fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
עופר אבניר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
תמוז
לרט
לרט
מוטוטאץ דקר
אישימוטו באנר קוביה שמאל
voge מוטו24 באנר
אודי דגן 140 על 70
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
סטפן
MV קוביה

מדריך: צילום אופנועים לכולם

מדריך: צילום אופנועים לכולם

יובל נווה, ארה"ב.

רוכבים שמתיירים בארץ ובעולם נחשפים למראות מדהימים וחווים חוויות מיוחדות במינן. תמונה אחת טובה שווה אלף מילים ומנציחה את הרגע לעד. עידן הסמארטפון גרם לזילות מקצוע ותחביב הצילום. כל אחד מצלם בלי לדפוק חשבון אבל בדרך כלל עם טכניקה ירודה, בלי לחשוב לעומק ולתכנן את התמונה. התוצאות הן תמונות משעממות ושטחיות שרואים אותן לכמה שניות במדיה החברתית, מקבלים כמה לייקים, והן נדחקות מהזיכרון מיד עם המעבר לתמונה הבאה. בעולם שבו הכל אינסטנט, מיידי, כאן ועכשיו, יש צורך בתיקון המצב על ידי השקעה נגדית בתשומת לב לפרטים, תכנון ומקצועיות בטכניקת הצילום.

השורה התחתונה: סוף מעשה במחשבה תחילה.

קומפוזיציה
העיקרון הבסיסי החשוב ביותר בצילום, שכל ספר צילום ילמד וידגיש אותו, הוא קומפוזיציה, או הרכבת ויצירת התמונה. בתחום המוזיקה: קומפוזר (בלעז, פירושו מלחין) הוא אדם שיוצר יצירה מוזיקלית שמאחוריה עלילה כלשהי. הרעיון דומה בצילום, הצלם לא רק לוחץ על כפתור המצלמה אלא יוצר ובונה תמונה שמורכבת מאלמנטים רבים. גם בצילום התמונה צריכה לספר סיפור. תמונה סתמית היא כזו שמרפרפים עליה הלאה לתמונה הבאה כי אין בה שום מסר מעניין. תמונה חזקה נתפסת בזיכרון לזמן רב ומעוררת רגש.

רוכבים רבים נוטים לצלם את האופנוע שלהם כמעט תמיד באותה התנוחה – מהצד ב-90 או 45 מעלות. תמונה אחת כזו היא סבירה אבל אם חזרתם מטיול ארוך ו-50 אחוז מהתמונות הן כאלה אז זו בעיה. חשוב מאוד לגוון את הקומפוזיציה. לבוא מזוויות שונות וגם מגבהים שונים. לא חייבים תמיד לצלם ממצב עמידה. פזצט"א על הקרקע תגרום לכמה חברים בקבוצה לגחך אבל נקודת המבט של אופנוע מזווית נמוכה כזו היא מיוחדת.

צילום תקריב מזווית נמוכה, הקוקוס בשליש תחתון שמאלי, קוסטה ריקה.

חשוב להכיר ולהיות מודע לחוק השלישים. המוח האנושי מגדיר יצירות ויזואליות כאסתטיות, לרבות פנים של אדם ופסלים, אם האלמנטים בתמונה מחולקים או נמצאים באחד מהשלישים, למשל בשליש הימני או העליון. תמונות שהאובייקט במרכז נחשבות כפחות אסתטיות. זה לא אומר שאסור לצלם תמונות עם אובייקט מרכזי, אבל הקפדה על חוק השלישים מביאה לשיפור משמעותי באיכויות התמונה.

מנח של עצמים ואנשים גם הוא משמעותי מאוד. אנשים שמצולמים כל פעם עם הפנים למצלמה, כאשר הם תמיד מחייכים ובזווית ישרה נראים מלאכותיים, כי למעשה ברור שהצלם העמיד אותם כך. אפשר למשל לצלם אנשים כשפניהם ומבטם אל האופק הלאה מהמצלמה. דוגמה אחרת היא צילום של פעולות טבעיות, כגון הקמת אוהל או בישול במחנה. במקום לבקש מהמצולמים להסתכל למצלמה ולהגיד 'צ'יז' קלישאתי, אפשר פשוט לצלם את הסיטואציה כמו שהיא. גם אם מביימים תמונה, למשל – תיקון חלק באופנוע אחרי שכבר תוקן, אז אפשר לבקש מפורשות מהסובייקט להתעלם מהמצלמה. הסיפור של הפעולה ייזכר כאותנטי, הפרטים הטכניים של ההעמדה ישכחו.

מלאכת הצילום בנויה על זיהוי תבניות וצורות. צלם טוב מצליח לזהות בתמונה אלמנטים גיאומטריים ואז משלב אותם יחד. יש לחפש מקום צילום שבו התבניות מקבלות התאמה אופטימלית. כאשר רואים מהאופנוע נוף מדהים אז עדיף לעצור ולחפש את הנקודה המושלמת לתמונה, במקום לצלם סנאפשוט בעודנו ישובים על האופנוע ולהמשיך מהר הלאה ליעד הבא. תוספת של דקה יכולה לתת את ה-Money shot שיוביל לתמונה שתדפיסו ותתלו על הקיר ובמשך עשרות שנים תזכרו ברגע המטורף הזה שהיה בטיול.

טכניקה נוספת היא עיטור מסגרת התמונה. ניתן ל״מסגר״ בזמן הצילום את התמונה עם ענפי עץ, גדר וכדומה ואז לייצר גם עומק תלת ממדי.
קשה מאוד ולפעמים בלתי אפשרי לתקן קומפוזיציה שגויה ולכן חשוב להקפיד על כך.

חוק השלישים, קו השביל מוליך את הצופה אל העלייה להר.

צילום בתנועה
פעמים רבות אנחנו מצלמים רוכבים אחרים כאשר הם בתנועה. צילום אופנוע בתנועה זה דבר לא פשוט ויש כמה דברים שטוב לדעת. האחד הוא מהירות התריס של המצלמה. מהירות תריס גבוהה מדיי תגרום לאופנוע להראות קפוא בצורה לא טבעית ונאבד את תחושת הזרימה של מהירות האופנוע. מהירות נמוכה מדיי והאופנוע יימרח ויהיה מטושטש.
מהירויות תריס שמביאות לתוצאות טובות הן בדרך כלל בין 1/200 ל-1/250 של השנייה.

הדבר השני הוא שאובייקט שנע מהר דורש מיקוד דינמי ולא סטטי. ברוב המצלמות המיקוד הסטטי הוא ברירת המחדל. מיקוד דינמי יגרום לאובייקט, או האופנוע, להיות חד וברור. רצוי גם לצלם במוד צילום רציף (כמו ירי אוטומטי), ולא מוד צילום בודד שזה ברירת המחדל.

לבסוף יש את טכניקת העקיבה, או panning. יש לעקוב ולהזיז את המצלמה תוך כדי מיקוד דינמי על האופנוע או הרוכב ואז ברגע הנכון ל״סחוט את ההדק״ ולשחרר צרור של תמונות אבל להמשיך את תנועת העקיבה. אם אחת מהתמונות תהיה במיקוד טוב וקומפוזיציה מתאימה אז נקבל תמונה שתסחוט מחמאות בוודאות.
מצלמות

נשיאת מצלמה על אופנוע היא נושא שיש לתת עליו את הדעת, בייחוד אופנוע תיור או שטח שחשוף לאיתני הטבע. ראשית, המצלמה יכולה לתפוס נפח לא מבוטל, היא צריכה להיות נגישה לשליפה מהירה ומצד שני מוגנת מגשם, אבק, בוץ וגם במקרה של נפילה. אפשר לשאת מצלמות בצורה מאובטחת בתוך תיק קדמי שמעל מיכל הדלק, את התיק אפשר להמיר בעריסה רכה וספוגית שתעטוף את המצלמה ותגן עליה מזעזועים, בעלות נמוכה.

עמק במדינת וורמונט, שימוש בחוק השלישים ל-3 שכבות.

ישנם שלושה סוגים נפוצים של מצלמות שרוכבי תיור ישאו על האופנוע: טלפון סלולרי, מצלמה קומפקטית ו-DSLR. לטלפון סלולרי יש יתרונות רבים. לכל אחד מאיתנו יש כזה כך שאין השקעה כספית, הוא קטן ושטוח ובדגמים האחרונים אטום למים, זעזועים ואבק. מצד שני מצלמת DSLR היא כבדה, יקרה, תופסת מקום רב יחד עם העדשה. האיכות האופטית של DSLR היא ברמה הרבה יותר גבוהה מאשר טלפון סלולרי. לא תראו הרבה תמונות במגזינים, אם בכלל, שבאות מטלפונים ניידים לאור האופטיקה הנחותה שלהן באופן יחסי. ובאמצע יש את הקטגוריה של המצלמה הקומפקטית, לרוב Mirrorless, שהיא בעלת איכות טובה מאוד אבל קטנה ומציעה טוב משני העולמות.

במצלמות עם עדשות מתחלפות אפשר לבחור את סוג העדשה, מרחבת זווית ועד לסופר זום וגם לשאת כמה עדשות, אחת לכל ייעוד. הבעיה היא עלות גבוהה, משקל, ונפח אחסון גדול שנדרש. אם הרוכב הוא צלם מקצועי, שמתפרנס מכך, או צלם חובב רציני שמוכן להשקעה אז זה כיוון שצריך לשקול כי עדשות ייעודיות הן בעלות איכות אופטית יוצאת מהכלל, אבל לרוב הגדול של הציבור ההמלצה היא דווקא לקנות עדשה ורסטילית ככל האפשר שתתאים למצבים רבים ותשמש למטרות טיולים. חלק מהעדשות לא מגיע עם הגנה נגד קרני אולטרה סגול או נגד שריטות. בעלות לא גבוהה במיוחד של עשרות דולרים אפשר לרכוש עדשת מסנן UV שתגן על אופטיקת העדשה העדינה משריטות ותשפר את איכות התמונה. חשוב לקנות מסנן איכותי ודק ככל האפשר על מנת שלא תיווצרנה החשכות בפינות התמונה (Vignette).
אין נוסחת קסמים וכל אחד יכול לבחור מה שמתאים לו, אני נושא מצלמה קומפקטית של סוני מסדרת אלפא 6300 עם עדשת טיולים 16-70 מ״מ וממליץ מאוד על הבחירה הזו.

אם מצלמים בטלפון סלולרי אז כדאי מאוד ללמוד להשתמש במוד PRO של אפליקציית הצילום שמאפשר שליטה מרבית בכל הפרמטרים ובפרט בכמות חשיפת האור, בחלק מהטלפונים ניתן לצלם גם במצב RAW.

מבט אל האופק, עם עומק.

עיבוד תמונה, Post Processing
החיישן האלקטרוני קולט את תדרי האור (הנראה וגם הלא נראה) בצורה שונה מאוד מהעין האנושית. בני אדם מסוגלים להבחין בו זמנית בפרטים רבים בתאורה בעלת ניגודיות גבוהה, למשל אזורי צל מתחת לעץ בצהרי יום קיץ בהיר. לחיישן אלקטרוני יש יכולת מוגבלת וצרה יותר. החשיפה בו מכוונת לרמת אור מסוימת ושאר הבהירויות סובלות מכך. אם נכוון חשיפה לאזור הבהיר נקבל אזורי צל כהים מאוד וחסרי פרטים ואם נכוון לאזור כהה אז האזורים הבהירים יהיו בהירים מדיי ובמקרים קיצוניים אף "שרופים", ללא יכולת לשחזר את הפרטים.
אחת מהטכניקות הראשיות לעיבוד תמונה היא תיקון התאורה בצורה סלקטיבית לאזורים הכהים והבהירים כך שהפרטים מהאזורים הכהים יהיו בהירים יותר ואילו הפרטים מהאזורים הבהירים יחזרו להופיע בתמונה.

טכניקות עיבוד נוספות הן תיקון הטמפרטורה הכללית של התמונה, או White Balance (תמונה ״קרה״ וכחולה מול ״חמה״ וכתומה), טיפול פרטני בצבעים, קיצוץ התמונה (כמו מספריים בחדר עריכה), יישור קו האופק של התמונה, תיקון עיוותי עדשה, ריטוש נקודות לא רצויות וחידוד והבלטת פרטים. אחרי עיבוד נכון ועדין יש הבדל משמעותי בין התמונה שלפני ואחרי. אך בדומה לניתוחים פלסטיים, החוכמה היא לא להגזים ולהפוך את התמונה למשהו שנראה מלאכותי, לא מציאותי ונלעג.

אחד הכלים הנוחים וחשובים לנושא זה הוא Light Room מבית Adobe. כשמו כן הוא – משמש כחדר אור, כמו פעם, אבל דיגיטלי. הוא בנוי על אותו מנוע של פוטושופ אבל מותאם לשימוש של צלמים, מצד אחד פשוט לשימוש ומצד שני מטפל בכמות גדולה של תמונות בצורה יעילה. בעלות חודשית לא גבוהה של כ-30 ₪ אפשר לקבל את החבילה השלמה שרצה על מחשב וגם על אפליקציית הטלפון הנייד. האפליקציה נוחה במיוחד לעריכה תוך כדי טיול וגרסתה הבסיסית חינמית בסלולרי.

סיכום
אם אתם רוצים לשפר את התמונות ולהגיע לתוצאות גבוהות יותר אז יש להשקיע בכך אנרגיה מחשבתית ולאו דווקא לרוץ להשקיע בציוד יקר. צלם מיומן ייצור קומפוזיציות מעולות גם במצלמה זולה מאוד. באנלוגיה דומה, רכישת אופנוע סופרבייק לא תהפוך את הרוכש לרוכב מרוצים, אולי אפילו ההפך הוא הנכון – אם הוא רוכב מתחיל. בדיוק כמו בתחומים מורכבים אחרים הדורשים מיומנות, כגון נגינה בגיטרה, טיסה או רכיבה ספורטיבית על אופנוע, יש ללמוד את הבסיס התיאורטי והעקרונות, ללמוד מאחרים, ואז להתאמן עוד ועוד מתוך חשיבה ביקורתית ורצון לשיפור מתמיד.
בסופו של טיול טוב התמונות והחוויות הן מה שנשאר לנו.

"זה מה שנשאר,
רק כמה רגעים,
הרבה בדמיון, מעט בחיים" / שלמה ארצי.

כל חדשות מגזין מוטו ישירות לסלולרי

3 תגובות ל מדריך: צילום אופנועים לכולם

  1. הרשה לי להגיב אך לא פעם כצלם מוטורי אני רואה רוכבים פשוט שולפים ומצלמים אין אחד. שורד לזווית 45. כולם פוחדים ללכלך המכנס

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל