fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
תמוז
מידלנד שחורי 140 על 70
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
לרט
מוטוטאץ דקר
אישימוטו באנר קוביה שמאל
voge מוטו24 באנר
MV קוביה
אודי דגן 140 על 70
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
סטפן

מוטו פוגש | אלכס מארקז – מפחיד כשחלומות מתגשמים

מוטו פוגש | אלכס מארקז – מפחיד כשחלומות מתגשמים

תמי גורלי | צילומים: MarcVDS, Repsol Honda, MotoGP, Alex Marquez. 

כשאלכס מארקז היה קטן הוא רצה להיות המכונאי של אחיו, זה היה התכנון, אבל זה השתנה מהר מאוד.
אלכס מארקז, שצעיר מאחיו בקצת יותר משלוש שנים, החל לרכוב בעצמו וכמו אחיו הגדול החל באליפויות המקומיות 50 ו-80 סמ"ק כשהוא משתלב באליפות ה-125 סמ"ק שהפכה בהמשך למוטו3 כבר ב-2010, אחרי שמחמיץ את המרוץ הראשון של העונה כי היה צעיר מהגיל המותר בחמישה ימים, אז סיים במיקום ה-11 אחרי רוכבים כמו ויניאלס, רינס ואוליברה.

בעונת 2011 סיים שני ובעונה אחרי התחרה במקביל למוטו3 באליפות העולם וגם באליפות המקומית. אחרי שזכה באליפות בעונת 2012 עזב את אליפות ה-CEV והתרכז רק ברמה העולמית לעונת הרוקי המלאה, באותה השנה זכה בתואר הצעיר של העונה וגם בניצחון הראשון במרוץ במוטגי יפן. בלחץ של אלזמורה, הקבוצה עוברת לקראת עונת 2014 מאופנועי KTM לאופנועי הונדה ומארקז מוצא את דרכו. אחרי תשעה פודיומים (מתוכם שלושה נצחונות) וקרבות לאורך כל עונת 2014 עם בן קבוצתו אלכס רינס ומול ג'ק מילר על ה-KTM, אלכס זוכה בתואר אלוף המוטו3 בפער של שתי נקודות בלבד ממילר.

אלוף המוטו3 לעונת 2014

כשהאוסטרלי מטפס ישירות למוטוGP, אלכס עולה לקטגוריית המוטו2 לקבוצת מארק VDS הנחשבת כאחת הקבוצות החזקות בקטגוריה, לאלכס לוקח זמן והוא מסיים נמוך בדירוג – רק 14 באליפות – כשרינס, למשל, מסיים שלישי. רק אחרי המעבר ממנועי ההונדה 600 סמ"ק למנועי הטריומף ושינויים שעליהם לחץ מארקז הוא מצליח לפצח את הקטגורייה ולעמוד על הפודיום שבע פעמים. את האליפות הוא סגר במלזיה בסבב הלפני אחרון כשהראש שלו כבר לא שם. למרות התכנון להישאר עונה נוספת בקטגוריה האמצעית, חולשתו של חורחה לורנסו, מי שהיה בן הקבוצה של אחיו, עמדה להרעיד את עולם המוטוGP.

אלכס ומארק שונים מאוד, כמעט בכל דבר, אם זה מבנה הגוף – כשאלכס גבוה מאחיו בכעשרה סנטימטרים ורזה ממנו בארבעה קילוגרם, בעמידה, בהתנהגות וברכיבה. אם מארק מארקז מעז ושובר שיאים ומוסכמות, אלכס לוקח את הזמן לבחון את השטח, ללמוד ואצלו הכשרון נרכש ואולי גם פחות טבעי.
בעונה הראשונה מארקז הצעיר סומן ע"י אחיו שהכין את השטח לבואו. הרוכב הצעיר מסרברה טופל ע"י אותו הסוכן אמיליו אלזמורה, קיבל חוזים מנותני החסות של אחיו הגדול כמו מונלאו, אסטרלה גליציה, רפסול ועוד. אלכס קיבל הרבה מהיתרונות של להיות אח של אחד הרוכבים הגדולים שידע הספורט, אך זה הביא עימו גם הרבה מאוד לחץ ותהיות על ההזדמנויות שמקבל הרוכב בקבוצות הגדולות למרות התוצאות שלא תמיד מגיעות. הטענות הגיעו מאלכס רינס, בן קבוצתו, שטען כי קיבל אופנוע נחות ממנו במוטו3, המשיך במוטו2 כשלא הצליח ועדיין קיבל במארק VDS הארכת חוזה עונה אחרי עונה וממשיך גם היום כשהרוכב מחפש את דרכו במוטוGP בקבוצה המצליחה בהיסטוריה.

אלוף המוטו2 לעונת 2018

אלכס בכלל תכנן להישאר עוד עונה במוטו2, כל המקומות במוטוGP לעונת 2020 היו תפוסים ואלכס היה אמור בכלל לעבור ליצרן אחר. תחילה היו שמועות על פטרונס וימאהה. בהמשך היו שמועות על פראמק ודוקאטי בעונת 2021.
הפרישה המוקדמת של חורחה לורנסו ושבירת החוזה עם רפסול הונדה אחרי עונה של פציעות ותוצאות מאכזבות, השאירו את המושב לצידו של מארק מארקז פנוי.

לא ברור עד כמה לחץ הופעל על הונדה ואלברטו פוייג' ע"י מארק מארקז, הסוכן המשותף ונותן החסות רפסול כדי להחתים את אלכס, אבל המצב אליו נקלע היצרן אילץ אותם להחליט מהר ולבחור ברוכב שיכול להשתחרר מהחוזה.
ההחלטה של אלכס, הונדה והסוכן שלו הייתה מובנת, בכל זאת הגיעה הצעה אך עוררה לא מעט תמיהה. המארקז הצעיר נראה במהלך עונת 2019 כאילו שסוף סוף הצליח להשתחרר קצת מהכבלים לאחיו. הוא סיפר שהבין שהוא אינו אחיו, הבנה שאפשרה לו להתנהל אחרת, לצבור ביטחון ולתת קרבות נהדרים על המסלול. להונדה היה ברור שזה לא יהיה פשוט. לורנסו, מורבידלי, מילר כולם רוכבים מוכשרים שלא יכלו על ה-RC213V.

זו פעם ראשונה בהיסטוריה שצמד אחים מתחרים באותה הקבוצה עונה מלאה במוטוGP.

כשהכל קרה כל כך מהר מה נראה לך גדול יותר – אליפות העולם או המסע החדש אליו אתה יצאת?
קשה להשוות, זה מוזר, כי בחודש אחד שני חלומות גדולים התגשמו, לזכות בתואר האליפות של המוטו2 ולהפוך לרוכב בקטגוריה הבכירה. המעבר למוטוGP זה פשוט חלום, אז שני דברים גדולים כל כך מתגשמים בזמן כל כך קצר, בחודש, זו תחושה מוזרה מאוד.
אני יודע שרק עונה שעברה זכיתי בתואר אבל זה נראה כבר כל כך מזמן, כולם ישר דיברו על המוטוGP ופחות מחודש לפני כן עדיין הייתי במלזיה ורק זכיתי בו.

זה פתח את החדשות
עם יד על הלב, ניסיתי לא לראות יותר מדי, כן, אני יודע. הייתי בוולנסיה בקרוואן בספרד ושם יש לנו את כל הערוצים הספרדים וזה היה שוק רציני להיות בקרוואן ולהיות הידיעה הגדולה. גם כל השמועות מסביב והחשיפה אחר כך, זה היה כל כך גדול.
היה קשה להתנהל ככה וזה גם השפיע עלי מנטלית ולכן גם הסבב האחרון בוולנסיה היה לא טוב. אם כל הסיפור היה מתפוצץ באוסטרליה זה היה הרבה פחות קשה, פחות אוהדים "אתה עובר או לא?", "עובר להונדה?", כל האוהדים שבאו לבקש תמונה גם זרקו שאלה וזה היה קשה לשמור על ריכוז.
כל השמועות הסתובבו אבל עד יום ראשון אחר הצהרים לא ישבתי עם אמיליו (*אלזמורה) מסביב לשולחן לדבר על ההצעה. ידעתי על החוזה רק ביום ראשון אחרי המרוץ, כל מה שנשמע קודם – הייתי מחוץ לזה, לא מעורב, ורק ביום ראשון אמרתי לאמיליו "היי, מה קורה עם זה? כי כולם מדברים" והוא הסביר שהוא לא יודע ובהונדה עדיין מדסקסים בנושא. את יודעת איך זה כשאת ממש רוצה לדעת משהו אבל לא יכולה וחייבת לחכות? זה היה ממש קשה.

לאלכס מארקז לקח 6 סבבים פחות ממארק לנצח את המרוץ הראשון שלו.

דיברתי עם אבא שלך בזמנו בשפת הסימנים והוא אמר שברגע שנודע לו על האופציה הוא ענה כן
מצחיק, אמא אפילו שאלה מה קורה עם זה, "אני יודע בדיוק מה שאת יודעת" עניתי לה. תארי לך מה עבר על ההורים שלי באותו סוף שבוע כי הם מסתובבים הרבה בפאדוק, לא כמוני שמנסה להימנע מאנשים כדי לשמור על ריכוז. תארי לעצמך כמה רדפו אחריהם!
בהתחלה היא דווקא הייתה בכיוון של להישאר במוטו2 ורק כשהתקשרתי אליה ביום ראשון בערב, כשההצעה באמת הייתה על השולחן, היא אמרה לי ללכת על זה. הסברתי לה, היא ידעה שזה החלום, היא פשוט הייתה צריכה קצת זמן וידעה שזה טוב עבורי. ככה גם היא תהיה לחוצה במשך מקצה אחד בלבד.
היא אמרה לי "אוי, יופי, אני צריכה לקום כשהמרוצים באסיה רק פעם אחת!", ככה היא תעשן גם קצת פחות.

ומה לגבי השמועות שהיו לגבי פטרונס וימאהה שלא רצו
זה לא נכון, הייתה לי הצעה מפטרונס. הייתה ההצעה להמשיך אחר כך למוטוGP אבל משמעות הדבר הייתה בעונה הראשונה להישאר במוטו2. חינכו אותי להוקיר תודה לאנשים שעזרו לי והעניין הוא כזה – מארק VDS נתנו לי את ההזדמנות לרכוב עבורם במשך חמש עונות ואם לומר את האמת בשנתיים האחרונות הם נתנו לי כל מה שביקשתי – מאנשי צוות, מכונאי, איש נתונים, מיפוי, לצרף את ג'ואן אוליבה ואת כל השינויים אשר דחפתי לעברם ואם אז, אחרי חצי עונה, הייתי אומר להם אני הולך לקבוצת מוטו2 אחרת, זה לא יפה אז אני עצרתי את זה, זה פשוט לא טוב.

מה מארק אמר כשאמרת לו?
דבר ראשון הוא בירך אותי ואז הוא ביקש שאחשוב רגע ואומר לי אם אני רוצה את ההזדמנות הזו – ובאמת חשבתי על זה, שבאמת הרגשתי מוכן. אם הוא היה שואל אותי את זה שנתיים קודם, הייתי עונה לו לא, בגלל שידעתי היטב מה המשמעות של לענות כן לקבוצת מפעל כזו ומה צפוי. אני מכיר אותו ואת כל העבודה הכרוכה בזה. אמרתי לו שאני במצב כרגע בחיי שעליי לקבל את ההצעה ולעשות הכל כדי שהפרויקט הזה יצא לפועל ובאופן חיובי.

מפחיד שחלומות מתגשמים
את יודעת, הרבה אנשים אמרו לא להונדה בגלל שהאופנוע קשה וכל מיני דברים כאלו, מארק אמר לי "אז תחשוב קצת" ועניתי לו שאני לא צריך יותר לחשוב, זה החלום שלי, אני אלך על זה וזה יהיה טוב או לא אבל זה משהו שאני חייב לנסות. זה היה לי ברור מההתחלה.

זה עדיין מפחיד
לפעמים הזדמנות מגיעה רק פעם אחת, אין שום קשר לאומץ. בחיים, אם לא תיקח סיכון – לך הביתה, פשוט לך הביתה, שב בבית על הספה ודבר לא יקרה לך ואז תוכל להגיד כל מיני שטויות על מה שאתה לא מבין בו.
והנה מה שאמרתי לאחי כשאמר לי שיהיה עלי כל כך הרבה לחץ: שאם אלך לקבוצה אחרת יהיה שם גם לחץ, כי אני אח שלך, ולמדתי כיצד לשרוד עם זה. לא משנה אם אהיה טוב או רע, תמיד יהיו את אותם מעבירי ביקורת שיגידו "יאללה יאללה".

אבל אתה בדיוק על אותו אופנוע, אם תהיה על אחר יהיה קשה להשוואת
לא, לא נראה לי, כי גם להם ישנם רוכבים טובים אז יכולה להיות גם שם השוואה.

אתה חושש שזה שאתה במוסך לידו מהווה איזושהי הסחת דעת?
לא חושב, אנחנו אנשי מקצוע. היו לי אופציות ללכת ליצרנים אחרים ואז היה אפשר לומר שאנחנו מעבירים אינפורמציה. ככה זה. זה כמובן הגיע אלי בשמועות – אבל היו חששות שיצטרכו לשים לב לזה. אנחנו קרובים מאוד אבל על המסלול אנחנו ישויות נפרדות, תמיד. אנחנו מקצוענים. במוסך כל אחד עובד על שלו, בקרוואן אולי נעבור על קו רכיבה אבל לא על האופנוע. יכולתי ללכת לדוקאטי והם יאמרו לי, הנה נסה שלדה חדשה והיא קצת רכה יותר, אבל אני לא יכול לדעת וכמובן שאני לא אגיד לו את זה.

היה דיבור על זה שמארק יהיה קצת יותר פתוח לשינויים באופנוע כי אתה אולי תצטרך את זה.
למארק והונדה יש את מנטליות הניצחון וזה לא חלק מההליך המחשבתי שלהם, כי אם מישהו יכול לנצח עם האופנוע הזה אז גם אחרים יכולים. הם צריכים לעשות מה שהם צריכים כדי לנצח ונכון שהונדה מנסים לעשות את ה-RC213V קצת יותר חברותי, יכול להיות, אבל זה האופנוע שלו ואם רוצים עוד כוח אז האופנוע יהיה קשה. מבחוץ האופנועים ה"קלים" יותר הם ימאהה או סוזוקי, ממבט מבחוץ כשרוכבים על הקצה, זו יכולה להיות אותה רמת קושי, אבל אלו שני אופנועים עם פחות כוח, אפשר לראות את זה בישורת אז הכל נראה יותר חלק, הם עובדים יותר על השלדה וכדומה. לדוקאטי והונדה יש יותר כוח ולכן ישנן יותר בעיות מהשלדה ומההאצה. לכל יצרן יש הרבה סודות.

ישנם רק שלושה רוכבים בהיסטוריה שמחזיקים בתארי אליפות בקטגוריה הקטנה והבינונית ומתחרים במוטוGP: ולנטינו רוסי, מארק מארקז ואלכס מארקז.

אתה חושב שמארק יספר לך את הסודות שלו?
אני לא יודע, אולי כן, אולי לא או שאני כבר יודע מה הם.
הדרך שבה הוא רוכב זו המצויינות של הונדה, הסגנון שלו, היכולת לרכוב בכל תנאי מזג האוויר, לקחת סיכון, לקבל עליו את הסיכון ולמצוא את הגבול.

אתם שונים מאוד, הוא כמו אש ואתה כמו מים. זה נראה די ברור מה הוא אוהב במרוצים – אבל מה אתה אוהב?
אני אוהב את התחרות, שונא את המבחנים. אני אוהב את סוף שבוע המרוצים, מקצי האימונים, מקצי הדירוג והמרוצים. אני נהנה להיות שם, להיות ברשימת השמות, להיות מקדימה, להילחם לעקוף בפנייה האחרונה. אנחנו רוכבים, אנחנו אוהבים לנצח, זו התשוקה ואלו החיים.

השאיפות שלך?
המטרה… לא שמתי לעצמי אחת, גם כי אני לא רוצה גבולות, כל עוד עובדים קשה, נותנים מאת האחוזים במסלול ובבית, מוטיבציה מלאה – אבל המטרה הראשונית שלי היא להיות מוכן להכל. בכל מסלול שנגיע אליו אשים מטרה חדשה, כי הנטייה היא פשוט לרצות להשתפר כל פעם עוד ועוד ועוד.

הוא אמר עליך כל כך הרבה
הוא אחי הגדול, זה לא הרגיש לי יותר מדי כי זה הרגיש לי כמו התבדחות, עוקצנות בין אחים, מן קריצה כזו כדי לדחוף אותי קדימה, כדי לעודד וזה לא שם עלי לחץ.

אמרת ש"מצאת את אלכס סוף סוף"
להיות אלכס באמת, למצוא את מי שאני זה לשכוח מהכל, מכולם, מהלחץ ולהיות עם קבוצה שתתן לי את הביטחון, את האהבה שאני שצריך כי גם אני רק בן אדם, אנחנו ימים רבים כל כך לא בבית, זו משפחתי השנייה ואם יש לך את הסביבה הזו, הכל נעשה קל יותר. המחשבות על מה שקורה על המסלול לא מציפות אותך כל היום, אתה מרגיש שאתה עם האנשים שלך ולא רק שקוע ותקוע במה שצריך לעשות. 'להיות אני' זה שאוכל לשבת גם לדבר על החיים, נושאים אחרים ולא כל רגע על העבודה. הנוחות הזו מאפשר לא לחשוב יותר מדי, האמונה הזו נותנת ביטחון. מכונאים, הצוות, הם לא צריכים רק להיות טובים טכנית, לפחות אחד בצוות צריך לתת לך את הפן האנושי, את החום והביטחון לרוכב והוא זה שיכול לתת לך את המילה שזה יעבוד. אם יגיד לך 'נסה ותראה' אז כבר אז אתה לא סגור על זה.
אני לא הרכבתי את הקבוצה – כי גם חברי קבוצה הקודמת שלי וגם זו שעכשיו היו תחת חוזה – אבל את רמון אאורין, ראש הצוות שלי, אני מכיר כבר הרבה שנים. אמנם את חברי הקבוצה במארק VDS הכרתי הרבה יותר שנים מאלו שכעת בקבוצה שלי, אך זו קבוצה נהדרת של אנשים, עדיין לא ממש קרובים – אבל מספיק כדי להרגיש בנוח. אני עדיין לומד להכיר אותם כי בכל זאת לא עבר הרבה זמן, אז צעד וצעד וזה משתפר. עם אאורין יש לי קשר מיוחד, הרבה שנים, שנינו ספרדים, יש לנו קשר טוב. היה לנו קליק מיידי ואני והוא מבינים ישר אחד את השני.

אלכס מארק יתמודד מול בראד בינדר ואיקר לקואונה על תואר הרוקי לעונת 2020.

אז העונה אנחנו נראה את אלכס מארקז ולא את האח של..
אני מקווה, אני מקווה וזה תלוי רק בי

העונה הראשונה החלה עבור אלכס עם ההודעה שאת העונה הבאה הוא כבר יעשה בקבוצת הלווין LCR אבל עם תמיכה מלאה של הונדה, אז זה לא במדי קבוצת המפעל והשניים לא יוכלו להמשיך לעשות היסטוריה אבל אולי זה יתן לאלכס איזשהו מרחב לפרוח ולאפשר לנו לראות את האיש שהוא גדל להיות.


אלכס מארקז – הישגים:

12 ניצחונות
38 פודיומים
אלוף המוטו3 לעונת 2014
אלוף המוטו2 לעונת 2018

***הראיון הבלעדי נערך לפני הפציעה של מארק מארקז ולפני מרוץ לה-מאן בו עלה אלכס על הפודיום

כל חדשות מגזין מוטו ישירות לסלולרי

גלריה

  • 03 Jerez GP 23 al 26 de Junio de 2020 circuito Angel Nieto, Jerez de la Frontera, España

  • Cervera fiesta Marquez Campeón Mundo 2014. 15 de noviembre de 2014

  • 18 GP Valencia 6, 7 y 8 de noviembre de 2014. Moto3, M3, m3

  • 18 GP Valencia 6, 7 y 8 de noviembre de 2014. Moto3, M3, m3

  • 18 GP Valencia 6, 7 y 8 de noviembre de 2014. Moto3, M3, m3

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל