מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית
ק.ט.מ דיוק 690R – שלוחה של המוח
גלעד בן-זקן
צילום: יואל בן-עזרא
יש אופנועים, שלמרות שלא היו בבעלותי מעולם, הם בגדר חזרה הביתה. בעבר כבר הספקתי פעמיים לכתוב על אהבתי הבלתי נגמרת למנוע ה-654 סמ"ק של ק.ט.מ. אחת הפעמים הייתה על הדיוק שקדם לאופנוע המדובר כאן, מבחן שנעשה אז בעזרתו הרבה של סטפן. ההבדל העיקרי הוא בגדילת המנוע לדגם ה-R החדש כאשר נפחו צמח ל-690 סמ"ק אמיתיים. לעלות על האופנוע הזה לכבוד סופ"ש שלם זו כבר הטבה של ממש. רגע שבו אני יכול לומר: "נהנה מעבודתי". הסיבה לאהבה הבלתי נגמרת למנוע היא עוצמתו הזמינה בכל עת, ולמרות שהיותו בעל צילינדר בודד אינו רועד כמעט, תגובתו חלקה וגמישותו נגישה. מבנה האופנוע נותר כשהיה, עם הזרוע האחורית הסבוכה בצלעותיה, שלדת המסבך החסונה וראש החייזר שמותקן בחזית.
השורה התחתונה
הדיוק 690R הינו שדרוג הדגם הקיים וזה כמו לקחת גרזן חד ממילא ולהניח אותו בשנית על אבן המשחזת ולראות מה יצא. ניתן להבין שיוצא אופנוע מושחז ביותר. אופנוע לא מתפשר וקיצוני באופיו. זה מתבטא במתלים הקשים שהוא מציע, הבלמים החדים ואופי המנוע התזזיתי. לאדם הנורמאלי באופיו שמחפש שיגעונות בחיים, המלצתי החמה היא לבחון את דגם ה-654 סמ"ק ללא האות R.
מראה ועיצוב
בעבר היה מוטיב מוביל בעיצוב דגמי אופנועי השטח של KTM. היו אלו כנפוני הפלסטיק שמכסים את הרדיאטור שעשו את ההבדל. אלה עוצבו בזוית הפוכה כשחודם פונה לכיוון הגלגל הקדמי במטרה שגם אם נראה אופנוע שטח מלא בבוץ שלא ניתן לראות את צבעו, לכל יצרן שטח יש את הצבע שמסמל אותו, עדיין על פי זווית הכנפונים נזהה מיד למי מהיצרנים שייך האופנוע תחת הבוץ. בלי קשר, לאחרונה מתחילים לחזות בשינוי מגמת העיצוב. למרות שהדיוק הינו אופנוע כביש, הוא עוצב כשאלמנט ק.ט.אמי זה חבוי בו. בשנת 1994 הושק הדיוק הראשון של KTM והוא נחשב לאופנוע הסופרמוטו הראשון בייצור סדרתי. המנועים התחילו בנפח 609 סמ"ק ובעלי הנעה רגלית בלבד ומאז רק גדלים. כיום כמובן ניתן לרכוש גם דיוק 990 לצורך העניין. המנוע הנוכחי הוצג ב-2007 בדגם הסופרמוטו ומצא את דרכו לדיוק, ב-2010 המנוע גדל ל-690 סמ"ק אמיתיים. מבחינת היצרן, אופנוע זה כבר נחשב לכביש נטו ולא סופרמוטו לאחר הפיצול לדגם הסופרמוטו ולדגם הדיוק.
מנוע, ביצועים
הדבר שהכי אהבנו בדיוק הקודם זה את חדות ומידיות הציות של האופנוע, אם ננסה לפרק את פרקי הזמן לכל פעולה, בין זמן שבו מזהים את הצורך לפעולה, לבין הזמן שבו גופנו מתפעל את האופנוע על מנת להגיב, לבין הזמן שבו האופנוע מגיב, נגלה שהדיוק שובר כביכול את חוקי היקום. רק תחשוב על הפעולה והאופנוע כבר מבצע אותה. חשבת על האצה – יש שיגור. חשבת על בלימה – יש שתילה. דמיינת את עצמך פותח גז לפני סיום הפניה בכדי לצאת חזק – יש דריפט. כך נראית רכיבה על גבו של הדיוק. בעבר סטפן כינה את הדיוק 690 כשלוחה של המוח, כאשר הדיוק הוא חלק מהגוף ולא תחנה שאחריו. לא נותר אלה להסכים עם התיאור הזה. המנוע החדש מאופיין בתוספת כוח, עליה של 5 כ"ס לעומת מנוע ה-654 סמ"ק. על הדיוק המושחז והקרבי תוספת ההספק מורגשת כגבוהה הרבה יותר. בכרך העירוני נסיעה על כ-3,000 סל"ד בין פקקי המכוניות, בניסיון להתאים לקצב האורבאני הצפוף מתגלה מערכת הזרקת דלק עצבנית ביותר ולא יציבה. בכל רגע הדיוק מנסה לזנק קדימה בעצבנות כמו שור זועם עם רסן. הוא בכלל לא ליניארי, אפשר לומר גם שתגובת המצערת אינה צפויה.
התנהגות ונוחות
שמועה סיפרה לי על כביש מפותל ומעניין, באזור חיפה מנשר ולמעלה עד לכרמל השרוף. הכביש סלול חדש לחלוטין, בעל פניות עקלתון מסוכנות מאוד במידה ומגיעים אליהם בשאננות וללא בלימה בזמן. כן, לאופנוע סטריט-פייטר עם תסביך סופרמוטו שכזה זהו כביש המבחן לרכיבה הטכנית. אומנם הוא נראה כנייקד ומשווק ככזה, ולא שזו טעות כי הוא בהחלט נייקד, אבל נייקד סופרמוטו. תנוחת הישיבה, תנוחת הכידון, ואופי מנוע הסינגל שווים לסופרמוטו קיצוני, כמעט היפרמוטו, רק שלא יראה קטעי שטח. בכביש המפותל פתיחות גז הצליחו לגרום לאיבודי אחיזה קלים ונשלטים באחורי, יכולתו לצאת לדריפטים מפתיעה ונראית כהגיונית בכל פעם מחדש, שוב כמו שלוחה של המוח ולא תפעול מכונה. האצתו בין קטעי הקישור שבין פניה לפניה הינה פנומנאלית ועוצמת הבלימה בכניסה לפניות הינה מבין החזקות, אם לא החזקה ביותר שחוויתי עד כה. המתלים משגעים כיצד הם עוקבים בהחלטיות אחריו קווי האופנוע ולא מנערים את האופנוע או מערערים את הדרך. בכבישים אלו, יתכן שדגמי סופרמוטו מקצועיים בלבד יהיו האלטרנטיבה המהירה ממנו. תיבת ההילוכים נוקשה וצריך להחליט שמשלבים הילוך בתנועה מלאה. הקלאץ' מנגד נעים מאוד, ויוה-לה-קלאץ' הידראולי.
מחיר, אחריות, תמורה
דגם ה-R החדש נמכר תמורת 84,900 ₪ עם אחריות לשנתיים ללא הגבלות ק"מ, זה אופנוע מושחז עוד יותר מקודמו וייתן סיפוק אדיר לרוכב שמסוגל ליהנות ממנו כיאות. חייבים להבין שמדובר באופנוע מקצועי וקיצוני שעושה WoW וזורק בום למוח. הוא לא נוח לזוג ולא מתפשר. גם אם נדמה היה לי שאני בשליטה כל העת, כמות הפעמים שה-690R עודד אותי להיכנס למצבים קיצוניים, שבסופו של יום הם די מסוכנים, היא די גבוהה. ולכן הוא לא לכל אחד, ועדיף לדעת שאתה יודע לשלוט על מחשבותייך, כי הוא קורא אותן ומבצע. מומלץ לזכור שלצידו ממשיך להימכר דגם הדיוק 690 ה"רגיל" תמורת 10,000 ש"ח פחות. הדיוק 690 מעט יותר פרקטי ומתאים לחיי היומיום, אישית הייתי מעדיף אותו.בכל מקרה הדיוק 690R הוא מסוג האופנועים שנכנסים אצליתמיד ל-"To-do-list".
ללא נתונים טכניים מעייפים אלא סיפור המתאר תחושות, פשוט מגניב.
יישר כוח לגלעד בן צעיר !
אי אפשר להיות רגוע עם כלי כזה !
85 אלף ש"ח זה המון כסף בשביל אופנוע כזה. לדעתי הדיוק 690 הרגיל יותר משתלם
תודה
והרבה תמונות
ועוד קצת תמונות
יש לכם בעיה באתר דוגרי שאין לכם מספיק תמונות.
7 תמונות לכתבה על דיוק לא מכבדת את הדיוק…
חוץ מזה, אחלה כתבה. לא חושב שאפשר לתאר את הרכיבה עליו יותר טוב.
אין מספיק תמונות
גם לא מליארד סינים או הודים.
מומבאי או וינה. לא משנה.
ליגה אחרת.
כשהדגם הרגיל עלה כמעט 100K. כאן יש הנחה של 15K לעומת בדגם הרגיל ואתה מקבל אופנוע טוב יותר. אבל הכי כיף להתלונן.
הוא תוצאה של המצמד "סליפר" ולא של הפעלה הידראולית….
ההבדל בין שני הדגמים, מעבר למנוע, הוא קוסמטי בלבד. אותה שלדה ואותם מכלולים (משובחים). לטעמי, תוספת של 5 כ"ס, לא שווה 10,000 ש"ח, מה גם שהמנוע של הדגם הרגיל יותר חלק ונעים מזה של ה R.
במחיר קצת יותר גבוה מורסיס, מקבלים אופנוע עם מכלולים טובים פי כמה, אופי יחודי וכמות לא נתפסת של FUN.
אני את שלי כבר קניתי…
כשקראתי מה אומרים בפורומים בחו"ל על ההבדל בין שני הדגמים, אז הדיעה הרווחת היתה שההפרש בינהם לא מוצדק, ובאירופה ההפרש הוא בערך 600 אירו, לא 10,000 ש"ח…