מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית
ספורטאז' קילר?/ רנו קדג'אר דיזל במבחן דרכים

כתב וצילם: שי שיוביץ
התשובה לשאלה שבכותרת היא, במילה אחת, "לא". אך אם תרשו לי ארבע מילים, התשובה תהיה "כמעט, אבל עדיין לא", מה שמשנה את כל התמונה. ולכן, אך על פי שהוא לא הטוב בקטגוריה- הקדג'אר מצליח להציע חבילה מגובשת ומושכת מאוד, כאשר מנוע הדיזל החזק והחסכוני יכול להמיר רבים על דת הבנזין שלהם ולמשוך אותם לאולמות התצוגה של היצרן הצרפתי.
עיצוב, תא נוסעים, שימושיות
כניסה לתא הנוסעים מפגישה אותנו עם שפת העיצוב החדשה של רנו שתלווה אותנו מעכשיו והלאה. הקווים פשוטים למדי ולא מאוד מתחכמים, כאשר החל מרמת הגימור השנייה (מתוך ארבע) תמצאו את מערכת ה- R-link של רנו שולטת ביד רמה על הקונסולה המרכזית, מצוידת במסך "7 צבעוני ונוח לתפעול, והכי חשוב- בעברית מקורית מהמפעל. באופן ייחודי ביותר, העברית נמצאת גם בלוח השעונים ומשמשת את מחשב הדרך. יפה. לוח השעונים עצמו נעים לעין, כאשר ניתן להחליף את התצוגות והצבעים המוצגים לפי מצב הרוח של הנוהג בו. גימיק חביב, אבל דוגרי- קצת מיותר. נו, שיהיה. את פינת ה"מוזרים הצרפתיים האלה" מאכלסת בקרת השיוט, עם מתג הפעלה הממוקם ליד ידית ההילוכים (??) ותפעול לא אינטואיטיבי בעליל. החומרים המרכיבים את התא טובים ברובם- אך לא עוצרי נשימה, כאשר פה ושם נשמעו ציקצוקי פלסטיק מעצבנים מאזור ידית ההילוכים. לטענת נציג רנו- מדובר ברכב הדגמה שעבר פירוק והרכבה מסיבים לצורך התקנות שונות, והרעשים האלה אינם נמצאים ברכבים אחרים.
רכב המבחן הגיע ברמת גימור DYNAMIQUE (המוצעת במנוע הדיזל בלבד) הכוללת גג פנורמי ענק, המתאים לקיץ הישראלי כמו מפזר חום ביולי… הוילון הסוגר אותו אטום לגמרי לאור- אך לא לחום, מה שאומר שהמזגן (המצוין) צריך לעבוד קשה יותר. כמו כן חבל גם שאין בכלל אפשרות לפתוח את הגג. שאר האבזור מכובד ביותר וכולל את מערכת ה- R-link המדוברת, כניסה והתנעה ללא מפתח, מראות מתקפלות חשמלית, מסילות גגון ועוד. האבזור הבטיחותי מכובד גם הוא וכולל התראה על שטח מת, זיהוי תמרורים יעיל ביותר, שליטה אוטומטית על האורות הגבוהים ומערכת לזיהוי סטייה מנתיב. אגב מערכת הסטייה מנתיב- זו מתריעה על סטייה באמצעות רעש שאמור לדמות נסיעה על שוליים מחורצים, אך בפועל נשמע כמו… אהממ… מישהו שאכל יותר מדי שעועית, אם אתם מבינים למה הכוונה. לפחות יש מערכת שיודעת לסנן ריחות בתוך הרכב (באמת!).
באופן מעניין למדי, המרווח- לפחות לנוסעים מקדימה- מעט מצומצם לרוחב, גם לנהג וגם לנוסע, בעיקר אם הם מעט רחבים מהממוצע. ברך ימין של הנהג נושקת תמידית לקונסולה המרכזית, והמרווח לנוסע מופרע ע"י ידית אחיזה מעוצבת- אך מעצבנת ולא מאוד שימושית. כמובן שלא מדובר בקטסטרופה, אך דבר זה בולט בהתחשב במרווח אותו מציעים שאר המתחרים. הנוסעים מאחור ייהנו ממושב נעים ומספיק מרווח רגליים, גם לאורך זמן. את פרק תא הנוסעים סוגר תא המטען, עם נפח ממוצע לקטגוריה- 472 ליטרים.
מנוע, ביצועים, התנהגות
למרות שעל הנייר 110 כ"ס אינם נשמעים הרבה- בטח לא לרכב השוקל כמעט 1.5 טון לפני נוסעים, אך נתון המומנט מעודד יותר ועומד על 25.5 קג"מ. בפועל- מדובר באחלה מנוע, וסליחה על הצרפתית. התגובה שלו לדוושה מיידית, המומנט השמן מורגש, ובאמת שאין לקדג'אר במה להתבייש. גם הביצועים בסדר גמור, עם 11.7 ש' ל- 100 ומהירות מירבית של 181 קמ"ש, ויש לו מספיק כוח למשוך בנחישות כמעט בכל מצב, גם אם לא מדובר בשובר שיאי מהירות. ההספק הצנוע יתגלה בעיקר בניסיון להאיץ במהירות לצורך עקיפה, אז יתגלה כי בסופו של היום 110 כ"ס הם רק 110 כ"ס… למרות זאת, המנוע הזה עושה את עבודתו נאמנה ומתאים מאוד לאופי הקדג'אר הרגוע והנעים.
כאמור למעלה, התיבה הרובוטית המשודכת אליו (EDC בשפת רנו) מצוידת בשישה הילוכים המחולקים היטב. קשה לומר שהיא עומדת ברמה של תיבות ה- DSG מבית פולקסווגן, דבר המתבטא במשיכה מעט מיותרת של ההילוך הראשון ובפעולה שלעיתים גסה מעט מהרצוי, בעיקר בהורדת הילוכים. נקודה נוספת היא מערכת הסיוע לזינוק בעליה שנכנסת לפעולה רק בשיפועים חזקים, וגרמה לנו להתדרדר אחורנית (בבהלה מסוימת) מספר פעמים בתחילת נסיעה. למרות הביקורת, סה"כ התיבה עובדת בצורה סבירה לחלוטין, ולזכותה עומד מוניטין האמינות שנפקד מהתיבות של פולקסווגן ופורד.
הקדג'אר פחות זורח בכל המדובר בהתנהגות הכביש. ההגה הקל מדי בעיר מתקשח מחוצה לה ומקבל משקל טוב, אך הוא אילם לחלוטין. לזכותו יאמר שלא מדובר במשהו יוצא דופן. בכביש המפותל הקדג'אר יבהיר לכם מהר מאוד שהוא לא מרוצה ממהירויות גבוהות, ויעשה זאת בעזרת תת היגוי מוחשי, נמרח ולא כל כך נשלט, יחד עם יבבות צמיגים כעוסות. הצד החיובי של המשוואה מתגלה בנוחות הנסיעה הגבוהה- גם בעיר, כאשר רק שיבושים קשים במיוחד יעברו את הסינון הקפדני של המתלים. נסיעה בין עירונית תתבצע בשקט יחסי ובנוחות מרובה, כמו בצרפתיות של פעם. שאפו רנו.
מה לעשות. כמעט לא נחשב ומי ילך לקנות רנו קדג'אר במקום הספורטאז׳ כי היא כמעט טובה כמוה? לא מכיר כאלה…
רשמתם הכל בכותרת, כמו 5 רשם, איש הכמעט, הוא כמעט טוב, ככה שגם כמעט הייתי קונה אותו, הייתי קורא ומבין שהוא כמעט 🙂
אני שמח שיש תחרות אבל לרנו לדעתי לפחות כמעט ואין סיכוי אמיתי להתחרות עם הספורטאז.
אתם אידיוטים כל מי שחושב שרנו לא טובים. זה המנוע דיזל הכי טוב שיש ורנו לא כמו פעם. הם הביאו מהפכה של אמינות וטכנולוגיה ואבזור עד הגג במחיר נגיש. שאפשר לקנו קיה ספורטאז' gt מול רנו קאדג'אר אז למה לשלם 190 אלף על מנוע גרוטאה של יונדאי מאשר ללכת על רנו-ניסאן במקום קיה-יונדאי וגם מנועים ישנים ולא אמינים והכי בזבזניים שיש (של יונדאי).
רכשתי את הרכב לפניי כשנה מחבר שהמליץ לי על רנו ורק דיזל ואני לא מאוכזב מרוצה מכל מטר נסיעה ממליץ בחום .
רק רנו לא סיטרואן ולא פ'זו
שנה טובה ומוצלחת