fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
לרט
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
אישימוטו באנר קוביה שמאל
תמוז
מידלנד שחורי 140 על 70
MV קוביה
אודי דגן 140 על 70
HJC
סטפן
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
voge מוטו24 באנר

טכנולוג: יוסי שווץ | איך שגלגל מסתובב לו

טכנולוג: יוסי שווץ | איך שגלגל מסתובב לו

כתב: יוסי שווץ

צילום: מצ'לס, דוקאטי, KTM

פורסם לראשונה במגזין מוטו, גיליון 290, מאי 2012.

חיוך קל של שביעות רצון התפשט על שפתיו של הטכנולוג בשבועות האחרונים. זה לא שכל הבעיות הבוערות בעולם כמו עוני, מחלות וחותנות מעצבנות נגמרו, אבל במה שנוגע לאופנועי מירוץ גזעיים, יש לטכנולוג סיבה לשים סמיילי קטן במשבצת "מצב הרוח הנוכחי" בעמוד הבית ולפלוט אנחת רווחה. מצב הרוח המרומם הזה מפתיע במיוחד בהתחשב בעובדה שהסיבה למסיבה היא לא פחות מאשר החלטה של דורנה ומר כרמלו אספלאטה היקר מלפני שנתיים. היתכן? הרי צמד השמות הללו מזוהה מזה שנים עם בחירות גרועות, החלטות שגויות וכול מה שדפוק באליפות העולם לאופנועי כביש. החל מחיסול קטגוריית אופנועי ה-500 סמ"ק הפראיים, דרך חיסול ה-990 סמ"ק המרטיטים לטובת ה-800-ים המיובשים ועד להמצאת קטגוריית המוטו2 התמוהה עם מנועי ההונדה CBR600 האחידים.

אז כדי להבין למה הטכנולוג מחייך פתאום, צריך ללכת קצת אחורה בהיסטוריה, לפרק קצת עלום בתולדותיהם של אופנועים למרוצי כביש, משהו כמו לפני שניים שלושה עשורים. אנגליה, חיפושיות, מיני מיינור ו"גוד סייב דה קווין" של הסקס פיסטולס. לילידים האקצנטריים של האי הייתה מאז ומתמיד אהדה גלויה לאופנועי מירוץ בעלי צילינדר יחיד ובמשך אי אלו עשורים, עד לתחילת שנות השבעים ממש, אופנועים כמו הנורטון מאנקס והמצ'לס G50 הרועמים היו האפשרות היחידה של רוכבים פרטיים לשים ידיים על כלי מרוץ אמיתיים בנפח 500 סמ"ק. כאשר תוצרת יפן שברה לבסוף את ההגמוניה הבריטית גם על שוק ה"רייסרים לקניה" בעיקר הודות לדגמי ימאהה הדו פעימתיים בנפחי 250 ו-350 סמ"ק. אך הנה, בתחילת שנות השמונים, חולי נוסטלגיה בריטיים אשר מתגעגעים לצליל העמוק של סינגל מירוץ, מרימים אליפות מקומית אשר מכונה "אליפות אנגליה לבוכנה בודדת". הנוסחה פשוטה בתכלית ובדיוק בגלל זה מאתגרת: אפשר לבנות איזה אופנוע שרוצים, אפילו עם גלגלים מרובעים אם בא לכם ושילדה מקריפטוניום יצוק, אך הוא חייב להיות מונע על ידי בוכנה בודדת ללא הגדשה (טורבו או סופרצ'ארג'ר). פשוט, לא? התזמון ממש מושלם. בתחילת שנות השמונים, יש היצע לא קטן של יחידות הנעה חביבות שלא נוזלות שמן כמו נורטון או מצ'לס מהן אשר לבנות אופנועי מירוץ מעניינים. מנועים כמו אלו של ההונדה XR בנפחי 500-600 סמ"ק, ימאהה XT550 או רוטקס 500 מוגדלים, משופרים עמוקות ומושתלים בשלדות תוצרת בית במחירים יחסית מצחיקים. הקטגוריה שמתחילה בתור מוזרות אנגלית טיפוסית הולכת ותופסת פופולאריות. רק כדי להבין במה דברים אמורים, באליפות הסינגלים של אנגליה של 1983 זוכה אופנוע תוצרת בית בשם הוסאק עם מנוע של XR500 ומתלה קדמי אלטרנטיבי שלימים יהווה את הבסיס למתלה הדואולבר הנוכחי של ב.מ.וו.

פלישת המוזרים

הקטגוריה המוזרה מתחילה לכבוש אוהדים מהצד השני של תעלת לה מאנש. גם בהולנד ובגרמניה יש עניין ולא פחות חשוב, לא מעט יצרנים מגלים עניין מחודש בסינגלים לכביש באותם שנים. ימאהה משחררת לשוק יורש ל-SR500, הונדה מייצרת סינגל ספורטיבי משלה – ה-GB500. באיטליה, ג'ילרה, מוציאה את הסאטורנו, כלי ספורטיבי המונע במנוע סינגל השטח שלה, אופנוע שעתיד להפוך לאחד ממושאי החלומות של האורך טל שביט ז"ל. מגדילה מכולם לעשות דווקא דוקאטי אשר משיקה את ה"סופרמונו", אחד האופנועים היפים ביותר שנוצרו אי פעם בבולוניה אשר עושה שימוש במנוע הסופרבייק ממנו "בוטלה" בוכנה אחת. אפילו בישראל אנחנו נוגעים בקצה הקרחון דרך ה-MZ סקורפיו, סינגל ספורטיבי עם מנוע ימאהה אשר ממנו פותחו גרסאות מירוץ מוצלחות אשר עתידות לזכות באליפות בשנת 2000. לטכנולוג יש זיכרונות יפים ממה שהאופנוע הזה ידע לעשות לגדולים וחזקים ממנו בכביש נס הרים.

ב- 1995 הסופרמונואים מעבירים הילוך. ניל ספלדינג, טיונר מצליח של דוקאטי סופרמונו משכנע את מארגני סדרת אליפות הסופרבייק העולמית לצרף את הסינגל'ס לסבבים האירופים ופתאום יש גם חשיפה טלוויזיונית וספונסורים יותר גדולים. בגריד הזינוק למרוצים של הסדרה אפשר למצוא ערב רב של כלים וטכנולוגיה, החל ממנועי KTM והוסקוורנה ארבע פעימתיים ועד למנועי של של DR BIG מוגדלים בתוך שלדות מסבך צינורות. אושר טכנולוגי עצום והלכה למעשה, אלו הרייסרים ארבע פעימות היחידים שאפשר להגדיר כאבות טיפוס אמיתיים.

רק שמפסגות של חשיפה, עניין ומשתתפים מתחילה גם השקיעה של הקטגוריה הנפלאה. את האחריות העיקרית אתם מזמנים להטיל על אופנועי הסופרספורט 600 שהולכים ומשתפרים מידי שנה וגם זוכים להצלחה עצומה במכירות. לעומתם, הסופרמונוס, מעניינים ומרתקים כפי שהם, דורשים המון עבודה כדי לתת ביצועי מסלול ראויים. כאשר מתחיל המילניום החדש, מאליפות בין לאומית מרתקת, הסופרמונוס מתחילים בנסיגה איטית. מאז 2005, הסדרה הופכת לאירוע מועט סבבים כאשר כולם מרוכזים במשולש של גרמניה, הולנד ובלגיה עם גיחות פה ושם לאנגליה או איטליה.

בדלת האחורית

בחזרה לשנת 2010 ולאחר שדורנה כבר קברה את קטגוריית ה-250 סמ"ק המפלאה עם המוטו2, אנחנו מתבשרים שעלינו להיפרד מקטגוריית הנפח האחרונה שעדיין מחברת אותנו לימים שבו נוסדה אליפות העולם ב- 1949, הלא היא ה-125. אני מודה שבשנתיים שחלפו מאז ההכרזה על קטגוריית המוטו3, לא עקבתי לעומק אחר הנעשה אבל כבר בסוף העונה שעברה, כאשר הונדה ו-KTM חשפו את הצעצועים החדשים שלהם, פני אורו לנוכח הפתרונות המעניינים. ראש מנוע מסובב בהונדה, שילוב של שלדת צינורות פלדה עם חלקי אלומיניום במקרה של KTM. אבל לא רק, חוק דורש מכול יצרן מנוע להעמיד לרשות כול מי שיחפוץ מנועים זהים לאלו הרשמיים במחיר מגבל ל-10,000 יורו, פירושו של דבר הוא שגם יצרנים קטנים יחסית יכולים לההנות ממנוע תחרותי לחלוטין. התוצאה? כבר במבחנים בחרז מלחמת עולם בין האופנועים המונעים ביחידות כוח של הונדה לבין מונעי ה- KTM בלי שום עדיפות לאופנועים "רשמיים". בנוסף לשני המנועים המזכרים למעלה, חברת מהינדרה ההודית מציבה אופנוע תחרותי למדי שמבוסס על שלדה ומנוע חדשים לחלוטין שפותחו בידי אורל האיטלקית (חברה שהיתה מעורבת בניסיון הכניסה של ב.מ.וו. למוטו GP לפני מספר שנים) ואילו ג'יאמפרו סאקי, מי שעמד מאחורי הניצחונות של אפריליה/ג'ילרה של השנים האחרונות ב- 125/250 סמ"ק בונה בעצמו מנוע ושלדה תחת השם "יודה".

אז ככה, מבלי שאף אחד התכוון בעצם (בטח לא דורנה….), קיבלנו מחדש קטגוריית סופרמונו נפלאה וניסיונית אחרי שהיא כמעט נקברה. גם אם זה כבר לא צילינדר בודד ללא מגבלת נפח, עדיין מדובר בנוסחה סופר פשוטה אשר מזמינה ניסיונות ואכן, שפע תצורות השלדה כבר נצפות בפאדוק המוטו3. לא פחות חשוב, אחרי שנים שבהן ההצלחה ב-125 היתה תלויה בקשרים/מזומנים שהיו לך כדי להבטיח את ה"קיט" הנכון מאפריליה, כעת נראה שהקטגוריה הזו עומדת להיות סופר שוויונית וכדי לזכות בה, לא יהיה מספיק להיות רוכב עילוי מרופד במזומנים כאן תידרש גם היצירתיות של המהנדסים. וכן, הטכנולוג מוצא את עצמו מחייך בהנאה גלויה.

2 תגובות ל טכנולוג: יוסי שווץ | איך שגלגל מסתובב לו

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל