fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
מוטוטאץ דקר
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
תמוז
אודי דגן 140 על 70
סטפן
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
MV קוביה
voge מוטו24 באנר

הימל"ת: שירות חובה ברכיבה

הימל"ת: שירות חובה ברכיבה

אסף לביא

צילום: אריק רוזנבלום

דמיינו את זה: אתם חיילים בשירות סדיר ונוהגים ברכב צבאי, אתם שומעים מהמכשיר הנייד שלכם התראות על הודעות, לא אחת ולא שתיים, זאת כבר ההתראה השישית. אין לכם איפה לעצור, וחוץ מזה אתם מתקדמים לאט בתוך העיר, אז אתם פותחים את הטלפון לבדוק על מה כל הרעש, אתם מסיטים לרגע את מבטכם חזרה לכביש ורואים הולך רגל מטרים ספורים מכם, אתה יורדים על הבלמים ומצליחים בשנייה האחרונה לעצור, הוא לא נפגע. דפיקה על החלון מבהילה אתכם וגורמת לכם לשמוט את המכשיר מידכם, לצידכם אופנוע עם אורות כחולים-אדומים והכיתוב "משטרה צבאית", מסמן לכם לנסוע אחריו. השוטר נוסע לצידכם עד למקום בטוח לעצירה ואתם חושבים על כל תירוץ אפשרי לעבירה שעשיתם, אבל אין אף תירוץ לסיכון חיי אדם בכביש. גם השוטר יודע את זה.

השוטר הזה הוא בחור צעיר בגיל 18, אולי 21, כמוך, חייל בסדיר. אבל יש לו תפקיד חשוב מאוד – מניעת הקטל בכבישים, הוא עושה זאת במשמרות של 7 שעות מפרכות ביום, בהן הוא מזהה עבירות תנועה חמורות, שימוש בסלולרי, אי ציות לתמרורים או רמזורים, מהירות וסיכון חיי אדם.

ליחידה האחראית על המלחמה הבלתי פוסקת בעבירות התנועה של הרכבים הצבאים קוראים הימל"ת, ראשי התיבות של היחידה המבצעית לליווים ותעבורה.

'היחידה' – הימל"ת שייכת לענף השיטור בחיל המשטרה הצבאית. בסיסה שוכן במחנה גור, בכפר יונה הסמוכה לנתניה. מפקד היחידה בדרגת רב-סרן, איציק בן יאיר פיקד על היחידה בעת ביקורנו, מאז העביר את הפיקוד לידיה של אירית מעיין. עיקר פעילות היחידה בשיטור ואכיפת עבירות תעבורה ומשמעת רכב. מעבר לפעילות השיטור קיימת גם פלוגת ליווי עצירים, הממוקמת בבתי הכלא הצבאיים 4 ו-6. מעל ל-60 כלי רכב משמשים את היחידה בהם ניידות, ג'יפים וכלים דו-גלגליים: סוזוקי וי-סטרום 650 סמויים וגלויים, מהדור החדש וגם מהדור הקודם, אשר החליפו את אופנועי ההארלי דוידסון ספורטרסטר 883 שהגיעו לחיל במהלך ההתנתקות, וקטנועי פיאג'ו MP3 300 תלת גלגליים.

'המבצעית' – הימל"ת נמצאת תחת פיקוד ישיר של מפקדת קצין המשטרה הצבאית הראשי, כלומר אינה כפופה לפיקוד או מחוז מסויים בארץ, ככזאת היא מבצעת אכיפה בכל הארץ והראשונה להתייצב במצבי חירום ומבצעים מיוחדים. היחידה עובדת בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל, שיתוף פעולה שמאפשר להכשיר טוב יותר את הרוכבים לעבודה מבצעית. חיילי היחידה משתתפים בטקסים, מבצעים ותרגילים רבים כמו לדוגמה טקסי החלפת רמטכ"ל, הגעת נשיא ארה"ב לישראל ועוד.

ל-'ליווים' – מעבר לאותם ליוויי כלואים, אותם לא מבצעים השוטרים ביחידה, ישנו הליווי הטקסי, אותו מבצעים בעיקר הרוכבים, אבל לא רק. ליווי אישים חשובים כמו הרמטכ"ל, רוה"מ, שגרירים ואנשי ממשל זר חשובים המגיעים לביקור הם עניין שבשגרה לרוכבים, היוצאים לליווי טקסי/מבצעי הכולל חסימת כבישים, מהירויות גבוהות והרבה אקשן.

ו-'תעבורה' – כאן מתרכז עיקר תפקידם של השוטרים והרוכבים ביחידה, באכיפת חוקי התעבורה לרכבים צבאיים בנוסף לחוקי משמעת הרכב הצה"לים הכוללים אישורי נסיעה, תדרוכים וכללים מיוחדים לרכבים מבצעיים כגון סופה, האמר, זאב וכו'. השוטרים מבצעים אכיפה כנגד רכבים צבאיים בלבד אך בסמכותם גם לעכב ואף לעצור אזרחים במקרה הצורך. כחלק מהכשרתם הם לומדים איך לזהות רכבים צבאיים, גם כשאלו נראים כמו רכבי ליסינג או אזרחיים לכל דבר ועניין. עיקר עבודתם מתמקדת בעבירות מסכנות חיים וכך הם מתייחסים לנושא, כל דו"ח נספר כחיים שניצלו ומניעה של פגיעה בנפש.

הגיוס ליחידה כרוכב נעשה עוד בשלבי הצו הראשון, אז מאותרים המועמדים לתפקיד, בעיקר כאלו בעלי רישיון נהיגה לדו-גלגלי, אז נבחנת התאמתם ע"י מפקד היחידה. לאחר מכן מתגייסים המועמדים לבה"ד 13 (בית הספר למקצועות המשטרה הצבאית), עוברים את הטירונות ולאחר מכן קורס שיטור, בסופו הם משובצים ליחידות. מי שעדיין נמצא מתאים לימל"ת מתחיל את עבודתו כשוטר מן המניין ולאחר פרק זמן יוצא לקורס רכיבה, בסופו הוא מקבל רישיון A1 אזרחי ובלתי מוגבל במסגרת הצבאית – כלומר על אופנוע צבאי בלבד. הרוכבים עוברים הכשרות רבות ביניהן קורסי רכיבה מתקדמת, אימונים והכשרות רכיבה מבצעית עם משטרת ישראל. ציוד הרכיבה הניתן לרוכבים חדש ומאיכות גבוהה, עפ"י מפרט שמשותף גם למשטרת ישראל, הם מצויידים גם במכשירי קשר, דיבוריות קסדה ואף מצלמות המתעדות את עבודתם.

בשיחה עם הרוכבים זיהינו איכויות שקשה למצוא בבני גילם – רצינות, בגרות, מוסר, תחושת שליחות ויכולת ביטוי גבוהה. כששאלנו אותם על החוויות שלהם ביחידה לא מצאו איזו מהן הייתה יותר משמעותית, בין אם זה ליווי הרמטכ"ל האמריקאי שבסופו הוענקה להם מדליה ייצוגית, בין אם זה מבצעים צבאיים בהם הם משמשים חלק עיקרי בניהול התנועה ובין אם זה תפעול זירת תאונת דרכים, עד להגעת צוותי החירום. וכשעולה השאלה לגבי עתידם אחרי הצבא שני רוכבים מיד אמרו שיתגייסו למשטרת ישראל, השלישי חשב רגע ואמר, כמעט מפודח על שלא היה החלטי כמו החברים, שקיבל כבר הצעה מהיחידה לאבטחת אישים ושוקל זאת בחיוב. מי ששירת כשוטר בחיל המשטרה הצבאית מקבל עדיפות בגיוס למשטרת התנועה וגם קיצור לדרגות המשטרה.

השוטרים מבלים את רוב שעותיהם מחוץ לבסיס כשהם בסיורים בכל רחבי הארץ, התפקיד לא מאפשר יציאות תכופות הביתה ורוכבים יוצאים הביתה בחמישי וסוגרים כל שבת שלישית.

"בעיקר כיף לנו, אנחנו מרגישים משמעותיים", אומר לנו אחד הרוכבים, זה מסכם אולי הכי טוב את החוויה. מצד אחד השירות חווייתי ומגוון ועם זאת הוא גם מאפשר לעסוק בנושא חשוב כמו הצלת חיים בכבישים, לצד לקיחת החלטות ואחריות שבני גילם לא תמיד זוכים לחוות. גם אני הייתי רוכב בימל"ת, בתקופת ההארלים הקודמת, מאז שינתה היחידה פניה והפכה למוכוונת אכיפה וגיבשה רצינות גבוהה יותר.

אם אנחנו במערכת היינו עומדים היום לפני גיוס, לא היינו חושבים פעמיים לפני מיונים ליחידה.
פייר, שירות פצצה.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל