fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
תמוז
עופר אבניר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
לרט
מוטוטאץ דקר
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
אודי דגן 140 על 70
HJC
סטפן
voge מוטו24 באנר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון

חשמל באוויר- פולאריס ריינג'ר EV

חשמל באוויר- פולאריס ריינג'ר EV

צילום: אריק רוזנבלום

כתב ובחן: אביעד רייס

השורה התחתונה: 

כלי עבודה חשמלי מורשה לנסיעה בכביש. בעל עוצמה מפתיעה ומתאים למגוון שימושים. 
סופר חסכוני בהוצאות וידידותי לסביבה. 

הווה מחשמל

איך ייראה העתיד? קשה לחזות בוודאות. אם הייתם אומרים לאדם משנות ה- 90 שבעתיד נלך כולנו עם מחשבים אישיים ועוצמתיים בכיס ושגשר מעריב ייהרס בשביל לבנות רכבת קלה בתל אביב, הוא וודאי היה צוחק לכם בפנים. אי אפשר לחזות את העתיד בשלמותו, אך אפשר להתחיל להתנסות במוצרים שוודאי יהיו שם- הריינג'ר EV החשמלי הוא אחד מהם. 

ניתן לומר בביטחון מלא כי בני האדם עדיין לא קיבלו את מהפכת הרכבים החשמליים. ביחס למדינות מפותחות אחרות בעולם, ישראל עדיין נמצאת מאחור יחסית. בחלק נכבד ממדינות אלה החשמל כבר משולב יותר ויותר בתור פתרון תחבורה אמין ומקובל, אך אצלנו הטראומה מכל מיני פרויקטים כאלה ואחרים עדיין טרייה ושילוב החשמל עדיין תקוע. 

נודה על האמת: גם אנחנו הגענו ברגשות מעורבים לבונדד באזור התעשייה של ראשון לציון. "ריינג'ר חשמלי" אמרנו, "וודאי לא יכול לעמוד באותן משימות של אחיו הבנזיניים או הדיזליים". 

יש קטע כזה בעולם הרכב, שכאשר אתה מבין את הטריק- פתאום הכל נראה יותר ברור.הטריק הוא- והנה אני מגלה לכם- שלכל כלי רכב באשר הוא יש ייעוד משלו. כל עוד הבחירה שאתם עושים היא על סמך הייעוד הזה ועל סמך מה שאתם באמת צריכים, הסיכוי שלכם לבחור כלי רכב לא טוב, מצטמק בהרבה. 

אם תחליטו לקנות את הריינג'ר החשמלי בשביל לעשות איתו בדיוק את אותו דבר שהייתם עושים עם ריינג'ר XP900 בנזין, אתם לא בכיוון הנכון. מצד שני, אם אתם מאמינים בעתיד החשמלי, בחסכון בהוצאות ובשמירה על הסביבה, וקונים את הריינג'ר לעבודה שנכנסת בטווח ה- 80 ק"מ שהוא מספק בין טעינה לטעינה- שיחקתם אותה. 


מה זה?
בניגוד לרושם ההתחלתי שמן הסתם מתקבל, הריינג'ר EV הוא לא עולה חדש בישראל.

רווה תבורי מסביר: "הריינג'ר החשמלי הגיע לישראל בשנת 2011, ברישוי "רכב תפעולי" (רק לשטחים שהוגדרו על ידי משרד התחבורה "שטח תפעולי"). לאחר עדכון תקנות דרישות החובה לטרקטור משא חברתנו הצליחה להעביר את הריינג'ר החשמלי ולסווג אותו כ"טרקטור משא" – שזה אומר "טרקטור משא חשמלי הראשון בישראל המורשה לנוע בכבישים. מהלך זה הגדיל את פוטנציאל המכירות אשר פונה לרשויות המקומיות, כיבוי אש, רשות הטבע, קק"ל, תעשייה מפעלים אשר אינם מוגדרים שטח תפעולי, גני חיות (סביבת בעלי חיים), חקלאים, קיבוצים, ביטחון, סיור ועוד."

שיעור קצר- ויוצאים לדרך. מסובבים את הסטרטר- אבל לא קורה כלום. "אחי, הוא כבר מונע" אני שומע מהנוסע שלצידי… מנפלאות החשמל. 

מתחילים בנסיעה. מידות הריינג'ר החשמלי שונות מהגרסאות בהן אני רגיל לנסוע. החשמלי צר יותר וחלוקת המשקל שונה, כמו גם מידות הגלגלים. במקום מנוע נמצא בגרסה החשמלית בעיקר חלל ריק, ומתחת למושב נמצא את הבטריות. דווקא בסעיף המשקל, מפסיד החשמלי לאחיו מפאת כובד הבטריות, כאשר משקלו של ה- EV עומד על 771 ק"ג לעומת הריינג'ר XP900 שעוצר את המאזניים על 618 קילוגרם בלבד. בכל אופן, הנסיעה על הכביש מרגישה מעט שונה בין ריינג'ר המונע על חשמל לבין אחיו הלא ירוקים. 


נסיעה קצרה על הכביש עוברת אצל הריינג'ר EV בקוליות משהו. כמו בכל כלי חשמלי ההאצה הראשונה חזקה מאד, ואח"כ העניינים מתאזנים. כך או כך, מדובר בכלי רכב שנעים לנוע איתו על כבישי אספלט, ויעשה את עבודתו נאמנה באם יירכש לנסיעה באזורים סלולים. 

מהאספלט הסלול דילגנו ישירות לשטח החולי המקיף את האזור בו היינו. כאמור למעלה, הגעתי מעט סקפטי לעניין הריינג'ר החשמלי. יש לי הכירות טובה יחסית עם אחיו הקונבנציונאליים, ואני יודע שהמנועים החזקים שלהם יכולים לחלץ את הנהג מלא מעט צרות, בטח ובטח כאשר הוא משלב ל LOW- אך מהחשמל קצת פחדתי. 

"צאו איתו לחולות, תראו איך זה נוסע" אמר רווה בבטחון, וכנראה שידע בדיוק על מה הוא מדבר. הריינג'ר EV לא התרגש מהדיונות והציג יכולת עבירות בהחלט מפתיעה. גם כשחצינו שלוליות עמוקות שהצטברו לאחר הגשמים (כאלו שהכניסו המון מים לקבינה של הכלי), ה- EV לא חשב לעצור ולו לרגע- מה שמוכיח שהוא יכול להתאים כמו כפפה למגוון שימושים, כמו למשל לחקלאי הרוצה לקפוץ לבקר במטע/ כרם/ שדה בחורף אך רוצה גם כלי שקט וחסכוני- הריינג'ר EV יתאים לו ככוס קולה קרה באוגוסט.


ישנם שלושה מצבי נסיעה אפשריים ב- EV:
2×4 פתוח ללא נעילת דיפרנציאל
4×2 עם דיפרנציאל אחורי סגור
4×4 AWD

בפולאריס חשבו קדימה, כך שהם מאפשרים לנהג לווסת את השימוש בסוללה לפי המאמץ והשימוש שנדרש מהכלי. 
לדוגמא- אם עליתם על הכביש ותרצו מקסימום מהירות, תעבירו לכפתור ה MAX- שיסיע אתכם מהר אך יזלול כמויות גדולות מהחשמל האגור בסוללה. 
במידה ותרצו לנצל את טווח הסוללה המלא, מעבר בלחיצת כפתור למצב MAX RANGE  או LOW, יאט את הכלי אך ישמור עליו "חי" לאורך זמן ממושך. 

למי עוד מתאים כלי כדוגמת הריינג'ר EV? כלי שקט ולא מזהם יכול להתאים למגוון שימושים בעולם בו המגמה הירוקה נמצאת בתור הזהב שלה, כמו למשל עבודה בסביבת בעלי חיים, עבודה בסביבה אורבנית, עבודה במתחמים סגורים, פארקים, עבודה בתחומי בטחון (שקט, ששששש…) – לכל אלו יכול להתאים הפולאריס ריינג'ר כמו כפפה ליד העובד.

תחזוקה:
תחזוקה והוצאות, הן אלו שהופכות רכבים חשמליים למשתלמים באמת למי שקונה אותם. אולי יותר נכון יהיה להגיד שבשני התחומים האלו בעליו של רכב חשמלי מכל סוג שהוא מתחיל להרוויח באמת, כיוון שעוד לפני שהנעתם את הכלי, אפשר להגיד ביי-ביי לטיפולים בתדירות גבוהה ולדלק- וזהו חסכון עצום כאשר מדובר ברכב עבודה. 

טיפול ל- EV נערך פעם ב 200(!!) שעות. מדובר על בדיקת סיכה, חיזוקים, בדיקה טכנית כללית לכלי כמו למשל של מערכת הבלמים, חיזוק קטבים ומילוי מים במצברים.

המנוע החשמלי (ללא פחמים) AC מפיק 30 כ"ס לעומת מנוע דיזל המספק 24 כ"ס בלבד, וכל זה בנוסף להבדל העצום בתחזוקה. 

תכל'ס (כאילו דוגרי.. )
עם טווח של 80 ק"מ (בעלות חשמל של 3.5 ש"ח) ומשך טעינה של 8 שעות בלבד, מדובר בכלי שיכול לקסום לנהגים רבים. לא היינו ממליצים ללקוח הרוצה לרכוש כלי לטיולים בלבד ללכת בכיוון של ה- EV, פשוט בגלל שהוא מיועד הרבה יותר לעבודה (קלה/ קשה) מאשר לטיולי שטח של כמה שעות. 

כן היינו ממליצים ללכת בכיוון ה- EV אם אתם צריכים כלי טוב ו-וורסטילי שיכול להפיק הרבה תועלת במגוון רחב של משימות, כמובן שבתחום ה- 80 ק"מ שהוא מספק (במצב MAX RANGE). 

תג המחיר לא זול, ועומד על 65,000 ש"ח לפני מע"מ (מכיוון שהרכב פונה לשוק העבודה המחיר תמיד מוצג לפני מע"מ). יקפצו החכמים ויגידו- "רכב עבודה ב 65,000 ש"ח?!?! מישהו פה שודד אותנו". אז לפני שאתם קופצים, זכרו כי הפולאריס ריינג'ר EV מחזיק ברישוי כביש, מה שהופך אותו לרכב העבודה החשמלי הקל המשתלם ביותר בישראל. 



פולאריס ריינג'ר חשמלי- "רגיעון" / עמית רייס
אני עולה על  הריינג'ר החשמלי של פולאריס ומיד מרגיש תחושה איכותית למדי מבחוץ ומבפנים. מדובר בכלי פשוט ללא גינוני פלסטיק או מושבי ספורט יומרניים אך איכות החומרים וההרכבה טובה מאוד. 

מסובבים סוויץ, מניעים ו… שקט! 

מכאן אני בטוח שהאנושות נחלקת לשני סוגים עיקריים: יהיו כאלה שיתחברו לריינג'ר השקט ולשלווה המוטורית שהוא משרה סביבו. השאר- יתבאסו שאין להם את רעש המנוע המוכר. 

יוצאים לדרך. הריינג' מגיב יפה ללחיצה החלטית על הדוושה ונע על הכביש באוושה חשמלית טיפוסית. אנחנו יורדים מהכביש ונכנסים לשטח חולי. הריינג' עושה הכל יפה בשטח- החל במעברים עם מים עד הפנסים הקדמיים, דרך צליחת תעלת בוץ וכלה בעלייה על דיונות קטנות או שבילים חוליים. את כל אלו יעבור הריינג' ללא בעיה- כל עוד לא לחצנו אותו מידי. לי הרגיש שבשטח חסר לו קצת כוח זמין.

סה"כ הריינג'ר הוא כלי עבודה מתקדם. אם הייתי צריך לבחור רכב עבודה המתאים גם כפרטנר לטיולים כנראה שהייתי מדלג על החשמלי וממשיך הלאה לריינג'ר בנזין/ דיזל. אך אם חפצה נפשי בכלי עבודה חסכוני וירוק שיכול לספק תועלת כלכלית רבה לבעליו- פולאריס ריינג'ר EV הייתה הבחירה שלי.
.
ת.ז ריינג'ר חשמלי

רישוי:
"טרקטור משא". מורשה לנוע על הכביש.

משך טעינה:
8 שעות

טווח בין טעינות:
 80 ק"מ (במצב Max Range)

טיפול תקופתי:
כל 200 שעות
מנוע: 48v  חשמלי ללא פחמים AC
מצבר: 12v LED ACID
בקר: 650 אמפר
תיבת הילוכים: הנעה ישירה עם מערכת גלגלי שיניים שקטים

בורר מצבי נסיעה: 
HIGH/ LOW/ MAX RANGE

הנעה:
 2×4/ 4×4 לפי דרישה

מתלה קדמי:
מקפרסון 20.5 ס"מ מהלך מתלה
מתלה אחורי: DUAL A- ARM IRS 23 ס"מ מהלך מתלה

בלמים:
 4 דיסקים הידראולים+ בלם חנייה

בסיס גלגלים:
 183 ס"מ
משקל יבש: 771 קילוגרם

מרווח גחון:
 25.5 ס"מ

אורך:
185 ס"מ
רוחב: 144 ס"מ

גובה:
 274 ס"מ

משקל העמסה:
 453 ק"ג

יכולת גרירה:
 681 ק"ג

רוחב ארגז:
 81 ס"מ

מחיר:
 65,000 ש"ח לפני מע"מ

אגרת רישוי:
468 ש"ח

אבזור אופציונאלי:
 גגון שמש, שמשה קדמית וקיט מגב ושפריצר מים, דלתות ודופן אחורית

11 תגובות ל חשמל באוויר- פולאריס ריינג'ר EV

  1. תשמעו צריך להחליף מצברים כל כמה שנים וזה גם כן לא זול. אני מעדיף לשמוע את המנוע שואג מאשר כלי שקט אותו הייתי מעדיף בשטחים עירוניים.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל