השורה התחתונה
היונדאי אלנטרה החדשה התגלתה כרכב יעיל, נעים, שקט וידידותי למדי, ללא מגרעות בולטות- אך גם ללא מעלות מיוחדות. במהלך המבחן השם "קורולה" עלה יותר מפעם אחת, ואם נודה על האמת- לא מדובר בעלבון. הרי זו הנוסחה שרוב האנשים מחפשים, אם במגזר הפרטי ואם בחברות הליסינג. בקיצור, טויוטה, היזהרי. יונדאי כבר לא מאחורייך…
וקצת יותר בהרחבה
תחילת הרומן של המשפחתית מבית יונדאי עם הישראלים היה באמצע שנות ה- 90, אז עוד נקראה "לנטרה" בלבד. בתחילת שנות ה- 2000 שונה שמה ל- "אלנטרה", אבל הנוסחה היתה תמיד זהה: 4 דלתות-1.6 אוטומטי-הרבה אבזור-בלא הרבה כסף. ה- i35 שהוצגה לפני כ-6 שנים הצליחה לקפוץ מדרגה ולהציע רכב גדול, מכובד ומאובזר שזכה להצלחה רבה מאוד- בעיקר בתחום הליסינג, והציעה מנוע חזק מרוב מתחרותיה (132 כ"ס). עכשיו הגיעה תורה של ה- i35 לצאת לגמלאות, ועם הדגם החדש יונדאי חזרה להשתמש בשם "אלנטרה" שמלווה אותה לא מעט שנים. יצאנו לבדוק מה השתנה.
עיצוב, תא נוסעים, שימושיות
ה- i35 המוחלפת נראתה גדולה, ובצדק. מידותיה הציבו אותה בפלירטוט עדין מול רכבי המנהלים, עם בסיס גלגלים של 270 ס"מ, אורך של ארבעה מטרים וחצי ועיצוב בולט ומוחצן יחסית שהעצים את מימדיה. האלנטרה החדשה נראית, ובכן, כמעט אותו דבר… כמעט ואפשר לחשוב שמדובר במתיחת פנים עדינה ולא ברכב חדש לגמרי, ואם לא היה את הצבע האדום הזועק של רכב ההדגמה- אף אחד לא היה מעיף בה מבט נוסף. למרות חוסר התעוזה, אפשר לומר שהעיצוב המעודכן נאה והרמוני- בעיקר יחידות התאורה הנאות שמאחור, אך משום מה האלנטרה נראתה לנו קטנה יותר מהדגם המוחלף (למרות שמימד האורך צמח ב- 4 ס"מ), ויכול להיות שיהיו לקוחות שהדבר יפריע להם. לנו זה ממש לא הפריע.
בתוך הרכב הספקות נעלמים, ואין שום ספק שלא מדובר במתיחת פנים מינורית. העיצוב המפוזר והמבולבל מעט של ה- i35 פינה את מקומו לתא נוסעים המזכיר את זה שבסונטה, עם פיזור הגיוני יותר של פתחי האוורור והפקדים השונים. הצבעים הבהירים מעניקים תחושה טובה, ובסה"כ הכל בסדר: האיכות טובה, החומרים נעימים ברובם, המרווח נאה והיושבים מאחור נהנו מפתחי מיזוג נפרדים. חשוב לציין כי המושבים נשארו נוחים גם אחרי נסיעה ארוכה ביותר. האבזור באלנטרה אינו יוצא דופן- כשלטובה נזכיר את 7 כריות האוויר ומערכת המוביל-איי, מערכת הקונקטד קאר שכוללת וויז מובנה, את חישוקי הסגסוגת הנאים ואת חלון הגג (ברמת גימור סופרים). תא המטען איבד כמעט 30 ליטרים מנפחו, אך עם 458 ליטרים הוא עדיין שימושי למדי. יעיל, הגיוני, מסודר. קורולה, כבר אמרנו?
מנוע, ביצועים, התנהגות
באופן מעניין למדי, האלנטרה החדשה מצוידת במנוע חלש יותר מזה שהותקן בדגם המוחלף. מנוע האלנטרה מספק 127 כ"ס (לעומת 132) ב- 6300 סל"ד ומומנט של 15.8 קג"מ (לעומת 16.1) ב- 4850 סל"ד. הביצועים נשארו דומים לאלה של ה- i35, מה שאומר שלא מדובר בתאוצות מסעירות דופק ומשפריצות אדרנלין. הנתונים הרשמיים מצהירים על 11.6 ש' ל- 100 קמ"ש ומהירות מקסימלית של 195, בתרגום לשפת אנוש נספר שיש מספיק כוח להתנהלות יום-יומית רגועה- ולא מעבר לכך. היינו שמחים לקבל קצת יותר מומנט, בעיקר תחת עומס. עליות? עקיפות לחוצות? לא כוס התה של המנוע הזה. לטובה נציין את חלקות הפעולה של תיבת ההילוכים ואת האפשרות לבחור במצב ספורט שמזרז טיפה את החלפות ההילוכים (העצלות לפעמים). המנוע הזה אוהב בעיקר שיוט רגוע, ויעשה זאת בשקט ובנינוחות (100 קמ"ש בכ- 2000 סל"ד). צריכת הדלק עמדה על כ- 10.5 קמ"ל בממוצע המבחן. לא מזהיר אך לא נורא.
נוחות הנסיעה טובה רוב הזמן עם ספיגה טובה למדי של מפגעי הדרך. האלנטרה לא ממש אוהבת נהיגה ספורטיבית, וההגה האילם והקליל יסביר לכם זאת בצורה הטובה ביותר. שוב, בשיוט רגוע ובנסיעה עירונית מדובר ברכב נעים ביותר, שקט ונוח, שייקח אתכם מ- א' ל- ב' בצורה הנינוחה והרגועה ביותר, ועם יד על הלב- זה בדיוק מה ש- 99.9% מהאנשים רוצה, ב- 99.9% של הזמן. אז איך אמר שלמה ארצי? "יותר מזה אנחנו לא צריכים". בול האלנטרה.
שלמה ארצי גם כתב "כלבים נובחים שינבחו" וידוע למי הוא יתכוון בקיצור יונדאי עדיין לא טיוטה [לאמינות יפנית אין תחליף].
אתה כנראה מזמן לא נסעת או ישבת או אם בכלל ביונדאי או קוראנית אחרת. היא מזמן השוותה את הפער.
בניגוד אליך כנראה… אני כל יום בודק מאבחן ומתקן רכבים מכל הסוגים ומה שכתבתי לא מתוך בורות.
לא קטן ולא שלך. אם אתה רוצה שאקח אותך ברצינות ובכבוד, תלמד לכתוב באותה צורה.
לגדעון, ה-3 מרגישה יותר דינאמית ומכוונת נהג, ואם צריכת הדלק משנה לך- אז היא גם חסכונית יותר. היונדאי מעט יותר מרווחת ושקטה.
"עיתינאי קטן שלי" זה שיר של אריק איינשטיין חשבתי שאתה אוהב מתאפורות וניסיתי להסביר את דברי בסיגנון שלך. אולי קצת יותר בחריפות אני מצטער.
דעות קדומות תמיד קיימות אמין עלי מה שכתב העיתונאי הקטן