מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית
הווה מחשמל/ טויוטה פריוס במבחן דרכים

כתב: שניר ג. בחנו וצילמו: בלנגה/שיוביץ/רוזנבלום
השורה התחתונה:
הפריוס של טויוטה היא הרכב ההיברידי מהמובילים כיום בעולם, משלבת אמינות ואחזקה זולה להפליא לצד צריכת דלק מדהימה- וכל זאת מיצרן יפני שנשאר ביפן. מצד שני, הפריוס סובלת מתדמית "גיקית", ירוקה או סלבריטאית, ובהשוואה לאחות בעלת המרכב הקונבנציונאלי- האוריס הייבריד- המחיר של הפריוס נמצא על הצד היקר יותר- 148,900 ש"ח. מצד שני, את התדמית המיוחדת של הפריוס תוכלו לקבל רק מה…פריוס.
כדי להעמיד דברים על דיוקם, יותר נכון לומר שהטויוטה אקווה היא מספר אחת במכירות, או בשמה האחר- פריוס C (בארה"ב). הפריוס שאנו מכירים- והיחידה שמשווקת בארץ- הגיעה בשנת 2015 למקום השני בלבד…
למרות לא מעט דעות חולקות- הקונספט של מכונית היברידית הוא העתיד הקרוב, וההוכחה לכך היש שכל יצרני הרכב האחרים מיישרים קו ולא מתביישים כבר להציע רכב היברידי (יונדאי, קיה, פולקסווגן, ב.מ.וו ועוד).
מאז יצא הדור הראשון של הפריוס אי-אז בסוף שנות ה- 90, עבר הרבה חשמל בקווי המתח, וכבר לא מעט שנים שטויוטה פריוס כבר לא נתפסת כעוף מוזר או כמכונית חדשנית. נהפוך הוא- היא הפכה למיינסטרים, והמכירות העולמיות של הדור ה- 3 שלה מוכיחות זאת.
על קפיצת הדורות
מבחינת העיצוב חיצוני – טויוטה מיישרת קו עם מראה נכון וחדשני לשנת 2016 (כשעיצוב הפנסים- בעיקר האחוריים- שונה מכל מה שאי פעם ראינו על הכבישים), אך עדיין שומרת על הקווים הכל כך ברורים של הפריוס והצורה הירוקה האופיינית שכולנו הורגלנו לה. או שתאהבו או שתמשיכו לשנוא…
מבחינת סביבת הנהג – בוצע שדרוג רציני של לוח התצוגה, הקונסולה והמתגים השונים, כאשר לרוב הארגונומיה נכונה (להוציא את המיקום התמוה של מתגי חימום הכיסאות. לא שממש צריך את זה בארץ…). בהחלט ניכר בתא הנוסעים של הפריוס שהפעם טויוטה השקיעו יותר. מיקום חדש של בורר ההילוכים מפנה מקום בין המושבים הקידמיים למשהו שנראה במבט ראשון כ…כיור או אפילו אסלה, אבוי. מבט שני מגלה מגש פלסטיק שימושי ונוח. איכות הפלסטיק וההרכבה גם היא עלתה מדרגה מהדור הקודם, למרות שעדיין לא מדובר בטופ של הטופ. חבל שאין אפשרות לקבל עברית במערכת השמע והמידע, וגרוע מכך- אין אופציה להוסיף תוכנת ניווט. כדי לנווט עם וויז תצטרכו להיפרד מלא פחות מ- 3000 ש"ח בשביל תוספת.
שלא במפתיע, חלק גדול מהתצוגה- הן בקונסולה והן בלוח השעונים- מורה על הצד החזק של הפריוס, הלא הוא צריכת הדלק, ולכן כמעט לאן שלא תביטו תראו את נתון הדלק ותזכורת למה קניתם דווקא פריוס. שאר האינפורמציה די מפוזרת ומחולקת על שאר מרחב המסכים, אבל במבט ראשון (וגם שני) יכולה לבלבל קצת. שדה הראייה גדל במעט לעומות הדור היוצא, כאשר מאחור טויוטה החליטה להשאיר את קו הספויילר שחוצה את הזכוכית האחורית וקצת מעיק על הראות לאחור. מזל שיש מצלמת רוורס כסטנדרט.
לראשונה בדגמי הפריוס המושבים נוחים במידה סבירה פלוס, נקודה שבה תמיד טויוטה נופלים מבחינתי. המושבים הקידמיים והאחוריים די מרווחים עם דגש על מרווח ברכיים במושב האחורי, כאשר רק הגג מרגיש מעט נמוך ליושבים מאחור- לא משהו שיפריע לאדם הממוצע.
על הנייר, מנוע ה- 1.8הוחלש לעומת הדגם הקודם (הספק מרבי משולב של 122 לעומת 136 כ"ס) תמורת צריכת דלק משופרת, אבל השינוי יחסית זניח- מה עוד שצריכת הדלק אכן ירדה בקצת. במבחן השגנו קרוב ל- 20 קמ"ל בנסיעה משולבת ועם שימוש בפוואר מוד (שמשנה בעיקר את תגובת הדוושה). המנוע לא מאוד חזק אך הוא גמיש ומספק בהחלט בכל מה שקשור לנסיעות משפחתיות ויומיומיות. כרגיל בפריוס, התיבה הרציפה (זו לא ממש תיבה רציפה, אך לא נכנס לנבכי המכניקה. בשבילנו היא תיבה רציפה…) עברה דיאטה יחד עם שיפור ניצול הכוח, וכמו שמראה צריכת הדלק הטובה- המתכון הזה עובד.
טויוטה בנתה את הפריוס על פלטפורמה חדשה, TNGA, שאכן שיפרה גם את נושא הנוחות וגם את נושא ההתנהגות. הפריוס מרגישה יציבה בהרבה לעומת העבר, מרכז הכובד נמוך יותר, השילדה מרגישה יותר מחוברת לנהג וגם המתלים קיבלו שיפור, למרות נוקשות-מה בנסיעה עירונית. שילוב השילדה והמתלים החדשים מאפשר לפריוס להיות דינמית דיה, אם כי זה לא המקום ואו השאיפה של היצרן…
שדרוג מבורך לעומת העבר הוא השקט בתא הנוסעים, בעיקר בעיר. בידוד הרעשים החיצוניים סביר פלוס, כל זמן שלא עולים למהירויות בין עירוניות. מחוץ לעיר הרעשים עולים ופוגמים בחוויה, אבל עדיין מדובר בשיפור משמעותי מהדגם היוצא.
אבקת כוכבים ופריוס?!
לא רגיל לעידן החדש של השקט הזה, אני איש של פעם, אבל הקטע שאתה לא משלם בנזין מעניין ושווה
יש כבר מונית פריוס חדשה? דבר חכם
שלא באמת אוהבים נהיגה.
במירוץ 24 השעות של לה-מנס הטויוטה ההיברידית TS050 התפגרה 3 דקות (!!!) לפני הסיום. אפשר לסמוך על טויוטה?