fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
תמוז
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
MV קוביה
HJC
אודי דגן 140 על 70
סטפן
voge מוטו24 באנר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון

מוטו פוגש | סטפן פיירר – הבוס של הענק הכתום

מוטו פוגש | סטפן פיירר – הבוס של הענק הכתום

סר אלן קאת'קארט | צילומים: KTM, Emanuel Tschann

עם כמה שקשה להגדיר משהו בתוך האירוע הטרגי של מגיפת הקורונה כחיובי, תעשיית האופנועים העולמית היא אחד מענפי הייצור הבודדים שחווים צמיחה מהירה וכנראה גם יציבה בעקבות התפרצות הנגיף. בהובלת המהפך הזה בחזית היצרניות האירופאיות נמצאת קבוצת KTM, שחברת האם שלה פיירר מוביליטי (Pierer Mobility AG \ PMAG) העלתה את תחזית המכירות שלה באוגוסט ל-'מעל 850 מיליון אירו' במחצית השניה של 2020 לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 'מתחת ל-800 מיליון אירו'. משמעות הדבר היא כי המכירות במחצית השנייה של 2020 עשויות להיות גבוהות ב-10% מהנתון שפורסם באותה התקופה ב-2019 (765.3 מיליון אירו), ונתוני מכירות הקבוצה לשנת 2020 כולה צפויות להיות גבוהות מ-1.45 מיליארד אירו, למרות השבתה של חודשיים מאמצע מרץ עד אמצע מאי, כאשר הנגיף פגע באירופה.

לאחר שכבר ראיינתי את בעל השליטה ובעל המניות הגדול ביותר של PMAG, סטפן פיירר, בחודש יוני השנה, כאשר בחנתי את ההשפעות האפשריות של וירוס הקורונה על תעשיית הדו"ג העולמית, לא ציפיתי לעשות זאת שוב בזמן הקרוב. אבל במה שהפך כעת לביקורי השנתי במטה KTM באוסטריה כדי לבחון את האבטיפוסים של דגמי 2021 החדשים לפני ייצורם, נפגשתי עם פייר שוב לצורך עדכון מרתק לאן המגיפה העולמית לוקחת את תעשיית הדו"ג בכלל, ואת PMAG בפרט.

סטפן, דיברנו לאחרונה בחודש יוני, לפני כמעט חמישה חודשים, ובאותו שלב ניסיתם מאוד להשלים את הייצור שאבד בגלל סגירת המפעל. עד כמה זה הצליח?
אחת מהתופעות הגדולות ביותר של משבר קורונה היא שתחום הדו-גלגלי הממונע חוזר בעיקר לנסיעות למרחקים קצרים. זה מתחיל עם האופניים החשמליים, מתחזק מאוד בקטגוריה של כלים קטנים בנפח 125 עד 400 סמ"ק, ומגיע אפילו עד לאופנועים בנפחי 800-900 סמ"ק. המכירות של הדגמים הגדולים שלנו נשארו יציבות. אבל לכל השאר יש צמיחה דו ספרתית. תסתכל על גרמניה – שם, בספטמבר בלבד מכרנו כמעט 1,000 אופנועי 125 סמ"ק. אתה יכול לדמיין את זה? אלף לקוחות חדשים, וכל כך הרבה נהגי רכב שעושים את המעבר לדו-גלגלי – השוק כולו עלה שם בסביבות 45%, וראינו עלייה של 90% כמובילי השוק. אף אחד לא רוצה להשתמש בתחבורה הציבורית אם זה תלוי בו, כך שכלים דו-גלגליים ממונעים מרוויחים מזה, במיוחד בגלל העומס המוגבר בכבישים שנגרם מכך שאנשים שנוסעים ברכב הפרטי במקום באוטובוס. אז אני לא יכול שלא לקבל השקפה אופטימית על המצב. לא מזמן הייתי מודאג מאוד מכך שיש כל כך הרבה מגבלות על רישיונות נהיגה החלים על אופנועים ושהדור הצעיר חיפש לרכוש כלים אחרים. אבל זה התאושש מהר – ואני חייב להיות כנה ולהגיד ש-Covid19 הוא הסיבה לכך. זה היה לעזר, ולא מכשול.

הייצור שאבד עקב השבתת המפעל במאטיגהופן לחודשיים תוגבר חלקית באמצעות משמרות נוספות והגדלת כוח העבודה, זאת לצד המכירות שזינקו הודות לעלייה העולמית בשימוש בדו-גלגלי ממונע.

זו לא הייתה המטרה העיקרית שלכם לפני 10 שנים כשהתחלתם את שיתוף הפעולה עם בג'אג', לבנות מגוון זול של אופנועי 125 סמ"ק בהודו עבור רוכבים צעירים יותר, ולמשוך אותם מאופני הרים, BMX, סנובורד, סקייטבורד או כל דבר אחר?
כן, והיום המקום של KTM במגזר הצעירים יוצא מן הכלל, אז זה עבד! אבל גם פלטפורמת ה-390 עבדה – לא כולם רוצים לרכב על קטנוע, אז לנסיעה יום יומית עם נופח ספורטיבי ה-390 הוא אופנוע רציני. אתה יכול לרכב עליו לעבודה במשך כל השבוע, ואז בסוף השבוע אתה לוקח אותו לרכיבת פנאי – ופשוט נהנה. אבל מה שמעניין מאוד גם הוא שבמיוחד בצפון אמריקה ובאוסטרליה אופנועי שטח פורחים – זה מטורף, המלאי אוזל אצל הסוכנים שלנו ברגע שמשלוח חדש מגיע. לדעתי זה גם קשור למשבר הקורונה. אנחנו האירופאים בסגר, ולא יכולים ללכת לשום מקום, אבל הם מטיילים בארצותיהם הענקיות על אופנועים. זה כלי הבידוד העצמי האולטימטיבי, עם ריחוק חברתי, קסדה במקום מסכה – כל מה שצריך. עד כה השלמנו כמעט מחצית מ-30,000 יחידות החסרות בייצור שאיבדנו כשסגרנו ב-16 במרץ עד ה-11 במאי כשחזרנו לפעילות, וניסינו להגדיל את היכולת שלנו עד כמה שניתן מאז.

אז הגדלתם את כוח האדם שלכם כדי לעמוד בזה?
כן, כבר הוספנו כ-180 עובדי הרכבה נוספים כאן במטיגהופן, עם זאת אנחנו מחפשים 200 נוספים, מה שיעלה את מספר העובדים שלנו כאן באוסטריה ליותר מ-4,000 איש. אבל לא קל למצוא את האנשים האלה – מצד אחד יש לנו אחוז אבטלה גבוה באוסטריה, אך מצד שני, אנחנו מחפשים 200 אנשים! זה מטורף – מערכת העבודה כאן מגנה על אנשים מפני חרפת רעב וגם מקפיאה כל שינוי בתעסוקה. הוספנו משמרת נוספת בשניים משלושת קווי הייצור שלנו, אך בשלישי עדיין יש משמרת אחת פתוחה, שתלויה בזמינותם של עובדי הצווארון הכחול (ע"ע – פועלים).

מניח שתוספת המשמרות גם מעמיסה על הספקים שלכם מבחינת עמידה בצורך המוגבר שלכם לחלקים?
עד כה זה עובד טוב, עם כל שרשרת האספקה שלנו, אבל עלינו להיות ערניים בנושא, מכיוון שכל ספק בספרד או באיטליה מושפע גם הוא מהקורונה, ויש להם אנשים שונים שעושים תפקידים אחרים ממה שהם רגילים. זה מוביל להרבה טעויות במשלוחים, ולכן עלינו לבדוק מקרוב כל אספקה. אבל אני חייב לומר שהאיטלקים ממושמעים מאוד במשבר הזה, אולי בגלל שהייתה להם תקופה כל כך קשה באזור חודש מרץ, כשכל זה התחיל באירופה, שזה קצת ההפך ממרכז אירופה. יש לנו הרבה כוח עבודה ממדינות מזרח ודרום מזרח אירופה, והם לא ממושמעים כמו האיטלקים, אולי אפילו ההפך. ובכל זאת, נשתדל כמיטב יכולתנו להשלים את הייצור החסר השנה, אבל אני ממש מרוצה ממצב המכירות שלנו ברחבי העולם. יש לנו את הבעיה הטובה ביותר, שמירה על אספקת המוצר לסוכניות שלנו בכל העולם.

אתם מתכוונים להגדיל את הייצור ב-2021?
כן, בטוח שיהיה לנו בשנה הבאה גידול דו-ספרתי במכירות, וגם בוודאות נגדיל את הייצור בהודו, כי מעכשיו בג'אג' בונה לנו שם את דגמי הוסקוורנה הקטנים. הם התחילו בפברואר, זמן קצר לפני שהתפשטה הקורונה, והם מוכרים די טוב בכל מקום, כולל בהודו. בחודש שעבר נמכרו שם 8,000 יחידות של KTM והוסקוורנה – זה מספר רציני. אז אנחנו מצפים שבשנה הבאה יגיעו מהודו בסביבות 160,000 עד אפילו עד 180,000 יחידות.

מחלקת הייצור של KTM במפעלי בג'אג' בהודו.

אני זוכר שאמרת לי עוד בשנת 2014 לאחר שרכשת את המותג שרג'יב בג'אג' לא רואה בהוסקוורנה פוטנציאל בהודו – נכון?
כן, טוב – כולנו למדנו הרבה מאז! אני מעריך מאוד את שיתוף הפעולה עם משפחת בג'אג', עם רג'יב בג'אג' וכל הצוות שלו. למדתי שני דברים בהודו, ואחד הוא סבלנות, שאני מודה שזה לא הצד החזק שלי! אבל בסוף למדתי את זה, ואם אתה מתמיד לעשות כמה דברים, במוקדם או במאוחר זה עובד. ושנית, עברתי שיעור מיוחד בהבהרת נקודות, אם חלק מהדברים לא לגמרי ברורים. כן, למדתי המון, ואני מעריך שגודל החברה, והמקום בו אנחנו עומדים כרגע, מגיע בשילוב עם בג'אג' כשותף.

עד כה, מנוע האופנוע הגדול ביותר שמייצרת בג'אג' עבור KTM הוא הסינגל 390, אך בקרוב עומד להגיע 490 טווין, שיהיה האופנוע הדו-צילינדרי הראשון מכל סוג שבג'אג' ייצרה. האם הוא עדיין עתיד להיות מושק כדגם 2022?
הוא מפותח ב-100% במרכז המחקר והפיתוח של בג'אג' בפונה, שם הם גם מקבלים עזרה מאנשי המו"פ שלנו. זהו טווין מקביל מאוד דומה לזה שיש לנו ב-790/890, רק ב-500 סמ"ק. זה מאוד חשוב ללקוחות דיוק 125/200 ו-390 דיוק שיהיה להם אפשרות שדרוג, במיוחד בשווקים מתפתחים כאופנוע לרישוי A2 (ע"ע – רישיון ביניים, A1 בישראל), ואילו בשווקים אחרים זה יהיה מוצר פרימיום. אבל הוא עדיין בפיתוח, ועד כה לא החלטנו היכן אנחנו נייצר את המגוון החדש של דגמי הטווין 500 סמ"ק. זה יכול לקרות גם בסין, כי העברת מנוע ה-790 שלנו ל-CFMoto, השותפים שלנו שם, עבדה די טוב. מתקן הייצור החדש שלהם שהחלו לבנות לפני 18 חודשים מוכן לצאת לדרך, והעבודה תחילה בתחילת 2021.

מתי אתם מצפים להשיק את דגמי הטווין 500 סמ"ק?
לוח הזמנים נשאר על שנתיים להשקת המוצר הראשון, אז 2022. אבל נציג כמה דגמים שונים, עם גרסאות דיוק ואדוונצ'ר ב-KTM וגם דגמי הוסקוורנה.

מגוון דגמי ה-490 טווין מקבילי החדשים עדיין בדרך לייצור כדגמי KTM והוסקוורנה, אך בעוד שהמנוע פותח במחלקת המחקר והפיתוח של Bajaj בהודו, הוא עשוי להיבנות בסין על ידי CFMoto.

היחסים שלכם עם CFMoto הפכו קרובים יותר מאז החלו להרכיב את דגמי KTM לשוק הסיני בשנת 2015, ואני מבין שמשפחת Lai, בעלת החברה, רכשה כעת מניות בחברת האם שלך – פיירר מוביליטי. האם זה נכון?
כן, זה נכון. לאחר שהתחלנו לעבוד יחד, נקודות החוזק במערכת היחסים שלנו נעשו כאלו שבשנת 2016 משפחת Lai קנתה 1% מחברת פיירר מוביליטי. ועכשיו כשהעמקנו את מערכת היחסים שלנו, הם הגדילו את האחזקה הזו ליותר מ-2%, וגם נתנו להם את ה-790 דיוק כחבילה, שהם יוכלו להשתמש בה לדגמי CFMoto בעתיד. KTM תתמקד ב-890 בעתיד, ולכן ה-790, הדור המקורי שלנו של הטווין המקבילי, ילך לסין. אך מטעמי שיווק נקרא לו 750, שהוא נפח מסורתי ידוע, ומגוון דגמי ה-750 שתייצר CFMoto יהיה לשיווק עולמי, לא רק עבור סין. זה יהיה אופנוע הכניסה לקטגוריית הנפח הבינונית, וכצעד שני, בטוח שבסופו של דבר גם ה-890 יגיע ל-CFMoto, לפחות להרכבה מקומית למכירה בסין, שהופכת להיות שוק גדול יותר ויותר עבורנו.

ה-750 יימכרו תחת מותג KTM?
כן, תחת מותג KTM, אבל CFMoto תייצר אותם קצת אחרת מאיתנו כדגם משלהם, עם עיצוב שונה, אך בשימוש בכמה שיותר רכיבים מהמקור, כמו תיבת האוויר וכן הלאה.

הם יוכלו למכור אותם באמצעות סוכניהם בשווקים במערב?
הם יכולים לעשות מה שהם רוצים, זה תלוי בהם!

מתי אתם מצפים לקבל את דגמי הק.ט.מ 750 הראשונים מהם?
רק אתמול קיימתי פגישה עם מנהל הפרויקט שאחראי על זה, ואנחנו חושבים שבמרץ 2022 יגיעו ה-750 הראשונים.

האם יהיו מספר דגמים שונים בפלטפורמה זו של 750?
כן, כמובן – אבל ברור שהדגם הראשון יהיה אופנוע עירום, הדיוק, ובעקבותיו אופנוע 750 אדוונצ'ר.

אבל לא נתתם ל-CFMoto בעבר את הזכויות לשימוש במנוע הוי-טווין המקורי של KTM, ה-990 הישן?
כן, מכיוון שזיהיתי שזה היה פרויקט יוקרתי ומכובד עבור CFMoto לבנות את אופנועי המשטרה עבור כוחות הביטחון הסיניים – זו הייתה בקשה מיוחדת עבורם. אז לשם כך מסרנו להם את המנוע הזה – זה היה המיזם המשותף הראשון שלנו, וזה עבד טוב מאוד, ומאז אנחנו עושים עוד הרבה דברים ביחד. מהבחינה הזו קורונה היא חסרון גדול, מכיוון שאי אפשר לטוס לשם, ובכל זאת פיתוח מוצרים וניהול פרויקטים פנים מול פנים הוא הרבה יותר קל מאשר לעשות הכל דיגיטלית מרחוק. בגלל זה העניינים זזו השנה קצת יותר לאט, אבל יש לנו משפחה חדשה ונהדרת של אופנועים משותפים מ-CFMoto.

הקונספט V.02-NK של CFMoto שהוצג ב-2017. הקונספט נבנה סביב מנוע ה-LC8 בנפח 990 סמ"ק של KTM.

כמה מהפיתוח היה עליכם לעשות בעצמכם כאן באוסטריה? כי כשביקרתי ב-CFMoto לפני שש שנים, באותה תקופה היה להם מרכז מו"פ די קטן ולא מאובזר במיוחד.
זה השתפר מאוד בשנים האחרונות, ויש לנו גם כשישה אנשים שמוקדשים לפרויקט הסיני ועוזרים ל-CFMoto בשרשרת האספקה שלהם, אז אנחנו מסייעים זה לזה. זה עבד די יפה כבר במנוע 990 – הופתעתי.

כמה מחלקי דגמי ה-750 יגיעו מסין?
כמעט 100%. אולי כמה חלקים יבואו מאיתנו, שם הם עדיין לא מסוגלים להשיג את הסובלנות הדיוק הנחוץ, אבל גם זה יגיע. כל השאר מקורו בסין.

אז CFMoto, במקביל לייצור סדרת ה-750 סמ"ק הטווין-מקבילית של KTM, צייר גם דגמי CFMoto משלה?
כן – יקראו להם MT.

האם סוכנויות KTM ימכרו גם את אלה, או רק רשת הסוכנים של CFMoto עצמה?
אנחנו פתוחים לכל מקרה – הם יכולים להשתמש בהם, אך מצד שני, אל תורידו מערכם של לקוחות פרימיום המחפשים את מותג הפרימיום. בכל מקרה, לדעתי התחרות תמיד מועילה – אני לא מודאג מזה.

יהיו דגמי הוסקוורנה במשפחת ה-750?
זה אולי יהיה פרויקט בהמשך הדרך. בשלוש-ארבע השנים הראשונות נתמקד ב-KTM, עם הדיוק והאדוונצ'ר, במקביל אנחנו חושבים גם להחיות את דגם הסופרמוטו הישן. אז ליין הדגמים הזה יהיה משפחת דגמי כניסה זמינים למותג KTM, במחיר מעניין ביותר, ועדיין בעיצוב של KISKA. ביסודו של דבר, זו בערך אותה הפעולה שאנחנו עושים עם בג'אג', אנחנו הולכים לעשות דגמי הביניים בסין עם CFMoto כמו שאנחנו כבר עושים דגמי הבסיס עד 400 סמ"ק בהודו. קטגוריית הבינוניים פורחת בסין, אז אנחנו חייבים להיות שם, וזה גם עוזר לנו במכירות בשווקים אחרים – מוכרים וגם מתפתחים.

אתם מתכננים לייצר בסופו של דבר את המנועים כל מנועי הטווין-המקבילי של KTM בסין, ואז לשלוח אותם לאוסטריה לצורך הרכבה כאן?
אני חושב שדגמים כאלו יורכבו ב-100% בסין. באירופה, ברצוני להתמקד ראשית באופנועי שטח תחרותיים. עם GasGas יש לנו כעת שלושה מותגים, את שרשרת האספקה של הרכיבים הנחוצים לייצור אופנועי פרימיום מתקדמים עדיין לא הצלחנו להשיג בסין או בהודו. ושנית, האופנועים הגדולים – מה שהייתי מכנה דגמי הפרימיום האמיתיים – חייבים להמשיך ולהיבנות באוסטריה. מכיוון שבעיקר בגלל בעית העסקת עובדים נוספים יש לי כאן כמות ייצור מקסימלית מוגבלת של 200,000 יחידות בשנה, ואם גדלים כמו שאנחנו גדלנו, אפילו באמצע קורונה, צריך להבין איך להתמודד עם זה. כשמתקרבים לתקרה, צריך להתחיל לקבל החלטות מהותיות לגבי מה לייצר איפה.

מפעלי CFMoto בסין.

אז אתה מתכוון שאם יש לך יכולת ייצור מוגבלת, אבל אתה יכול למכור את כל מה שאתה מייצר, עליך לוודא שיש לך רווח גבוה על כל יחידה שיוצאת מייצור?
בטח, ובמיוחד בפלחים שבהם יש לך כמויות גדולות ותחרות מול היפנים, אז אתה חייב להיות די תחרותי במחיר.

הזכרת את GasGas ממש עכשיו, שם קיבלתם לאחרונה 100% בעלות על החברה, לעומת האחזקה הקודמת שלך ב-60%. מתי זה קרה?
זה קרה באמצע משבר קורונה בסוף יוני, זמן קצר לאחר שדיברתי איתך לאחרונה. לבעלי המניות המשותפים שלנו שם Black Toro Capital היו בעיות נזילות, אז עשינו עסקה הוגנת לשני הצדדים, ולקחנו 100% בעלות על GasGas. זה עושה את זה הרבה יותר נקי מבחינתנו.

האם אופנועי GasGas ימשיכו להיות מיוצרים בספרד?
לא, אנחנו עושים הכל במטיגהופן, בדיוק כמו הוסקוורנה – הם כבר נמצאים כאן בפס הייצור מאז סוף ספטמבר. רק אופנועי הטריאל יישארו בספרד.

מה לגבי הודו? האם בג'אג' תתחיל לבנות אופנועים עם תווית GasGas עליהם?
(צוחק) זה מוקדם מדי – זה לוקח זמן, צעד אחר צעד, לא יותר מדי בבת אחת!

האם בסופו של דבר נוכל לצפות למגוון דגמי הכביש של GasGas?
כן, למה לא? יש לנו את הפלטפורמה – אבל עכשיו עלינו לפתח רשת סוכנים רצינית שתטמיע את המותג בפלחי הליבה של עולם השטח בשווקים המקומיים, ואז צעד אחר צעד הלאה לכביש. אבל אני בהחלט מרגיש שזה כבר יכול להיות מותג כניסה נחמד ללקוחות צעירים בקטגוריה הקטנה יותר, שהיא פורחת עכשיו. זה מותג טרי.

אז האסטרטגיה העתידית שלכם עבור GasGas השתנתה מהיותו אך ורק מותג שטח?
במוקדם או במאוחר בוודאות נגיע גם לעולם דגמי הכביש בנפחי 125-400 סמ"ק, כי זה מותג ספרדי צעיר, וכמו KTM והוסקוורנה, הוא גם מגיע ממרוצי שטח. די מהר תראו את GasGas במוטו3, עם ייחוס ספרדי, אז עם צוות ורוכבים ספרדים. אז מבחינתי, אולי בעוד כמה שנים תוכלו לראות אופנועי כביש של GasGas בנפח 125 סמ"ק.

אופנוע המוטו3 של GasGas
מגוון אופנועי כביש בנפח 125-400 סמ"ק תוצרת הודו צפוי להגיע 'בעוד כמה שנים' מ-GasGas, אותה פיירר מגדיר 'המותג הצעיר' שמהשנה הבאה גם יתחרה במוטו3 עם צוות ורוכבים ספרדים.

האם אתם מתכוונים להרחיב את צוות GasGas לדקאר בינואר – האם יהיה מישהו אחר מלבד לאיה סאנז?
זה יהיה אותו מבנה שהיה בשנה שעברה, עם הדגש העיקרי על לאיה. היא מהירה וחכמה, וגם מהימנה – היא סיימה כל דקאר שהיא התחילה אי פעם, אז זה הגיוני לראות אם היא יכולה לעשות טוב יותר מהמקום ה-12 של השנתיים האחרונות. אבל בדקאר הקרוב הזה אנחנו מתמקדים 100% בבטיחות. דחפנו ממש כדי להגיע למסלול אחר, לא רק לחצות את ערב במהירות גבוהה במיוחד, אלא הפעם עם אתגרי ניווט עזים יותר. שנה שעברה הייתה סיוט מבחינת האירוע שזה הפך אליו, עם שני מקרי מוות – אך נראה שהיזמים הגיבו, אז בואו נראה. אני ברצינות מודאג לגבי עתיד המרוץ אם הם לא יגיבו לדאגות שלנו, כי זה לא מה שהלקוחות שלנו ואוהדי המרוץ שתומכים במותגים אחרים מחפשים. במקום להיות אירוע מטורף במהירות גבוהה, אנחנו רוצים לחזור לסגנון הישן של ראלי, עם מסלול טכני יותר בו חשוב הניווט.

אבל יש לנו תוכניות גדולות למרוצי שטח עם GasGas. ראיתם כבר את גלן קולדנהוף ב-MXGP, שהיה במיקום החמישי באליפות לפני שהתרסק ופגע בעצמו בפלנדריה – הוא אפילו זכה במרוץ בלטביה. אבל לקראת 2021 אנחנו הולכים ל-AMA סופרקרוס עם GasGas וגם ל-Pro Motocross – אליפות ה-AMA הוותיקה. החתמנו את צוות טרוי לי דיזיין ואת ג'סטין בארסיה עבור GasGas, כך שאנחנו שועטים במלוא המהירות קדימה לארה"ב. יהיה לנו מקדם מכירות חזק של GasGas באמריקה עכשיו יש לנו צבע שהוא לדעתי גוון טוב יותר של אדום! (לעומת הונדה – א.ק) אז עכשיו בואו נראה! [צוחק].

אם נחזור לאופנועי הטריאל של GasGas, אמרת לי בעבר שאתה משוכנע שבסופו של דבר תחום הטריאל יעבור לחשמל. ל-GasGas יש טריאל חשמלי בפיתוח – מתי זה יגיע לייצור?
הייתי אומר שזה בשלבי פיתוח משמעותיים, ובמוקדם או במאוחר זה יגיע לשוק – אבל מה שבטוח, הטריאל יהפכו לחשמליים בעתיד. אני לא רוצה לנבא בדיוק מתי, כי אני לא רוצה ליצור יותר מדי לחץ עבור החבר'ה שלנו במו"פ, אבל בטוח שזה מגיע. בינתיים טורוט (ע"ע – בעלת גאסגאס הקודמת) ממשיכה לייצר עבורנו מנועי בעירה קלאסיים לאופנועי הטריאל בז'ירונה, כספקית.

בטוחים ביכולות של ליאה סאנז ומחזקים אותה ב-GasGas, בזמן שנחושים ב-KTM להביס בשנה הבאה את הונדה שניצחה בראלי דקאר ב-2020 – אך עיקר הפוקוס יהיה על הפעם הבטיחות.

ספרד היא שוק עצום לאופנועים חשמליים באירופה, וטורוט היא כמובן יצרנית אופנועים חשמליים. כשדיברנו לאחרונה סיפרת לי איך פייר מוביליטי רכשה את Pexco, החברה הגרמנית שהייתה חברת האופניים החשמליים המובילה באירופה. כעת רכשתם אותם והכנסתם אותם ל-Husqvarna electric. איפה עומד התהליך של השקת מוצרים חשמליים של הוסקוורנה?
בסוף השנה שעברה שילבנו את פעילות האופניים החשמליים של Pexco ב-100% בקבוצה שלנו. בתחילת השנה הנוכחית, בינואר, הערכנו מחזור של כ-90 מיליון אירו לשנת 2020, כלומר כ-65,000 יחידות. אבל זה היה לפני קורונה כשהמכירות המריאו, אז עכשיו זה יסתכם בכ-110 מיליון אירו במכירות, המייצגות כ-75,000 יחידות. אז האופניים החשמליים הם המוצר האמיתי של תקופת קורונה, כי מצד אחד, כולם יכולים לרכוב על אופניים חשמליים – אתה לא צריך רישיון נהיגה בשביל זה. שנית, זה ריחוק חברתי מושלם, מכיוון שהקבוצה שנקראת אוכלוסיה בסיכון בקורונה היא בת 60 פלוס, שרובם פנסיונרים – שכעת אינם יכולים לנסוע לחופש בספרד, איטליה, טורקיה או בכל מקום אחר לקצת חול ושמש. המשמעות היא שעכשיו יש להם את היכולת ללכת לחנות האופניים ולקנות אופניים חשמליים, ולרכוב סביב האגם המקומי שלהם, או לצאת לסיור באזור הכפרי. ואגב, זה ידידותי לשינויי אקלים, זה פעילות גופנית טובה ומשפר את הבריאות, אז זה מושלם!

באילו מדינות אתם מוכרים אותם כיום?
נכון לעכשיו, רק למדינות ה-DACH – גרמניה, אוסטריה ושוויץ – אבל, אתה יכול לדמיין את זה? הכמות הכוללת של אופניים חשמליים שנמכרים באירופה בשנה היא 3.5 מיליון, וזה עוד עולה. מלבד מדינות ה-DACH, בחלק הצפוני של איטליה ובאזורי האלפים של צרפת, האופניים החשמליים הפכו לרב מכר ענק. תג המחיר הממוצע הוא 7,000-8,000 אירו – תוכלו לקנות אופנוע 390 באותו מחיר.

האם יש בעיה בזמינות הסוללות?
אני יכול לומר לך שבשל הביקוש העצום בסגמנט, שרשרת האספקה לעונה הקרובה היא אתגר אמיתי, מכיוון שהיא עמוסה מאוד בהזמנות, ועכשיו הם מבצעים את ההזמנות כמו דירוג ב-MotoGP. מה הפירוש של עמידה בשורה הראשונה, בשורה השנייה? הטיפול בשרשרת האספקה הוא אתגר אמיתי כדי להבטיח את הזמינות מכיוון שקיים ביקוש אדיר.

אז הבעיה שלך בהגדלת נפח הייצור של האופניים החשמליים במטרה לענות על הביקוש העולה, היא רק שרשרת האספקה?
כן – לא יכולת הייצור, כי למרבה המזל יצרנו שותפות עם היצרנית הבולגרית המוכרת Maxcom, אבל להשיג את מנוע הימאהה, או את מנוע השימנו, או את ה-E-Motor של בוש וכל שאר הרכיבים, זה האתגר.

האופניים החשמליים של PMAG נבנים כעת בבולגריה ותוך 4 שנים יגיעו לכ-250,000 יחידות בייצור שנתי, ויימכרו באמצעות סוחרי אופנועים כמו גם חנויות אופניים.

אז האופניים מיוצרים בבולגריה, כבר לא בגרמניה?
בולגריה, שעדיין נמצאת באיחוד האירופי. מכיוון שכדי להרכיב או לבנות אופניים חשמליים יש לך תעריף עבודה גבוה יחסית לאופנוע. יש הרבה עבודות בצביעה מפורטת, בצבעים, הגרפיקה וכל הדברים האלה, ובגלל זה רואים בעיקר נשים שעושות את עבודות ההרכבה – הן מדויקות יותר. אך אנחנו שמחים מאוד על התפתחות השוק הזה, ויש לנו חזון ברור כי בארבע השנים הבאות אנחנו הולכים להגיע ל-250,000 יחידות בייצור שנתי, ולמכירות של חצי מיליארד אירו.

באירופה בלבד?
לא, זה כולל גם את צפון אמריקה, אוסטרליה ודרום אפריקה. אנחנו משתמשים ברשת סוכוניות האופנועים שלנו בכל מקום לצורך הפצה נוספת, מכיוון שאופניים חשמליים הם דו-גלגלי ממונע, ולכן הם זקוקים לאותה הבנה לגבי שירות, בעיות איכות ודברים כמו אופנועים עם מנועי בעירה. והסוכנים שלנו מבינים – הי, זה פלח שוק נוסף, אז בואו נשנס מותניים ונכנס גם אליו.

אתם משתמשים רק בסוכני אופנועי הוסקוורנה לשם כך?
אנחנו עושים זאת באמצעות האסטרטגיה הבאה. עבור רשת סוחרי האופניים הקלאסית אנחנו משתמשים במותגי הוסקוורנה ו-Raymon, ויש לנו בריימון גם אופניים לא חשמליים, כי כדי להיכנס לסוכנות אופניים אתה חייב להציע גם אופציה לא חשמלית. ברשת האופנועים אנחנו משווקים שוב שני מותגים, אך הפעם הוסקוורנה ו-GasGas, כי כידוע, מאז שנכנסתי ל-KTM בתחילת שנות ה-90 אין לי את מותג האופניים KTM. אז כל מפיץ אופנועי KTM מקבל את האופניים החשמליים של GasGas, בעוד שלסוחרי הוסקוורנה ברור – הם מקבלים את E-Husqvarna. אז האסטרטגיה היא שיש לנו שתי מערכות הפצה לאופניים החשמליים שלנו, רשת סוחרי האופניים הקלאסית, ומפיצי האופנועים הקיימים שלנו. בשנה הבאה נרחיב את ההפצה האירופית שלנו מארצות ה-DACH לספרד, צרפת, איטליה וסקנדינביה, ואז נעשה את הדרך לצפון אמריקה! אז בשנה שלאחר מכן, בשנת 2022, אנחנוו לוקחים את האופניים החשמליים האלו לקנדה, ארה"ב ואז לאוסטרליה ודרום אפריקה.

אבל זה לא כולל את בג'אג', ובהודו יש לבג'אג' תמריץ מסוים להכניס מוצרים חשמליים לשוק, מכיוון שממשלתם רוצה שכולם ירכבו על חשמל עד שנת 2026, כאשר תיאסר מכירת דו-גלגלי מנועי בעירה. באיזו מידה אתם ובג'אג' משתפים פעולה בתחום החשמלי, או ששם כל אחד בדרכו?
אנחנו משתפים פעולה במוצרים חשמליים בעלי תפוקה ומתח נמוכים. אז פיתחנו במשותף מנוע חשמלי 4kW ו-8/10kW, ויחידת הנעה הזאת יכולה לשמש את המותגים השונים לקטנוע או לאופנוע. הפרשנות הראשונה שלנו לקטנוע תחת מותג הוסקוורנה מבוססת ב-100% על קטנוע Chetak של בג'אג' שכבר נמצא בשוק בהודו, שם אנחנו משתמשים בבסיס כולו ומוסיפים פרשנות עיצובית משלנו. אבל מה שבטוח – אנחנו עובדים על אופנועי הוסקוורנה חשמליים משלנו – אנחנו משוכנעים בפוטנציאל של מה שמכונה קטגוריית ההספק הנמוך, המקבילה החשמלית ל-50 סמ"ק 2 פעימות ועד ל-125 סמ"ק 4 פעימות. חשמל הופך לחשוב במיוחד באזורים עירוניים מרכזיים, שם כדי להימנע מהגבלות או אפילו מאיסורים מוחלטים על ניידות עם כלי רכב עם בעירה, עלינו להשתמש בחשמל.
אז בוודאי שהאופנועים החשמליים מגיעים ובגדול. היינו מהחלוצים בתחום הזה, ראשית עם קונספט של מתח גבוה לפני שהתבררו כל החסרונות בכך, עם נושאי הבטיחות השונים הקשורים ללוגיסטיקה, אחסנה, סוכנויות וכן הלאה. אבל על אופנוע כזה הלקוח מצפה גם לקילומטראז' עצום, זה מחייב סוללה גדולה ואז אתה מאבד את הרווחיות שלך. אבל עכשיו סוף סוף זיהינו איך זה עובד הכי טוב מבחינה מסחרית, עם יחידת כוח במתח נמוך של 48V ו-15kW – זה די מספיק…

בסופו של דבר ייצור כל דגמי הטווין המקבילי של KTM יעבור לסין, כולל ה-890, ורק דגמי הווי-טווין ואופנועי השטח ימשיכו את יצורם באוסטריה, זאת בגלל הדרישה הגוברת והקושי להשיג עוד כוח אדם כך שיכולת הייצור המקסימלית במאטיגהופן עומדת על 200,000 יחידות.

עדיין לא דיברנו על הצעד המשמעותי ביותר של פייר מוביליטי מאז שדיברנו בפעם האחרונה, וזה ש-KTM הופכת למנצחת ב-MotoGP – פעמיים!
בכנות, ציפיתי שבמחצית השנייה של העונה נוכל להתקרב להגיע לדגל המשובץ, אבל זה הסתדר כבר בצ'כיה בזכות בראד בינדר, ואחר כך עם מיגל אוליביירה ברד בול רינג, שזו חוויה מיוחדת מאוד לנצח כאן בבית, גם ללא כל קהל. זה שם לצד הזכייה הראשונה שלי בדקאר – בטוח שזה היה יום היסטורי. עכשיו אני חושב שאנחנו קרובים מאוד למותגים המובילים, עם רק כמה דברים קטנים שאנחנו צריכים לנהל. למרבה המזל וירוס הקורונה הקפיא את התקנות הטכניות לשנה נוספת – אם כי למרבה הצער אנחנו מאבדים כעת את ההקלות שקיבלנו כיצרנים חדשים באליפות העולם! אבל אנחנו עדיין יכולים לעשות כמה שיפורים קטנים, ואני משוכנע שנמשיך להתחרות על הפודיום מעכשיו ואילך.

נראה כי ה-RC-16 של KTM השיג את המהירות שהייתה חסרה לו בעבר, וגם יש לך מבחר טוב מאוד של רוכבים, גם אם אתה עומד לאבד את פול אספרגרו, שהיה איתך מההתחלה.
כן, פול מהיר במיוחד, אבל כמה דברים קטנים חסרים, אז הוא עדיין לא ניצח מרוץ בשבילנו. עם זאת, אני מאוד אוהב אותו, והוא עשה עבודה נהדרת עבורנו בשנים האחרונות. אני מבין לגמרי שהוא רוצה שיהיה לו אותו אופנוע כדי לנצח את יריבו האישי הגדול ביותר מארק מארקז. אמרתי לו, אוקיי פול, אני מבין. אבל בחרנו רוכבים צעירים עם הרבה פוטנציאל שאנחנו מכירים הרבה שנים, אז הם פחות או יותר חבר'ה של KTM – הם חלק מהמשפחה, בעיקרון, וזה חשוב גם לשיווק. אבל זה גם הוכח שהאופנוע תחרותי, מכיוון שכל סוג רוכב יכול לרכוב עליו די מהר. אני חייב לומר שדני פדרוסה עשה עבורנו עבודה נהדרת בפיתוח – מגיע לו הרבה קרדיט.

עם זאת, אתם מחליפים את פול אולי ברוכב הדוקאטי 'הלא נכון'! למה להחתים את דנילו פטרוצ'י כל כך מוקדם? האם הוא מישהו שלדעתך כל כך רצוי שיהיה בקבוצה בשנת 2021 שהיית צריך לסגור איתו מוקדם כל כך?
את זה אתה צריך לשאול את פיט ברייר, אבל אני חושב שלדנילו יש גם קשר ארוך עם משפחת KTM. אביו היה חלק מצוות KTM ממש מהתחלה ב-125GP. גם לדעתי דנילו לא טופל היטב בשנה האחרונה על ידי קבוצתו הקודמת. אני חושב שהוא ישתלב טוב מאוד איתנו, ויש לו אישיות טובה. לבטח שהוא רוכב גדול – הוא כבר הוכיח כמה פעמים שהוא יכול לנצח מרוץ MotoGP!

זה נכון, אבל לא היה טוב יותר לשים את אנדראה דוביציוזו על KTM?!
כן, אבל אם הוא מפסיד על KTM, האופנוע גרוע, ואם היה מנצח זה היה בגלל שהוא כל כך חזק, ושנית, הוא בן 33 והוא לא ולנטינו. השקענו בחמש-שש השנים האחרונות ברוכבים צעירים בקבוצות שלנו, ועכשיו ההשקעה מחזירה את עצמה. ואני אוהב את בראד ומיגל – בין השאר בגלל שהם לא מגיעים מספרד או מאיטליה, כמו רוב האחרים בקדמת הגריד! אנחנו תמיד מחפשים רוכבים ממדינות אחרות – זו אחת הסיבות שבמוטו2 החתמנו את בנו של וויין גרדנר, רמי, ואנחנו מחפשים גם 'אאוטסיידר' אחר שיהיה השותף שלו – לא רק רוכבים איטלקים וספרדים.

האם גרסת הכביש המיוחלת של ה-RC16 שהבטחת אי פעם תקרה?
זה אולי אופנוע שנפתח בשנה הבאה, עכשיו כשאנחנו מנצחי מרוצי MotoGP!

העבודה קשה של KTM שהפכה למנצחת מרוצים ב-MotoGP ואורחת תכופה על הפודיום, הופכת את גרסת הכביש של ה-RC16 לקרובה מאי פעם.

עם זאת תחום התחרות העיקרי שלכם הוא בשטח, ובשנה קשה זו מכל השנים הונדה סוף סוף ניצחה אתכם בדקאר, כמו גם זכתה בתואר ב-MXGP. איך אתה מרגיש לגבי זה?
כמובן שהייתי מעדיף שהיינו מנצחים – אבל אני חושב שחשוב שתהיה לנו תחרות באמת פתוחה שלעתים מייצרת מנצח אחר. אם אתה מנצח הכל בכל שנה, זה משעמם, כמו הפורמולה 1, עם מרצדס. טוב שימאהה עושה עבודה נהדרת כל כך בשטח במיוחד בארה"ב ובקנדה, גם שם תחום השטח פורח, וגם קוואסאקי והונדה חוזרים. זו התחרות שמניעה אותנו לשנת הדגם הבאה – אז אנחנו מוכנים למרוץ!

אז איך אתה רואה את שנת הדגם הבאה מבחינה מסחרית לשלושת המותגים השונים שלך?
אני מאוד מרוצה מהמקום בו אנחנו נמצאים כרגע. אני רואה עתיד מזהיר מאוד עבור הדו-גלגלי הממונע, על כל סוגי המוצרים השונים שלו. בסוף שנות ה-50 וה-60 האופנוע הוחלף ע"י הרכב לתחבורה יומיומית, אך עקב נגיף הקורונה, באזורים רבים יש סוג של קאמבק, במיוחד באזורים עירוניים בגלל מגבלות שמטרתן להציל את העולם משינויי אקלים באמצעות צמצום או אפס מזהמים. זה מאוד מעניין שהדור הצעיר מגיל 16 ומעלה, עכשיו נמשך שוב לדו-גלגלי ממונע. לפני 10-15 שנה אלה היו משעממים, הם היו פשוט משהו שאבא שלי עשה. עכשיו, הם פורחים שוב. יש עתיד מזהיר מאוד לכולנו העוסקים באופנועים.

כל חדשות מגזין מוטו ישירות לסלולרי

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל