מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית
עד 150 קמ"ש: ה־AI מעלה את המהירות המרבית בספרד

כתב: אסף לביא בנארי | צילום: ChatGPT
מגבלת מהירות דינמית חדשה, המונחית על ידי בינה מלאכותית ובהתאם למספר קריטריונים, תשנה את המהירות המרבית המותרת בין 100 ל־150 קמ"ש בקטע דרך ניסיוני ראשון.
שינויים רבים בתקנות התעבורה מושפעים בדרך כלל ממדיניות הבטיחות בדרכים, במטרה להפחית את הסיכון לתאונות ואת המוות בכבישים, ומאחר שלפי הגורמים המקצועיים מהירות היא אחד הגורמים השכיחים והמחמירים בתאונות דרכים, המגמה לרוב היא לא העלאה של המהירות המותרת – והוכחה לכך היא שרק לאחרונה פרסמה משטרת ישראל שבכוונתה להחמיר את האכיפה של מהירות בצמתים (פרסום שהתברר כאיום סרק מצד המשטרה).
אך לעיתים ישנם מקרים שהחדשנות והקדמה פוגשות את המחוקקים. זה קורה בספרד, שם משיקים תוכנית ניסיונית חדשה של מגבלת מהירות דינמית. רשות התחבורה הספרדית לקחה רעיון קיים, שמפחית דינמית את המהירות המותרת ב־10 עד 20 קמ"ש במהלך עומסי תנועה, שיאי זיהום אוויר או מזג אוויר גשום – ויישמה אותו בכיוון ההפוך.
בקטע מסוים של כביש AP-7 בקטלוניה, בין מאסאנט דה לה סלווה (Maçanet de la Selva) לאל וונדריי (El Vendrell), בו המהירות המותרת עומדת בדרך כלל על 120 קמ"ש, תחת פיקוח של מערכת בינה מלאכותית תעלה המהירות המרבית המותרת בהתאם לתנאי הדרך המשתנים. מערכת הבינה המלאכותית תתאים את המהירות בהתאם למזג האוויר, לצפיפות התנועה, למצב הכביש ולשעת היום, כדי לייעל את זרימת התנועה ולשפר את הבטיחות.
כשהתנאים פחות-אידיאליים המהירות המותרת תרד עד ל־100 קמ"ש, כדי להגביר את הבטיחות. אך כאשר התנאים טובים והתנועה דלילה, ניתן יהיה לנסוע במהירות של עד 150 קמ"ש, לחסוך בזמן ולייעל את השימוש בדרך – בלי סיכון נוסף. הפרויקט כולל צעדים נוספים, ביניהם קמפיינים הסברתיים, הכשרה מקצועית מורחבת לנהגים, וכמובן – הגברת פיקוח התעבורה בדרכים ופריסה של אמצעי אכיפה חדשים. אם יצליח, השימוש במערכת צפוי להתרחב לכבישים מהירים נוספים במדינה.
לחדשות מגזין מוטו ישירות ל־Whatsapp לחצו כאן
לחדשות מגזין מוטו ישירות ל־Telegram לחצו כאן