fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
לרט
תמוז
לרט
מוטוטאץ דקר
עופר אבניר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
אישימוטו באנר קוביה שמאל
סטפן
אודי דגן 140 על 70
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
voge מוטו24 באנר
HJC
MV קוביה

פורד אקספלורר במבחן דרכים

פורד אקספלורר במבחן דרכים

כתב: דניאל פטרי (מיצו) | בחנו: אריק רוזנבלום, דניאל פטרי | צילום: אריק רוזנבלום

שורה תחתונה: Makes America Great Again

הפורד אקספלורר מודל 2020 הנמכר בישראל הוא נציג דור שישי לקרוסאובר הפופולרי של פורד, שכמו רוב המתחרים שלו, ולמרות ההנעה הכפולה, לא ממש מיועד ללעיסת סלעים או כיבוש תילים ברמת הגולן, אלא יותר לשינוע משפחה ישראלית ממוצעת בנוחות ובפינוק מקסימלי. בארה״ב האקספלורר משמש לעיתים רבות את כוחות השיטור המקומיים או הפדרליים, וניתן לראות אותו בציי הרכב של שגרירויות אמריקאיות במגוון מדינות. ככזה, הוא גדול יותר, חזק יותר, מאובזר יותר ובטוח יותר מהדור היוצא.

האקספלורר מציע אופציה לשישה או שבעה מושבים, ובגרסת ה-Limited הנמכרת בישראל הוא מציע שפע של אביזרי נוחות ובטיחות שבאמת יגרמו לבעליו המאושרים להרגיש שלא חסר לו דבר – פרט, אולי, למקום חניה לחמישה ומשהו המטרים שלו. לטעמי, הדור הנוכחי נראה מעט פחות קרבי מזה הקודם. אבל התוצאה הסופית טובה מאוד והרמונית בעיני, כשחזותו המאיימת גורמת לא אחת לנהגים שתקועים בנתיב השמאלי לזוז חיש קל ימינה. הגריל הגדול, הפנסים המעוצבים, החלונות המושחרים (ביחד עם קורות A, B ו-D, בעוד שקורה C שומרת על צבע הרכב), החצאיות המושחרות, החרטום הענק – כל אלה בהחלט מספקים לנהג את הפוזה המבוקשת, וכל מה שצריך זה צ׳קלקה, סמלי משטרה אמריקאים על הדלתות, וטמבון לנגיחת רכבים (או מיניגאן במתקן על הגג, אם רק היה חוקי). אי אפשר לפספס את העובדה שזהו פורד אקספלורר.

בואו נראה איך הוא מרגיש

בדור הנוכחי של האקספלורר מותקן מנוע 4 בוכנות בנפח 2.3 טורבו אקובוסט המייצר 300 כ”ס ב-5,500 סל”ד ומומנט של 42.86 קג”מ ב-3,500 סל”ד (10 כ״ס וכמעט 8 קג״מ יותר מהמנוע הקודם שהיה בנפח 3.5 ליטר). המנוע מותקן ברכב בצורה אורכית במקום רוחבית כמו בדור הקודם, והוא משודך לתיבת הילוכים אוטומטית בת 10 הילוכים. הוא מספק שפע של מומנט כשצריך אותו, וכשצריך, הורדת ההילוכים האוטומטית מגיעה בקצב סביר לנהג הטיפוסי של רכב מסוג זה (וניתן להתערב ידנית בהילוך הנבחר משני צידי ההגה). תפעול מצבי הנהיגה נעשה באמצעות בורר מצבים בצורת חוגה בקונסולה המרכזית בין המושבים, אם כי בחירת המצבים קצת לא אינטואיטיבית ודורשת התרגלות. בנוסף, פקד עגול נוסף שנמצא קצת מתחתיו מאפשר בחירת מצבי נהיגה (רגיל – חסכוני, ספורטיבי, שטח ואפילו גרירת מטען) לטובת בחירה במצבים אגרסיביים מעט יותר או פחות לפי הצורך.

אגב שטח, בניגוד לדור היוצא שהיה בעל הנעה קדמית, האקספלורר נמכר בארץ בדגם עם הנעה כפולה AWD המאפשרת גם בחירה בהנעה אחורית בלבד וזאת לטובת חיסכון בצריכת הדלק. ההנעה הכפולה מאפשרת גם נהיגה על כבישים בעלי אחיזה מופחתת, או לטובת ירידה לשטח מעת לעת. אבל אל נשלה את עצמנו, האקספלורר הוא לא חיית שטח (לא שניסיתי) וגם מרווח הגחון ובעיקר זוויות העלייה/ירידה לא באמת מאפשרים נהיגת שטח אגרסיבית. שבילים קלים ותו לא.

על כבישים מהירים הפורד משייט בנינוחות עם המון רזרבות מבחינת יכולת תאוצה. מהירותו המרבית של הפורד אקספלורר עומדת (על פי מקורות זרים כמובן) על קצת מעל 210 קמ"ש, והתאוצה מ-0 ל-100 תיקח לכם כ-8 שניות וקצת, לא רע לרכב במשקל הזה. צריכת דלק עומדת על קצת פחות מ-10 ק״מ לליטר (חסכוני יותר מהדור היוצא), אם כי היא תלוייה כמובן במשקל שתעבירו לדוושת הגז. מיכל הדלק המכיל 68 ליטר יאפשר לכם טווח לא רע בין תדלוקים. את מנגנון ה-Start/Stop המעצבן אני נוטה לבטל כמה שיותר מהר, והפעם מצאתי את כפתור הביטול גם הוא בקונסולה המרכזית בין המושבים הקדמיים.

עם אורך של 507 ס״מ, רוחב של 200 ס״מ, גובה של 178 ס״מ ובסיס גלגלים של 302 ס״מ (ארוך יותר מהדור הקודם), האקספלורר לא יקל על בעליו במציאת חניה בקניונים של רמת אביב, או באר שבע. מצד שני, כל הגודל הזה לא מורגש בעת הנהיגה, ולמרות החרטום הענק הרכב מתנייד בקלילות מפתיעה כשמערכת הבולמים שלו משככת זעזועים בצורה טובה. בבלימה, האקספלורר עוצר היטב את משקלו (העומד על 2,131 ק״ג משקל עצמי). שינויי כיוון אמנם לא זריזים כמו במכונית ספורט אבל הוא בהחלט לא מרגיש עצל, והבולמים עושים עבודה טובה בשיכוך מהמורות וגם במניעת גלגול צידי בעת פניות, וטוב שכך – כיוון שזה מספק לאקספלורר תחושה של רכב זריז הרבה מעבר לגודלו הפיזי.

ברשימת האבזור של גרסת ה-Limited הנמכרת בארץ ניתן למצוא חישוקים קלים בקוטר 20 אינץ' (הנעולים בצמיגי SelfSeal של מישלין במידה 255/55-20 הכוללים שכבה פנימית עם יכולת אטימת הצמיג מפני חדירת מסמרים או ברגים), תאורת LED מלאה, גג זכוכית פנורמי מלא, דלת אחורית חשמלית (נפתחת על ידי כפתור בשלט או ע”י העברת הרגל מתחת לפגוש האחורי), בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים (עם שליטה מהשורה השניה), וילונות צד נגללים, חיישני חניה, מערכת מצלמות היקפיות 360, מפתח חכם עם זכרונות להגדרות מסוימות (וכולל התנעה מרחוק), מערכת מולטימדיה עם צג 8″ (עם הרחבה לאנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי), מערכת שמע מבית B&O המצוידת ב-12 רמקולים (שנשמעים מעולה!), תאורת אווירה צבעונית, בלם יד חשמלי, טעינה אלחוטית לסלולרי (למכשירים תומכים), חיישני לחץ אוויר בצמיגים, חימום להגה, שקעי טעינה (כולל שקע 230V) ועוד. מצד שני, השימוש בחומרי פלסטיק שמרגישים זולים בנקודות מסוימות – בעיקר לאורך הפאנל האמצעי בדשבורד הקדמי, קצת מפתיע לרעה (אם כי לא הרגשנו קירקושים או רעש מעצבן מיותר, זה יותר עניין של בחירה עיצובית ולאו דווקא פונקציונלית)

מכיוון שאנחנו נמצאים בעשור השני של שנות ה-2000, האקספלורר מגיע כשהוא מצויד במגוון מערכות אלקטרוניות לבטיחות הכוללות בלימה אוטונומית וזיהוי הולכי רגל, תיקון סטייה מנתיב ושמירת מרכז נתיב, מערכת לאיתור שטחים מתים (BLIS) עם מערכת התראת תעבורה צולבת (RCTA), הימנעות ממכשול, בקרת שיוט אדפטיבית עם יכולת זחילה בפקקים, מערכת שמזהה עייפות נהג וכן מערכת עמעום תאורה אוטומטי. לא חסר דבר. האקספלורר הנוכחי נבחן במבחני הריסוק של EuroNcap וזכה לציון של 5 כוכבים, והוא מצוייד ב-8 כריות אוויר. דרגת זיהום האוויר שלו, באופן לא מפתיע, עומדת על 15 מתוך 15.

המושבים הקדמיים מפנקים מאוד ומתכווננים חשמלית (כך גם גלגל ההגה) והם מקוררים, מה שעושה נעים מאוד לישבן במיוחד בימים חמים. כל ה״סלון״ מרופד עור שמרגיש איכותי. בשורת המושבים השניה ניתן לבחור בין 3 מושבים ״סטנדרטיים״ או בשני מושבים נפרדים (מושבי ״קפטן״) למי שרוצה קצת יותר ריווח ופרטיות לנוסעים מאחור. שורת המושבים השלישית מספיקה לשני נוסעים בנוחות, והיא ניתנת לקיפול חשמלי קל באמצעות מתג, מה שמגדיל את נפח תא המטען הכולל ל-1,357 ליטר ענקיים (במקום 516 ליטר כשהשורה השלישית אינה מקופלת). האקספלורר נמכר כאמור בגירסה אחת – Limited – ומחירו עומד על 354,900 ש״ח.

לסיכום, מדובר ברכב גדול, עם פוזה ונוכחות מורגשת על הכביש שבוודאי מהווה את אחת הסיבות העיקריות לרכישתו. מאוד מרווח בפנים, מפנק את הנהג וסביבתו ללא פשרות, ובעל ביצועי כביש טובים וללא חסרונות ברורים פרט לגודלו שיכול כמובן לאתגר בעת מציאת חניה. האקספלורר מצויד במיטב מערכות הבטיחות ובמחיר בו הוא נמכר בישראל הוא ללא ספק מהווה אלטרנטיבה מצויינת לרכבים דומים מיצרני הרכב האירופאיים.

כל החדשות המוטוריות ישירות ל-WhatsApp

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל