fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
אלבר טריומף מתחת ל-menu – אמצע 3
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
אלבר טריומף קוביה עליון
תמוז
עופר אבניר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
אודי דגן 140 על 70
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
סטפן
voge מוטו24 באנר

הארלי-דוידסון החלו לייצר אופנועים ב-1903 או 1904?

הארלי-דוידסון החלו לייצר אופנועים ב-1903 או 1904?

*בשיתוף הארלי-דוידסון ישראל*

עם היסטוריה כל כך רחוקה ושורשים בראשית המאה ה-20, הארלי-דוידסון היא אחת מחברות האופנועים הוותיקות בעולם ומייצרת אופנועים כבר יותר מ-100 שנים, וככזו לפעמים חוקרים והיסטוריונים מוצאים פרטים חדשים שמערערים מוסכמות בכל הנוגע להארלי-דוידסון, כשההיסטוריה המתועדת והבלתי מתועדת מוטלת בספק – מחלקת הארכיונים של החברה עושה את עבודתה בהגנה על ההיסטוריה של יצרנית האופנועים האמריקנית האייקונית.

לפני מספר שנים פורסם מאמר של חוקר מלומד של פירש בצורה לא נכונה עלון נדיר שניתן לדילרים של החברה בשנת 1908 וטען שייצור האופנועים של החברה לא החל בשנת 1903, אז נוצר רק אבטיפוס ראשון ולא אופנועים למכירה לקהל הרחב. אך לא כך המצב, כפי שהוכיחה מחלקת הארכיון של החברה.

במאמר שהופיע בגיליון ה-31 במרץ 1914 של המילווקי ג'ורנל, תחת הכותרת הארוכה "Harley-Davidson Motor Co: It Marvelous Growth and Development, Hum Of Wheels Spins Romance – True Tale Reads Like Fiction", נכתב כי "ההזמנה הראשונה הגיעה מיד לאחר השלמת האופנוע הראשון שנבנה ונבחן, ומאז העסק גדל, כשנבנו שלושה אופנועים באותה שנה", כשאותה השנה היא כמובן 1903. המילווקי ג'ורנל מספר גם על אופנוע שמעולם לא שווק שנבנה בשנת 1902, על כך עוד נרחיב.

תמיכה לנתונים באותה הכתבה, ניתן למצוא בגיליון ה-18 במאי 1916 של Motor Cycle Illustrated. במגזין, וולטר דוידסון מצוטט ישירות כאומר, "גילינו ב-1903 שהיה שוק לאופנועים, לאחר ששמע עלינו באותה שנה, C.H. Lang משיקגו קנה שליש מהתפוקה שלנו. בנינו שלושה אופנועים באותה שנה – לאנג קנה אחד מהם". לדברי וולטר דוידסון, אחד מארבעת המייסדים של החברה, שלושה אופנועים של הארלי-דוידסון יוצרו בשנת 1903. יתרה מכך, ברור מכל המחקרים שערכה מחלקת הארכיונים של הארלי-דוידסון ששלושת האופנועים הללו יוצרו לאחר האחד שמעולם לא שווק, שיכול היה להיות שנבנה בשנת 1902 או בקיץ 1903, לפני עונת הסתיו. בשום מקום לא נאמר שמקבץ הייצור הראשון הזה היה בכל שנה אחרת מאשר 1903.

ואכן, ב-1904 היו שיפורים במנוע, וב-1905 היו שיפורים נוספים, במיוחד בשלדה. עם זאת, הייצור והמכירות החלו כאשר נחשף, כאמור "שיש שוק לאופנועים, בשנת 1903" ו-"ייצרנו שלושה אופנועים באותה שנה", כאשר הסוחר הראשון של הארלי-דוידסון קנה "שליש מהתפוקה שלנו". למעשה, פרסומת של הארלי-דוידסון משנת 1912 מתהדרת באחד מדגמי 1903 שנסע 83,000 מיילים ללא תיקון גדול!

החוקר מניח שבגלל שאופנוע אב טיפוס אחד לא שווק ב-1903, אז אף אחד לא שווק. כאשר אנחנו כבר עוברים את יום השנה ה-120 של נחברה, שנחגג בשנת 2023, חשוב לזכור שחלק ניכר מהמידע המתפרסם לגבי השנים השנים הראשונות הוא מידע חלקי, לא מדויק ולפעמים לא ניתן לאימות, אבל מחלקת הארכיון עובדת שמרץ על מציאת האמת. הארלי-דוידסון – מאז 1903.

 

 

 

 

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל