fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
מידלנד שחורי 140 על 70
לרט
תמוז
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
voge מוטו24 באנר
אודי דגן 140 על 70
סטפן
HJC

מוטו פוגש: סהרה סאן, מנהל פרויקט סוזוקי במוטוGP

מוטו פוגש: סהרה סאן, מנהל פרויקט סוזוקי במוטוGP

תמי גורלי | צילום: Suzuki Motor corporation

אחרי שנודע כי דוידה בריוויו החליט לקבל הצעת עבודה מקבוצת אלפיין רנו באליפות הפורמולה 1 ועזב את קבוצת סוזוקי אקסטאר, שיניצ'י סהרה, מנהל הפרויקט בסוזוקי, לא הסתיר עד כמה הופתע. הוא השתמש במילה 'הלם' בהודעה הרשמית של הקבוצה על העזיבה של מי שניהל והוביל אותה לתואר אליפות ראשון במוטוGP מזה 20 שנה.

אחרי מספר ימים סהרה סאן כבר הצהיר שהוא איננו חושש שזה ישפיע על הרוכבים של סוזוקי בעונת 2021 ולגבי השאלה האם יביאו מנהל קבוצה חדש מבחוץ הוא הסביר שזה יהיה עניין פנימי "נראה לי שנוכל לנהל את הסיטואציה בעזרת האנשים שיש לנו כבר בסוזוקי, זו הדרך הטובה ביותר עבורנו. אנחנו יודעים מי אנחנו, כיצד אנו עובדים, כיצד אנו מתקשרים ומה אנחנו צריכים. אנחנו לא נחפש מנהל חיצוני בשלב זה וננסה להסתדר בעצמנו".

מספר שבועות עברו ובעדכון לעיתונאים שנערך בשבוע שעבר, סהרה סאן מודה שהוא כבר מותש והעונה עוד לא התחילה, וכיצד הכול יתנהל – זו עדיין תהייה גם בעיניו. "אני עייף, אולי כי פה כבר שש בערב", הוא פתח את הדברים בפני עיתונאי המוטוGP מסביב לעולם והסביר "אנחנו מאוד עסוקים בימים אלו, בגלל בריוויו, האופנועים, מבחנים ביפן – והאמת, אני כבר עייף. כל ניהול קבוצה והעניינים הקשורים בכך יועלו להחלטה על ידי אנשי מפתח בקבוצה, ולכן הקמנו את ועדת הנהלת הקבוצה. אנשי המפתח הללו ידונו בכל נושא ונושא ויהיו אחראים גם לעדכן בהתאם לתפקידם את שאר חברי הוועדה. זו הדרך שבה בחרנו להתמודד עם המצב אחרי העזיבה".

זו הפעם הראשונה מאז הידיעה הלא צפוייה של דוידה בריוויו שסהרה סאן עמד בפני עיתונאי המוטוGP וכצפוי, מסיבת העיתונאים סבבה בעיקר סביב חסרונו של מי שהיה דמות כל כך חשובה בהישג ההיסטורי של סוזוקי בעונת 2020, ובהכנה לעונת 2021, הקונספט החדש והמאוד יוצא דופן שבו בחרו לעת עתה בסוזוקי להתמודד עם האתגר הלא פשוט.

האם אתה חושש שהמקרה של סוזוקי יהיה כמו של קבוצות שבהן הצד הטכנולוגי והפן האנושי נוהלו ע"י מנהל אחד ונוצרו משברים או עצירה בפיתוח הטכנולוגי?
"גם כשבריוויו היה וניהל את הקבוצה, עדיין הייתי אחראי על מגוון נושאים כמנכ"ל הקבוצה ושוחחנו והתייעצנו על רבים מהנושאים ואינפורמציה הועברו ביננו וגם עם קן קוואוצ'י (*המנהל הטכני) ולכן אני יודע כיצד הוא ניהל את הפן האנושי והטכני ולכן אינני מודאג כהנהלה. בוועדה שהקמנו חברים אנשי צוות מכל רבדי הקבוצה – ניהולי, טכנולוגי, לוגיסטי ושיווקי".

מה תחומי האחריות וכיצד בנויה הוועדה?
"בוועדה ישנם שבעה אנשים כולל אותי, והם קן קוואוצ'י, פרנקי קרצ'די – ראש הצוות של ג'ואן מיר, חוסה מנואל קסאוקס – ראש הצוות של אלכס רינס, אלברטו גומז – מנהל השיווק והתקשורת, ושני מנהלי הרכז של הקבוצה – מתאה דוטה ורוברטו בריוויו (*אחיו של דווידה שנשאר לעבוד בקבוצה). אני לא יודע מי יהיה מנהל הקבוצה מתוכם, אבל זו הזדמנות טובה ללמוד מה התפקיד הזה דורש ואני סבור שכל מי שבוועדה הם אנשים עם יכולות גבוהות ולא אתפלא אם אחד מהם יקודם להיות מנהל הקבוצה, אבל לא אני…"

אחד התפקידים של בריוויו היה לשמור על "שקט" בין הרוכבים, מי יעשה את זה עכשיו?
"אני לא מודאג, כי סוזוקי אף פעם לא אמרו 'זה רוכב מספר אחד או שניים' גם בעונות שבהן אחד היה רוקי. נמשיך כמו שזה כעת, יש לנו איזון טוב בין שני צידי המוסך והם עוזרים ומכבדים אחד את השני. אחת הסיבות שאנחנו לא מביאים מנהל חיצוני היא כדי לשמור על האווירה הטובה בקבוצה, הוועדה הזו תסייע לכך.
תפקיד מנהל הקבוצה אינו פשוט בגלל המגוון הרחב של האחריות. אני לא יודע מה יהיה התחום הקשה ביותר לכסות עליו בגלל חסרונו. בזכות כל אנשי הצוות המיומנים שעובדים עבורנו, ואמנם רק התחלנו עם ועדת הנהלת המרוצים, אך נראה שהיא עובדת די טוב עד כה ונראה שהכל בשליטה. זה אפילו גורם לאחדות הקבוצה עוד יותר מקודם מאחר שלדווידה הגיעו כל הפניות בנושאי השיווק, הטכנולוגיה וכדומה והוא ניווט אותם אלי או לאנשים הרלוונטיים והיה 'פילטר', אבל כעת אנחנו מתקשרים ישירות ולכן כולם מודעים ליותר אספקטים בקבוצה. ביחד אנחנו מצליחים לכפר על חסרונו".

הוועדה הזו זמנית?
"על הוועדה הזו להיות גמישה ובשלב זה אני יכול לומר שהיא זמנית, וכעת אני מרוצה שיש לי צוות כזה ובעתיד אני לא בטוח, נראה מה יקרה. עוד לא ניהלנו מרוץ תחת הוועדה, במידה ויהיה צורך נשקול לבחור מישהו מבחוץ ואין לי מושג כעת אם זה יהיה הכרחי או לא. המצב האידיאלי הוא אם אוכל לקדם מישהו מבפנים, אם מישהו יקבל קידום נצטרך למצוא מישהו שיחליף אותו בוועדה ובתפקידו, נראה במהלך העונה".

אמרת שאין מספר אחד ומספר שניים, אבל יהיה לך רוכב עם מספר 1 על האופנוע
"שמחתי לראות מספר 1 על האופנוע בוולנסיה במהלך חגיגות הניצחון, עבורי זה מספיק, אבל אם ג'ואן יבחר ב-1 אני שמח. לא יהיה פשוט, אבל ננסה שעוד פעם יהיה לנו מספר 1 בסוף השנה!" (*מסיבת העיתונאים נערכה לפני שמיר הודיע שישאר נאמן למספר 36)

ראינו בשנים האחרונות עד כמה מוקדם רוכבים מוחתמים לשנים הבאות, היה מפתיע לראות שבריוויו לא הוחתם מוקדם יותר, זה משנה את אופן החשיבה הניהולית שלכם?
"את נותנת לי רעיון אבל לא אני לא חושב שזה יקרה, אני סומך על הצוות שלי וכמובן שהייתי מופתע, שאלתי אותו לגבי איזו עונה הוא מדבר ואני חושב שזה היה מקרה יוצא דופן, אני לא רוצה שמקרה כזה ישנה אבל כעת אני מנסה לתמוך בו ולעודד אותו שיצליח בתפקידו החדש".

זו עונה קריטית עבור חידוש החוזה של היצרנים והקבוצות מול דורנה, עדיין לא הודעתם על חידוש החוזה של סוזוקי לשנים 22-26 ועדיין ישנן שמועות לגבי קבוצת לווין ועזיבתו של דווידה לבטח לא עזרה
"חידוש החוזה יתרחש בקרוב, רק שיש לנו עדיין קצת ניירת לסיים כדי להגיע לחתימה. דווידה אכן היה האיש המרכזי שניהל את המשא ומתן עם מספר קבוצות כדי להקים קבוצת לווין החל מעונת 2022. כמובן שהייתי קצת מעורב אבל עזיבתו רק עשתה אותי עסוק עוד יותר. מחצית מהעבודה עם קבוצת לווין זו ההתנהלות במסלול והשיחות, החצי השני תלוי במפעל, בכל מקרה אני צריך לנסות לנהל את העניין וזה נכון שהעזיבה של דווידה עשתה את הכל יותר קשה ועסוק עבורי, אבל אני אמשיך לעבוד על זה".

קבוצת לווין – אמרת שהתחלתם משא ומתן בתוך המפעל ואין עדיין אישור מהחברה
"אין ממש התקדמות בתוך החברה, כי זה לא פשוט. זה לא שמישהו מההנהלה הבכירה מתנגד, רק שיש נושאים רבים כל כך לדבר עליהם אז נושא קבוצת הלווין נדחה כל הזמן. מתקדמים לאט, אני חייב להתחיל לחשוב יותר בפרוטרוט כיצד לארגן קבוצת לווין ואנחנו עדיין מדברים עם מספר קבוצות אז עלי להמשיך לדבר עם קבוצות והמפעל".

אתה יכול לספר קצת על פילוסופיית האופנוע כפי שאתה רואה אותה? הרוכבים אומרים שזה הרבה באיזון.
"הרוכבים אף פעם לא מרוצים מהאופנוע אפילו שאנחנו חושבים שהוא מאה אחוז, תמיד רוצים יותר תחרותי וכמובן שאנחנו ממשיכים בפיתוח של ה-GSX-RR – חלק עבור הזמן הקרוב וחלק עבור העתיד, אבל הסגנון שלנו הוא לנסות צעד אחרי צעד ולעיתים שינויים קטנים עושים הבדל גדול – לחיוב או לשלילה. מהסיבה הזו אנחנו צריכים לשמור גישה זהירה ושיפור בצעד ועוד צעד. הפילוסופיה הזו יכולה לשמור על האופנוע שלנו מאוזן".

שנה מוזרה, עצירת מנועים, אווירודינמיקה. מה העדיפויות? על מה היה הפוקוס?
"קשה להשיב מאחר ואנחנו תמיד ניסינו לשמור בתיעדוף את האיזון של האופנוע, אנחנו לא רוצים להתרכז רק בשלדה או המנוע, אנחנו רוצים לשפר את כל החבילה והביצועים הכלליים של האופנוע. אנחנו צריכים לשפר את זמני ההקפות המהירות הבודדות עבור מקצי הדירוג, אבל הקדימות תמיד תהיה תוצאת המרוץ – ובשביל זה כדאי להיות בשורה הראשונה או השנייה בזינוק, לכן אנו ממשיכים בפיתוח והתאמה של השלדה כדי שתהיה לרוכבים יותר תחושה מהחלק הקדמי של האופנוע. אנחנו מנסים לפתור את הבעיה הזו מכיוונים שונים".

קשה להגיע לטופ, אך עוד יותר קשה להישאר שם, האם הגדלתם את המשאבים הכלכליים והטכניים?
"אם המטרה שלנו היא להיות חזקים יותר מאשר בעונה הקודמת, אני לא אוהב לכנות אותנו ה'אלופים המגנים' אלא מתמודדים על האליפות, כי אנחנו נתמודד שוב על התארים. אני לא בטוח האם התקציב שלנו גדול מתקציב של יצרנים אחרים, אבל אני יכול לנחש… (*הוא לא…) למזלנו כל מהנדס שיש לנו הוא ברמה גבוהה מאוד ואם יהיה לנו תקציב גדול יותר נוכל לנסות עוד דברים, לתקציב תמיד ישנו גבול ותמיד צריך סדרי עדיפות כדי לפתח בכיוון הנכון, להעריך מה טוב עבורנו, להימנע מהתעסקות בפיתוח שאינו הכרחי, זהו עניין ניהולי וזו העבודה שלי כמי שעומד בראש הפרויקט. אני מבקש כל הזמן מהבוס שלי להגדיל את התקציב אבל אני מנסה להתנהל נכון עם האופנוע שיש לנו".

אתם תהיו הקבוצה היחידה עם אותם הרוכבים כמו בשנה הקודמת, אתה חושב שזה יהיה לכם לעזר?
"כמובן, שני הרוכבים שלנו מתמודדים חזקים על התואר וזה ששמרנו על יציבות עם הרוכבים חשובה מאוד עבורנו, מאחר וזה מתאים לערכי החברה, והשילוב של הרוכבים עם ראשי הצוות והמכונאים שלהם הם כמשפחה ואני לא מעוניין בשינוי כעת".

האם חשבת שסוזוקי היה האופנוע הטוב ביותר על הגריד או שמיר עשה את ההבדל?
"כן, אני מקווה שסוזוקי היה הטוב ביותר ולפעמים מסקרן אותי מה יקרה אם רוכבים אחרים ינסו את האופנוע הזה. כמובן שג'ואן השתפר מאוד מעונת הרוקי לעונתו השנייה ובלעדיו ובלי אלכס לא הייתה יכולה להיות לנו כזו תוצאה נהדרת. גם לגבי העונה הזו – זה לא עומד להיות פשוט, שום דבר לא בא בקלות עבורנו. והרוכבים אף פעם לא ממש מרוצים מהאופנוע ונראה לי שלעד נאלץ לנסות לשפר את האופנוע. אני מתקשה לומר שהאופנוע שלנו הטוב ביותר, אני לא רוצה להיות טוב יותר תמיד".

האם כל ההשקעה הכלכלית של סוזוקי במוטוGP משתלמת, יש לכם איזו אינפורמציה על ההחזר הכלכלי?
"זו שאלה קשה כי אני לא יודע עד כמה ההשקעה בתחרות מכסה את עצמה בשיווק והמכירות, קשה לדעת כיצד הפעילות הספורטיבית יוצרת את השינוי. אין לי תשובה, אבל מה שאני כן יודע להגיד אחרי עונת אליפות זה שכל האנשים בסוזוקי צפו במרוצים וכולם צהלו וחגגו במפעל והיו קצת משוגעים והצליחו לחגוג, אפילו עם הקורונה. אני מאמין שהפעילות במוטוGP תורמת, בזכות ההצלחה, למחלקת הדו-גלגלי אם זה באווירה וגם בפיתוח ובשיווק, אבל אין לי מספרים".

האם יש לחץ לזכות בתואר נוסף? עד כמה זה חשוב?
"עד כמה חשוב? מאוד חשוב. המטרה שלנו היא תמיד לנצח. במהלך עונת 2019 כשניצחנו שני מרוצים ברציפות, בזמנו לנצח מרוץ בודד עשה את ההבדל בתפיסה ובהתנהגות של אנשי סוזוקי בל כעת אחרי אליפות זו שלב אחרי ניצחון אחד או שניים. כל שנה אנחנו מציבים מטרות וננסה לזכות בתואר, אבל המטרה שלו ברורה לעונת 2021 – מספר אחד ושניים באליפויות הרוכבים, תואר אליפות הקבוצה וגם תואר יצרן הפעם, עלינו לנסות. אני חושב שזה קשה, אבל אני מעדיף שנאתגר עצמנו להשיג את המטרות הללו, אז כן, חשוב מאוד".

אחרי כמעט שעה מול עיתונאים מכל העולם, סהרה סאן מביט דרך המסך ושואל "נו הצלחתי? עניתי על הכל?" ואז מתחיל לשחק עם רעמת השיער שלו וחושף מה הייתה הדאגה האמיתית שלו לאורך 45 דקות כשהוא פולט: "השיער שלי כל כך לבן"…

כל חדשות מגזין מוטו ישירות לסלולרי

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל