fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
מוטוטאץ דקר
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
תמוז
לרט
MV קוביה
voge מוטו24 באנר
סטפן
אודי דגן 140 על 70
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC

ק.ט.מ 790 אדוונצ'ר R במבחן דרכים

ק.ט.מ 790 אדוונצ'ר R במבחן דרכים

כתב: אביעד רייס  | בחנו: עודד גביש, מיקי כהן, אביעד רייס, עמית משיח   |  צילום: אריק רוזנבלום

שורה תחתונה: ק.ט.מ לא שיקרה. ה-790 אדוונצ'ר R הוא הרבה יותר אופנוע אנדורו גדול מאשר אופנוע אדוונצ'ר עם יכולות שטח. עם ביצועים טובים בכביש ובולמים לא מהעולם הזה, יהיה קשה להתחרות איתו.

הרבה מאוד מילים נשפכו על כך שה-790 אדוונצ'ר R החדש הוא ממשיכו של ה-990 המיתולוגי. לנו הוא דווקא הזכיר את ה-950 סופר אנדורו של ק.ט.מ – אופנוע אנדורו עם מנוע מוגזם שרק רוכבי אנדורו מקצועיים בעלי ביצים גדולות במיוחד ידעו איך לאלף. מספר יחידות בודדות מהאופנוע הזה הגיעו ארצה, ומספר קטן אף יותר עדיין מסתובב בשטחי ארצנו. נכון, ה-990 היה מכונת מלחמה, אבל אם מנתקים לרגע במבט בלבד את שני מכלי הדלק שחובקים את ה-790 אדוונצ'ר R החדש, מגלים שיש שם בעצם אופנוע אנדורו צנום ואתלטי. מוזמנים לדמיין בעצמכם.

מנגנון השיווק האדיר סביב הגעתו של ה-790R החדש התחיל כמה שנים לפני שקיבלנו את המוצר המוגמר, והבטיח אופנוע שהולך לשנות את כללי המשחק בסגמנט האדוונצ'ר – קרי אופנועים גדולים עם מנועים חזקים ויכולות שטח טובות, אך כאלו שמצריכים רוכב בעל מימדים מכובדים/טכניקה טובה/גם וגם כדי לשלוט בהם ביעילות. ק.ט.מ הצהירה שהאופנוע נולד מתוך הקשבה לרוכבים ושמדובר כאמור באנדורו גדול ולא באדוונצ'ר קטן יותר עם יכולת שטח משופרת, ואחרי שלושה ימים במחיצתו – אנחנו יכולים להגיד, בלב שלם, שה-790R החדש הוא לא סתם תעלול שיווקי מבית החברה מאוסטריה.

אחרי שדשנו בהרחבה במכניקה, בטכנולוגיה ובעיצוב החדש של צמד האדוונצרים החדש של ק.ט.מ במבחן לגרסה הרגילה, נרצה להמתקד כאן קצת יותר בהבדלים בין שניהם, ובחווית הרכיבה על ה-790R.

בעוד שהגרסה הרגילה הציגה עיצוב מעורר מחלוקת, דגם ה-R מציע מראה קרבי ושלם יותר. זה מתחיל בגרפיקה בעיצוב ספורטיבי יותר מזה שבדגם ה-790 הרגיל, ממשיך בכנף הגבוהה מקדימה, במושב בעיצוב "חתיכה אחת" המתאים לרכיבת שטח ונגמר במיגון רוח קצר – שני האחרונים נועדו להגדיל את טווח התנועה של הרוכב על האופנוע ברכיבה בשטח.

המנוע זהה בשני הדגמים, אך ישנם מספר הבדלים משמעותיים נוספים, כאשר הבולט ביניהם הוא כמובן מערך הבולמים. בדגם ה-R, בולם קדמי מתוצרת WP מסוג XPLOR עבה יותר, בקוטר של 48 מ"מ (43 מ"מ בדגם הרגיל) וארוך יותר, בעל מהלך של 240 מ"מ (200 בלבד בדגם הרגיל) עם קפיץ פרוגרסיבי ומהלך מתלה זהה גם מאחורה. הבולם הקדמי מחלק את פעולתו בין שני קפיצים – שיכוך כיווץ בצד אחד, ושיכוך החזרה בצד השני, ואת הבולמים ניתן לכוון במהירות, ללא צורך בכלי עבודה מיוחדים. הבולמים מתכווננים לחלוטין מאחורה ומקדימה ומאפשרים כיוון עומס קפיץ, שיכוך כיווץ ושיכוך החזרה. בנוסף, בסיס הגלגלים של ה-R ארוך יותר ב-19 מ"מ מבסיס הגלגלים שבדגם הרגיל.

אחד מהמאפיינים הייחודים של ה-790 אדוונצ'ר החדש, שתורם רבות לתחושת ה"אנדורו הגדול", הם צמד מכלי הדלק שמורידים את הדלק והמשקל מטה, משפרים את הארגונומיה את יכולת השליטה באופנוע ואת התנהגות, הודות למרכז כובד נמוך יותר. החביקה קלה יותר, בין אם בעמידה או בישיבה, וברכיבה היתרונות הללו מורגשים מאד. ה-790 הוא אופנוע שהרבה יותר קל ובטוח לבצע איתו שינויי כיוון מהירים בשטח, בטח בהשוואה לאופנועי אדוונצ'ר כבדים יותר בהם מיכל הדלק נמצא למעלה. בדגם ה-R הקרבי שיועד על ידי ק.ט.מ לרוכבי שטח, יש לעיצוב הזה חשיבות גדולה אף יותר.
בק.ט.מ מצהירים כי מכלי הדלק נוצרו מחומרים חזקים ועמידים במיוחד, על מנת לספק עמידות טובה בהתרסקויות. מדובר במיכלי דלק שעברו ניסויים קשוחים ביותר בהשתתפות בדקאר ובמרוצים נוספים בקבוצת ה-Factory Racing של ק.ט.מ.

באגף הטכנולוגי, שני הדגמים די זהים, כאשר ל-R מתווסף כסטנדרט מצב הראלי. במצב זה האופנוע מרגיש פתוח הרבה יותר, עם מצערת עצבנית ותגובתית במיוחד, והוא לא מגביל את הרוכב בשעשועי זנב או בווילי – מתאים לרכיבה בשטחים פתוחים ומומלץ לרוכבים שיודעים מה הם עושים. במצב הראלי מתפצלות בקרת האחיזה ותגובת המצערת לשני ערוצים שונים, כך שניתן לבחור במצב הראלי באחד משלושה מצבי מצערת: ראלי, כביש ושטח, וגם אחד מ-9 מצבי בקרת אחיזה, כאשר מצב 1 הוא המצב עם הכי פחות התערבות מצד המערכת, ומצב 9 הוא המצב במעורבות הגדולה ביותר.

בחירה באחד מ-9 המצבים מתבצע On the go, ולא מצריך עצירה, ובשטח זה עובד יפה מאד, כאשר עלייה עם דרדרת וסלעים שנכבשה שוב ושוב, סיפקה לנו הדגמה כיצד במצב 1 היציאה מהמקום לוותה בפרפורים רבים וזנב לא רגוע, בעוד שבמצב 5 האופנוע כבר עזר לנו הרבה יותר בטיפוס, שהתבצע בלי דרמה בכלל. במצב 9, אפילו יציאה מהמקום באמצע העלייה, שהתאפיינה בחוסר אחיזה, התבצעה ללא בעיה. חזרנו על הריטואל גם בחול עמוק, וגם שם הגענו לאותה תוצאה. מסקנה – ה-790R הזה יכול להפוך אתכם לרוכבים הרבה יותר טובים.

במצב Offroad – תגובת מצערת מתונה הרבה יותר, עם סוג של השהייה קלה בפתיחה (כאילו שהאופנוע מוודא שאתה באמת מתכוון להאיץ, ולא שביצעת תנועה לא רצונית של המצערת כתוצאה מאיזה קפל קרקע). כאשר ההאצה מתקיימת, היא מתרחשת בצורה מתונה ולא מאיימת. התנהגות שתתאים יותר לשטח טכני/מסלולים צפופים. בקרת האחיזה להטייה, עובדת במצבי הכביש והגשם, אך מנותקת במצב השטח והראלי, כדי שלא תיכנס לפעולה שלא לצורך.

כל עוד שהאופנוע במצב ראלי, ולראשונה באופנועי האדוונצ'ר של ק.ט.מ – ההגדרות שנבחרות יישמרו גם לאחר הכיבוי. שליטה על מצבי הרכיבה השונים, כמו גם על הגדרות בקרת האחיזה והמצערת השונות, מתבצעות בנוהל דרך מסך ה-TFT המצוין של ק.ט.מ, שבזכות כיוון תאורה אוטומטי מספק מידע קריא וברור בכל תנאי התאורה ובכל מהירות. תפעול מתגי השליטה נוח ויעיל לשימוש כמו בשאר דגמי המותג.

מתלי ה-XPLOR, שמקורם באופנועי האנדורו המקצועיים של המותג, מציגים סיפור שונה לגמרי מאלו שבדגם הרגיל – הם מעלימים את השטח, ומגדילים את קשת היכולות של האדוונצ'ר R החדש. יחד עם 30 מ"מ יותר מרווח גחון מדגם האדוונצ'ר הרגיל, ניתן לתקוף עם ה-790R מכשולים שלא הייתם חולמים לתקוף עם אופנוע האדוונצ'ר שלכם. תכונות אלו, הן מה שהופך למעשה את ה-790R לאופנוע אנדורו גדול.

נכנסו איתו לסינגלים, תקפנו מדרגות, ירדנו ירידות, עלינו עליות ועברנו על פני סלעים גדולים. את כולם עבר ה-790R בלי למצמץ. כאשר בכל פעם מחדש אנחנו נלחצים מעט, ואז מופתעים שהוא עובר מכשולים בלי לגרד את הגחון. בכל תוואי שטח, בולמי הזעזועים עשו עבודה מעולה – ספגו הכל, שמרו על יציבות ועל מגע עם הקרקע, ולא התרגשו משום דבר, גם במהירות גבוהה.
כיוון המתלים לא מצריך כלי עבודה ואפשרי להתאמה בזמן אמת, לפי תנאי השטח שלפניכם – שבילים לבנים מהירים? אין בעיה – כמה "קליקים" והמתלים מוקשחים ומוכנים לגז פתוח על השביל. התנאים השתנו ועכשיו הדרך מסולעת? שוב – כמה "קליקים" והמתלים מוכנים לספוג את כל מה שיזמן להם המסלול. תענוג.

בזכות הארגונומיה המצוינת, שמוכוונת לייצר נוחות ויעילות ברכיבת שטח, יושב הרוכב על ה-790R יציב כאשר האופנוע כאילו היה מרותך אל הקרקע. מרכז הכובד הנמוך שנוצר בזכות מיכלי הדלק והחביקה היעילה, מאפשרים תנוחת רכיבה אידיאלית בישיבה וגם בעמידה, כאשר הראש נשלח קדימה אל מעבר למשקף הקצר, הרגליים חובקות ביעילות והמרפקים פתוחים הודות לכידון הרחב. האופנוע מרגיש יציב ושומר על הקו – בכל תוואי.

עם כל השטח הזה, כמעט שכחנו שה-790R מתאים גם לכביש, שם פגשנו כלי נוח מאד, שלמרות גובה מושב של 880 מ"מ, מאפשר גם לרוכבים נמוכים יחסית להגיע עם שתי רגליים בטוחות אל הקרקע. המושב נוח, אפילו למורכב והאופנוע מרגיש קטן, קל ויציב, ובזכות מאסה שפויה הרבה יותר מזו של ה-1290 למשל. התחושות הבטוחות נותרות בעינן גם במהירות זחילה.

זוית הצידוד גדולה ומתאימה לחליצת פקקים, הישיבה הגבוהה והכידון שחולף מעל מראות הרכבים מאפשרים זרימה יעילה בתנועה ומבט אל מעבר לטורי המכוניות. יכולות תאוצה ובלימה מרשימות מאפשרות לפתח קצב רכיבה טוב בין ה"פחיות". זוית ההיגוי תלולה, מה שנותן לנו היגוי חד וזריז. על האופנוע מדבקה הממליצה לא לרכב במהירות של מעל ל-170 קמ"ש, ואכן במהירויות גבוהות, בעיקר עם ארגז, ניתן לחוש בנדנודים של הכידון – כאן נכנס משכך ההיגוי מבית WP המגיע כסטנדרט לפעולה, ותורם להגברת היציבות. המשקף שלמרות היותו קצר מספק מיגון רוח הגון גם במצב הנמוך, והמושב היה לנו נוח – גם ברכיבה ממושכת.

פליטת החום שופרה משמעותית הודות למנוע ה-LC8c החדש – נקודה שהתעכבנו עליה במבחן לדגם הרגיל, ובאה לידי ביטוי גם בחוויה שלנו עם ה-790R. סוף סוף אדוונצ'ר מבית ק.ט.מ שמאפשר לצאת לסידורים בעיר באוגוסט. המנוע החדש יצר גישה קלה הרבה יותר לפילטר אוויר – יתרון משמעותי בעיקר בדגם ה-R, שאמור לבלות חלק ניכר מחייו בשטח.

חסרונות? באמת שאין הרבה מהם ב-790R. מי שמחפש אופנוע אדוונצ'ר לשטח יזכה להגשים איתו את כל חלומותיו. בכל זאת, עניין אחד שביאס אותנו קצת היו צמיגי המצלר קארו 3 איתם מגיע אופנוע המבחן, בכביש הם אינם מספקים אחיזה משביעת רצון, ומייצרים הרבה רעש כבר במהירויות נמוכות, ובשטח הם כושלים לספק ביטחון, ואפילו הבסיסי ביותר שיש. לדעתינו, ישנם בשוק דגמי צמיגים שמתאימים הרבה יותר לאופנוע הזה.

ישנו עניין נוסף – ה-790R לא מפנק כמו אופנוע אדוונצ'ר גדול שמתאים גם לרכיבת כביש ארוכה, נגיד ק.ט.מ אדוונצ'ר 1290S. אין לו את המנוע הענק, המושב המפנק והוא נועל בדרך כלל צמיגי שטח שפוגמים בחווית הרכיבה בכביש, אך עניין זה הוא חסרון רק בהסתכלות לא נכונה על מהותו של ה-790R. אם חשקה נפשיכם באופנוע אדוונצ'ר במידות של ה-790 אבל אתם לא מתכננים לבלות כמות ניכרת של סופ"שים בשטח, אין שום סיבה לשלם תוספת של כ-10,000 שקלים על מחירו של הדגם הרגיל. ה-790R נועד לאלו שרוצים לקרוע את השטח.

כיום, לא האפריקה טווין (למרות העליונות בנפח), לא ה-F850GS ולא הטייגר 800 שקרוב להגיע, מציעים את הארגונומיה, המתלים והמכלולים שיש לק.ט.מ 790 אדוונצ'ר R להציע, יהיה מעניין לראות אותו מול הטנרה 700 החדש שזה עתה הגיע ארצה. נכון לכתיבת שורות אלו ה-790 אדוונצ'ר R החדש של ק.ט.מ נשאר ללא מתחרים ישירים.

תחום השטח שבסגמנט האדוונצ'ר חיכה לאופנוע הזה, ואכן היה שווה לחכות.

*תודה לזיו כרמי על התמונות הקשוחות, כמו הראשית.

תעודת זהות

KTM Adventure 790R
מחיר: 96,000 ₪
רישיון: A
אחריות: שנתיים ללא הגבלת ק"מ

נתונים טכניים

מנוע: LC8c, טווין מקבילי, מקורר נוזל, מוזרק דלק

נפח: 799 סמ"ק

הספק: 95 כ"ס ב-8,000 סל"ד

מומנט: 9 קג"מ ב-6,600 סל"ד

מתלים: מזלג WP XPLOR הפוך מתכווננן, בקוטר 48 מ"מ מהלך של 240 מ"מ. בולם אחורי יחיד WP XPLOR, מתכוונן עם מהלך של 240 מ"מ. 

בלמים: מקדימה זוג דיסקים בקוטר 320 מ"מ, קליפרים 4 בוכנות רדיאליים. מאחור דיסק יחיד בקוטר 260 מ"מ, מערכת ABS להטייה ניתנת לניתוק.

מידות צמיגים: 90/90-21, 150/70-18

בסיס גלגלים: 1,528 מ"מ 

מרווח גחון: 263 מ"מ 

גובה מושב: 880 מ"מ בדגם ה-R

נפח מיכל דלק: 20 ליטר

משקל יבש: 189 ק"ג

 

3 תגובות ל ק.ט.מ 790 אדוונצ'ר R במבחן דרכים

  1. חיסרון יחיד, מחיר א ס ט ר ו נ ו מ י.
    לא בבית סיפרי. ????

  2. נראה ומריח כמו כתבה פרסומית. מאז ומתמיד מוטו היו מטים את הכף לטובת אופנועים שהיו בבעלות חברי המערכת (מיקי כהן) סה"כ כלי סביר שלדעתי ודעת רבים יש עדיפים ממנו בשוק ואת זה רואים במצעדי המכירות של הסגמנט בארץ ובעולם.

    • נראה שחקרת את הנושא עומק, האופנוע מצטיין בכל מגזין בארץ ובעולם והוכיח את עצמו כמעולה. כמו שאתה יכול לראות כותב הכתבה הוא אביעד רייס ולא מיקי כהן אשמח אם תוסיף ביסוס לתגובתך.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל