מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית
דוקאטי מולטיסטרדה החדש – עם תזמון שסתומים משתנה
גיא בן ברק
דוקאטי מפרסמים היום טיזר לגבי "אופנוע תיור אדוונצ'ר שיתחרה בב.מ.וו S1000RX – עם DVT" לא צריך לחפש רחוק אחרי הדגם מאחר ודוקאטי מתכוונים להציג מולטיסטראדה 1200 חדש בתערוכת מילאנו עוד שלושה שבועות. ראשי התיבות הן מן הסתם של Ducati Variable Timing, תזמון שסתומים משתנה. משתנה בהתאם למה? לצרכי המנוע כמובן, זמן פתיחת השסתומים ועומק דחיפתם לתאי השריפה צריך במצב אידיאלי להיות שונה בין מנוע המסתובב לאט לבין מנוע בשיא מהירותו, לכן מערכת שסתומים רגילה עם גלי זיזים בעלי פרופיל קבוע לא יכולה לתת מענה לצרכים המשתנים וצריכה לעבוד על ממוצע שתמיד מקפח משהו מהסל"ד הנמוך ומשהו מהגבוה, בדרך כלל הנמוך מפסיד ולכן מנועים ספורטיביים מתפקדים גרוע במהירויות נמוכות ובתחילת התנועה וגרועים בחיסכון בדלק. האידיאל הוא
מערכת שסתומים שתדע לספק פתיחה לזמן קצר ולעומק מועט בסל"ד סרק/נמוך בו המנוע לא זקוק להרבה תערובת ש"תחנוק" אותו – ולחלופין תדע בסל"ד גבוה לספק דחיפה עמוקה לזמן ממושך ככול הניתן כך שמקסימום תערובת תיכנס ותאפשר ייצור מקסימום כוח.
מערכת שסתומים שתדע לספק פתיחה לזמן קצר ולעומק מועט בסל"ד סרק/נמוך בו המנוע לא זקוק להרבה תערובת ש"תחנוק" אותו – ולחלופין תדע בסל"ד גבוה לספק דחיפה עמוקה לזמן ממושך ככול הניתן כך שמקסימום תערובת תיכנס ותאפשר ייצור מקסימום כוח.
מערכת כזו אינה חדשה, במכוניות הן קיימות כבר משנות החמישים (פורשה אחר כך פיאט ואלפא רומיאו), ולאופנועים זה הגיע בשנות התשעים עם גרסה של סוזוקי בנדיט 400 לשוק היפני, מערכת ה-VTEC של הונדה שהותקנה ב-VFR800 החל מ-2002, וגם בקאוואסאקי ZX14 משנת 2008 מותקנת מערכת תזמון משתנה לשסתומים. ככול הנראה דוקאטי מכוונים למערכת בסגנון דומה כלומר השסתומים עדיין נפתחים ונסגרים באופן מכאני, דזמו במקרה של דוקאטי, ולא שסתומים פנאומטיים או אלקטרומגנטיים שהם הדבר האמיתי במובן שהם מתאימים את עומק ומשך דחיפת השסתום בדיוק לסל"ד, אך הם יקרים מעל ומעבר לשימוש בייצור סדרתי וקיימים בפורמולה אחת ובאופנועי המפעל של המוטו GP.
הונדה 800 VFR למי שמכיר ומבין . לדוקאטי הזה לא ממש חסר למטה