מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית
באמפים רק כשצריך
גיא בן ברק
הבאמפים בכביש, אותן גבעות אספלט, מהווים אמצעי נפוץ בכבישים עירוניים להורדת מהירות התנועה, זה חשוב במיוחד במדינות בהן הנהגים לא ממש סופרים את הגבלת המהירות כמו בישראל, ובמיוחד בשעות רגישות בהם הולכי רגל ממלאים את המדרכות והכבישים. העניין הוא שצורך זה אינו קיים בכול שעות היממה ולמעשה בשעות רבות של היממה הבאמפים סתם מעצבנים כאשר גובהם המשתנה מעיר לעיר מחייב לעיתים לרדת למהירות 30 קמ"ש אם אינך רוצה לקפוץ. בנוסף הבאמפים מענישים ללא אבחנה את כול הנהגים והרוכבים, כולל את אלה ששומרים על המהירות החוקית ובכך גורמים להורדה מוגזמת של המהירות בכביש נתון ולפקקים.
חברה ספרדית בשם "איסאתור" פתחה באמפים "חכמים", אלה שקועים תחת מפלס הכביש ורק בשעות בהן נדרשת האטה של התנועה, כמו בשעות עומס, שעות בהן תלמידים צעירים יוצאים ממוסדות חינוך, שעות בין ערביים בהן משתנים תנאי התאורה תוך זמן קצר ועוד, הבאמפים עולים ומאטים את התנועה כמו שעושים הבאמפים הקבועים.
בנוסף הבאמפים הספרדים גם יודעים למדוד מהירות של כלי רכב המתקרב אליהם ובמידה והמהירות גבוהה מהמוגדר באותו זמן, הבאמפים עולים וכופים על הרוכב או הנהג להוריד מהירות אם אינו מעוניין בהמראה אלימה ונחיתה קשה. נקווה שהבאמפים עולים מספיק מוקדם כדי לא להבהיל את הרוכב או הנהג המתקרבים וכי יש להם איזה נצנצים המספקים אתראה חזותית נוספת.
עלות התקנת באמפר כזה אינה נמוכה, 20,000 אירו, אך מדובר בייעול משמעותי של זרימת התנועה, איכות חיים משופרת לנהגים והרוכבים בתוך הערים וכמובן הגברת הבטיחות – כאשר הקמת באמפר רגיל שאף מתבלה וחייב תחזוקה והקמה מחדש כול כמה שנים עולה אף היא כסף רב.
יזרקו אספלט ויחסכו עלינו, עוד חיי אדם או פחות, זה לא מעניין.
אה, רק בחלק שהבאמפ מודד את המהירות שלך וברגע שהיא גבוהה מהמותר הוא מעלה את הבאמפ למעלה ,אז הוא גם ישלח לך הביתה דו"ח של 100 יורו (אבל רק לכיסוי ההוצאות , ושמירת המהירות ,כן?)