fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
תמוז
עופר אבניר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
לרט
HJC
סטפן
MV קוביה
אודי דגן 140 על 70
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
voge מוטו24 באנר

מוטו פוגש | סטפניה פלמה – האמא של הגדול בעולם

מוטו פוגש | סטפניה פלמה – האמא של הגדול בעולם

תמי גורלי | צילום: משפחת רוסי, משפחת פלמה, MotoGP, VR46

יש משהו שקט, רגוע, עדין ומאוד מחושב באופן בו סטפניה פלמה מדברת. העיניים שלה חודרות, יפות אך עדינות ורכות גם יחד. היא משדרת חום, הכלה, סבלנות אבל היא רהוטה וגם נחרצת.
סטפניה, או סטפי כפי שבניה מכנים אותה, אינה חולקת אותו שם משפחה כמו ולנטינו – בנו של גרציאנו, רוכב מרוצים בעברו – או כמו לוקה – בנו של מאסימו מריני, שמאמן שוערי כדורגל במקצועו – ונראה שדי נוח לה עם זה ששם המשפחה מקנה לה איזושהי אנונימיות.
סטפניה הכירה את גרציאנו כשהוא כבר רדף אחרי החלום שלו להיות רוכב אופנועים. לצד לימודיה היא ליוותה את הרוכב הצעיר בקריירה שלו באליפות העולם, גם כאשר סבל מפציעות קשות ומסכנות חיים אשר הובילו לפרישתו – וכנראה גם לפרידתם, כשבנם היחיד ולנטינו היה ילד צעיר.
סטפניה הייתה נראית כמי שלקחה את המושב האחורי בכל מה שהיה קשור לקריירה של ילדיה. גרציאנו היה זה שהוביל ודחף את ולנטינו, וולנטינו ולוקה עצמו היו אלו שדחפו את בנה הצעיר לתוך עולם המרוצים. אבל הניסיון שצברה לצד בעלה לשעבר כאשר התחרה, חדות הראייה שלה, היכולת לשים לב לפרטים והביקורתיות שלה הפכו אותה למנוע מאחורי האלופים.

יש בה משהו כובש, היא אישה יפה, אין בכך ספק, אך יש בה משהו מעבר. שערה האפור גולש על כתפיה והיא לבושה בפשטות יחסית לאמו של אחד הספורטאים העשירים באיטליה. ג'ינס, נעלי התעמלות, סריג. שום דבר שמבדיל אותה משאר התושבים של טבוליה, בה היא מתגוררת ועובדת במשרה מלאה כמהנדסת אזרחית עבור העיירה המונה כ־8,000 תושבים. משרדה ממוקם מול המקום שהפך לאתר תיירות לכל דבר. הכנסייה, מועדון המעריצים, הפיצרייה da Rossi, ועד לפני מספר שבועות גם שלט ענק היה תלוי שם שאמר "תודה ולה" נשקפים מחלון משרדה. רק כשהיא מדברת ושוקעים בתוך עיניה הכחולות אפשר לראות את הדמיון של בניה אליה.

היא לא אוהבת להיות במרכז העניינים. היא מביטה מהצד, מסתכלת, בוחנת. קשה למצוא תמונות שלה, בעיקר מהשנים האחרונות לצד ילדיה, במסלולים, בחגיגות הניצחון. וזה לא שהיא אינה חלק חשוב מההצלחה. כל יום רביעי לפני מרוץ היא וולנטינו נהגו לאכול ארוחת ערב ביחד, זו גם הייתה ההזדמנות של רוסי לספר לה, רגע לפני שטס לאוסטריה, שהוא עומד לפרוש. בכל תקופת הסגר הראשון של הקורונה היא התגוררה ביחד עם בנה הבכור וזוגתו פרנצ'סקה בביתו של ולנטינו. בניה מתקשרים אליה כל יום בסוף הפעילות במסלולי המרוצים בסבבים אליהם לא הגיעה – והיא לא תמיד באה, בעיקר בשנים בהן ולנטינו כבר היה בוגר ולוקה עדיין לא השתלב באליפות העולם, חוץ מזה שכאמור יש לה עבודה משלה.

סטפניה אינה מדברת אנגלית. היא לא מתראיינת הרבה. היא הסכימה לראיון רק אחרי שקיבלה אישור ממי שסייע בתרגום, פיליפו פאלספרלה, לשעבר עיתונאי גזטה דלו ספורט אשר סיקר את הקריירה של ולנטינו יותר מרבע מאה ושמר איתה כל השנים על קשרי ידידות.

הרבה עומד להשתנות בחייה בעת שהראיון נערך, כשהיא במשרדה ואני בתל אביב. ולנטינו עומד לפרוש והיא עומדת להפוך לסבתא והיא נרגשת מאוד בעיקר מהעניין השני.

"דבר ראשון, מזל טוב, את הופכת לסבתא בקרוב", אני אומרת לה ומרגישה חייבת גם להודות לה על כך שחינכה את בניה להיות לא רק מקצוענים, אלא גם אנשים מכבדים ומנומסים.
"עבורי, לנשים יש חלק מאוד חשוב בעולם הזה, אפילו יותר מבדרך כלל ודווקא כי מדובר בספורט אשר נחשב גברי כל כך. אנחנו החצי השני של העולם, בשורה אחת עם החצי הגברי", היא משיבה כאילו קוראת את מחשבותי. משם, למרות קשיי שפה ולמרות המרחק והמסכים המפרידים ביננו, היא מקשיבה, מרוכזת בי, בראיון, ונותנת הצצה לעולמה, איך זה להיות האמא של הגדול בעולם ואיך הוא ולוקה, למרות ההצלחה נשארו עם רגליים על הרצפה.

ולנטינו ופרנצ'סקה מודיעים על ההיריון

הפרישה קרובה, איך את מרגישה עכשיו? עצב, שחרור, הקלה, שמחה?
"זו סופה של תקופה חשובה, סיומו של סיפור אשר באופן כללי כלל לא ציפיתי שיקרה. כולנו מודעים לכך שבחיים ישנן תקופות, פרקים. אנחנו גם יודעים שבמהלך החיים אנחנו עוברים שינויים ושסיפורים מגיעים לקיצם.
ידעתי שזה יקרה במוקדם או במאוחר ולכן אני מקבלת ומבינה את זה. אני משוכנעת שספורט הוא חלק חשוב מחיי כולנו, מכל אדם באשר הוא. ולנטינו לאורכה של כל תקופה הזו היה מאוד מרוכז במה שהוא צריך לעשות, הוא היה מאוד ערוך ודרוך לקראת ועבור זה, במיוחד מנטלית".

ולנטינו אמר שאחרי שסיפר לך שהוא עומד להודיע כי עונת 2021 זו עונתו האחרונה, קמת מהשולחן והלכת לשטוף כלים
"כן, זה נכון. ידעתי מה קורה, אבל לא הייתי מסוגלת אפילו לומר מילה".

האם רצית לבקש ממנו להמשיך?
"לא, לא, ידעתי כבר מהמרוץ הראשון של העונה שזו תהיה השנה האחרונה".

מה ראית מתחילת השנה שגרם לך להבין שזו עומדת להיות עונת הפרישה?
"בסוף המרוץ הראשון, האופן שבו הוא התייחס לתוצאה, אמרתי 'אבל מדוע? לזה אתה מסוגל? רק לזה?' והוא ענה במשפט ממנו הבנתי שזו תהיה השנה האחרונה", היא משיבה ולא רוצה לפרט מה הוא אמר.
"ולנטינו אדם חזק, יציב, מאוזן ובאותו רגע כבר ראה איך יעברו המרוצים של השנה. אני האמנתי אז, באותו הזמן, שישנה אפשרות שהוא יכול להמשיך, אבל הוא כבר לא חשב כך. הייתי בטוחה שאם היינו מסדרים כמה דברים הוא יכול היה להמשיך, אבל ולנטינו לא".

הבנים שלך אומרים לי שאחרי כל מרוץ את נותנת להם עצות טובות מאוד ואינדיקציות כיצד והיכן לשפר.
"יש להם את הרעיונות שלהם לסיבות שבגללן התוצאות כאלו או אחרות, אני נותנת להם כמה רעיונות נוספים לחשוב עליהם, והם עושים את השאר בעצמם.
כאשר אני רואה את הילדים שלי על המסלול, אני רואה אם ​​הם בוחרים את הקווים הנכונים, אם הם שולטים באופנוע או אם הם מגזימים ברכיבה".

ולנטינו ולוקה בחווה

את צופה בכל המרוצים בשידור חי, את קוראת את כל מה שכותבים עליהם? לא ממש רואים אותך בפאדוק.
"כדי להבין, חשוב שתהיה נקודת מבט רחבה, כוללת. בתוך הפאדוק, בפיטס, שם קולטים את מצב הרוח, את התחושות וההרגשה של האנשים. בשנה שעברה בגלל הסגרים לא יכולתי לקבל תחושה טובה ואמיתית של מה שקורה.
אני בדרך כלל צופה במרוצים בטלוויזיה בשידור חי, גם אם השנה, עם ולנטינו ולוקה שמתחרים בו זמנית באותה קטגוריה, זה היה הרבה יותר קשה, יותר מאתגר. לפעמים אני מעדיפה לראות רק את המרוץ בשידור חי, ואני מקליטה את מקצי האימונים החופשיים ומקצי הדירוג וצופה בהם מאוחר יותר".

אני לא יכולה לדמיין איך אפשר לראות הכל בשידור חי מהבית, במיוחד כאשר מדובר בענף ספורט מסוכן
"יש לי הרבה אמונה ובטחון בילדים שלי וביכולות שלהם, אני אף פעם לא חושבת שלילי, אני תמיד חושבת שהכל יהיה בסדר".

קודם אמרת שקרה מה שלא חשבת שיקרה, למה התכוונת?
"בתחילת הדרך לא תיארתי לעצמי שוולנטינו יכתוב לעצמו את כל הסיפור הזה. זה היה חלום, איך יכולתי אפילו לדמיין או לחלום דבר שכזה? בהתחלה חוויתי את הספורט כדרך ללמד אותו ערכים כילד. לא חשבתי שעבור ולנטינו זה יהפוך לעבודה. בשבילי, הספורט תמיד היה חשוב מנטלית, זה מסגל ריכוז, זה סגנון חיים. עבורי, ספורט הוא לא התחרות אחד מול השני, אלא להגיע למטרה. הספורט זה לא לנצח בכל מחיר, הדבר החשוב הוא לרכוב טוב.
הפעם הראשונה שהבנתי את זה, שוולנטינו מיוחד, היא כשנסענו לאוסטרליה, כאשר ולנטינו זכה בתואר אליפות העולם הראשון שלו (*1997). ואז, באותו סוף השבוע התאהבתי בקווים שוולנטינו לוקח".

אם אנחנו מדברים על אוסטרליה, הייתי רוצה לחזור לשנת 2015. האם הבנת מה קורה במסלול?
"כן, אפשר היה לראות את זה ברור מאוד. אני לא רוצה לפתוח מחדש את הסיפור הזה עכשיו, אולם מי שצפה במרוץ ראה היטב את מסלול הרכיבה ואת הקווים של שאר הרוכבים והבין".

אני לא מדברת על זה, אלא על הפנים שלו, האם זה היה ולנטינו שונה מהרגיל באוסטרליה ואחר כך במלזיה?
"אני זוכרת שבאותה תקופה דיברנו, אבל אני לא זוכרת מה אמרנו; אני כן זוכרת שהסכמנו על הדברים. אני חושבת שבמסיבת העיתונאים במלזיה ולנטינו רצה להבהיר מהו המצב, לתת אזהרה".

אני זוכרת שראיתי אותך בוולנסיה ואני זוכרת את הדרך בה הסתכלת על ולנטינו. איך היה לך כאמא לראות את המצב הזה מבחוץ?
"זה היה כאב גדול, כאב פיזי".

חשבת להגיד לו, לייעץ לו כיצד להתנהל?
"אלו החיים שלו, הניסיון, והידע הם שלו. מה שקרה אז על המסלול לא קרה מעולם, והעולם הזה קשוח וקשה. צריך להיות בריכוז אופטימלי ואם יריב גורם לך להתעצבן הכל נהיה יותר קשה. כל אחד אחראי לעצמו.
זה מצב ששחקני טניס מכירים היטב. בטניס אתה שואף לשחק טוב, להכות את הכדור טוב, אתה עושה את הזריקות שלך, אבל יש גם את היריב שמכה את הכדור פעם ימינה, פעם שמאלה ואז למעלה. שם אתה לומד היטב כיצד להתמודד עם מצבים שבהם היריב נגדך. באופנועים העניין הוא להבין את המצב היטב ובאופן מהיר יותר מאחרים, בעוד בטניס ישנה הרבה יותר אסטרטגיה. וכאן אתה רואה מי משתמש באסטרטגיה נגדך".

האסטרטגיה היא חלק מהגישה של ולנטינו למה שקורה על המסלול וכך גם לוקה; זו גישה שאת הורשת להם?
"אני לא יודעת", היא אומרת וחיוך מבויש נפרש על פניה. "מה שאני כן יודעת זה שהבנים שלי מאוד חכמים ופיקחים. ואם הם היו לומדים ומסיימים בית ספר, אוניברסיטה, גם שם היו עושים משהו יוצא מן הכלל. החלום שלי היה שהם יגלו משהו מיוחד", היא אומרת לא לפני שמשבחת את לוקה שחלם להיות אסטרונום וקיוותה שוולנטינו יהיה אדריכל.

ולנטינו לא רק שינה את חייהם של הרבה אנשים, הוא גם שינה את המראה של טבוליה.
"ההישגים שלו מאוד הרשימו אותי. מה שאני מרגישה כלפי ולנטינו, הרבה אנשים מרגישים כלפיו, זה משמח אותי".

כששאלתי אותו על המורשת שלו, הוא אמר לי שבשבילו ההישג הגדול ביותר זה שהוא גורם לאנשים לשכוח את המחשבות והבעיות שלהם לשעה. מה אתה חושבת על זה?
"המשרד שלי ממוקם מול מועדון המעריצים. מרגש אותי לראות אנשים מגיעים, משפחות עם ילדים, שם ולנטינו הופך דוגמה לקטנטנים, אני מאוד גאה בזה. אני לפעמים יורדת למטה, הולכת לדבר עם חלקם, וישנם כאלו שאוזרים אומץ לבוא ולהגיד לי שלום".

האחיין שלי בן קצת פחות משנתיים וישן עם הצב, אני אומרת לה אחרי הניצוצות בעיניה כשהיא מדברת על ילדים קטנים.
"את מכירה את הסיפור של הצב? קניתי לו את זה בסופר ומאז הוא אצלו, איתו. תחילה על קודקוד הקסדה כאשר רכב על המיני-בייק ומשם המשיך איתו. עדיין יש לו את הצב, בתיק איתו בכל נסיעה. יש לו גם קעקוע על הרגל עם הצב".

כשאת רואה את הרגשות שהוא מייצר אצל אנשים, את מופתעת?
"אני עדיין מופתעת, תמיד. אבל אני מאוד גאה בזה".

מתי הבנת שיש משהו מיוחד בוולנטינו?
"המרוץ הראשון בו זכה ב־500 סמ"ק (*דונינגטון 2000) אבל מבחינתי ההבנה הייתה במהלך אותו המרוץ ההוא של אליפות העולם הראשונה באוסטרליה, רגע הניצחון שם היה עבורי באמת הפתעה, לא דמיינתי את זה. אבל אם מדברים על היכולת שלו למשוך אנשים אחרים לתוך הספורט, לא היה שם רגע מסוים, זה גדל בהדרגה בזכות מועדון המעריצים. הכל התחיל ב-125 סמ"ק, במיוחד במוג'לו עם בובת המין המתנפחת.

שמעתי שלא אהבת את הרעיון של הבובה ואת הרעיון של הקסדה עם הוויאגרה (מיזאנו 2020).
"לא, לא אהבתי".

לפעמים כעסת עליו?
"כן, בגלל בית הספר והלימודים, לא ראינו את הדברים באותו האופן. גם על מהלכים שהוא עשה עם האופנועים על המסלול. אבל עד שהוא הגיע הביתה חזרה מהמסלול הוא כבר הבין לבד שהוא הלך רחוק מדי. הוא לא היה צריך שאציק לו על זה בנוסף למה שהוא כבר ידע, הוא כבר עשה את חשבון הנפש".

הוא התנהג יפה בבית? עשה כלים, הוציא את האשפה?
הוא תמיד היה מאוד מאוד מסודר, שמר על הכל בסדר מופתי בחדר שלו. כשגדל הוא תרגם את זה לגישה שלו לאופנועים, לרכיבה. גם אבא שלי ואמא של גרציאנו היו מאוד מסודרים. אני לא כל כך מסודרת".

האם יש לך חרטות על כך שהוא הפך לרוכב אופנועים?
"לא. מאז שוולנטינו היה קטן, עולם המרוצים השתנה כל כך, הוא היה חלוץ, הוא היה המבשר של צורת העבודה וההתנהלות המודרנית בתחום. ובסופו של דבר אפשר להגיד שהוא סיים את לימודיו במוטוGP", אומרת סטפניה תוך כדי שמזכירה כי בנה הוא גם דוקטור כבוד ומראה לי תמונה בנייד להזכיר לי שהכינוי שדבק בבנה אינו ריק מתוכן.

איך את חושבת שהוא שינה את הספורט?
חוויתי את המוטוGP בתקופתו של גרציאנו (בסביבות 1976), אחר כך עזבתי את העולם הזה, ואז התחלתי לראות שוב את המרוצים כאשר ולנטינו התחיל להתחרות. דברים השתנו לטובה. אני חושבת שוולנטינו קירב את הקהל הנשי לספורט. אנשים רבים התחברו לספורט הזה בזכותו כי הוא שידר ביטחון. בנוסף לכך יש לו גם יכולת נהדרת להסביר את הדברים שהוא חי, חווה והרגיש על האופנוע. הוא אף פעם לא היה בנאלי כשהוא דיבר, ולכן הוא איפשר לאנשים רבים להבין את הספורט הזה גם בלי להיות אוהדים הארד קור".

והכריזמה שלו?
"זו היכולת שלו לתקשר לאחרים מה הוא מרגיש".

אנשים רבים אומרים שוולנטינו הוא הרוכב הגדול ביותר אי פעם, מה את חושבת?
"לכל תקופה יש את הסיפור שלה, אפשר להגיד שאני משוכנעת שהוא היה טוב מאוד ושיפר את העולם הזה. הוא אחד הטובים ביותר".

האם יש משהו שאנחנו עדיין לא יודעים על ולנטינו או שאנחנו יודעים הכל?
"מה שרואים בטלוויזיה הוא אמיתי. הוא הקדיש את עצמו לספורט הזה, כל חייו מתרכזים בספורט הזה, הוא השקיע בו הרבה התמדה, מסירות והקרבה. הוא ויתר על חופשות ודברים כאלו".

מה לדעתך צופן לו העתיד?
"הוא תמיד עשה את מה שהוא נהנה לעשות, גם עם הוויתורים וההקרבות שהיו חלק מהספורט. הוא יוכל להתרכז בדברים שהוא תמיד רצה והוא מתכנן את עתידו, שלדעתי בכל זאת תמיד ישתלב בו הספורט.
חוץ מזה שעכשיו עם התינוקת שבדרך הוא מתעסק הרבה בלבחור לה שם…"

בעונה הבאה סטפניה לא תוכל להתרחק שוב מעולם המרוצים כפי שעשתה כאשר הקריירה של גרציאנו הגיע לסופה. לוקה ימשיך להתחרות במוטוGP וירכוב עונה נוספת עבור הקבוצה אשר בבעלות אחיו הגדול. "מאז שלוקה היה ילד הוא נאלץ להילחם בי כדי להתחרות", היא אומרת ומוסיפה "אפילו במיני-מוטו לא רציתי שיתחרה. תמיד חשבתי שזה יהיה קשה עבורו ללכת בעקבות אחיו. זו גם הסיבה שהוא החל להתחרות מאוחר יחסית ולכן גם לא התחרה בקטגוריית המוטו3. אבל לוקה עבד קשה מאוד כדי להגשים את המטרות ששם לעצמו, להיות אח של ולנטינו זה גם מכשול. כעת, כאשר הוא מתחרה במוטוGP, הוא הגיע לאבן דרך חשובה בקריירה שלו. הוא סגן אלוף קטגוריית המוטו2 של עונת 2020 ועונת 2022 עומדת להיות שנה חשובה מאוד", פלמה מוסיפה באהבה, דאגה וביקורת אימהית.

כמה שעות אחר כך אני שולחת לה הודעת תודה על הזמן שנתנה לי ולמוטו. היא עונה לי שלא חשבה שתגיד כל כך הרבה וגם לא חשבה שתתרגש כל כך. כמה דקות אחר כך היא שולחת הודעה נוספת "תודה לך על החוויה יוצאת הדופן" ושואלת מתי אגיע לטבוליה.

לפני המרוץ האחרון שלחתי לה הודעה נוספת והרבה אהבה, היא שלחה תודות ושלושה לבבות צהובים.

בתחילת דצמבר עברתי בטבוליה. דקות ספורות אחרי שהודעתי לה שאני שם היא כבר באה לפגוש אותי. נתנה חיבוק גדול ווידאה שכולם בטבוליה ידעו מי אני ומאיפה באתי. היא, גוגל טרנסלייט ואני דיברנו על השבועות האחרונים וכיצד היא שלמה עם כל מה שקרה. את המרוץ הסוגר בקריירה בה השקיעה כל כך הרבה החליטה לצפות בבית, לבד. "זה היה יותר מדי בשבילי, בכיתי, אבל הדמעות התייבשו והתחלפו בחיוך, ככה זה", היא אומרת רגע לפני שהיא חוזרת לעבוד במשרדה הקטן המשקיף אל עבר עולם צהוב.

לחדשות מגזין מוטו ישירות ל־Whatsapp לחצו כאן
לחדשות מגזין מוטו ישירות ל־Telegram לחצו כאן

תגובה אחת ל מוטו פוגש | סטפניה פלמה – האמא של הגדול בעולם

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל