מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית
מדור משפטי: שינוי מבנה הרכב (תקנה 380)
עו"ד שמעון צור
החוק:
תקנה 380 (א) לתקנות התעבורה קובעת: “לא ישנה אדם מבנהו של רכב אלא לפי היתר בכתב מאת רשות הרישוי”. הסעיף הקצר והלא ברור הזה למעשה קובע כי כל התקנה של מערכת המשפרת את הרכב/אופנוע כגון אגזוז, שלא עברה אישור כתוב של משרד התחבורה, אסורה.
המצב כיום:
כמו כל מוצר אחר, אופנוע המיובא לישראל עובר הליך תקינה, בו מובא לישראל אב טיפוס, שעובר בדיקות לוודא כי הוא עומד בתקני היבוא. לאחר אישור של התקינה, מקבל היבואן אישור לייבא את האופנוע לפי התקינה שאושרה. על כן כל שינוי באגזוז, שינוי הספק, עדכון תוכנה, שינויים בגלגלים, בבלמים, בפנסים, במרכב, במערכות ההיגוי, המתלים וכו', אסורה ללא אישור ממשרד התחבורה.
יש לציין כי גם אם האופנוע יעבור טסט עם אגזוז משופר, לדוגמה, אין הדבר מונע הורדתו מהכביש על ידי בוחן משטרתי עקב התקנת שיפורים. בשנות ה־70 נחקקה תקנה באנגליה על איסור שינויים מבניים/שיפורים ברכבים. תקנה שמהר מאוד אומצה בארץ. באנגליה היא בוטלה, אך אצלנו היא נותרה כמו שהיא על אף שלאחר 50 שנה, אין לה תוקף קיומי – ואסביר למה.
נכון להיום אם נרצה לשפר ביצועי מנוע ולהחליף אגזוז, או שנרצה לשפר ולחזק מכלולים מסוימים באופנוע, שאינם פוגעים בבטיחות הרוכב והאופנוע, לא נוכל לעשות זאת בגלל התקנה הזו, על אף שהמכלולים באים בסה"כ לתרום ולשפר בטיחות.
אולם אם נקנה חלקי חילוף מכל מיני אתרים זולים ונחליף דיסק או רפידות או צינורות עם אורך חיים קצר, אזי זה מותר מאחר ואין מדובר בשיפור אלא להיפך, זה Downgrading. שימו לב – כמה חברות בחו"ל, מוכרות ומקצועיות, מייצרות מכלולים חליפיים איכותיים, אשר משיקולי עלות יצרן האופנוע לא מרכיב על האופנוע המקורי, אולם פה בארץ הם צריכים לעבור תהליך מייגע של תקינה, עד כדי כך שלעיתים אנשים מעדיפים לא לשפר את נתוני האופנוע.
לסיכום:
יש לנו תקנה בת חמישים שנה שאינה משקפת ורואה פני עתיד. משרד התחבורה לא לחוץ לשנות את התקנה הזו, על אף שניתן לראות כי כל ענף הרכב, כמו הספורט המוטורי, כבר קפץ הרבה קדימה. בנוסף, ישנן סדנאות לשיפור, אולם אלו מסתכנות בהרכבת מוצרים ללא התחייבות על תקינה ובאחריות הרוכב עצמו.
ככל הנראה במשרד התחבורה עדיין רואים באלה המשפרים את האופנועים, ובייחוד האגזוז, כעבריינים מכיוון שקל מאוד לקטלג אותם ככאלה, במקום למדוד את "משפר האופנוע" במדד אמפירי לחלוטין. לצערי הרב משרד התחבורה מסרב לאמץ שיטות תקינה שקיימות באירופה ובארה”ב וכל שנותר לנו הוא להתקנא בבעלי האופנועים באירופה ובארה"ב המסוגלים לשפר את האופנועים שלהם ולא על מחיר הבטיחות.
הצעה שלי: יש לחוקק תקנה המחייבת רשימה פתוחה/סגורה של שיפורים אותם היבואן יכול להציג במסגרת התקינה. לדוגמה: אגזוז מאושר כאגזוז תחליפי לאופנוע, או מערכת בולמים כזו היכולה לשמש כתחליפית באותו אופנוע. גם מבחינת הבירוקרטיה, אפשר להעביר את הסמכות לבדיקת האופנוע ותקינתו לאגף האמון על טסטים שנתיים וכך כל שיפור יצטרך לעבור בדיקה (כמו בטסט) במקום בו נערך טסט ויקבל אישור על כך. קל, מקל ולא מסורבל.
אגזוז:
רוכב הרוכש אופנוע חדש מהיבואן יוצא מנקודת הנחה כי ישנה תקינה מלאה לאגזוז בו הוא משתמש. במידה ויש אגזוז נוסף שלטענת היבואן ניתן להתקין, עדיין אין זה אומר שיש היתר קונקרטי ממשרד התחבורה. ההמלצה שלי היא לקבל מהיבואן צילום היתר קונקרטי להרכבת האגזוז החלופי על האופנוע וככל ואין כזה לפנות לקבלת היתר ממשרד התחבורה.
נכון להיום המשטרה אוכפת את נושא האגזוזים הלא חוקיים ושיפורי המנוע ככל וניתן לזהותם. כאשר המשטרה עוצרת רוכב אופנוע על רעש גבוה מהאגזוז במסגרת בדיקה שגרתית או במסגרת מבצע, היא יכולה להקשות על הרוכב ולבקש לקבל היתר תקינה וככל וזה לא נמצא אצל הרוכב, לרשום לו הורדה מהכביש, לצורך קבלת היתר תקינה או אישור יבואן וכן קנס.
יצויין כי תיקי תעבורה כאלה אינם מגיעים כלל לבתי משפט לתעבורה ואין כאן סנקציה פלילית, מאחר ומדובר בהליך פרוצדורלי של הורדה מהכביש, בכפוף להשלמת תנאי (היתר), יחד עם תקנה מאוד בעייתית וגורפת הנותנת כח בידי השוטר להוריד מהכביש אופנוע, ככל ויש לו חשש לשיפור. עבירה זו אינה מעניקה נקודות אלא לכל היותר קנס.
לגבי שיפורים שאינם שיפורי מנוע ואגזוז, הרי אלה יהיו לכאורה מותרים, מה גם שיכולת האכיפה המשטרתית וההבנה שחל לכאורה שיפור כלשהו שואפים לאפס.
גם אני כבעלים של אופנוע אדוונצ'ר, ככל וארצה להחליף אגזוז לאחר ממה שהיצרן מספק, אפנה תחילה ליבואן לראות אם יש לו היתר להתקנת אגזוז אחר וככל ולא אצטרך לפנות לקבלת היתר ממשרד התחבורה. אלא שהסיכויים לקבל היתר כזה אינם גבוהים ומלווים בפרוצדורה לא פשוטה ומייגעת. ככל שאצליח לקבל היתר, הרי זה יצטרך להיות צמוד אל האופנוע, אחרת אסתכן בהורדה מהכביש עד להמצאת היתר כזה. נכון להיום אלה הנחיות העבודה במקרה ואתם כרוכבים מבקשים לבצע החלפה לאגזוז משופר.
כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי במאמר זה הינו מידע כללי בלבד. אין בדברים האמורים בכדי להחליף מידע הניתן על ידי עו"ד, ועל הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור לעיל בכל דרך שהיא, עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד.
עו"ד שמעון צור עם ניסיון של כ־23 שנה בתחום התעבורה עם התמחות במקרים מורכבים בתחום תאונות הדרכים ותביעות לפי תקנות התעבורה.
לפרטים ושאלות: 050-8461977 או במייל shimon@tzur-law.co.il
בס"ד
ומה לגבי שיפורים ברכב כמו נורות לד מאלי אקספרס?
או פנסים ראשיים מושלמים הכוללים בתוכם תאורת יום לד DRL?
זה חוקי?