השורה התחתונה:
קטנה מבחוץ וגדולה מאוד מבפנים. זהו משפט שמסכם את הג'אז מיומה הראשון, והדור השלישי מותח את המשפט הזה לשיאים חדשים, עם מימדים משפחתיים והמון מחשבה יצירתית. האבזור רב והחיסכון בדלק פשוט מופלא, ורק שילוב המנוע-תיבה מונע ממנה לרשת את תואר "מלכת הסופר מיני" הבלתי מעורערת. להבדיל מהדורות הקודמים, הג'אז החדשה נמכרת במחירים שמעמידים אותה ראש אל ראש מול שאר המתחרות בשוק, עם 89,900 ש"ח לדגם הידני, 102,900 לדגם האוטומטי ו- 105,900 ש"ח לאוטומטי המפואר, דבר ההופך את הג'אז לרלוונטית יותר מתמיד.
הדור הראשון של הג'אז הוצג אי-אז בשנת 2001, ובזכות תכנון תא נוסעים חכם (כמו העברת מיכל הדלק אל מתחת למושב הנהג) סיפקה הג'אז לנוסעיה מרווח מחייה עצום שעד אז לא נראה כמותו ועורר מהפכה בעולם הסופר-מיני. הדור השני נמצא איתנו כבר 8 שנים (וזה המון זמן בעולם הרכב), מה שאומר שבהחלט הגיע זמנו לפנות את הבמה לדור השלישי (שאגב- הוצג ביפן כבר לפני שנתיים). עם מחיר תחרותי הג'אז החדשה בהחלט קורצת וטומנת בחובה פוטנציאל רציני להפוך לרבת מכר.
עיצוב, תא נוסעים, שימושיות
העיצוב החיצוני מדגים את משמעות המילה "אבולוציה" עם צללית גבוהה הדומה מאוד לדגם המוחלף. ברוח הזמנים הפנסים איבדו את העגלגלות החביבה שאפיינה אותם בעבר וכעת הם זוויתיים ומחודדים. התוצאה המתקבלת מודרנית, ללא ספק, אך לא ממש הרמונית כמו בעבר. חלקנו אהב וחלקנו פחות, אך אין ספק שהג'אז עדיין ייחודית למדי בנוף. הרוחב והגובה נשארו זהים כאשר רק האורך גדל ב- 9.5 ס"מ ובסיס הגלגלים ב- 3 ס"מ. אגב, הפלטפורמה של הג'אז משמשת גם את ה- H-RV החדש, מה שאומר שהפלטפורמה הזו חשובה מאוד להונדה.
תא הנוסעים עבר שינוי משמעותי וכעת גם הוא מעוצב בקווים ישרים ורבועים יותר מבעבר, מציע אווירה ייחודית יחד עם שדה ראייה משובח ראוי לציון. רמת ההרכבה טובה, אך החומרים מרגישים מעט קשים ופשוטים יחסית לשאר המתחרות. האבזור ברמת הגימור הגבוהה טוב מאוד וכולל מערכת שמע מתקדמת עם מסך 7" (ותפעול לא מאוד אינטואיטיבי), מערכות בטיחות חשובות כמו התראה על סטייה מנתיב, בלימה עצמאית בעיר (בכל הדגמים) ומערכת המזהה תמרורים ומקרינה אותם בלוח השעונים. יפה. מתגי המזגן מרגישים מעט פשוטים וחבל שאין בקרת אקלים, אך כנראה שזה המחיר שצריך לשלם על המחיר התחרותי…
המרווח לנוסעים מצוין, ומאחור הג'אז מתחרה בלא מעט משפחתיות מהשורה. יש די והותר תאי אחסון, והפתרון של מחזיק הכוסות הממוקם מול פתח המזגן השמאלי ראוי לחיקוי. מערכת ה- magic seats של המושבים האחוריים מעולה וקלה מאוד לתפעול והופכת את הג'אז לאחד מהרכבים השימושיים ביותר שיש. תא המטען ענק עם 354 ליטרים ונהנה משפת הטענה נמוכה ונוחה מאוד, וכמובן שיש אפשרות להשטיח לחלוטין את המושבים ולקבל 1314 ליטרים (מפתיעים מאוד) של נפח.
מנוע, תיבה, התנהגות
מתחת למכסה המנוע תמצאו מנוע 1.3 ליטר חדש המספק 102 כ"ס ב- 6000 סל"ד ומומנט של 12.5 קג"מ ב- 5000 סל"ד גבוהים. הנתונים לא משקרים והוא בהחלט עושה את העבודה, אך כדי לקבל ממנו את הביצועים המובטחים יש צורך להעלות אותו לגבהים רועשים שלא הוא ולא אתם תהנו מהם. במידה ותרצו להאיץ בחוזקה תגדלו שהתיבה הרציפה המשודכת למנוע לא כל כך אוהבת את הרעיון הזה ומעלה מהר מאוד את יחסי ההעברה, כך שרוב הזמן תמצאו את עצמכם בלי הרבה כוח. התפעול הידני ומצב הספורט בתיבה משפרים את המצב- אך לא הרבה. הג'אז יוצאת מהמקום בעצלות וכדי לקבל תזוזה משמעותית יש ללחוץ על דוושת הגז עם כל הלב. תיבה ידנית יכולה לשנות משמעותית את התמונה, ואנו ננסה לקחת גם אותה למבחן ולראות האם המצב שם שונה.
אחת הנקודות החזקות של הג'אז לדורותיה היתה צריכת הדלק הפנומנלית, והג'אז החדשה אינה שוברת את המסורת. בגזרת החיסכון בדלק הג'אז פורעת את כל הצ'קים שהדורות הקודמים חתמו עליהם, ומציגה תוצאה מרשימה עד מאוד של 20 קמ"ל בנסיעה בין עירונית זריזה ו- 14.4 בעיר.
לקראת סיום נספר שנוחות הנסיעה טובה רוב הזמן עם טיפול נאה בשברים קטנים ופסי האטה, אך בידוד הרעשים (מנוע, כביש) אינו מוצלח. התנהגות הג'אז בטוחה מאוד ומגובה במשקל טוב להגה. נכון שהיא לא מאוד ספורטיבית (ומעולם לא התיימרה להיות), אך תעשה את המוטל עליה בצורה נאותה ובלי להפחיד אף אחד/ת.
אוטו מאוד כשה, מרגישים כל מקה מהכביש