fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קוב kove מתחת לשורת menu
אודי דגן מתחת לתפריט
דוקאטי באנר חדש
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
קוב 140 על 70
מוטוטאץ דקר
תמוז
אלבר טריומף קוביה עליון
מידלנד שחורי 140 על 70
אישימוטו באנר קוביה שמאל
עופר אבניר קוביה שמאל
שרקו
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
סטפן
voge מוטו24 באנר
אודי דגן 140 על 70

רכיבה ראשונה: ימאהה RayZR 125

רכיבה ראשונה: ימאהה RayZR 125

כתב: עמית משיח | צילום: אריק רוזנבלום

שורה תחתונה: קטן, זריז ומפתיע בהתנהגות טובה ותאוצה יעילה מעמידה.

קטנועים קטנים ובסיסיים הם הלחם והחמאה של הענף, תרצו או לא תרצו, הנתח היציב והגדול ביותר של הענף הדו-גלגלי בעשור וחצי האחרונים הוא לא אופנועי קצה עתירי נפח אלא דווקא אותם קטנטנים מדרגת הרישוי A2. הם ממלאים את רחובות הערים, מספקים תחבורה קלה ובזול – החל מגיל 16 ועד דה לא ידע.

לאורך השנים ראינו פה נציגים רבים לקטגוריה, החל בדו-פעימתיים של דור ה'חצי כוח' ועד ימינו מרובעי הפעימות בנפח שמינית הליטר. מה שמביא אותנו הפעם אל ימאהה, יצרנית יפנית עם מורשת ואופי, שבשוק הקטנועים מוכרת בעיקר בזכות קטנועי המנהלים שלה, אבל מייצרת גם הקטנועים בסיסיים במפעל ההודי שלה. ימאהה הביאה לאירופה בשנת 2023 את ה־RayZR, הוא מעוצב באופן מודרני וספורטיבי, קל משקל, עם מנוע חדש וחדשני בדרכו הצנועה, קישוריות בלוטוס ו… קיקסטארטר?!

ימאהה לא מגדירה את ה־RayZR שלה כקטנוע היברידי אלא מציינת שיש לו "Power Assist System" המסייעת בתאוצה ומשפרת את צריכת הדלק. ה־RayZR מיועד להיות אופציה משתלמת לרוכבים יום-יומיים מתחילים שמחפשים כלי פשוט ויעיל, עם מראה ספורטיבי וחיסכון בדלק. הוא עושה את זה בעזרת מנוע Blue Core, סינגל מקורר אוויר בנפח 125 סמ"ק בעל SMG (ר"ת Smart Motor Generator) המשמש את מערכת ה־Start & Stop שמדוממת ומניעה את הקטנוע באופן אוטומטי בעצירה, משפרת את צריכת הדלק, מייצרת התנעה שקטה וגם אחראית לבוסט החשמלי המשפר את התאוצה.

מערכת הסיוע בתאוצה מחזקת את הפתיחה של הזאטוט ומייצרת תאוצה חזקה עם משיכה מלאת סיפוק ביציאה מהמקום – יותר מהנהוג בקטנועי 125 מקבילים, למערכת מסייע גם משקל נמוך מאוד של 99 ק"ג בלבד. עם 8 כ"ס צנועים שמתקבלים ב־8,000 סל"ד ומומנט של קג"מ בודד ב־5,000 סל"ד. מיכל הדלק בנפח 5.2 ליטר ועם תצרוכת דלק מוצהרת שעולה על 60 קמ"ל מדובר בפוטנציאל של יותר מ־300 ק"מ בין תדלוקים. מערכת הבלימה המשולבת, נקראת בימאהה UBS (ר"ת Unified Braking System) ולמעשה מפעילה את הדיסק הקדמי בקוטר 190 מ"מ לבדו בעת לחיצה על הידית בימין הכידון ומפעילה את התוף שמאחור ביחד עם הדיסק הקדמי בעת לחיצה על הידית שבשמאל. זה נותן חלוקה טובה ומאוזנת יותר של הבלימה ומסייע במניעת נעילה של הגלגל האחורי קטן הקוטר – 10 אינץ' מאחור עם צמיג 110/90-10 ו־12 אינץ' מלפנים עם צמיג 90/90-12.

המושב נגיש בגובה 785 מ"מ, צר בחלקו הקדמי ומתרחב לא חור, תחתיו 21 ליטרים של מקום אחסון, תא בינוני-גדול יחסית לכלי מזערי שכזה, אבל במבחן המציאות הוא יכול להכיל תיק ספורט או קסדה מלאה קטנה או ¾, ורק כשהדיבורית לא מוצמדת אליה. הכיסא מרופד רך והוא צר מאוד בחלקו הקדמי, הרצפה שטוחה ומאפשרת הנחת מטען או שינויי מנח קטנים לרגליים – אי אפשר לזרוק רגליים קדימה, אבל אפשר לקחת ישבן אחורה ולמעלה – לחלק הרחב של כיסא הרוכב. בפועל מתקבל כאן קטנוע זריז עם ישיבה 'על' ולא 'בתוך', וגם כזה שמרגיש גבוה מעל הכביש – עם מרווח גחון של 145 מ"מ – ומסוגל לבלוע את תחלואי האספלט העירוני ולטפס בלי חשש מדרכה.

ההתנהגות שלו מצויינת. ה־RayZR מאיץ חזק ויציב, תנוחת הרכיבה והמתלים מספקים הן ביטחון והן גובה מעל הכביש, המראות עוברות מעל מרבית מראות המכוניות כשהזאטוט הזה משתחל ביניהן בכביש פקוק בקלילות, וכשהכביש פנוי ומתעקל – הוא שומר על יציבות כיוונית לאורך הפניה, ביחס לזערוריותו וצנעת מפרטו. הימאהה הקטן בולם טוב ובאופן מספק, גם אם היינו שמחים לבלמים עם תחושה מעט יותר מדוייקת ומתקשרת. בסיס הגלגלים הקצר של 1,280 מ"מ וממדיו של הקטנוע יוצרים כלי עירוני זריז ויעיל בפילוח תנועה והתגברות יצירתית על בעיות תנועה. לוח מחוונים LCD חד-גוני קריא וברור, תאורת LED עושה עבודה טובה ופנס LED בצורת Y על הכידון מזכיר קצת את הלוגו של סדרת ה־MT – וזה כנראה לא במקרה. ה־RayZR נמכר בשני גוונים – אדום מטאלי או שחור עמוק ומבריק, כאילו מישהו במחלקת העיצוב צעק בתסכול "זה יהיה קטנוע לבנים!" כקונטרה לדילייט הקאלסי העדין.

עם מנוע שמושך חזק ונעים עד למגבלה האלקטרונית הדי מאכזבת שמוצבת באזור ה־95 קמ"ש – ועם מתלים ארוכים יחסית לגודלו הצנוע – עם מהלך גלגל של 90 מ"מ מקדימה ו־80 מ"מ מאחור – שעושים את העבודה ומשככים את בורות הכרך מבלי לסגור מהלך ומבלי להעביר מכה לרוכב, בין אם ברכיבת סולו או בהרכבה. כשהקטנוע בעצירה, מערכת Stop & Go עובדת מצוין, מחכה 3 שניות ומכבה מנוע בצייתנות ומעירה אותו מחדש עם משיכת המצערת הקלה ביותר, היא ניתנת לכיבוי אבל בעזרתה הוא מצליח להגיע ל־50 קמ"ל ואף יותר – בתנאי מבחן, כמובן – וזה כבר חיסכון אמיתי וגם תרומה אקולוגית נדיבה.

הרכבה אפשרית, אם כי אינטימית באופייה, יש רגליות וידיות למורכב והקטנוע סוחב שניים באותה הקלות, עם שיפור קל בהתנהגות הבולמים האחוריים – תחת עומס, כמקובל בענף. מבאס אותנו שאין לו תא כפפות, אפילו מזערי, מקדימה ובטח שכולם ירוצו להתקין שקע USB, היינו שמחים לקבל את זה בילט-אין. מעבר לכך איכות הגימור בסדר גמור, כצפוי וללא הפתעות – אפילו שמדובר בכלי בסיסי וזול ממפעל משני.

בגזרת המודרנה יש כאן גם קישוריות בלוטוס ואפליקציה שמאפשרת תקשורת בין הקטנוע והנייד, בימאהה זה נקרא Y-Connect App, ולעומתה, עוד פיצ'ר נדיר ומעניין יש כאן, שריד מן העבר שלמרות הזרקת הדלק, טכנולוגיית ה־Blue Core, ה־Smart Motor Generator, ה־Power Assist System וכל האותיות והמילים הלועזיות, ולמרות – או אולי בגלל – האלטרנטור הגדול שמחליף פה את הסטרטר, מצויד ה־RayZR ברגלית קיקסטארטר שאהובה על זקני המערכת ומבטיחה התנעה גם בצוק העיתים.

לסיכום נאמר שהוא די זול לעומת מתחריו, פשוט ובסיסי ומיוצר בהודו – אבל הוא לגמרי ימאהה; פותח חזק ומושך בהחלטיות, קטנוע עירוני זריז ויפה, מחירו עומד על 15,485 ₪, מחיר סביר ורחוק מקצוות הקטגוריה, ובנוסף לכל זה, מבלי לכתוב את זה על המעטפת: מדובר בקטנוע היברידי ראשון שמגיע לישראל – ואחריו אולי יגיעו נוספים שיביאו את החיסכון בדלק והשיפור בביצועים – משהו שכל רוכב היה רוצה – מבלי לוותר על מנוע הבעירה ובלי המשקל הנוסף של סוללה. החשמליים בלחץ.

תעודת זהות

 

Yamaha RayZR 125

 

מחיר: 15,485 ₪

 

דרגת רישיון: A2

 

נתונים טכניים

 

מנוע: צילינדר יחיד, קירור אוויר, 2 שסתומים, גל-זיזים יחיד עליון, מוזרק דלק

 

נפח: 125 סמ"ק

 

הספק: 8 כ"ס ב־8,000 סל"ד

 

מומנט: 1 קג"מ ב־5,000 סל"ד

 

בלמים: דיסק בקוטר 190 מ"מ מקדימה, תוף אחורי 130 מ"מ, בלימה משולבת

 

מידות כלליות: אורך 1,880 מ"מ, רוחב 685 מ"מ, גובה 1,190 מ"מ

 

מידות צמיגים: ק' 90/90-12, א' 110/90-10

 

בסיס גלגלים: 1,280 מ"מ

 

גובה מושב: 785 מ"מ

 

משקל: 99 ק"ג

 

מיכל דלק: 5.2 ליטר

 

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל