fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
תמוז
מוטוטאץ דקר
מידלנד שחורי 140 על 70
אודי דגן 140 על 70
סטפן
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
voge מוטו24 באנר

נזקי הדלק הביולוגי נחשפים

נזקי הדלק הביולוגי נחשפים

גיא בן ברק

צילום: יח"צ

מאז שנת 2000 עולה השימוש באתנול כתוסף לבנזין במנועי כלי רכב בחדות. זאת לאחר ש"המדע" קבע לכאורה כי תוספת אתנול למנועים משפרת את הבעירה ומצמצמת את זיהום האוויר – והעיקר מקור האתנול הוא תירס, מה שקרוי "ביו פיול". כלומר לכאורה מצאו פיתרון קסם, במקום לקדוח באדמה בעלויות אדירות ולזהם את האוויר בשריפת הבנזינים ולהעשיר את השייחים בסעודיה אתה מגדל כול כמה חודשים שדות של תירס ("דלק מתחדש") בשבריר מהעלויות ותהליך השריפה של הדלק הביולוגי – זה כבר כאילו נקבע כבר במעמד מתן תורה – הוא נקי בהרבה.

בשם האג'נדה המופרכת בעליל הזו הפוליטיקאים בארה"ב כמובן התגייסו לסייע לחוואים שלהם המגדלים את רוב התירס בעולם, כאילו בשם צמצום התלות ביבוא נפט מהערבים, והעבירו ב-2005 את חוק "E10" לפיו אחוזים גדולים והולכים מדי שנה של משאבות הבנזין בתחנות הדלק בארה"ב יהיו חייבים למהול את האתנול בבנזין בשיעור של 10%. לא עזרו תלונות שהלכו והצטברו של בעלי כלי רכב על כך שהדלק מהול המתנול הורס להם את המנועים מילולית, משמיד ממירים קטליטיים ולא פחות חשוב מחרב את הביצועים. מוטרפי איכות הסביבה, שהם כמו כול קיצוניים מסוכנים לא פחות מאשר קודחי הנפט עצמם, סירבו להתייחס לכול טענה והמשיכו לדחוף את גידולי התירס והשימוש באתנול עוד ועוד – כשבשנה הבאה אמור אחוז האתנול הנמהל בבנזין לעלות ל-15%.

אולם כעת מפרסם המשרד לאיכות הסביבה האמריקני (EPA), לכאורה גדול התומכים בתפוצת הדלק הביולוגי, הודעה האומרת באנגלית פשוטה: האתנול מסוכן למנועי כלי הרכב, גם באחוז המהילה היחסית נמוך של 10% הוא גורם נזק לחלקי המנוע, בעיקר צינורות גומי, אטמים, וחשוב מכך האתנול גורם לתערובת להיות ענייה, כלומר יותר אוויר מדלק, וזה מביא לעליה של מממש בטמפרטורות עבודת המנוע, כמובן מוריד את הביצועים, עלול לגרום לדטונציה (התלקחות התערובת כאשר הבוכנה עדיין עולה, מה שמשמיד מנועים). ואם זה לא מספיק האתנול מעכל אלומיניום ומגנזיום, חומרים ואף ידוע כסופח לחות מהאוויר, כך שאתנול במיכל הדלק פירושו יותר מים בדלק ופחות אנרגיה. ואם יעילות ואף שלמות המנוע נפגעת הרי שקצרה הדרך לעליה בזיהום הסביבה, עליית הטמפרטורות בעולם וכול אותן תופעות רעות שעד עתה אמור היה האתנול לפתור.

"אנחנו טוענים כבר שנים כי הדלק הביולוגי אינו פתרון הקסם שחשבו רבים, בראשם הלוביסטים הסביבתיים המיליטנטיים, וכי האתנול פוגע במנועי כלי הרכב ובמיוחד מנועי האופנועים שהם קטנים ורגישים יותר" אומר ה-AMA ארגון האופנוענים האמריקני, הגדול והוותיק בעולם. "עכשיו לאחר שהמשרד לאיכות הסביבה פסק כי האתנול לא רק שאינו מועיל אלא מסוכן חייב הממשל לשנות לחלוטין את הגישה המעודדת שימוש באתנול ולחפש פתרונות אחרים" מסכם דובר ה-AMA.

5 תגובות ל נזקי הדלק הביולוגי נחשפים

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל