת 2019 זה כי ימאהה רוצים גם את הגרסת A שלהם על המסלול לשם השוואה ופיתוח ולא רק עניין לוגיסטי או כלכלי. "יהיו פיתוחים שפרנקי יקבל והתמיכה מימאהה תגדל", רזלאן הבטיח, "יש לנו את אופנוע 2020 עבור ולנטינו ואת 2019 עבור פרנקי, אבל אפשר לראות שדי טוב לו עם הגרסה הזו של הימאהה".
"רמון ופרנקי מצאו דרך טובה משלהם לעבוד עם הימאהה", אמר יוהאן סטיגנפלד על הצמד, "זה הרבה עניין של כוונון, לא רק חלפים. אפשר לראות שהם עובדים על האופנוע הזה כבר שנתיים ומשתפרים כל הזמן, יש שם עדיין הרבה פוטנציאל". פורקדה אגב מאוד ברור ומגן על הרוכב שלו שמא יפול להיות רוכב הניסוי עבור ימאהה, כמו שניתן לראות שקורה עם חלק מרוכבי קבוצות הלווין. ראש הצוות הצהיר לא מכבר שכל חלק המורכב באופנוע יהיה בגלל שפרנקי מרגיש עמו נח ולא כי ימאהה רצו. הצהרה שמבהירה בצד של מי פורקדה נמצא ומדוע פרנקי יכול להישאר רגוע, יש מי שנלחם עבורו.
בכלל, אופיו של הרוכב מחוץ למסלול זה חלק מהקסם, "על המסלול הוא אגרסיבי ומהיר – כמו כל שאר הרוכבים – אבל הוא גם איש נהדר", סיפר סטיגי כששאלתי אותו על הרוכב שלו לקראת העונה השלישית שלהם יחד. רזלאן אמר "האופן שבו הוא מדבר, מתנהל – הוא כמו אומן. אם זה צייר או מוזיקאי. הוא אומן על שני גלגלים. תענוג לשוחח עמו. הוא אדם רגוע ויש לו נקודת מבט בריאה על העולם בעיקר כשהוא מדבר על גזענות וייצוג".

הרגישות של פרנקו אולי מגיעה מכך שסבל בילדותו מבריונות בגלל מראהו, "דעות קדומות וגזענות אלו נושאים מאוד קרובים לליבי, אינני שחור אבל אני יותר "צבעוני" מאשר לא. סבלתי מאפליה בגלל צבע עורי בעיקר בצעירותי כאשר למדתי בבית ספר עירוני. הרבה דברים נעשו כדי להילחם בגזענות אבל יש עדיין הרבה עבודה לעשות ואני סבור שאגדות כמו לואיס המילטון יכולות לתרום. היו כל מיני יוזמות במוטוGP, אך הן נגעו בנגיף הקורונה ולא בהתנערות מגזענות, אולי בגלל שאין רוכב שחור כמו שיש את המילטון בפורמולה1, אולי בגלל צבע עורי אני צריך ללכת בעקבותיו ולהפוך לשגריר בכל הנוגע לערכים חברתיים. אבל לפני זה אני צריך להרוויח את האמינות שלי על המסלול, זהו המפתח אם רוצים לא רק להרים את הקול אלא גם להישמע". לקראת המרוץ במיזאנו פרנקו, יחד עם אלדו דרודי, עיצב קסדה מיוחדת למרוץ הביתי והוא משמיע את קולו לראשונה "כאשר החלטתי לעשות עיצוב קסדה מיוחד רציתי שהיא תעסוק באחד הנושאים החשובים השנה, גזענות. אבל רציתי שכל 2020 תהיה עליה, מאחר והשנה נפתחה באופן כל כך רע והרבה דברים לא נחמדים קרו ב-2020" סיפר ערב המרוץ בעונה הקודמת. "אבל אנחנו מנסים לבדר את הקהל ולגרום להם להרגיש טוב, אז רציתי לטפל בנושא עם איזושהי קלילות, לא באופן כבד מדי. הסרט של ספייק לי 'עשה את הדבר הנכון' מטפל בנושא בדרך הנכונה ואני ממליץ עליו לכולם. יש שם דמות אשר בשלב מסויים של הסרט אומרת 'עצרו את כל הבולשיט, תפסיקו לשנוא אחד את השני, קחו טיים אאוט'. החלטתי לשים עצמי בדמותו על הקסדה. רציתי לשלוח מסר של שוויון בשפות שונות מאחר וזה אחד הדברים שאסור לשכוח. כולנו אותו הדבר והווירוס תיזכר אותנו בכך באופן הגרוע מכל. אנחנו צריכים לזכור גם את הדברים הטובים ואני סבור שזה היה המסר הטוב ביותר באופן הכי נכון שניתן". פרנקו ניצח עם הקסדה הזו את הניצחון הראשון שלו בקטגורייה הבכירה. ספייק לי, אגב, התקשר לברך אותו על כך יום למחרת.

האם ישנו איזשהו נושא שאסור לי לשאול עליו?
"מותר לך לשאול מה שאת רוצה תמי". הוא עונה ואני תוהה אם הוא לא חושש לפעמים, "כן אני חושש", הוא משיב ולוקח רגע לחשוב לפני שממשיך "אבל בחיים צריך להיות אמיצים ולפעול על פי האמונות שלך והדעות שלך. זה לא אמור להיות מעשה גדול של תעוזה, אבל זה בכל זאת כן בעיני מיליוני אנשים, זהו כן מעשה אמיץ. אהבתי לעשות את זה בעבר אבל זה משהו שצריך לעשות עם הרבה אחריות ואני מקווה לעשות לפעול כך גם בעתיד פעמים נוספות – אבל באחריות", הוא מדגיש.

כשאתה אומר אחריות – אתה מתכוון שהמשפחה והחברים מזהירים אותך, ממליצים ומודאגים שזה יפגע בך ואולי עדיף להיות בשקט?
"לא, לא, לא. אף אחד לא מזהיר אותי, האנשים שסביבי לא מבקשים להשתיק אותי או אומרים לי מה לומר ומה לא, זה אף פעם לא קרה לי. אולי לא אכפת להם ממני…" הוא מתבדח כי חברים יש לו והרבה.

כששאלתי אותו במהלך מבחני טרום העונה כיצד יתנהל בקבוצה עם חבר כל כך קרוב מהצד השני של המוסך, הוא לא התמהמה לרגע לפני שנתן את אחד הציטוטים היפים השופכים עוד אור עליו כאדם "עם ולנטינו אני מבקש מעצמי מה שאני מבקש מכל חברי. אני מקווה להיות הוגן, צודק ונכון עם כל החברים שלי, לא רק עם ולנטינו. ולה הוא חבר יקר שלי, דמותו אולי אפילו גדולה עבורי מחבר בלבד ואני מקווה להיות הוגן, צודק ונכון כלפיו בכל הרבדים של החיים. אני אתחרה מולו באותו אופן שבו התחריתי מולו כל חיי, דבר לא עומד להשתנות. אולי ברגע מסוים, סיטואציה ספציפית אראה בו כבחור הראשון שעלי לנצח ואז חמש דקות לאחר מכן כבר אראה בו כאחד מחבריי הטובים. לבטח כאשר נהיה במוסך אחווה את התחושות של הספורט, היריב הראשון על המסלול, התחושה הזו לבטח תתעצם על המסלול, אבל קשה מאוד להפריד את ולנטינו הרוכב מהחבר. נכון שאנחנו מתחרים עבור משהו גדול אבל עלינו לזכור שאין דבר גדול כמו חברות ואהבה. הפן האנושי חשוב בהרבה מהמשחק, זה רק משחק, אמנם די חשוב ונכון שאנחנו משחקים בו מאז שהיינו קטנים – אבל זה עדיין רק משחק. יש לזכור את זה כאשר אנחנו נלחמים".

ולנטינו אגב התרגש גם הוא לשמוע את ההסבר הזה שנתן לי פרנקי ופתח את כותרות העיתונים יום למחרת ואת אתרי האינטרנט מספר רגעים אחר כך, "אני מסכים עם פרנקו", ענה לי כשביקשתי תגובה, "אני שמח שזה מה שהוא אמר, אין ספק שחברות מאוד חשובה גם לי כי אני משקיע הרבה זמן ואנרגיה ליצור חברים טובים. אם רוצים חברי אמת, חברים טובים, צריך לעבוד על זה וזה לא פשוט. אני חבר טוב של פרנקו כבר הרבה זמן, עבדנו יחד להביא אותו למוטוGP ואני שמח מאוד להיות בן הקבוצה שלו – כי זו גם סיטואציה שאף אחד לא צפה מראש, לא הוא וגם לא אני. לבטח לא יהיה קל להתנהל מאחר ובן הקבוצה הוא היריב הראשון על המסלול, אז להילחם ולהישאר חברים… צריך שזו תהיה חברות אמת. לא פשוט, אבל נראה לי שאנחנו מסוגלים".

במהלך הראיון הזכרתי לו את הדברים שאמר,
דיברנו על ולנטינו ועל האקדמיה ואתם הרבה חברים עכשיו על הגריד, זה נראה לי מאוד מבלבל להיות ולהתחרות מול כל כך הרבה חברים ועוד חברויות אמת.
"זה מרגיש טוב זה פשוט מרגיש טוב. למשל על הגריד היינו אני, ולה, פקו (פרנצ'סקו בגנאיה, רוכב קבוצת המפעל של דוקאטי) נתנו תמיכה רק בזה שהסתכלנו אחד לעבר השני. כשנמצאים שם בחוץ על המסלול זה קשה, זה קרב, זו מערכה. אלו רגעים קשים עבור כולם. לראות בעיניים של חבר שעובר בדיוק את אותם הדברים שאתה עובר ואיך שהוא עדיין תומך בך ואיכשהוא אתה גם מצליח להעביר לו את המסר שאתה עובר בדיוק אותו דבר כמוהו, אתה מעניק לו את התמיכה שהוא גם צריך וזה הדבר הכי יפה. אני לא בטוח שיהיו בעתיד עוד הרבה פעמים סיטואציות דומות שחברות כזאת אמיתית וכנה תתקיים על הגריד".

אז בימים לא טובים, תוצאות טובות של רוכבים אחרים – של פקו למשל – גורמות לתוצאות פחות טובות שלך להיות פחות חמוצות?
"אני שמח בשבילו כמובן, אבל התוצאות הטובות שלו אינן מקלות על הטעם הרע שיש לי מתוצאות רעות שלי, אם אני מדבר בכנות".

כשעונת 2022 תחל עדיין לא ברור האם ימאהה ישארו בשותפות עם פטרונס או שזו תהיה הקבוצה של ולנטינו רוסי VR46 שתחתום על חוזה עם היצרן היפני להיות קבוצת הלווין שלהם. "לצערי אני לא יודע דבר על כך ואני מתכוון למה שאני אומר, תמי, באמת", הוא אומר כשאני מעלה את הנושא, "אני באמת לא יודע על זה דבר, כי אני לא יודע. אני אוהב להישאר 'נקי', בלי יותר מידי אינפורמציה".

אז אם אתה חושב על זה מה יותר חשוב, האופנוע או הקבוצה?
הוא מחשב את המילים לפני שמשיב "קשה להפריד את האופנוע מהקבוצה וקשה לבחור באחד או בשני וזה יהיה לא פשוט בכלל אם אאלץ לבחור. אבל לא ארצה שמישהו אחר יחליט עבורי, אני אקח את ההחלטה עם האנשים שאני סומך עליהם".

אתה בן אדם של מילים, הכינוי החדש שלך זה המשורר. אתה כותב גם למגירה? אני יכולה לראות גם מעבר למסך המחשב שהוא על סף ההסמקה והוא מסתכל לעבר פול, איש התקשורת של פטרונס ואני שומעת שהוא מבקש לקבל אישור שזה מה שאומרים שם בחוץ.
"לא, אבל אני חושב שהמילים חשובות כדי לתקשר בצורה הנכונה והטובה ביותר את המחשבות שיש לנו. מילים הן אמצעי עוצמתי מאוד ואני מאוד מאמין בכוח של המילים, המילה. אבל אינני משורר. אני לא משורר, אני לא כותב שירה ולא חמשירים. אני רוכב על אופנועים".

מה המילה האהובה עליך?
"שלום".

אני מחייכת, זה מסתדר עם כל מה שאני יודעת עליו ואפשר להגיד שעות במחיצתו במסיבות עיתונאים. רק לפני שבועיים כשפניתי לשאול אותו שאלה הוא ברך אותי שלום בעברית. זה יופי של אנושיות ואכפתיות.
רגע לפני שאנחנו נפרדים והוא מתפנה לעיסוקיו אני רק רוצה שיבהיר לי האם עברה בו המחשבה להישאר בסופרבייק ולא לעבור למוטוGP אי שם לפני כ-8 שנים.

"באותה התקופה לא חשבתי לרגע להגיע לרמה העולמית, מי שדחף אותי היה ולה. אף פעם לא חשבתי שאני טוב מספיק עבור האליפות הזאת, ולנטינו נתן לי את הדחיפה בתחת לבוא לכאן. זה מה שחברים – עושים נותנים דחיפה בתחת כשצריך. כן, זה חבר. הוא כבר אז היה חבר", הוא מוסיף ונראה שהוא עדיין נרגש מזה.

עונת 2021 לא התחילה באופן מושלם, התחרות צמודה מאי פעם ולפרנקו יש חסרון ברור במהירות בישורת – גם לעומת שאר רוכבי ימאהה. קשה לדעת עדיין כיצד תתנהל העונה ואיזה קסם יצא מהצד הזה של המוסך, הרוכב שהתחיל את העונה כאחד המועמדים לתואר, למרות היותו אנדרדוג, אינו פורח עדיין. נחכה ללבלוב.

כל חדשות מגזין מוטו ישירות לסלולרי

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל