fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
לרט
תמוז
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
עופר אבניר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
מוטוטאץ דקר
סטפן
voge מוטו24 באנר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC
אודי דגן 140 על 70

קרוז קונטרול אדפטיבי – מסוכן לאופנועים

קרוז קונטרול אדפטיבי – מסוכן לאופנועים

גיא בן ברק

מערכות הבטיחות במכוניות הולכות ומתרבות ומשתלטות עד כי הנהגים מתמכרים אליהן – וטוב שכך מאחר ומחשב, כול מחשב, עדיף על בן אדם כשזה מגיע לנהיגה (רכיבה זה כבר סיפור אחר…). עם זאת מערכות הבטיחות הממוחשבות צריכות עדיין לעבור פיתוח, ניסויים והסקת מסקנות נוספות בטרם יהיה ניתן לסמוך עליהן לחלוטין, ולראייה התאונה החודש בארה"ב – שם עלתה מכונית אוטונומית על רוכבת אופניים שחצתה את הכביש בחושך מאחר והרדארים במכונית לא קלטו את המסכנה ששילמה בחייה.

הוא הדין למערכות הבטיחות המותקנות כבר היום במכוניות עם נהג, ובראשן מערכת משמעותית ויקרה והיא קרוז קונטרול אדפטיבי, מערכת מבוססת רדאר היודעת לזהות את הרכב לפניך, המכשול, ולעצור את המכונית בהתאם, להאיץ במידה והרכב לפניך מאיץ, וכו', כלומר מערכת האמורה למנוע לחלוטין את האפשרות שהמכונית תתנגש בעצם כלשהו הנמצא לפניה – לא רק באמצעות התרעה כמו מובילאיי אלא ממש לעצור את הרכב.

הבעיה היא שהמערכות מתקשות עדיין לזהות עצמים קטנים, אופנועים למשל, וזה התגלה במלוא חומרתו בשנת 2016 כאשר מכונית מתוצרת טסלה התנגשה מאחור ברוכבת אופנוע בנורבגיה והרגה אותה בלא שמערכת הקרוז קונטרול האדפטיבי התריעה – שלא לדבר על לבלום את הרכב.

טרגדיה זו הביאה את מועדוני האופנועים הגדולים באירופה להתריע כי יש בעיה ולדרוש בדיקה. ואכן ניסויים בהולנד אשר נערכו לאחרונה מוכיחים כי הקרוז קונטרול האדפטיבי אינו טוב מספיק כשזה מגיע לאופנועים; הניסויים הוכיחו כי במידה והאופנוע רוכב במרחק של יותר ממטר אחד ממרכז הכביש – הקרוז קונטרול האדפטיבי לא ידע לזהות כי יש שם בכלל משהו והמכונית לא תאט. יצרני מערכות הקרוז קונטרול האדפטיבי מודעים לבעיה, ואזהרה גרפית ברורה מופיעה במניואלז שלהם, אולם ספק אם הלקוחות בעלי המכוניות הנהגים מודעים לכך, כאשר סביר יותר שכולנו נסמוך על הקרוז קונטרול הזה יותר ויותר בלי שנהיה מודעים למגבלות.

איכות המערכות תשתפר, בכך אין ספק, עד לפתרון כול ה"עיזים" ובראשן אותה בעיה של זיהוי אופנועים ועצמים קטנים בכלל, אולם עד אז –  נהגים, קחו בחשבון כי זה שהקרוז קונטרול האדפטיבי לא צייץ עדיין לא אומר שאין אופנוע לפניכם ועליכם עדיין להפעיל את החושים הישנים והטובים כאשר אתם נוהגים.

התגובות סגורות לפוסט זה.

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל