מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית
מבחן דרכים: מיני קופר S

כתב: דניאל דהרי | בחנו: אריק רוזנבלום, דניאל דהרי | צילום: דניאל דהרי
שורה תחתונה: האצ'בק קטנה המשלבת עיצוב אייקוני עם חוויית נהיגה מהנה – גם בדור הרביעי.
כמו בסלולר, גם דור 3 של מיני קופר היה פעם סמל לקדמה, אך לאחר עשור של ייצור כמעט ללא שינויים, המכונית שהפכה לדגם המצליח ביותר של המותג בעידן BMW מסיימת את תפקידה. כעת, היא מפנה מקום בכבוד לדור הרביעי החדש, שמבטיח לקחת את הקלאסיקה האייקונית צעד נוסף קדימה, עם עיצוב מעודכן ונקי יותר, אבזור מתקדם יותר, מגוון מנועים משודרג ומערכות בטיחות חדשות.
אז קצת היסטוריה
מיני נולדה בלונדון בשנות ה־60, כחברה קטנה המתמחה בייצור רכבים קטנים, עממיים וזריזים. מטרתה העיקרית של מיני הבריטית הייתה לנצל כמה שיותר את ממדיה הקטנים לטובת הנוסעים, אל אלו נוספו העיצוב והאופי של המיני שהפכו אותה לאייקון מוטורי. מנוע ארבעת הצילינדרים הקטן (בנפחים בין 848 ל־1,278 סמ"ק) הותקן בצורה רוחבית – ולא אורכית, כמו שהיה נהוג אז – ובכך מילא את תא המנוע לרוחבו ותרם לצמצום משמעותי בממדי הרכב, מה שגם אפשר לנצל יותר את המרכב לטובת הנוסעים ותא המטען.
השילוב בין מרכב קטן וקליל להנעה קדמית יצר מכונית זריזה להפליא שהצליחה להביא הנאת נהיגה יוצאת דופן גם ללא מנוע גדול וחזק בזכות התנהגות כביש כמו של קארטינג. במיני הבחינו בפוטנציאל הקיים במיני מיינור והתחילו בפיתוח גרסה ספורטיבית יותר, הקופר וכמובן הקופר S, שהשתתפו במרוצי הראלי במונטה קרלו, בזכות ההנדסה והחשיבה המקורית בתכנון הרכב, המיני הקטנה הצליחה לגרוף פודיומים רבים וקהל מעריצים לא קטן שקיים עד היום. מאז ומתמיד המיני הייתה מזוהה מצד אחד עם קהל צעיר ותוסס ומצד שני שומרת גם על קהל מעריצים ותיק ונאמן. עקב קשיים כלכליים, המותג נרכש ע"י ב.מ.וו בשנת 1996 ונמצא בבעלותה עד היום. לאחר הרכישה, מיני נהנתה משיטות ייצור חדשניות וגב כלכלי שאפשר לחברה לתכנן דגמים חדשים שיכלו לעמוד ברגולציה המחמירה בעולם הרכב המתפתח.
הדור השלישי של מיני קופר, שהוצג ב־2014, סימן את קפיצת המדרגה המשמעותית ביותר של המותג בעידן ב.מ.וו, הוא היה רחב, ארוך ונוח יותר מקודמיו, אך עדיין שמר על המידות הקומפקטיות שהפכו את המיני לאגדה. הדגם הציע מגוון גרסאות מנוע – החל ממנועי 1.2 ליטר טורבו ועד מנועי ה־2.0 ליטר שסיפקו ביצועים מרשימים ואופי ספורטיבי מובהק. הדגם זכה להצלחה רבה עם מיליוני יחידות שנמכרו ברחבי העולם. במשך קרוב לעשור, הדגם הזה היה הפנים של מיני המודרנית. אחרי עשור הוא מוחלף ואנחנו לוקחים את המיני קופר S החדשה, בגרסת 3 דלתות, כמובן, למבחן בצפון הארץ, בין כבישים מפותלים לערפל.
עיצוב
העיצוב של המיני צעיר ותוסס וניכר בכל פינה ברכב שלשם בדיוק כיוונו במחלקת העיצוב. הפרט הבולט ביותר בקופר החדשה הוא בחלקה האחורי, הפנסים החדשים בעלי צורה משולשת ומראה אגרסיבית, עם שלוש אפשרויות "תצוגה" של תאורת ה־LED, התגובות במערכת על העיצוב החדש מגוונות ולא כולם אוהבים, בעיקר בגלל שבדגם הקודם עיצוב הפנסים היה מחווה לדגל הבריטי, בעוד חלק ממש התרשמו מהחידוש.
גם החזית עברה מתיחת פנים ורענון, עם גריל מעט גדול יותר ועיצוב מופשט בעל קווים מודרניים ונעימים מאוד לעין, כשהצללית נשארה אופיינית למיני עם פרופורציות דומות לדגמים הקודמים. מבחוץ אין שינויים רבים בין הדור החדש ליוצא, מלבד מראה רענן ונקי יותר, בעוד השינויים המשמעותיים נמצאים בתוך הרכב שנראה אחרת, ומקפיד על איכות חומרים ומראה יוקרתי, שמספיק נאמן למקור.
בתא הנוסעים נמצא את המאפיין הכי מוכר של מיני, לוח מחוונים עגול בגודל 9.5 אינץ', עם מערכות Android Auto ו־Apple CarPlay, שממוקם במרכז הדשבורד ומשמש גם מסך מולטימדיה ולוח שעונים מרכזי, מתחתיו נמצא פאנל כפתורים ובוררים שונים לתפעול הרכב; בורר הילוכים, כפתורי שליטה במצבי הנהיגה ועוד. עיצוב סביבת הנהג מאוד מודרני ומשלב מושבי עור ודשבורד בציפוי בד עם טקסטורה בולטת, שנראה כמו פריט אופנתי יוקרתי. גם בגלגל ההגה תמצאו נגיעות בד. כל האזור העליון של הדשבורד מואר בתאורת אווירה – התלויה במצבי הנהיגה השונים – שמקרינה צבעים שונים על הדשבורד משני הצדדים ובאזור הרגליים והדלתות. המיני החדשה ירשה מאפיינים רבים מהמקורית, הנאמנים לקווי העיצוב ולחוויית הנהיגה.
נוחות, שימושיות ובטיחות
מקדימה, הרכב מרווח יחסית, אך מאחור טיפה צפוף באזור הרגליים, למבוגר כנראה תהיה בעיה לשבת בנוחות בנסיעות ארוכות. למרות זאת, הודות למושבים נמוכים ותקרה גבוהה, שמתוחה לכל אורכו של הרכב ומשלבת בתוכה 2 חלונות גג, אחד לשורה הקדמית ואחד לאחורית, המיני מספקת מרווח ראש סביר גם לבן אדם גבוה.
בידוד הרעשים לא הכי טוב ואפשר לשמוע רעשי נסיעה גבוהים יחסית. כצפוי, תא המטען קטן, רק 252 ליטרים, או 973 ליטרים עם מושבים אחוריים מקופלים. גם בתוך הרכב נפח האחסון מצומצם ובא לידי ביטוי במעט מקום בדלתות, תא אחסון קטן בקונסולה המרכזית, לפני משענת היד, ומשטח טעינה לנייד עם רצועת גומי להחזקת הסלולרי שממוקם מתחת לדשבורד – בצורה לא כל כך נוחה לתפעול.
המיני קופר S מצוידת במגוון מערכות בטיחות מתקדמות הכוללות מערכת בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת זיהוי הולכי רגל, אורות אוטומטיים ומערכת התרעה על סטייה מנתיב. בנוסף, ישנם חיישני לחץ אוויר בצמיגים, מערכת לזיהוי תמרורים, התרעת עייפות נהג, התרעה על רכב בשטח מת ותנועה חוצה מאחור, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור והתרעת רכב חולף בפתיחת דלת.
ביצועים
המיני קופר S החדשה מגיעה עם מנוע טורבו, 4 צילינדרים, בנפח 2.0 ליטר, שמפיק 204 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת 7 הילוכים, שמאיצה את המיני הקטנה מ־0 ל־100 קמ"ש תוך 6.6 שניות. בנוסף להגה מגיב, זריז ומתקשר גם תגובת המצערת טובה, הבלמים חזקים והבולמים ספורטיביים ומעט קשיחים, כשכל המרכיבים האלו חוברים יחד ברכב האצ'בק קטן ששוקל פחות מ־1,300 ק"ג, אנחנו מקבלים חוויית נהיגה מהנה ותחושה של מכונית קארטינג, כך גם נקרא מצב הנהיגה הספורטיבי – מצב 'Go-Kart'.
המעבר בין מצבי הנהיגה מורגש ומתחבר מאוד לתחושות הנהג, במצב החסכוני 'Green' תאורת האווירה הופכת ירוקה ורגועה וכמוה גם הדוושה הופכת לרכה יותר, הסל"ד יורד, וההגה מרגיש קליל. במצב נהיגה אחר אפילו מתחיל עיסוי גב בשביל להיכנס למצב רגיעה. לעומת זאת כשעוברים למצב נהיגה הספורטיבי 'Go-Kart' תיבת ההילוכים מורידה הילוך, ההגה מתחדד, תגובת המצערת הופכת קיצונית וצליל המנוע מוגבר (בעזרת הרמקולים הפנימיים), גם תאורת האווירה הופכת לאדומה כאילו מסמנת להתחיל להאיץ ולתקוף פניות.
בעליות לרמת הגולן, בכבישים המפותלים המלווים בנוף הירוק, כשהרכב במצב הנכון, משהו בדינמיות של הקופר S, בצורה בה היא מאיצה ופונה (גם בגשם), זורקת טיפה בפניות חדות כשלוחצים אותה, משהו בצלילים והתחושות שהיא מעבירה, ובכלל השילוב בין כל המאפיינים שלה ביחד מורח חיוך ענק על הפנים. השלדה של קופר S מרגישה מעולה, יציבה וחזקה, המתלים ומוטות הפיתול משדרים תחושה ספורטיבית ע"י כיוונון קשיח יחסית לגרסה הלא-ספורטיבית-ביותר, ויחידת ההנעה, החל מהמנוע ועד לגיר, עובדת מצוין ומעבירה את הכוח לגלגלים בצורה מבוקרת וצפויה. המחסור בצורת העברת הילוכים טובה, כמו שיפטרים מאחורי ההגה, והבחירה בבורר הילוכים בצורת מפסק, גורמת לגעגועים לידית קלאסית ומוכרת. בזמן נהיגה בכבישים מפותלים, מורגש החוסר בשליטה בבחירת ההילוך הרצוי, כשרוצים להוריד הילוך אחד יותר ממה שמחשב הגיר בוחר, קשה לעשות זאת וזה פוגם מעט בהנאה מהרכב בכבישים מפותלים.
לסיכום
המחיר של המיני קופר S בגרסה הנבחנת עומד על כמעט 290 אלף ₪, מחיר גבוה למדי וצפוי למיני היוקרתית. אין פה טעם לדבר על תמורה למחיר, זה מוצר פרימיום ומחירו תואם, מדובר ברכב קומפקטי ומעוצב, עם מנוע בנזין בעל אופי נמרץ, רכב שבהחלט מצליח לשמור על מורשת הדגם ומרגיש כחבילה מוצלחת ומהודקת שמשלבת בתוכה פינוקים דינמיים. בצבע הצהוב הזה קשה להוריד מהמיני את העיניים ולקח לנו כמה ימים להוציא אותה מהמחשבות, מדובר, כמלוא הקלישאה, בפצצת אנרגיה צהובה.
290000 אשח , על זה??? מדינה שמזמן ירדה מהפסים. העיצוב לא נותר אותו הדבר ,היו חייבים לקלקל את החלק האחורי עם פנסים מוזרים שלא לומר מכוערים שמעוותים את כל החלק האחורי.בכל מקרה לא הייתי שם 300 אשח על הדבר הזה ,פראיירים לא יתים
כנראה שאין לך 290000 עם היה לך אולי הביתה מדבר אחרת בהחלט רכב מדליק הביצועים מרשימים זה רכב למי שיכול להרשות לעצמו רכב במעמד גבוה גם אני לא ההיתי קונה אותו כי אני לא במעמד הגבוה אבל אפשר לפרגן
אני מאוהב במיני קופר צ'ילי קבריולט שלי .