fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
מידלנד שחורי 140 על 70
מוטוטאץ דקר
לרט
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
תמוז
אודי דגן 140 על 70
סטפן
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
voge מוטו24 באנר

לשון הרע – מה מותר ומה אסור

לשון הרע – מה מותר ומה אסור

חלקנו חברים בקבוצות פייסבוק של יצרן או דגם האופנוע שלנו, וכן חלק נכבד מאיתנו גם בקבוצות של מועדוני רכיבה שונים וככאלה אנו תורמים גם מידע שימושי אחד לשני, אם זה לגבי מוסך מומלץ, עלויות טיפול, שילוח מחברות בחו"ל של חלפים, חלקי חילוף, זמני אספקה, עלויות ועוד הרבה דברים נוספים שלא רק קשורים למכניקה או לרכיבה עצמה.

כלומר המידע שאנו צורכים או מוסרים הופיע ומופיע באופן פומבי אם בוואטסאפ, פייסבוק, טוקבק באינטרנט או כל רשת עם תפוצה כמובן כולל רדיו וטלוויזיה – אך האם הוא יכול להיחשב לשון הרע?

בכדי שנוכיח לשון הרע, או בשמה האחר הוצאת דיבה, אנו זקוקים לעבור שני מחסומים. הראשון הוא פרסום כפי שציינתי בתחילת הטור והשני לשון הרע בהגדרתו הרחבה, שקובעת כי כל ביטוי שיש בתוכנו פוטנציאל פגיעה בשם הטוב, במשרה או בעסק, הוא לשון הרע.

אז מה מה יחשב כלשון הרע לפי החוק?

לפי סעיף 1 לחוק "לשון הרע" מוגדרת כך:
דבר שפרסומו עלול "להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם; לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסים לו; לפגוע באדם במשרתו, אם משרה ציבורית ואם משרה אחרת, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו; לבזות אדם בשל גזעו, מוצאות, דתו, מקום מגוריו, גילוי, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו"

נתקלתי מס' פעמים בקבוצות, פורומים וברשתות במקרים בהם רוכבים, מחווים את דעתם על בעלי תפקידים, יצרנים, מוסכים ,בעלי מוסכים ועוד. היד חופשית על המקלדת , מבלי לדעת את המשמעויות הפוגעניות שיש לכך וכדאי לשים לב להן כי הפיצוי הוא גבוה מאוד.

נכון שיש הגנות ואביא את חלקן כגון:

הגנת אמת בפרסום – הגנת אמת דיברתי:
הגנת אמת דיברתי/ אמת בפרסום, מקום בו קיימת הגנה טובה למי שפרסם דברים שניתן להוכיח את האמיתות שלהם.

דברים שנאמרו על ידכם כלשון הרע אגב הליך משפטי
הכלל הוא כי אין אפשרות להיתבע על דברים שנאמרים אגב הליך משפטי שאתם נמצאים בו ודרך כלל מדובר בהגנה מוחלטת.

פרסום בתום לב:
פרסומים שנעשו בתום לב בשילוב עם אחת מן הנסיבות המנויות בחוק.

אז למה תובעים לפי חוק לשון הרע?
כשתובע שנפגע מפרסום לשון הרע מבקש להראות שאינו מקבל את הדברים שנכתבו עליו או לפחות בכדי להראות שהדברים שנאמרו עליו אינם נכונים, הוא מעוניין להעביר מסר למי שפגע בו כי עליו להוכיח את דבריו בבית המשפט או להתנצל באופן פומבי ולשלם מחיר.
שיקול נוסף עשוי להיות כספי, כאשר באמת נגרם לתובע נזק והוא מקווה לפחות לקבל פיצוי חלקי על נזקיו.
ניקח לדוגמא יצרן/יבואן אופנועים שמעלים כלפיו טענות שהאופנוע אותו הוא מייצר תקול קבוע, עם בעיות מנוע/חשמל או שיש לו בעיית חלפים קשה או כל טענה אחרת שיכולה לפגוע בפרנסתו ואף פוגעת בפועל , יבוא היצרן/יבואן חשבון עם מי שפגע בשמו הטוב.

כמובן שאינני מדבר על סתימת פיות כללית. אם יש מקרה שרוכב עבר ספציפית וירצה להעלות אותו לפרסום הוא יוכל ותעמוד לו הגנת אמת דיברתי כל עוד באמת דייק בעובדות.

רק לסבר את האוזן אלה הם סכומי הפיצוי:
ניתן לקבל פיצוי בסכום של עד כ־80,000 ₪ (נכון ל־2023) בגין כל פרסום המהווה לשון הרע, מבלי שנדרש להוכיח כי נגרם נזק, בפועל, כתוצאה מהפרסום.
ניתן לקבל פיצוי בסכום של עד כ־160,000 ₪ (נכון ל־2023) בגין כל פרסום המהווה לשון הרע, אם התובע יוכיח כי הפרסום נעשה בכוונה לפגוע.

בנוסף לפיצוי כספי, בית-המשפט מוסמך להורות, בין השאר, על הסרת הפרסום, החרמתו ועל פרסום הכחשה או הודעה מתקנת.

אז חברים בואו נהיה עדינים ברשתות. מדובר על פרנסה של בני אדם שמאחוריהם משפחות, עובדים ומשפחות של עובדים שבקלות רבה ובפרסום שלילי יכול לפגוע בהם אנושות כלכלית וייאלצו לתבוע את הנזק מהכותב, דבר שבקלות יכול להגיע לסכומים עצומים.


כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי במאמר זה הינו מידע כללי בלבד. אין בדברים האמורים בכדי להחליף מידע הניתן על ידי עו"ד, ועל הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור לעיל בכל דרך שהיא, עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד.

עו"ד שמעון צור עם ניסיון של כ־23 שנה בתחום התעבורה עם התמחות במקרים מורכבים בתחום תאונות הדרכים ותביעות לפי תקנות התעבורה.
לפרטים ושאלות: 050-8461977 או במייל shimon@tzur-law.co.il

 

 

 

 

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל