fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
לרט
מוטוטאץ דקר
עופר אבניר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
תמוז
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
HJC
אודי דגן 140 על 70
סטפן
voge מוטו24 באנר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון

משפטי: האם המוסך יכול להחזיק באופנוע שלי?

משפטי: האם המוסך יכול להחזיק באופנוע שלי?

רובנו יודעים כי בתום הטיפול או התיקון של האופנוע עלינו להסדיר את התשלום עם המוסך. אבל נשאלת השאלה, האם המוסך רשאי לעכב לנו את קבלת האופנוע ככל וישנה מחלוקת לגבי התשלום? אז התשובה היא כן.

סעיף 11 לחוק המיטלטלין תשל"א-1971 מגדיר את זכות העיכבון וקובע כי עיכבון הוא זכות על פי דין לעכב מטלטלין כערובה עד שיסולק חוב. הזכות לעיכבון אינה חלה רק על מוסכים אלא חלה באופן גורף, בתנאים מסוימים, על החזקת זכויות בכלל כולל מסמכים, כספים ורכוש עד להסדרת חוב. במקרה שלנו, בעל מוסך שתיקן אופנוע, יכול לא למסור אותו ללקוח עד להסדרת התשלום עבור התיקון. מכח מס' חוקים כגון: חוק החוזים, חוק המטלטלין, חוק חוזה קבלנות ועוד.

שאלה נוספת שנשאלת הרבה היא מה קורה במקרה שהאופנוע נכנס למוסך ונמצא ליקוי בטיחותי שבעל האופנוע אינו מעוניין לסדר? האם גם אז המוסך רשאי לעכב את האופנוע עקב הסיכון שהאופנוע טומן בחובו? נפנה תחילה לתקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (מוסכים), תשפ"ב-2022 שם רשום בסעיף ההגדרות כך:

1. (א) בתקנות אלה – "ליקוי בטיחותי" – ליקוי באחת או יותר מהמערכות האלה ברכב: היגוי, בלמים, צמיגים או בטיחות אלקטרונית, שיש בו כדי להפריע לתפקודה התקין של אותה מערכת.

דיווח על ליקויים ברכב: 6. (א) מנהל מקצועי של מוסך ידווח לרשות הרישוי על ליקויים בטיחותיים כאמור בסעיף 142 לחוק שלא תוקנו בטרם נמסר הרכב ללקוח, לפי הטופס שבתוספת השנייה.

(ב) טופס כאמור ייערך בסמוך לפני מסירת הרכב ללקוח ועותק ממנו יימסר ללקוח; הטופס יישלח לרשות הרישוי מיד עם מסירת הרכב כאמור, ולא יאוחר מיום עבודה אחד לאחר מסירת הרכב".

מכך ניתן להסיק כי לא ניתן לעכב אופנוע במוסך עקב ליקוי בטיחותי לפי הרשימה הרשומה לעיל, אולם על המוסך לדווח לרשות הרישוי על אופנוע שנמצאו בו ליקויים בטיחותיים להמשך טיפול שלה מול בעל האופנוע, כאמור בסעיף 142 לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, תשע"ו-2016 דיווח על ליקויים ברכב שהובא למוסך:

"מנהל מקצועי של מוסך ידווח למנהל או לרשות הרישוי על ליקויים בטיחותיים ברכב שהובא למוסך שלא תוקנו, העלולים לסכן את התנועה או את הבטיחות, והכול בהתאם להוראות שקבע השר, באישור הוועדה".

יש לציין כי בחלק גדול מהמקרים בהם באים בעלי אופנועים למוסכים לצורך קבלת שירות או הצעת מחיר, כבר אז בעלי המוסכים, יכולים לסרב, עוד בטרם קבלת האופנוע לטיפול, למתן שירות עקב מציאת בעיות בטיחותיות שבעל האופנוע אינו רוצה לטפל בהם וזאת מכח תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (סירוב לתת שירות), תשע"ז-2017, כאשר לפי סעיף 2 (3) לתקנות יש בביצוע השירות המבוקש על ידי הלקוח כדי להפר הוראות לפי כל דין.

אם נחזור לענייננו והמוסך דיווח כי לאופנוע ליקויים בטיחותיים, נפנה לתקנות התעבורה שם בסעיף 307. (א) שכותרתו הזמנה לבדיקה, בוחן הנושא עמו תעודת בוחן של רשות הרישוי וכן שוטר הנושא עמו תעודת בוחן תנועה של המשטרה, רשאים בכל עת להזמין לבדיקה וכן לבדוק כל רכב.

לסיכום ניתן להתרשם כי בסופו של יום לא ניתן יהיה להתחמק מטיפול באופנוע ע"י מוסך מורשה לתיקון ליקויים בטיחותיים, מאחר ובמידה והאופנוע כבר טופל במוסך ונמצאו ליקויים בטיחותיים, יש חובת דיווח למשרד הרישוי ע"י המוסך, אלא אם תוקנו הליקויים. במידה ודווח בעל האופנוע יוזמן לבדיקה גם כך ע"י משרד הרישוי, תוך סיכון של הורדה מהכביש.

לכן, במקרים רבים, מוסכים יתנו את כניסת האופנוע למוסך בתיקון הליקוי הבטיחותי, או יבקשו לא לשחררו עד התיקון אם נמצא במהלך הטיפול ולא נראה לפני כן, שכן הם לא מעוניינים לפעול כנגד הלקוח ולהתחיל בהליך בסופו הורדה מהכביש, אך מכיוון שאין באפשרותם להחזיקו, הלקוח יכול להתעקש על שחרורו, ולעמוד בפני הורדה מהכביש.


כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי במאמר זה הינו מידע כללי בלבד. אין בדברים האמורים בכדי להחליף מידע הניתן על ידי עו"ד, ועל הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור לעיל בכל דרך שהיא, עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד.

עו"ד שמעון צור עם ניסיון של כ־23 שנה בתחום התעבורה עם התמחות במקרים מורכבים בתחום תאונות הדרכים ותביעות לפי תקנות התעבורה.
לפרטים ושאלות: 050-8461977 או במייל shimon@tzur-law.co.il

 

 

 

 

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל