מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית
רכיבה ראשונה: QJMotor MTX125

כתב: אריק רוזנבלום | צילום: אריק רונזבלום
שורה תחתונה: מתחרה רציני בקטגוריה שלו.
קטנועים בנפח 125 סמ"ק הם כלי תחבורה אידיאליים לרוכבים עירוניים. פלח השוק התחרותי הספציפי עליו אנחנו מדברים, חמוש בגלגלי 14 אינץ', רווי ביצרניות גדולות כמו ימאהה והונדה, שמציעות דגמים פופולריים ומאובזרים. בתוך כל זה, QJMotor – מותג סיני חדש יחסית בשוק האירופאי וגם בישראלי, אבל ותיק מאוד במזרח – נכנס לזירה הזו עם ה־MTX125, שמבטיח לא מעט בכל הסעיפים. האם הדגם הזה יכול להתחרות במובילי השוק? על הנייר, הוא יותר ממוסמך לזה, ומחירו התחרותי הופך את זה למשימה קלה יותר – כל שנותר לעשות הוא להוציא אותו מהנייר ולרכוב עליו כדי לראות – האם ל־MTX125 יש את היכולת להפוך לכוכב החדש של הקטגוריה?
כמו בקטנוע עירוני אחר שבחנו לאחרונה במגזין, הימאהה RayZR 125, גם ה־MTX מצויד במערכת Start&Go שמחליפה את האלטרנטור והסטרטר הרגילים ברכיב אחד המאפשר התנעה שקטה וגם דימום המנוע ברמזור והתנעה חוזרת במשיכת המצערת, וכן – גם עזר חשמלי, היברידי קל תקראו לזה, בתחילת הנסיעה, מה שמשפר את התאוצה ומוריד את תצרוכת הדלק, מבלי להוסיף למשקל הקטנוע. זה מביא את תצרוכת הדלק שלו לכ־50 ק"מ לליטר בתנאי המבחן, נתון פתיחה מרשים בהחלט.
כמו הדגמים בהם הוא מתחרה – הונדה PCX, ימאהה NMAX, קימקו סקייטאון, סאן יאנג Jet-14 Evo ועוד כמה קרוסאוברים שמגדירים את עצמם "אדוונצ'רים" – יש לו גלגל 14 אינץ' מקדימה ו־13 אינץ' מאחור, אבל משם הוא מתרחק מהם ומציע את אחת מהחבילות המקיפות כיום. יש לו תאורת LED מלאה, מערכת ABS ומערכת Keyless, שהיא די סטנדרטית בדגמים המקבילים, ולזה הוא מוסיף חיישני לחץ אוויר בצמיגים, צג TFT גדול עם קישוריות בלוטוס ויכולת Mirroring של המכשיר הסלולרי, כפתורי כידון מוארים, שני תאי אחסון מתחת לכידון וצמד שקעי טעינה USB (מסוג A ו-C) בתא השמאלי, בקרת אחיזה ומצלמת דרך מובנית באיכות 1080P.
המנוע של ה־MTX125, חד-צילינדרי מקורר נוזל בנפח 125 סמ"ק, עם גל-זיזים עליון יחיד וסיוע חשמלי, מייצר הספק של 14.6 כ"ס ב־8,750 סל"ד ומומנט של 1.2 קג"מ ב־8,250 סל"ד, מרגיש מבין החזקים ביותר בקטגוריה, ואולי החזק ביותר, החל מבפתיחה (המתוגברת חשמלית), דרך תאוצות הביניים, וממשיך חזק עד למהירות הסופית שמוגבלת ל־109 קמ"ש – מבאס, כי המנוע הרגיש לנו כאילו יש בו פוטנציאל להגיע למהירויות גבוהות יותר. הוא חלק מאוד ושקט, יעיל וכמו הקטנוע כולו, מרגיש מהודק ואיכותי. מערכת Start & Stop, הופכת את הנסיעה לחלקה ויעילה יותר ומאפשרת תאוצות מהירות שמורגשות היטב.
המתלים מכוונים על הצד הנוקשה, אבל הם מתפקדים טוב ומספקים נסיעה נוחה וצפויה. הוא מתמודד יפה עם כל תחלואי העיר – בורות, פסי האטה – ולא מתרסק לתוכם או משמיע קולות מוזרים, זה גם בזכות המשקל הקל שלו, שעומד על 138 ק"ג. מה שבולט בקטנוע היא היציבות והביטחון שהוא משרה, במיוחד בזכות הגלגל הקדמי בקוטר 14 אינץ', שמעניק תחושת ביטחון והיגוי מדויק. תנוחת הרכיבה גם היא מפתיעה – מאפשרת למתוח את הרגליים באופן נוח, מבלי להרגיש צפיפות או קושי במרחב. הקטנוע מרגיש בטוח גם על כבישים משובשים ובמקומות עם אחיזה ירודה, ואפילו עם מורכב מאחור, הוא מתנהג בצורה נשלטת. הצמיגים הפתיעו עם אחיזה מצוינת, ובסך הכל, הכלי הזה מעניק תחושת קלות וביטחון, ולא רק לרוכב – גם המורכב נהנה ממרחב מאחור ונוחות. הכידון החשוף בגימור ניקל ממוקם נמוך, לא רחב מדי – "צר במובן הרחב של המילה" – ומרגיש טבעי ונוח, המושב בגובה נגיש לשלל רוכבים וגם נוח במיוחד, הרבה מעבר למה שציפינו או לסטנדרט בקטגוריה.
ה-MTX125 מצויד במערכת בלימה מרשימה המעניקה תחושת שליטה מלאה ועוצמה מספקת לעצירה מכל מהירות. הבלם הקדמי הוא דיסק פרפרי בקוטר 240 מ"מ עם קליפר דו-בוכנתי, והאחורי בקוטר 220 מ"מ, עליהם מופקדת מערכת ABS של בוש, שמתערבת בצורה חלקה ומדויקת ומאפשרת בלימה מבוקרת במצבי אחיזה ירודה. בנוסף, ידיות הבלמים מתכווננות לארבעה מצבים – תכונה שימושית שמוסיפה לנוחות ומאפשרת התאמה להעדפות הרוכב. עוד תוספת מעניינת היא בלם היד בידית שמאל, המאפשר נעילה שלו כשהקטנוע במצב חניה.
מתחת למושב יש מקום לקסדת 3/4 בלבד ואולי עוד זוג כפפות, ובעוד שהתאים מקדימה די גדולים, כנראה שיהיה צורך בארגז לשימוש יום יומי נוח. ה־MTX 125 עולה בקלות מדרכות כשהוא מתבקש לעשות זאת, גם אם הן גבוהות מהרגיל – אין מפגש עם הגחון. מערכת ה־Keyless נוחה לשימוש ואינטואיטיבית, וניתן לפתוח את תא האחסון ישירות מהשלט המעוצב. רכיבה בתחומי העיר מהנה, כשהקטנוע הזריז עובר בקלות בין הרכבים בעומס התנועה, המראות ממוקמות כך שהן לא מפריעות והתאוצה החלקה משרתת את הרוכב בההאצה לצורך חמיקה אבל גם במקומות בהם באמת צריך יותר שליטה ומינון. מחוץ לעיר, לפרברים הקרובים, כל עוד יש תנועה שמאטה מעט את הכביש והוא לא פנוי לחלוטין, אפשר לעשות איתו את הרכיבה הזו בביטחון ואפילו על בסיס כמעט יום יומי, אך הגבלת המהירות הופכת את זה לפחות אידיאלי כשהכביש פנוי והמהירות בו עולה לכדי דחיקה לשול. מיגון הרוח הבסיסי מפסיק להיות אפקטיבי קצת אחרי 90 קמ"ש.
העיצוב משלב בין מראה מודרני וייחודי לתחושת פרימיום. קטנוע המבחן הגיע בצבע שחור מט, שמצא חן בעינינו הרבה יותר מהלבן המבריק – הוא נותן לכלי לוק יוקרתי שמושך מבטים. רמת הגימור והבנייה יותר ממספקת ועולה על המצופה. מבחר גדול יותר של צבעים ואולי גם גרפיקות דו-גוניות משולבות יעשו לכלי רק טוב. לוח המחוונים קריא ומציע תצוגת יום ולילה, עם שפע של מידע ועם האפשרות להקרין את תוכן המכשיר הסלולרי על הצג. עם מיכל דלק של 8 ליטר ותצרוכת דלק כל כך נמוכה, יש לו בערך 350 ק"מ בין תדלוק לתדלוק.
לסיכום, ה־MTX125 של QJMotor מציע חבילה מקיפה ומרשימה בהשוואה למתחרים בקטגוריה, עם ביצועים מרשימים ואבזור שמעניק לו יתרון על מתחריו. מחירו – 16,985 ₪ – נמוך מהם בכמה אלפים, הוא ידידותי למשתמש, חסכוני וזול לתחזוקה, מצליח להציע שילוב של טכנולוגיה, בטיחות ואבזור שנדיר למצוא יחדיו בקטנועים מקבילים – כמו בקרת אחיזה, מערכת היברידית, חיישני לחץ אוויר, תצוגת TFT חכמה ועוד. אין לנו ספק שאם הוא היה נושא שם של מותג מוכר יותר, הוא היה הופך בקלות לכוכב הקטגוריה. עם זאת, בשל העובדה שמדובר בקטנוע סיני מיצרן פחות מוכר, הוא יצטרך לעבוד קצת יותר בשביל לזכות בתואר הזה, אבל מבחינת יכולות – יש לו את כל מה שצריך כדי להפוך לכוכב של מחוז גוש דן.
כבוד לחברה הצעירה שכבר שיחקה אותה עם ה350 מקווה שאתם כן להישאר ולהוכיח את עצמכם
מקווה שהכלי הבא שלי יהיה ממכם בהתאם לרמת האמינות שאבחון בשנה שנתיים הבאות
מה עם מערכת tcs ?
מתי יתקינו בדגם fort 350 ?
אני מת לקנות אותו דגם מושלם
אבל מחכה שיתקינו TCs ב fort 350 ואז אקנה אותו
מה לעשות אני נהג שחשובה לי בטיחות
אחלה כלי קניתי כזה לבן שלי אבל ואלה אין להם שירות בדרום וגם לא מתאמצים למצוא לנו מוסך לטיפולים וזה בעיה אם הייתי יודע ככה לא הייתי קונה