מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית
לגלות את הספורט מחדש / לנד רובר דיסקברי ספורט במבחן דרכים

שי שיוביץ ואריק רוזנבלום
צילום: אריק רוזנבלום
השורה התחתונה
וקצת יותר בהרחבה
הדיסקברי ספורט הוא הראשון מסדרת משפחת דיקסברי החדשה שתגיע בעתיד (הקרוב), בדיוק כמו המשפחה (העשירה והמיוחסת) המורחבת של הריינג' רובר. הדיסקברי ספורט אמור לקרוץ לקהל יעד עמיד (מחירו ההתחלתי הוא 339,000, ומחיר הדגם הנבחן HSE עומד על 439,000 ש"ח), בוגרי X5 ופורשה קאיין שרוצה רכב צנוע יחסית שאינו מנקר עיניים.
עיצוב, תא נוסעים, שימושיות
אפשר לזהות את הדיסקברי ספורט כלנד-רובר גם ממבט חטוף, ומהבחינה הזו (ולא רק מהבחינה הזו) מחלקת העיצוב של החברה עשתה עבודה טובה. הדיסקברי ספורט נראה צנוע יחסית, קשוח וקופקטי ועם שפת עיצוב מעוגלת יותר לעומת הזוויות המוכרות של משפחת הריינג'. בסה"כ הדיסקברי ספורט מצליח לשדר פרימיום מאופק (יש דבר כזה?) ונראה שיתאים במיוחד לאנשים שבאים מ"כסף ישן" ולא לנובורישים מתלהבים. המידות החיצוניות קומפקטיות במפתיע (קצר ב-2 ס"מ מטויוטה קורולה, לדוגמה), מה שלא הפריע למהנדסי לנד-רובר לדחוף לתוכו שורת מושבים שלישית.
תא הנוסעים מתאים לתדמית אותה רוצה הדיסקברי ספורט לשדר, עם קווים פשוטים יחסית ותכליתיים וללא התחכמויות מיותרות או חידושים מסעירים. הכל נראה טוב, החומרים מעולים ורוב הכפתורים ממוקמים בצורה הגיונית. פחות אהבנו את מיקום מתגי החלונות הממוקמים גבוה על הדלת, כמו גם מתגי הפעלת מערכת המולטימדיה/מידע אשר מעט רחוקים לשימוש מיידי. לעומת זאת, המתג הסיבובי של ההילוכים (שהגיע מיגואר) נראה נהדר ופועל בצורה אינטואטיבית למדי.
הנוסעים בשורה הראשונה והשניה נהנים משפע מקום, עם מושב אחורי שיודע לנוע על מסילה, להשכיב לאחור את משענותיו והמוצב גבוה יותר מהמושבים הקדמיים לטובת שדה ראיה מוגדל ליושבים בו. לרווחתו של מי שישב באמצע המושב, הבליטה של הדרייב-שאפט לא מאוד בולטת ומשחררת מקום לרגליים. שני המושבים בשורה השלישית לא מאוד גדולים ויתאימו יותר לילדים, אם כי מרווח הרגליים יכול לספק גם מבוגרים לנסיעות לא מאוד ארוכות בזכות המסילה של המושב האמצעי.
מנוע, ביצועים, התנהגות
לרכב הנושא את השם "ספורט" על הזנב ראוי שיהיה כיסוי מתאים מתחת למכסה המנוע, וגם בגזרה הזו הדיסקברי ספורט לא מאכזב. אנו בחנו את מנוע הבנזין, יחד עם טעימונת קטנה ממנוע הדיזל החזק שמוחלף ממש בימים אלה. נתחיל עם הדיזל: מדובר על מנוע המספק 190 כ"ס מכובדים ומומנט של 42.8 קג"מ (180 כ"ס ו- 43 קג"מ במנוע "אינג'ניום" החדש, הביצועים ללא שינוי אך צריכת הדלק אמורה להיות טובה יותר). בנסיעה הקצרה שביצענו גילינו (ממש לא במפתיע) מומנט מועך קרביים שמעיף את הרכב הכבד כאילו מדובר בפיקנטו קלילה (בעצם, הפיקנטו היתה מתה להציג ביצועים כאלה, עם 8.9 שניות ל- 100), אך בדרך צריך להתגבר על השהיית טורבו מוחשית למדי. מנוע הבנזין מגיע במקור מפורד (ונמצא גם במונדאו וב- S-MAX), מפיק 240 כ"ס ו"רק" 34 קג"מ, ומחובר לאותה תיבה אוטומטית בעלת 9 הילוכים. המנוע הגיבור מזניק את הדיסקברי ספורט ל- 100 תוך 8.2 שניות קצרצרות בדרך ל- 200 קמ"ש מרביים, ומספק תאוצות ביניים הראויות להתהדר בטייטל ספורט המחייב. תיבת ההילוכים פחות הרשימה, עם השהייה מוחשית בהורדת ההילוכים בקיק-דאון ומדי פעם חבטה במעבר בין ההילוכים הנמוכים, אך לא מדובר בדיל ברייקר. צריכת הדלק עמדה על 6 קמ"ל בקטעי האטרף ו- 13.3 בשיוט מהיר יחסית. נהיגה רגועה תוכל להוציא מהדיסקברי ספורט תוצאות טובות אף יותר.
נוחות הנסיעה טובה עם נטיה לצד הקשוח יותר, מה שמאפשר לדיסקברי ספורט לשמור על הפאסון גם בכביש מפותל עם אחיזה גבוהה מאוד והתנהגות ניטראלית במפתיע, יחד עם תחושה טובה מההגה והבלמים החזקים. כמובן שהכל במגבלות ההיגיון כיוון שעדיין מדובר על רכב גבוה וכבד, אך על אחד כזה שיעשה את העבודה טוב יותר מלא מעט רכבי נוסעים קטנים יותר. אנחנו בהחלט התפעלנו.
כדי לשמור על שלמות הרכב והיחסים עם היבואנית- לא ממש ירדנו לשטח אולם בכל זאת עברנו על שטחים מהודקים, מעט שבילי קק"ל והכל בעדינות עם מגמה של אווירה ותנועה אווירית רצופה, כל זאת היה מרשים מאוד, הן בנוחות והן בקלות. אנו בטוחים שזה לא רק בזכות שהדיסקברי ספורט מצוייד במערכת הטריין ריספונס המפורסמת של לנד רובר היודעת להתאים את פעולת מערכות הבקרה של הרכב לשטחים קשים ולשלוח את הכוח בצורה המיטבית לגלגלים האוחזים. לפי הדיווחים מחו"ל מדובר ברכב שיכול לעבור בשטחים שג'יפונים או רכבי פנאי רכים אחרים לא יעברו, למרות החוסר בהילוך הכוח ובזכות מרווח הגחון המכובד של 21 ס"מ וזוויות גישה ונטישה טובות. בסופו של דבר, קשה לנו להאמין שהרוכש הממוצע של הדיסקברי ספורט ירד איתו לשום שטח שהוא לא אספלט, אך טוב לדעת שהיכולת שם והשם "לנד-רובר דיסקברי" אינו נישא לשווא…
תודה מיוחדת ליחס החם ולעזרה במבחן כולל הדגמה על גרסת
הדיזל בנוסף לבנזין לברק מיטל מנהל אולם לנד רובר ת"א.
אבל צריך הרבה מרשרשים.